شناسه خبر : 41051 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

صلح ترکیه و عربستان؟

اوکراین صادرات گاز روسیه را قطع کرد

شرکت دولتی گاز اوکراین از تعلیق جریان انتقال بخشی از گاز صادراتی روسیه به اروپا خبر داد. به گزارش رویترز، شرکت دولتی گاز اوکراین اعلام کرد: آماده است تا جریان عبور بخشی از گاز روسیه به سمت اروپا از طریق یک نقطه ترانزیت کلیدی را قطع کند. شرکت دولتی گاز اوکراین در بیانیه‌ای تاکید کرد: به خاطر دخالت نظامیان روس در مسائل فنی، انتقال گاز از طریق ایستگاه کنترل فشار گاز در «نووپسکوف» را متوقف می‌کند. ایستگاه کمپرسور نووپسکوف در منطقه لوهانسک در شرق اوکراین تحت کنترل نیروهای روسیه است. تعلیق انتقال گاز، شامل قطع جریان انتقال گاز از مسیر «سوخرانیوکا» از تاریخ ۱۱ ماه می‌ خواهد شد. یوری ویترینکو رئیس هیات‌مدیره شرکت دولتی «نفت و گاز» در اوکراین اعلام کرد: جریان انتقال گاز از طریق خاک اوکراین به اروپا، در صورت همکاری نکردن روسیه برای تغییر مسیر انتقال گاز، ممکن است تا یک‌سوم کاهش یابد. با وجود شروع عملیات ویژه روسیه در اوکراین از ۲۴ فوریه، همچنان این کشور راه اصلی عبور گاز مسکو به سمت اروپاست.

کشورهای اروپایی درحال مذاکره و تلاش برای قطع واردات انرژی از روسیه و تحریم کامل بخش انرژی این کشور هستند اما تحلیلگران، قطع کامل وابستگی قاره سبز به گاز کرملین را زمانبر اعلام کرده و احتمال داده‌اند حداقل تا سال ۲۰۲۴، این وابستگی ادامه داشته باشد. شرکت گاز اوکراین ضمن انتقاد از روسیه اعلام کرد: انتقال گاز از نقطه ترانزیت «سوخرانیوکا» را که تحت کنترل نیروهای روسیه است به سمت منطقه دیگری که تحت کنترل نیروهای اوکراین است، هدایت خواهد کرد. به گزارش اسپوتنیک، شرکت روسی گازپروم، دریافت اطلاعیه‌ای از اپراتور جی‌تی‌اس اوکراین در مورد خاتمه ترانزیت از طریق جی‌آی‌اس سوخرانیوکا از ۱۱ می به دلیل ادعای فورس ماژور را تایید کرده است. سخنگوی گازپروم در این خصوص گفت: گازپروم یک اطلاعیه رسمی از اپراتور سیستم حمل‌و‌نقل گاز اوکراین دریافت کرده است مبنی بر اینکه طرف اوکراینی با اشاره به شرایط فورس ماژور، پذیرش گاز برای ترانزیت از طریق سوخرانیوکای اوکراین را از ساعت 7:00 روز ۱۱ می متوقف می‌کند و انتقال گاز انجام نخواهد شد. سرگئی کوپریانوف تاکید کرد: اپراتور «جی‌تی‌اس‌یو» اوکراین، پیشنهاد می‌کند که تمام حجم‌های ترانزیت گاز به منطقه «سودژا» در روسیه منتقل شود. در این راستا، گازپروم اعلام می‌کند، که هیچ تاییدی در مورد شرایط فورس ماژور دریافت نکرده است و هیچ مانعی برای ادامه کار در حالت قبلی نمی‌بیند.

