شناسه خبر : 41052 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

کرونا تمام نشده

الکل در بندرعباس جان چند نفر را گرفت؟

فرمانده عملیات مقابله با کرونا بر لزوم ادامه مقابله با این بیماری و برنامه‌ریزی و طراحی لازم در این زمینه تاکید کرد. فرمانده عملیات مقابله با کرونا با تاکید بر اینکه شرایط فعلی این بیماری، به معنای پایان کرونا نیست، بر لزوم ادامه مقابله با این بیماری و برنامه‌ریزی و طراحی لازم در این زمینه تاکید کرد. علیرضا زالی در شصت‌وسومین جلسه علنی شورای شهر تهران به مناسبت هفته سلامت، با اشاره به اینکه نباید شرایط فعلی را پایان کرونا ویروس دانست افزود: این اشتباهی راهبردی است که بگوییم کرونا به پایان رسیده و برهمین اساس باید برای ادامه مقابله با این بیماری برنامه‌ریزی و طراحی‌های لازم را داشته باشیم. وی افزود: اصولاً بحران در تهران به ویژه بحران‌های از جنس نرم‌افرازی، با چالش‌هایی همراه است و یکی از چالش‌هایی که ما در بیماری کووید ۱۹ با آن روبه‌رو بودیم تمرکز جمعیتی در تهران بود؛ به شکلی که در برخی از مناطق ما با تمرکز جمعیتی بالا رو‌به‌رو بودیم. وی ادامه داد: به عنوان نمونه منطقه ۴ تهران نزدیک به یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و در ایام کرونا همواره نقطه داغ ما محسوب می‌شد، به طوری که در بخش بستری و چه در حوزه مرگ‌و‌میر بیشترین آمار این منطقه را به خود اختصاص می‌داد. وی با بیان اینکه متاسفانه زیرساخت‌های حوزه درمانی در تهران در سال‌های اخیر متناسب با جمعیت توسعه و رشد پیدا نکرده، افزود: بی‌تردید در این بخش با محرومیت‌هایی روبه‌رو هستیم، به شکلی که سرانه تخت‌های دولتی در تهران بسیار پایین‌تر از سایر استان‌هاست. از آغاز بیماری کووید۱۹،

۱۱۸ بیمارستان در تهران درگیر این بیماری شدند، ۶۷ درصد از خدمات در ارتباط با بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان‌های دانشگاهی و مابقی در بیمارستان‌های تامین اجتماعی، ارتش و... ارائه شده است که این مساله می‌تواند به عنوان یک رکورد ملی و حتی بین‌المللی محسوب شود. وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به راه‌اندازی بیمارستان صحرایی در ایام کرونا و در کمتر از ۲۴ ساعت و در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران گفت: پنج میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از آغاز کرونا به بیمارستان با عنوان این بیماری مراجعه کردند که در این بخش دو میلیون و ۷۰۰ هزار نفر خدمات لازم را دریافت کردند. وی با بیان اینکه پیک پنجم از سخت‌ترین امواج کرونا بود، ادامه داد: بی‌تردید باید دید در ایام کرونا هیچ یک از مراجعه‌کنندگان با مشکل مواجه نشدند و تمام افراد خدمات مناسبی دریافت کردند.

 

