شناسه خبر : 46382 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

ریسک‌های پنجگانه

چه خطراتی اقتصاد جهان را تهدید می‌کند؟

مجمع جهانی اقتصاد به تازگی و پس از پایان اجلاس داووس، گزارشی تحت عنوان «ریسک‌های جهانی در سال ۲۰۲۴» منتشر کرده است که ضمن بررسی ریسک‌های پیش‌روی جهان به طور کلی و مناطق جغرافیایی به طور خاص، پنج ریسک اصلی برای کشورهای مورد بررسی در این گزارش را در سال ۲۰۲۴ تعیین کرده است.

بر اساس این نظرسنجی اکثر کشورهای جهان در سال جاری میلادی با رکود اقتصادی، تورم و کمبود آب یا انرژی مواجه خواهند شد. ایران نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود و در سال ۲۰۲۴ سایه تورم، کمبود آب، کاهش انسجام اجتماعی، نابرابری و رکود اقتصادی را به عنوان مهم‌ترین ریسک‌ها و تهدیدهای بالقوه روی سر خود حس می‌کند.

آن‌طور که مجمع جهانی اقتصاد با نظرسنجی از 1490 صاحب‌نظر پرسیده است، یکی از اصلی‌ترین تهدیدات سال آتی برای کل دنیا تغییرات شدید آب‌وهوایی است. دومین خطر نیز انتشار اطلاعات غلط و نادرست توسط هوش مصنوعی است. به ترتیب ایجاد شکاف در جوامع و قطبی‌شدن آن، افزایش هزینه‌های زندگی، حملات سایبری، رکود اقتصادی، اختلال در زنجیره تامین کالاهای اساسی، افزایش احتمال بروز درگیری‌های نظامی، حمله زیرساخت‌ها و قطع زنجیره تامین غذا از دیگر تهدیدها و ریسک‌های سال جاری میلادی است.

دراین پرونده بخوانید ...