شناسه خبر : 43720 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

رهبر القاعده در ایران؟

روحانی: نگذاریم اقلیتی قدرت‌طلب، اکثریت را کنار بزنند که آن روز، پایان انقلاب خواهد بود

 

مهدی کلثومی / نویسنده نشریه

کمیته کارشناسان سازمان ملل متحد در گزارشی مدعی شده است که بر اساس اطلاعاتی که از اغلب کشورهای عضو این سازمان به دست آمده، رهبری القاعده پس از کشته شدن «اسامه بن‌لادن» و «ایمن الظواهری» به فردی به نام «سیف العدل» رسیده است که در حال حاضر در ایران حضور دارد. آن‌گونه که ایلنا گزارش داده: سیف العدل یکی از چهره‌های بلندپایه القاعده و از موسسان این شبکه تروریستی است که مسوول تامین امنیت اسامه بن‌لادن بود و به برخی از هواپیماربایانی که حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ را انجام دادند، آموزش می‌داد. کمیته‌ای متشکل از کارشناسان سازمان ملل در گزارشی به شورای امنیت اعلام کرد که شبکه تروریستی القاعده جانشینی سیف العدل به جای ایمن الظواهری را که در حمله پهپاد آمریکایی ماه آگوست سال گذشته در کابل کشته شد، اعلام نکرده است. اما در جریان مذاکراتی که در ماه نوامبر و ژانویه، با اکثر کشورهای عضو سازمان ملل انجام شد، اطلاعاتی به دست آورده که نشان می‌دهد سیف العادل رهبر واقعی و بلامنازع این گروه شده است. در ادامه این ادعاها آمده است: «با این حال، اکثر کشورها یکی از عوامل اصلی عدم اعلام جانشینی سیف العدل برای الظواهری را حضور وی در ایران می‌دانند که معضلات بزرگ مذهبی، فرقه‌ای و عملیاتی را برای القاعده ایجاد می‌کند.»

بسته تحریمی جدید

اورسولا فن‌دِرلاین، رئیس کمیسیون اروپا، با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر ادعاهای بی‌اساس غرب در این خصوص را که روسیه از پهپادهای ساخت ایران در حملات خود علیه اوکراین استفاده می‌کند، تکرار کرد. وی نوشت: ما در حال تضعیف توانایی روسیه برای حفظ ماشین جنگی خود هستیم. بسته تحریمی دهم ما شامل ممنوعیت تجاری و کنترل صادرات فناوری به ارزش 11 میلیارد یورو است. این مقام اروپایی در ادامه مدعی شد: روسیه از صدها پهپاد ساخت ایران استفاده می‌کند. ما پیشنهاد می‌کنیم که کنترل صادرات خود را به نهادهای ایرانی نیز گسترش دهیم. آن‌گونه که ایسنا گزارش داده: ادعای انتقال پهپادهای ایران به روسیه برای استفاده در جنگ علیه اوکراین در حالی به‌طور مکرر از سوی مقامات غربی و آمریکایی‌ها تکرار می‌شود که جمهوری اسلامی ایران و روسیه قویاً آن را رد می‌کنند. واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل پیش از این در نشستی در سازمان ملل ارسال سلاح از ایران را اتهامی بی‌اساس خواند و گفت که مجموعه صنعتی و نظامی روسیه می‌تواند بدون کمک گرفتن از دیگران به اهداف خود دست پیدا کند. این در حالی است که صنعت نظامی اوکراین از اساس وجود ندارد و از سوی صنعت غرب تامین می‌شود. نبنزیا همچنین اظهار داشت: ما تحت تاثیر سخنان شرکای سابق غربی قرار نمی‌گیریم. آنها سعی می‌کنند توجهات را به سمت اتهامات بی‌اساس درباره انتقال سلاح از ایران به روسیه معطوف کنند. ما بارها این اتهام را رد کرده‌ایم.