اتفاق نان درباره دارو تکرار نشود

نشست مطبوعاتی فاطمه هاشمی، رئیس بنیاد امور بیماری‌های خاص، همزمان با بیست‌وششمین سالگرد تاسیس این نهاد مردمی غیرانتفاعی برگزار شد. به گزارش روابط عمومی بنیاد امور بیماری‌های خاص، فاطمه هاشمی در این نشست تاکید کرد: نگران شرایط سخت اقتصادی یک روز کشور هستم ولی ناامیدانه حرف نمی‌زنم تا مشکلات مردم مضاعف نشود. او با ارائه گزارشی از روند فعالیت‌های ۲۶ساله بنیاد امور بیماری‌های خاص افزود: آرزویم این است که روزی در کشور ما دیگر هیچ بیمار خاصی نگران دارو و درمان خود نباشد. فاطمه هاشمی با تاکید بر اینکه رنج کمبود و گرانی دارو سخت‌تر از درد معیشت است، هشدار داد که مسوولان باید مراقب باشند ماجرای آرد و نان درباره دارو تکرار نشود. رئیس بنیاد امور بیماری‌های خاص یکی بودن سیاستگذار‌-‌مجری و ناظر را در حوزه درمان کشور ریشه مشکلات دانست و افزود: نظارت دقیق راه بسیاری از سوء‌استفاده‌ها را می‌بندد. رئیس بنیاد امور بیماری‌های خاص در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت داروی بیماران خاص در کشور گفت: همان‌طور که گفتم نگرانم چون اخباری که به من می‌رسد، حاکی از افزایش قیمت و در برخی موارد نایاب شدن برخی داروهاست. فاطمه هاشمی با انتقاد شدید از گرفتن مابه‌التفاوت داروی خارجی از بیماران تالاسمی افزود: هر نوع پول گرفتن بابت دارو از بیماران تالاسمی خلاف قانون است. او با تاکید بر اینکه عده‌ای می‌گویند با این حمایت‌های بنیاد امور بیماری‌های خاص توقع بیماران خاص بالا می‌رود، گفت: در کشورهای توسعه‌یافته ارائه خدمات رایگان به بیماران خاص عادی شده است و اکثر انجمن‌های حمایتی تنها به ارتقای سبک زندگی و خلق ارزش‌های فرهنگی برای بیماران خاص مشغول هستند. فاطمه هاشمی هنر و ورزش را برای ارتقای سطح زندگی بیماران خاص دو رکن اساسی دانست و تاکید کرد: بنیاد امور بیماری‌های خاص با توصیه آیت‌الله هاشمی ورزش را برای بیماران خاص رسمیت بخشید و جشنواره فیلم بیماران خاص را برگزار کرد. فاطمه هاشمی در پاسخ به پرسش دیگری درباره اقدامات تاسیسی بنیاد امور بیماری‌های خاص گفت: بیمارستان آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در مسگرآباد تهران و اولین مرکز جامع سرطان کشور در بزرگراه چمران، ساخت و تجهیز خود را طی می‌کنند که امیدواریم با رفع موانع به‌زودی شاهد افتتاح آنها باشیم.

 