 

اردوغان نگران بن‌سلمان

رئیس‌جمهور ترکیه برای اطمینان از سلامت پادشاه عربستان تماسی تلفنی با ولیعهد این کشور برقرار کرد. این تماس درحالی صورت گرفته که روابط دو کشور پس از یک دوره تیرگی و تنش، اخیراً رو به بهبود رفته است. به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان (واس)، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در تماسی تلفنی با محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان از سلامت سلمان بن عبدالعزیز آل‌سعود، پادشاه این کشور اطمینان حاصل کرده و سلامت پایدار و بهبودی او را از خداوند خواستار شد. دفتر پادشاهی عربستان اعلام کرد که پادشاه این کشور برای انجام آزمایش کولونوسکوپی به بیمارستان تخصصی ملک فیصل شهر جده منتقل شد و نتیجه آن خوب بود. پادشاه عربستان نماز عید فطر اخیر را در مسجد‌الحرام اقامه کرد و چند روز پیش از آن نیز در جده میزبان اردوغان بود. طبق گزارش واس، بن‌سلمان در گفت‌وگوی تلفنی با اردوغان بابت همدردی «برادرانه‌اش» تشکر کرد. رئیس‌جمهور ترکیه پیش از عید فطر برای اولین‌بار پس از تیره شدن روابط آنکارا-ریاض از زمان پرونده ترور جمال خاشقجی، خبرنگار عربستانی در استانبول در اواخر ۲۰۱۸، سفری به عربستان داشت و در آنجا با بن‌عبدالعزیز و بن‌سلمان دیدار کرد.

 

بازداشت سه عضو برجسته داعش در عراق

واحد اطلاع‌رسانی امنیتی عراق در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که سازمان اطلاعات و تحقیقات فدرال در وزارت کشور با پیگیری‌های چندروزه و دریافت اطلاعات از تروریست‌های دستگیرشده توانست سه عضو برجسته گروه تروریستی داعش را دستگیر کند. واحد اطلاع‌رسانی امنیتی عراق افزود که این سه تروریست با نام‌های ابو شهد، ابو ساره و ابو یعقوب در استان بغداد دستگیر شدند و بر اساس تحقیقات اولیه اعتراف کردند که چند عملیات تروریستی را در استان الانبار انجام داده و رهبری چند مجموعه تروریستی را بر عهده داشته و در چند اقدام تروریستی در استان رقه سوریه نیز دست داشته‌اند. به گزارش میدل‌ایست نیوز، واحد اطلاع‌رسانی امنیتی عراق خاطرنشان کرد که سازمان اطلاعات و تحقیقات فدرال در وزارت کشور عملیات خود برای نابودی عناصر باقی‌مانده گروه تروریستی داعش را ادامه می‌دهد. با گذشت نزدیک به پنج سال از پایان خلافت ادعایی داعش در عراق، اما همچنان تروریست‌ها در قالب هسته‌های کوچک در مناطق بیابانی و کوهستانی و صعب‌العبور فعالیت دارند. وبگاه اوراسیا، اخیراً در گزارشی در خصوص استراتژی‌های تروریست‌های داعش در عراق پس از افزایش فعالیت‌هایشان از سال 2021 به این‌سو و یکپارچه‌سازی عناصر خود در استان‌های مختلف هشدار داد. در این گزارش آمده است که طبق تحلیل‌ها، یکی از تاکتیک‌های داعش در عراق، حفظ تنش مداوم است تا بتواند از میزان فشارها بر نیروهایش بکاهد و همزمان دست به بازسازی و کادربندی دوباره با تمرکز بر ایجاد گروه‌هایی بزند که مدام در حال حرکت و تغییر مکان هستند. همچنین بتواند از هسته‌های خاموش بهره برده یا گروه‌های کوچک‌تری برای انجام حملات تشکیل دهد. به نوشته وبگاه اوراسیا همچنان تخمین زده می‌شود که حدود هشت هزار تروریست داعشی در عراق وجود داشته باشند که چهار هزار نفر از آنها فعالیت دارند و بقیه متعلق به هسته‌های خاموش یا حامیانی هستند که در جوامع محلی در استان‌های سنی‌نشین ادغام شده‌اند و این وضعیت ممکن است به تقویت توان نظامی داعش در عراق و گسترش عملیات‌ها در مناطقی که پیش از این در آنها فعال بودند، بینجامد.