طرح جایگزین شفافیت آرای نمایندگان

کمی بعد از آنکه موافقان شفافیت آرای نمایندگان در مجلس یازدهم با سه رای کمتر نتوانستند حدنصاب را به دست آورند، هیات‌رئیسه مجلس دوباره تلاش‌های جدی را برای جلب نظر نمایندگان مخالف شروع کرد که بی‌نتیجه ماند؛ اما در نهایت تعدادی از نمایندگان طرح جدیدی را برای شفافیت قوای سه‌گانه، جایگزین طرح شکست‌خورده شفافیت آرای نمایندگان کردند و ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ کلیات آن را در ۵ ماده تصویب کردند. آن‌گونه که شرق گزارش داده: طرحی که زمان نسبتاً زیادی را صرف برطرف کردن ایرادات شورای نگهبان و شورای نظارت مجمع تشخیص کردند تا به جامعه بقبولانند اگرچه در ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ تنها با سه رای کمتر از تعداد آرای لازم برای تصویب طرح شفافیت آرا، نتوانستند دوسوم رای را به دست آورند؛ اما اکنون در شفافیت برای همه قوا و نهادهای اجرایی اصرار دارند. البته منتقدان هنوز نگاه مثبتی به این اقدام مجلس ندارند و آن را فرار مجلس از زیر بار فشار رسانه‌ها و افکار عمومی در عدم موفقیت تصویب طرح شفافیت آرای مجلس می‌دانند؛ چراکه گستره آن همه قوا و نهادهای اجرایی را دربر می‌گیرد و آنها معتقدند شورای نگهبان و مجمع تشخیص هرگز زیر بار این شفافیت نخواهند رفت؛ در نتیجه طرح با صرف هزینه و وقت زیاد، بی‌نتیجه و عقیم خواهد ماند؛ اما حالا با اصرار مجلس شاهدیم که تا حد زیادی این ایرادات در رفت‌وبرگشت‌ها برطرف شده و محمدصالح جوکار، رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها، گفته با توجه به ایراداتی که شورای نگهبان به طرح شفافیت قوای سه‌گانه وارد دانسته است و پافشاری مجلس بر مصوبه خود به احتمال قوی این طرح به مجمع تشخیص مصلحت نظام خواهد رفت و سرانجام آن، بستگی به نظر مجمع خواهد داشت.

 گفت‌وگوهای سه‌جانبه

کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ایران به تماس‌های سه‌جانبه میان روسیه، سوریه و ترکیه برای برقراری گفت‌وگو و حل اختلافات میان آنکارا و دمشق خواهد پیوست یا خیر، گفت: بله، ما هم ملحق خواهیم شد. آن‌گونه که ایرنا گزارش داده: وی در حاشیه مراسم گرامیداشت چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در مسکو ابراز امیدواری کرد که پیوستن ایران به این گفت‌وگوها پیش از جلسه آتی وزرای خارجه محقق شود. جلالی همچنین از احتمال سفر حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران به روسیه خبر داد و گفت: هنوز تاریخی تعیین نشده است. در حال بررسی تاریخ‌های جدید هستیم. رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه چندی پیش گفت: باید ترکیه، روسیه و سوریه نشستی برگزار کنند و ممکن است که ایران نیز به آن بپیوندد و ما نیز باید جلسات خود را به این شکل برگزار کنیم تا ثبات در منطقه حاکم شود و منطقه از مشکلاتی که دارد رهایی یابد و ما به دنبال همین هستیم. سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز در این باره اظهار کرد: روسیه از تلاش‌های رئیس‌جمهوری ترکیه برای از سرگیری روابط با دولت سوریه حمایت می‌کند و آمادگی دارد سطح تلاش‌ها را در این باره افزایش دهد.