الکل مرگ‌زا

طبق آخرین اخباری که «اعتماد» از سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان کسب کرده، در فاصله روزهای 11 اردیبهشت امسال تا (17 اردیبهشت 1401)، تعداد مسمومان مصرف مشروبات الکلی دست‌ساز و حاوی متانول در بندرعباس به 75 نفر افزایش یافته که از این تعداد، 10 نفر فوت کردند، 45 نفر به دلیل شدت بالای مسمومیت، تحت دیالیز قرار گرفته، چهار نفر به دلیل کاهش سطح هوشیاری، در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده و به دستگاه ونتیلاتور وصل هستند، چهار نفر دچار درجاتی از اختلال بینایی و تاری دید شده‌اند و 19 نفر از مسمومان نیز در حال حاضر در مرکز درمانی تحت نظر هستند. علاوه بر آنکه از مجموع مراجعان، یک نفر خانم و گروه سنی 15 تا 70 سال بوده است. فاطمه نوروزیان در گفت‌وگو با «اعتماد» می‌گوید که به دنبال اولین مراجعات در روز 11 اردیبهشت، بنا به تجربه قبلی طغیان مسمومیت متانول در پاییز1397 در این استان، احتمال شروع یک طغیان دوباره متصور بود که به همین سبب هم اطلاع‌رسانی سریع درباره خطرات احتمالی در خصوص مصرف مشروبات الکلی داده شد تا مردم و خانواده‌ها هوشیار باشند. روز 12 اردیبهشت، نیروی انتظامی شهرستان بندرعباس از دستگیری هشت عامل تولید و توزیع مشروبات الکلی خبر داد و اعلام کرد که دو نفر از دستگیرشدگان که خود نیز مصرف‌کننده بوده هم در بیمارستان بستری شده‌اند.  به دنبال این اخبار، یک منبع آگاه به «اعتماد» خبر داد که یکی از تولیدکنندگان که بر اثر مسمومیت ناشی از مصرف همین محصولات، به بیمارستان منتقل شده بود، فوت کرده و همچنین چهار نفر از مسمومان هم دچار مرگ مغزی شده‌اند که آنها را هم باید در فهرست فوت‌شدگان محسوب کرد. این منبع آگاه همچنین گفت ظاهراً تولیدکنندگان از ادغام متانول در تولیدات خود بی‌خبر بوده‌اند، چراکه در غیر این‌صورت برای اثبات کیفیت محصولات حاضر به نوشیدن آن نمی‌شدند. به گفته این منبع آگاه، حجم تولیدات بسیار بالا و نزدیک به 10 هزار لیتر بوده که تولیدکنندگان، محصولات خود را با قیمت هر نیم لیتر 30 هزار تومان به مشتریان فروخته‌اند که با در نظر گرفتن قیمت امروز مشروبات الکلی دست‌ساز در شهر تهران که برای هر لیتر بالای 150 هزار تومان است، به نظر می‌رسد کیفیت نازل محصول در شهر بندرعباس، دلیل اصلی پایین بودن قیمت در این شهر بوده است.

 

فروریختن روزنه دریا

اخیراً تصاویر و خبرهایی از فروریختن «روزنه دریا» از جاذبه‌های گردشگری جزیره هرمز در شبکه‌های اجتماعی خبرساز شد.‌ براساس این اخبار دلیل فروریختن این پدیده زیبا حضور گردشگران و بی‌توجهی و تخریب با برپایی کمپ از سمت آنها عنوان شد. اما سرپرست بخشداری هرمز بندرعباس این مساله را صحیح نمی‌داند. او می‌گوید: این صخره در اثر رخ دادن یک پدیده طبیعی فروریخته و هیچ‌گونه دخالت انسانی در فرو ریختن آن دخیل نبوده است. محمد زرنگاری در گفت‌وگو با ایرنا ادامه می‌دهد: به دلیل ارتفاع زیاد و مناسب نبودن فضا در بالای این جاذبه گردشگری امکان برپایی کمپ و چادر از سوی گردشگران ورودی به جزیره هرمز بر روی این صخره وجود نداشته است که این صخره توخالی نتواند وزن آنان را تحمل کرده و فرو بریزد. به گفته او این صخره در جایی قرار دارد که دریا در حال حرکت و پیشروی است و رفت‌و‌آمد آب و هجوم امواج به ساحل سنگی باعث فرسایش بخش‌های ضعیف‌تر روزنه دریا و فروریخت آن شده است. روزنه دریا صخره‌ای بسیار بزرگ بود که به مرور زمان و در اثر فرسایش توسط آب، دایره‌ای در وسط آن ایجاد شده و چشم‌انداز دلپذیری از دریا را به نمایش گذاشته بود. انگار که تصویر ساحل زیبا و تمیز دریا را به وسیله گِل، قاب گرفته باشند. گردشگران ورودی به جزیره هرمز ساحل روزنه دریا را به ساحل محیط زیست، صخره روزنه دریا و روزنه دریای هرمز می‌شناختند. این صخره در ضلع جنوب‌شرقی جزیره هرمز، در فاصله یک کیلومتری ساحل لاک‌پشت‌ها و غار رنگین‌کمان قرار دارد.

