شناسه خبر : 41121 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

کار از هرکجا

سبکی از زندگی برای خوش‌اقبالان

کار از هرکجا

برای اکثر کارمندان اداری زندگی سبکی ساده داشت. خانه مکانی بود که فرد آن را به مقصد اداره ترک می‌کرد. اداره جایی بود که فرد قطعاً به سمت آن می‌رفت. فضاهای مشترک کاری برای افراد کارآفرین تی‌شرت‌پوشی بود که می‌خواستند با دیگر کارآفرینان تی‌شرت‌پوش معاشرت کنند. فرد می‌توانست در یک سفر کاری در هتل بماند اما قطعاً آنجا مکانی برای انجام کار واقعی نبود. به همین دلیل هم اتاق تجاری در اکثر هتل‌ها تعریف ساده‌ای داشت و کل کار را در استفاده از یک چاپگر می‌دید.

همه‌گیری این دسته‌بندی صاف و ساده را بر هم زد. اکنون در اکثر موارد خانه نیز یک محل کار به‌شمار می‌رود. طبق نظرسنجی اخیر موسسه گالوپ، سه‌چهارم از کارمندان آمریکایی که می‌توانند وظایفشان را از راه دور انجام دهند انتظار دارند که در آینده دورکاری کنند. ادارات نیز اغلب به مکانی تبدیل می‌شوند که در آن فرد با انجام وظایف گروهی یا فعالیت‌های اجتماعی با دیگران تعامل دارد.

اما جسورانه‌ترین حالت دورکاری از محدوده این دو مکان (خانه و اداره) فراتر می‌رود. «کار از هرکجا» تصویری از یک موجودیت رها و آزاد است که در آن افراد وظایفشان را در آلاسکا یا زن‌زیبار انجام می‌دهند. بسیاری از مناطق تفریحی علاقه‌مندند تا مرزهای میان کار و تفریح را کمرنگ کنند. هتل‌ها برخی از اتاق‌ها را به شکل دفتر کار بازطراحی می‌کنند و پیشنهاد خدمات «کار از هتل» را به مشتریان ارائه می‌دهند. برخی از کشورها به‌طور کامل خود را به مکان‌های ترکیب تفریح و کار تبدیل می‌کنند. باهاما، کاستاریکا و مالتا از جمله کشورهایی هستند که به کارمندان فضای دیجیتال روادید می‌دهند.

مفهوم «جهان کار از هرکجا» در 28 آوریل به واقعیت نزدیک‌تر شد. برایان چسکی (Chesky) رئیس شرکت ایربی‌ان‌بی (Airbnb) سیاست‌های جدید را برای کارکنان این سکوی اجاره املاک ابلاغ کرد. این کارکنان علاوه بر اجازه نقل مکان به هر نقطه از کشور محل اشتغال بدون تغییر در مزایای مسکن می‌توانند تا 90 روز در سال را در خارج از کشور کار و زندگی کنند. آقای چسکی خود از چند ماه قبل خارج از ساختمان‌های شرکت زندگی می‌کند و معتقد است آینده این‌گونه خواهد بود. 

دیدگاه موجودیت «مسافر جهان» شگفت‌آور به نظر می‌رسد اما موانع زیادی بر سر راه آن وجود دارد. برخی از موانع به کارهای عملی مربوط می‌شوند. مسائل قانونی، دستمزدی و مالیاتی در شرایطی که فرد در طول سال در مناطق مختلفی کار می‌کند از نظر اداری دردسرهای بزرگی خواهند بود.

وقتی فرد خارج از کشور باشد مسائل پیش‌پاافتاده‌ای مانند پشتیبانی فناوری اطلاعات (IT) پیچیده می‌شوند. کار از هرکجا در صورتی امکان‌پذیر است که تجهیزات شما بتوانند به خوبی کار کنند. اگر وای‌فای ضعیف باشد گزینه‌های شما برای محل کار محدود می‌شود. اگر شما محلول ضدآفتاب را بر روی لپ‌تاپتان بریزید کارکنان هتل به جای آنکه کامپیوتر دیگری در اختیارتان بگذارند صرفاً با شما ابراز هم‌دردی خواهند کرد.

دیگر موانع بیشتر جنبه شخصی دارند. تصور لذت‌بخش کار آزادانه از هرکجا در صورتی قابل تحقق است که شما دغدغه‌های واقعی زندگی را نداشته باشید. به عنوان مثال کودکان از یک سن خاص باید به مدرسه بروند یا زن و شوهری که شغل‌های متفاوت دارند نمی‌توانند هر دو وظایفشان را به صورت دورکاری انجام دهند. 

گزینه کار از هرکجا تنها برای افرادی جذابیت دارد که دستمزدهای بالا می‌گیرند و تعهدات شخصی ندارند. کارکنان مجرد یا بدون فرزند بخش فناوری از این جمله افراد هستند. برای بسیاری از دیگر افراد عبارت «هرکجا» به معنای یک انتخاب ساده بین خانه و اداره خواهد بود. اما همین حالت نیز می‌تواند به بروز ناراحتی و نارضایتی در میان اعضای یک تیم منجر شود. تصور کنید دو عضو یک تیم یکی از خانه و در حالی که آب دهان نوزاد بر سر و رویش ریخته است وارد زوم (Zoom) می‌شود و همکارش را می‌بیند که می‌گوید در این وقت سال آب‌وهوای فرانسه تا چه اندازه لذت‌بخش است. 

نارضایتی ممکن است به شکل دیگری بروز کند. کار ترکیبی مرزهای بین زندگی حرفه‌ای و شخصی را تیره‌وتار کرده است. اگر قرار باشد «هرکجا» محل کار باشد این مرزبندی باز هم تیره‌تر خواهد شد. مکان‌هایی که در گذشته برای فرار از کار به آنجا می‌رفتید خود محل کار می‌شوند. امتناع از حضور در جلسه وقتی که در تعطیلات واقعی هستید توجیه‌پذیر و منطقی است اما اگر کار و تفریح را با یکدیگر ترکیب کرده باشید دیگر چنین گزینه‌ای نخواهید داشت. شعار سازمان گردشگری آنتیگوا و باربودا این است: «ساحل تنها شروع راه است.» اما اگر عبارت «باید فروش هفتگی را بررسی کنم» در ذهنتان باشد مزه شیرین آن از بین می‌رود. 

افزودن عبارت «کار از هرکجا» به فهرست گزینه‌های استخدام کارکنان جدید منطقی است. شاید سیاست‌های جدید آقای چسکی به او کمک کنند کارکنان بهتری را به ایربی‌ان‌بی جذب کند. آنها قطعاً با این خدمات هماهنگ خواهند بود اما در آینده قابل پیش‌بینی، کار از هرکجا فقط مزیتی برای تعداد اندکی از خوش‌اقبالان خواهد بود به جای آنکه نقشه راهی برای رویدادهای بعدی باشد.

دراین پرونده بخوانید ...