 

رزمایش نیروی دریایی هند و عربستان

اولین رزمایش نیروی دریایی هند و عربستان سعودی در حالی برگزار می‌شود که در سال‌های اخیر روابط دو طرف از نظر اقتصادی، تجاری، امنیتی و نظامی توسعه یافته است. پایگاه اینترنتی عرب نیوز در مقاله‌ای به بررسی رزمایش نظامی هند و عربستان سعودی که در بندر جده آغاز شده پرداخت و نوشت: رزمایش هند و عربستان سعودی همزمان با افزایش روابط دفاعی دو کشور آغاز شده است. ورود ناوهای هندی به بندر جده فصل جدیدی را در روابط دفاعی دهلی‌نو و ریاض آغاز کرده و برای اولین بار دو کشور رزمایش مشترکی را برگزار کردند. اسکادران هندی به فرماندهی کاپیتان آفتاب احمد‌خان افسر ارشد در اسکادران آموزشی و فرمانده ناو INS Tir در این رزمایش حضور پیدا کرده است. این ناو در بدو ورود خود به بندر جده مورد استقبال گرم نیروی دریایی سلطنتی عربستان سعودی، گارد مرزبانی و سفارت هند قرار گرفت. در ماه فوریه، هیاتی از نیروی دریایی عربستان در رزمایش چندملیتی «میلان ۲۰۲۲» که با مشارکت ۴۰ کشور برگزار شد، حضور یافت. این رزمایش در سواحل شرقی هند برگزار شد. رام پراساد سرپرست سفارت هند در ریاض در زمان ورود ناوهای هندی به بندر جده گفت: سال‌های گذشته شاهد رشد چشمگیر روابط دوجانبه در زمینه انرژی، تجارت، زیرساخت‌های توسعه، تحقیقات پزشکی، تبادل مردمی و همکاری‌های دفاعی و امنیتی بوده‌ایم. به گفته وی، هند دومین شریک تجاری عربستان سعودی است و حجم تجارت دو کشور در سال به بیش از ۴۰ میلیارد دلار رسیده است. سرپرست سفارت هند خاطرنشان کرد: همزمان با اینکه جشن هفتاد و پنجمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک خودمان را برگزار می‌کنیم، با افتخار به گذشته نگاه کرده و شاهد توسعه روابط برادرانه در طول چند دهه گذشته هستیم. کاپیتان آفتاب نیز لحظه ورود خود به بندر جده را افتخارآمیز توصیف کرد و افزود: ما متعهد به برقراری امنیت راه‌های دریایی ملت‌های دوست خود هستیم. ناو INS Tir که در فوریه ۱۹۸۶ به آب انداخته شد، یکی از مهم‌ترین ناوهای آموزشی هند است و تاکنون چهار هزار افسر نیروی دریایی در آن آموزش دیده‌اند. این رزمایش قرار است با هدف عملیات‌های بشردوستانه، پاسداری ساحلی، ماموریت اسکورت کشتی‌ها و سوانح اقیانوسی برگزار شود. در این رزمایش سه ناو هندی به همراه تعدادی از ناوهای نیروی دریایی سلطنتی عربستان سعودی حاضر هستند.

 