 

مشکلات بیمه‌ای تخریبچی‌ها

صدها خنثی‌کننده مین در ایران که از سال 1386 مشغول پاکسازی مناطق آلوده به مهمات باقیمانده از جنگ هشت‌ساله هستند، به دلیل درج نشدن کد بیمه‌ای شغل خود در قرارداد کارفرمایی، از دسترسی به حقوق واقعی محروم مانده‌اند. تضییع حقوق صنفی خنثی‌کنندگان مین، در حالی اتفاق افتاده که در فهرست مشاغل سازمان تامین اجتماعی، «پاکسازی میادین مین» با کد شغلی 047915 مشخص شده و طبق قانون، کارفرما موظف است در لیست بیمه کارگران خود، کد شغلی را درج کند تا کارگران، از مزایای مرتبط، بهره‌مند شوند. خنثی‌کنندگان مین در ایران که با عنوان «تخریبچی» هم شناخته می‌شوند، به خبرنگار «اعتماد» می‌گویند طی 14 سال گذشته (سال 1386  / دو سال بعد از تاسیس مرکز مین‌زدایی زیر نظر وزارت دفاع و آغاز پاکسازی مناطق آلوده به مین در پنج استان مرزی) حق بیمه این افراد توسط کارفرمای پیمانکار، تحت عنوان «کارگر» و بدون درج کد بیمه مشاغل، به سازمان تامین اجتماعی پرداخت شده است. بی‌خبری خنثی‌کنندگان مین از آیین‌نامه دولت درباره سخت و زیان‌آور بودن این شغل، برگ دیگری از داستان تضییع حقوق صنفی صدها تخریبچی است. 

♦♦♦

فارس: غلام عباس ترکی، معاون قضایی دادستان کل کشور گفت: تا زمانی که مجوز قانونی در خصوص محیط زیست اخذ نشود، امکان ادامه فعالیت پتروشیمی میانکاله مقدور نخواهد بود.

باشگاه‌خبرنگاران‌جوان: شهردار ناحیه ۳ منطقه ۱۹ تهران که گفته می‌شد به علت فساد‌ستیزی قمه خورده است با روشن شدن موضوع و اعلام پزشکی قانونی مبنی بر خودزنی، از کار برکنار شد.

فارس: برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی سال جاری از نیمه دوم خردادماه برای تمام نوآموزانی که در سال تحصیلی ۱۴0۲-۱۴۰۱ وارد پایه اول خواهند شد همچنین جامانده‌های سنجش سال تحصیلی گذشته، اجرا می‌شود.

ایسنا: زاکانی، شهردار تهران، با تاکید بر اینکه شهرداری تهران در آستانه یک تغییر و تحول است، در خصوص تراکم‌فروشی در شهر تهران به عنوان منبع درآمد شهرداری، گفت: ما تراکم‌فروشی نمی‌کنیم و آن را برای خود خط قرمز می‌دانیم.

ایرنا: سردار سید کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور ناجا، گفت: از محل جریمه‌های تخلفات راهنمایی و رانندگی سالانه ۷۰ هزار میلیارد ریال حاصل می‌شود.

ایرنا: بهزاد ولی‌زاده، مسوول دبیرخانه کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از افزایش ۵۷درصدی مصرف قلیان در زنان و مردان بالای ۱۸ سال کشور خبر داد.

تسنیم: در پی دریافت خبری مبنی بر قمه‌کشی در محله سه‌راه امین‌حضور تهران، بلافاصله تیمی از ماموران پایگاه هفتم پلیس امنیت عمومی به محل وقوع جرم اعزام شدند که در بررسی‌های اولیه و پایش دوربین‌های مداربسته محیطی مشخص شد خانم جوانی با در دست داشتن سلاح سرد «قمه» ضمن عربده‌کشی، نظم و آسایش عمومی را برهم زده است که با توجه به اهمیت موضوع، شناسایی وی در دستور کار این پلیس قرار گرفت.

فارس: سرهنگ علی‌محمد رجبی، رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا در مورد کلاهبرداری سایبری با ترفند ثبت نام جاماندگان یارانه معیشتی هشدار داد.

