شناسه خبر : 40602 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

دورکاری و اهمیت نگارش

رشد کلمات مکتوب در فضای پس از همه‌گیری

دورکاری و اهمیت نگارش

همه‌گیری شکل‌های مختلف ارتباط دیجیتال را به شدت تکان داد. سکوهای کنفرانس ویدئویی به فعل تبدیل شدند. سرمایه‌گذاران خطرپذیر پس از دریافت پیام‌های فضای‌ مجازی برای پذیرش خطر تصمیم می‌گیرند. محصولاتی مانند لوم (LOOM) و ام (mmhmm) به کارکنان کمک می‌کنند تا پیام‌های تصویری از قبل ضبط‌شده را برای همکارانشان بفرستند. در حال حاضر بیش از یک‌سوم از کاربران اسلک (Slack) هر هفته گرد هم می‌آیند تا با استفاده از ویژگی جدید صوتی این نرم‌افزار با یکدیگر گفت‌وگو کنند. همه این رویدادها در زمانی اتفاق می‌افتند که هنوز متاورس افراد را به آواتار تبدیل نکرده است.

فضای کاری که در آن افراد زمان زیادی را با صفحات نمایش می‌گذرانند می‌تواند جایگاه مطلوبی برای حضور روش‌های جدیدتر، سریع‌تر و تصویری انتقال اطلاعات باشد اما یک روش قدیمی ارتباطی یعنی نگارش نیز اهمیت پیدا کرده است. این اهمیت صرفاً در ای‌میل‌های کوچک یا ورود اطلاعات در وایت‌بوردهای مجازی خلاصه نمی‌شود بلکه نگارش آهسته و زمان‌بر را نیز دربر می‌گیرد. دوران همه‌گیری نتوانست نقاط قوت کلمات مکتوب را کمرنگ کند برعکس آنها از برخی جهات برای این دوران مناسب‌ترند.

ارزش نگارش در اندیشه مدیریتی را نمی‌توان انکار کرد. لی یاکوکا یکی از بزرگان صنعت خودرو آمریکا که برای جملات قصارش شهرت دارد، می‌گوید «اصل نوشتن یک چیز بر روی کاغذ اولین گام به سمت تحقق آن است». جف بزوس در سال 2004 صفحات نمایش اسلاید را از جلسات مدیران ارشد آمازون برداشت و نگارش به سبک تخته‌سیاه را جایگزین آنها کرد. او می‌نویسد: «وقتی موضوع با استفاده از پاورپوینت مطرح و ارائه می‌شود این احتمال پیش می‌آید که زرق‌وبرق جای ایده اصلی را بگیرد.»

برخی مدیران عامل برای خودشان مطلب می‌نویسند. آندرو بوسورث (Bosworth) یکی از بزرگان متا (فیس‌بوک سابق) صفحه‌ای اینترنتی دارد که در آن مطالب جالبی درباره موضوعات مختلف از جمله  نگارش می‌نویسد. او می‌گوید، «تجربه به من نشان داد که مباحثات فضای امور امکان‌پذیر و محتمل را بزرگ‌تر می‌کنند در حالی که نگارش آن را به ضروری‌ترین مولفه‌ها تقلیل می‌دهد». برخی دیگر از نگارش برای رسیدن به مخاطبان بهره می‌برند. نامه‌های لاری فینک و وارن بافت به سهامداران به همان اندازه یک کتاب پرفروش برای شرکت‌ها ارزش دارند.

اما حرکت به سمت دورکاری باعث شد ارزش نگارش برای کل سازمان آشکار شود. وقتی وظایف به کارکنانی در مکان‌های مختلف واگذار می‌شوند یا افراد به صورت نامتقارن (یعنی در زمان‌های دلخواه خود) بر روی یک پروژه کار می‌کنند مستندسازی جامع کارها اهمیتی حیاتی دارد. وقتی کارکنان جدید کاری را آغاز می‌کنند لازم است از سوابق آن آگاهی داشته باشند. وقتی کهنه‌سربازان از سازمان خارج می‌شوند باید دانش را پشت سر خود بر جای گذارند. نوشتن همه چیز شاید کاری پرزحمت و دردناک به نظر برسد اما بدتر و دردناک‌تر آن است که فرد در جلسه‌ای حاضر شود و کوچک‌ترین اطلاعی از تصمیماتی که قبلاً گرفته شده‌اند نداشته باشد.

تولیدکنندگان نرم‌افزارها از قبل به ارزش نگارش پی برده‌اند. برنامه پژوهشی گوگل در زمینه مولفه‌های پروژه‌های موفق فناوری به این نتیجه می‌رسد که تیم‌هایی که کارها را با کیفیت بالایی مستندسازی می‌کنند نرم‌افزارها را سریع‌تر و با دقت بهتری آماده می‌کنند. سکوی کدگذاری گیت‌لب (Gitlab) که تمام کارکنانش دورکار هستند رمز کار موفق غیرمتقارن خود را در این پرسش قالب‌بندی می‌کند: «اگر هیچ‌کس در تیم (یا در شرکت) من بیدار نباشد چگونه من می‌توانم این پیام را برسانم، این موضوع را ارائه دهم یا این پروژه را پیش ببرم؟» پاسخ گیت‌لب به این پرسش «ارتباط مکتوب» است. کتاب مقدس این بنگاه کتابچه‌ای است که در اختیار همگان گذاشته شده است. این کتابچه بیش از سه هزار صفحه دارد و تمام فرآیندهای داخل بنگاه را دربر می‌گیرد.

تعمق و نظمی که برای نگارش ضروری است در دیگر محیط‌ها نیز سودمندی دارد. نگارش مغزی (Brain writing) یک فن (تکنیک) از طوفان مغزی است که اسلک و دیگر سکوها از آن استفاده می‌کنند. در این فن، به شرکت‌کنندگان زمان داده می‌شود تا قبل از شروع مباحثات نظراتشان را بنویسند. تدوین و نگارش اندیشمندانه فرهنگ شرکتی در فضای کاری ترکیبی یا در دورکاری ضرورت دارد چرا که کارمندان جدید فرصت کمتری برای ملاقات همکاران و مشاهده کارهای آنها از نزدیک دارند.

شاید کمال‌گرایان بگویند هیچ‌کدام از اینها نگارش محسوب نمی‌شود اما باید گفت که نثر خوب و نثر مفید ویژگی‌های اصلی یکسانی دارند که شامل اختصار، ساختار و هدف شفاف می‌شود. کورمک مک‌کارتی رمان‌نویس برنده جایزه نوبل برای سرگرمی مقاله‌های علمی را رونویسی و ویرایش می‌کند. تد چیانگ می‌گوید داستان‌های کوتاه علمی-تخیلی‌ و نوشته‌های فنی او هر دو در صدر آن‌اند که موضوع را به وضوح توضیح دهند.

نوشتن همیشه بهترین راه ارتباطی در محیط کار نیست. تصویر به‌یادماندنی‌تر تماس تلفنی سریع‌تر است. حتی پاورپوینت هم جایگاه خود را دارد. اما از آنجا که نگارش به اندیشه ساختارمند نیاز دارد و می‌توان به آسانی آن را ویرایش کرد و به اشتراک گذاشت، کلمات مکتوب برای دورکاری مطلوب و سودمند هستند.

دراین پرونده بخوانید ...