شناسه خبر : 43512 لینک کوتاه

کشتن ویروس

هوای اسیدی علیه کووید

در چین، افزایش فروش سرکه در مغازه‌ها یکی از نشانه‌های شیوع بیماری‌های تنفسی به‌شمار می‌رود. طبق طب سنتی اگر شما سرکه را بجوشانید بخار حاوی اسید نیتریک هوا را از هرگونه آلودگی ناشی از سرفه‌ها پاک می‌کند. این نظریه تا حدی می‌‌تواند درست باشد. یکی از راه‌های مطمئن برای مقابله با ویروس‌های هوازی از جمله سارس‌کوو 2، عامل کووید 19، آن است که قطرات مایع حامل آن اسیدی شوند.

تامر کاهن و توماس پیتر از موسسه فدرال فناوری سوئیس می‌گویند که اثربخشی این روش زمانی افزایش می‌یابد که با یک اسید قوی‌تر از استیک -مثلاً اسید نیتریک- انجام شود. آنها در مقاله‌ای که به تازگی در نشریه علوم و فناوری محیط زیست انتشار یافت اعلام کردند که وقتی اسید نیتریک در داخل یک قطره ریز قرار گیرد شرایطی را ایجاد می‌کند که ویروس در آن دوام نمی‌آورد.  دکتر کاهن، دکتر پیتر و همکارانشان آزمایش را با انواع مختلف ویروس‌هایی که در ذرات طبیعی حامل ویروس مانند خلط ریه و بینی شناورند تکرار کردند تا بفهمند این ذرات مایع تا چه اندازه باید اسیدی باشند تا بتوانند گونه‌های مختلف ویروس را غیرفعال کنند. آنها همچنین بر مبنای آزمایش‌های قبلی مربوط به انتشار مواد در این ریزقطره‌ها محاسبه کردند که چگونه اسید نیتریک می‌تواند وارد آنها شود. 

گام بعدی آن است که تاثیر هوای اسیدی بر ویروس‌های موجود در ریزقطره‌ها مطالعه شود. اما مقررات ایمنی زیستی مانع از ادامه کار آنها شد بنابراین آنها به ساخت یک مدل کامپیوتری بر اساس نتایج گردآوری‌شده روی آوردند. این مدل نشان می‌دهد که هوای عادی اتاق برای ویروس‌های آنفلوآنزا مضر است و این ویروس‌ها ظرف چند دقیقه در هوای اتاق غیرفعال می‌شوند. اما نابودی سارس‌کوو 2 به این سادگی نیست. این ویروس در هوای عادی اتاق تا چند روز فعال باقی می‌ماند. اما این ویروس هم آسیب‌پذیر است. اگر اسیدی بودن هوا به اندازه کافی باشد ریزقطرات به دام مرگ برای ویروس تبدیل می‌شوند و کمتر از یک دقیقه آن را از بین می‌برند. این نظریه بسیار قابل توجه است. اگر اسیدنیتریک از طریق سیستم تهویه به هوای یک ساختمان تزریق شود خطر ابتلا برای افراد را هزار مرتبه کاهش می‌دهد. این امر مستلزم آن است که مردم هوای آغشته به اسید را استنشاق کنند. اما چنین کاری مضر نیست. تمرکز اسید مورد نیاز برای نابودی سارس‌کوو 2 کمتر از یک‌دهم سطح مجاز آن برای کارگاه‌ها در آمریکا و اکثر نقاط اروپاست. 

اما حتی با وجود اطمینان‌بخشی هنوز مشخص نیست که مردم حاضر باشند در ازای محافظت در برابر ویروس هوای آغشته به اسید را تنفس کنند. اما یک نتیجه آشکار این تحقیقات آن است که بهتر است در ساختمان‌هایی مانند کتابخانه‌ها و موزه‌ها مردم ماسک بزنند چون هوای اسیدی برای این مکان‌ها خوب نیست و حتی در آنجا اقداماتی برای کاهش اسید هوا به اجرا گذاشته می‌شود.

دراین پرونده بخوانید ...