فارس: عباس عبادی، معاون پرستاری وزارت بهداشت با بیان اینکه در اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری تلاش کرده‌ایم منافع خدمات‌گیرنده و ارائه‌کننده خدمات را عدالت‌محور ببینیم، گفت: این قانون با الگوبرداری از به‌روزترین نظام‌های پرداختی دنیا اجرا می‌شود.

♦♦♦

مرگ در راه عکس سلفی 

خراسان نوشت: یک کاربر شبکه‌های اجتماعی با انتشار ویدئویی از لحظه نجات یک خانم توسط آتش‌نشانی نوشت: «ساختمان کناری ما دچار حریق شده، اومدن نجاتشون بدن، خانم موقع اومدن پایین داره سلفی می‌گیره! این‌جور همسایه‌های باحالی داریم.» تب سلفی گرفتن و به‌اشتراک‌گذاری آن در اینستاگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی، روزبه‌روز بیشتر می‌شود و حتی بعضی افراد، جانشان را در این راه از دست می‌دهند. طبق آمارهای منتشرشده در حد فاصل سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۸ میلادی، میزان مرگ‌ومیر ناشی از گرفتن عکس‌های سلفی در جهان، ۲۵۹ نفر ثبت شده است.

 

دوز چهارم واکسن کرونا چه فوایدی دارد؟

همشهری نوشت: دوز چهارم واکسن کووید ۱۹ که در واقع دومین دوز تقویت‌کننده سیستم ایمنی محسوب می‌شود، محافظت ناشی از دوزهای قبلی واکسن را به‌ویژه در افراد بالای ۷۰ سال در برابر این بیماری افزایش می‌دهد. البته دانشمندان می‌گویند هر گونه محافظت کوتاه‌مدت در برابر عفونت ممکن است به‌سرعت از بین برود اما با این حال در انگلیس چهارمین دوز واکسن برای افراد بالای ۷۵ سال و افراد آسیب‌پذیر در ماه آوریل ارائه شد. قرار است دوز چهارم در پاییز برای اولویت‌های دیگر تزریق شود.

 

بار مالی مشاغل سخت

ایران نوشت: حسینعلی میرزایی، رئیس اداره امور مشاغل سخت و زیان‌آور سازمان تامین اجتماعی، گفت: در ماه حدود ۷۵ درصد درآمد سازمان صرف انجام تعهدات بلندمدتش می‌شود و از این ۷۵ درصد حدود ۵۰ درصد صرف بازنشستگی پیش از موعد می‌شود. مطابق آمارها تامین اجتماعی بالای ۵۰۰ هزار نفر پرداختی برای بازنشستگان در مشاغل سخت و زیان‌آور دارد و هر ‌سال چیزی حدود ۳۰۰ هزار نفر برای برقراری مستمری در بخش‌های مختلفی همچون بازنشسته، ازکارافتاده و بازمانده اقدام می‌کنند که در حوزه مشاغل سخت و زیان‌آور هم حدوداً سالی ۲۵ هزار نفر بازنشسته می‌شوند.

 

بزرگ‌ترین فساد خارج از تهران

شرق نوشت: سخنگوی قوه قضائیه، در توضیح آخرین وضعیت پرونده فساد در شورای شهر و شهرداری ارومیه که از بزرگ‌ترین پرونده‌های فساد در کشور «خارج از تهران» است، گفت: تعداد بسیاری از مسوولان شهرداری ارومیه و اعضای شورای شهر قبلی و فعلی مورد تعقیب قرار گرفتند. ذبیح‌الله خداییان، افزود: در پرونده قرار به جلب دادرسی صادر شده و برای ۸۴ نفر کیفرخواست صادر شده که از این تعداد ۳۶ نفر مدیران شهرداری بوده‌اند. ۲۳ نفر اعضای فعلی و قبلی شورای شهر هستند و اتهامات در این پرونده رشا و ارتشا و تبانی در معاملات و تحصیل وجه از راه نامشروع با سوءاستفاده از موقعیت شغلی است.