چین در مسیر توسعه زیردریایی‌های هسته‌ای

خبرگزاری رویترز گزارش داد، تصاویر ماهواره‌ای گرفته‌شده از یک کارخانه کشتی‌سازی چین نشان می‌دهد که این کشور احتمالاً کلاس جدیدی از زیردریایی‌های تهاجمی اتمی را توسعه داده است. به گزارش ایسنا، خبرگزاری رویترز گزارش داد این تصاویر به وضوح یک زیردریایی را در یک اسکله خشک نشان می‌دهند، اما بر اساس این گزارش، پوشش‌هایی که بر روی نواحی کلیدی این شناور وجود دارد، تعیین اینکه آیا این یک شناور از کلاس کاملاً جدید یا صرفاً یک ارتقا روی یک مدل موجود است را دشوار می‌کند. این تغییرات در ارتباط با افزودن لوله‌های عمودی پرتاب موشک برای موشک‌های هدایت‌شونده و همچنین یک سیستم پیشران ارتقایافته است. این تصاویر از بندر هولودائو در استان لیائونینگ چین گرفته شده‌اند. بر اساس این گزارش قسمت‌هایی از شناور که هم لوله‌های پرتاب و هم سیستم پیشران را در خود جای می‌دهند با چیزی که به نظر می‌رسد یک برزنت سبزرنگ است پوشیده شده‌اند. به نوشته رویترز، در صورتی که ارتقای پیشران صورت گرفته باشد، ملخ‌های چرخان سنتی با جت‌های پمپی کم‌سر‌وصداتر جایگزین خواهند شد. در حالی‌که نیروی دریایی آمریکا از مدت‌ها پیش از چنین شناورهایی برخوردار بوده چنین تحولی در نیروی دریایی در حال رشد چین جدید خواهد بود. در سال‌های اخیر ارتش آمریکا به رصد ارتش چین از بابت امکان توسعه زیردریایی‌های سریع‌تر برخوردار از موتور هسته‌ای پرداخته است. این تصاویر در زمانی که تنش‌ها بین چین و آمریکا از بابت حمله روسیه به اوکراین و همین‌طور بلندپروازی‌های چین در قبال تایوان بالا گرفته منتشر می‌شوند. چین از پیوستن به تلاش‌های غربی‌ها با هدف به انسداد کشاندن اقتصاد روسیه از زمان حمله روسیه به اوکراین در ماه فوریه خودداری کرده است. در حالی‌که آمریکا به طور رسمی سیاست موسوم به یک «چین واحد» را به رسمیت شناخته و در تایوان سفارتخانه رسمی ندارد، اما به تامین میلیاردها دلار فناوری دفاعی به این جزیره پرداخته است. 

♦♦♦

ایرنا: شبکه خبری «الجزیره» قطر با صدور بیانیه‌ای سران رژیم صهیونیستی را مسوول قتل خبرنگار خود در «جنین» و زخمی شدن یکی دیگر از خبرنگارانش در ساعات گذشته معرفی کرد و خواستار واکنش شدید کشورها، مجامع بین‌المللی و محکومیت شدید این جنایت شنیع شد.

ایسنا: ایلان ماسک اعلام کرد ممنوعیت توئیتر علیه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا را پس از اینکه این پلت‌فرم شبکه اجتماعی را خریداری کرد، لغو خواهد کرد.

ایسنا: جوزپ بورل، مسوول روابط خارجه اتحادیه اروپا، هرگونه میانجیگری از سوی این اتحادیه و چین در حل بحران اوکراین را رد کرد. به گفته وی بهترین میانجی سازمان ملل است و «تنها اوکراین، روسیه و طرف میانجی باید نتیجه مذاکرات را تعیین کنند».

ایسنا: پس از پیروزی فردیناند مارکوس جونیور در انتخابات ریاست‌جمهوری فیلیپین و بازگشت غیرقابل تصور او به عرصه سیاست، این کشور با طلوع سیاسی جدید اما سیاستی آشنا مواجه است.

ایرنا: آنالنا بربوک وزیر خارجه آلمان از منطقه بوچا در حومه کی‌یف که غربی‌ها مدعی نسل‌کشی یا انجام جنایات جنگی توسط روسیه در این منطقه شده بودند، دیدن کرد.

ایسنا: ایهود باراک، نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی، در مقاله‌ای که در روزنامه یدیعوت آحارونوت منتشر شد تاکید کرد: تهدید بزرگ علیه موجودیت ما «بحران و شکاف داخلی» میان یهودیان است.

ایرنا: «احمد الجبوری» نماینده ائتلاف عزم به ریاست «خمیس الخنجر» در نامه‌ای به رئیس مجلس، «منهل الخباز»، وزیر صنایع عراق را متهم به میانجیگری برای شرکت اسرائیلی «دلتا دیفنس» به منظور فروش سلاح و تجهیزات نظامی به ارتش عراق کرد.

فارس: به دنبال سفر «قاسم جومارت توکایف» رئیس‌جمهور قزاقستان به آنکارا و دیدار او با همتای ترکیه‌ای، دو کشور بیانیه‌ای مشترک درباره توافق برای ارتقای روابط امضا کردند.

ایرنا: «عاکف مهاجر» سخنگوی وزارت امر به معروف و نهی از منکر دولت موقت طالبان در پاسخ به واکنش‌های یوناما و دیگر سازمان‌های جهانی نسبت به طرح «حجاب اسلامی» این وزارتخانه اعلام کرد همان‌طور که دولت ما در قوانین کشورهای غربی مداخله نمی‌کند آنها هم از دخالت در امور داخلی افغانستان دست بردارند.

♦♦♦

خشم از قرنطینه در پکن

دنیای اقتصاد نوشت: میلیون‌ها نفر در پکن در خانه ماندند؛ زیرا پایتخت چین با محدودیت‌های خزنده در رفت‌وآمد تلاش می‌کند تا از شیوع کووید جلوگیری کند. ساکنان پکن می‌ترسند که به زودی خود را در چنگال همان اقدامات سختگیرانه‌ای بیابند که اکثر ۲۵ میلیون نفر از مردم شانگهای را برای چند هفته در خانه به دام انداخت. «فرانس ۲۴»؛ در همین رابطه نوشت، مقامات آنجا گفته‌اند که این «مرکز محرکه شرق» در نبرد خود علیه بدترین شیوع در این کشور از زمان شروع همه‌گیری پیروز می‌شود. 

 

بهتر از هیچی

شرق نوشت: دور پنجم مذاکرات امنیتی ایران و عربستان با وساطت عراق به اتمام رسید و حسب اطلاع‌رسانی وزیر خارجه عراق، طرفین و در ۱۰ مورد توافق امضا کردند. اینکه دقیقاً آن ۱۰ مورد در چه اموری بوده است، مشخص نیست. تنها یک مورد را افشا کرده‌اند. اینکه از این به بعد به جای مقامات امنیتی، در سطح دیپلماتیک مذاکرات ادامه یابد. به همین مقدار نیز باید دلخوش بود که پس از سال‌ها تقابل و کشمکش بین دو کشور، هر دو به لحاظ ظرفیت‌ها و امکاناتی که دارند، هژمون و سیاست تهاجمی را برای بسط نفوذ و تسلط خود در منطقه و در بین کشورهای اسلامی اتخاذ کرده‌اند.

 

انتقاد چین از بیانیه آمریکا

اعتماد نوشت: وزارت خارجه چین از ایالات متحده به دلیل تغییر بیانیه‌ای در وب‌سایت وزارت خارجه آمریکا در خصوص وضعیت تایوان انتقاد کرد. وب‌سایت وزارت امور خارجه آمریکا بیانیه‌ای را در خصوص وضعیت تایوان تغییر داده که نشان از عدم پذیرش موضع پکن در خصوص این جزیره است. در بیانیه قبلی آمده بود: «ایالات متحده و تایوان از روابط غیررسمی و محکم خود استقبال می‌کنند. ایالات متحده موضع چین را در خصوص «چین واحد» می‌پذیرد و از استقلال تایوان حمایت نمی‌کند.» اما در نسخه‌ای که به‌روزرسانی شده، پذیرش موضع چین و عدم حمایت از استقلال تایوان توسط آمریکا حذف شده است.

 

رشد بحرین چقدر است؟

دنیای اقتصاد نوشت: نشنال بانک کویت در مطالعه‌ای به تحلیل اقتصاد بحرین پرداخت و در گزارش خود در این رابطه تاکید کرد اقتصاد بحرین در سال ۲۰۲۲ به دلیل افزایش قیمت نفت و تداوم تولید آن و کاهش میزان شیوع همه‌گیری کووید ۱۹، رشد سه‌درصدی را تجربه خواهد کرد. این بانک در گزارش خود پیش‌بینی کرد که تراز مالی این کشور حوزه خلیج‌فارس که در سال ۲۰۲۱ رشد ۲ /۲درصدی را در تولید ناخالص داخلی خود به ثبت رساند امسال به سطح مازاد بازخواهد گشت.