ما به مردم ایران گوش می‌دهیم

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری که مشروح آن در وبگاه وزارت امور خارجه این کشور منتشر شده است، در پاسخ به سوالی درباره اظهارات برخی چهره‌های خارجی درباره امور داخلی ایران، ضمن اشاره به اینکه دولت آمریکا حاضر است صحبت‌های ایرانیان خارج از کشور را در این باره بشنود، گفت: هیچ‌کسی، نه‌تنها دولت آمریکا، بلکه هیچ‌کسی جز مردم داخل ایران نمی‌تواند مدعی سخن گفتن از طرف مردم ایران باشد. تنها خودشان می‌توانند. آن‌گونه که ایسنا گزارش داده: اظهارات پرایس درباره فعالیت این چهره‌های خارجی در پی این مطرح می‌شود که بنابر گزارش خبرگزاری آلمانی دویچه وله، موسسه زنان، صلح و امنیت در دانشگاه جرج تاون در شهر واشنگتن آمریکا روز جمعه ۲۱ بهمن‌ماه (۱۰ فوریه) میزبان هشت «چهره اپوزیسیون جمهوری اسلامی» در نشستی با عنوان «آینده جنبش دموکراسی ایران» بود. طبق این گزارش، رضا پهلوی، شیرین عبادی، حامد اسماعیلیون، مسیح علی‌نژاد، نازنین بنیادی، علی کریمی و عبدالله مهتدی سخنرانان در این نشست بوده‌اند. دویچه وله در ادامه گزارش داد که برگزاری این نشست نظرات موافق و مخالف منتقدان و کاربران فضای مجازی را در پی داشته است. پرایس در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «آیا دولت بایدن با ایرانیان داخل و خارج موافق است که جمهوری اسلامی ایران نمی‌تواند خود را اصلاح کند و تغییر حکومت لازم است؟»، گفت: این سوال ارتباطی به ما ندارد و سوالی است که باید از مردم ایران پرسید. ما به مردم ایران گوش می‌کنیم، به ایده‌های ایرانیان خارج از کشور گوش می‌کنیم و به دنبال پیدا کردن راهی برای حمایت از جنبش آنها و خواسته‌هایشان هستیم. اما این سوالی است که آنها باید پاسخ دهند، نه ما.

انقلاب متعلق به همه مردم است

حسن روحانی در حاشیه حضور در راهپیمایی ۲۲ بهمن در گفت‌وگو با خبرنگاران حاضر در مسیر میدان آزادی، انقلاب اسلامی را خواست مردم ایران و متعلق به همه آنها دانست و اظهار داشت: دشمنان مردم ایران روزی سودای این را داشتند که انقلاب 40‌سالگی خود را نمی‌بیند، اما این توهم با مقاومت و ایستادگی، وحدت و انسجام ملت تبدیل به خیالی باطل شد. آن‌گونه که جماران گزارش داده: رئیس‌جمهور سابق کشورمان افزود: مردم خود صاحب و حافظ انقلابی هستند که استقلال و آزادی را در جمهوری اسلامی می‌بیند. بزرگ‌ترین سرمایه انقلاب اسلامی، پایگاه مردمی آن و بزرگ‌ترین ثمره جمهوری اسلامی، حضور و مشارکت آحاد ملت در صحنه تصمیم‌گیری و تعیین سرنوشت خود است. او با اشاره به اینکه امام خمینی، انقلاب اسلامی را با انتخابات تکمیل کرد، افزود: استواری امروز نظام اسلامی نتیجه راهبری مقام معظم رهبری با تقویت جمهوریت و اسلامیت است که پشتیبان رای و نظر مردم است. روحانی تاکید کرد: انقلاب به هیچ گروه و جناحی تعلق ندارد، متعلق به آحاد مردم است و با اتحاد و انسجام و احترام به افکار گوناگون و شنیدن صدای مردم بقای انقلاب تضمین می‌شود. نگذاریم اقلیتی قدرت‌طلب اکثریت را کنار بزنند که آن روز پایان انقلاب خواهد بود.

زندان‌ها در حال خالی شدن است

پس از اعلام موافقت مقام معظم رهبری با عفو و تخفیف مجازات جمع قابل توجهی از متهمان و محکومان حوادث اخیر و همچنین محکومان دادگاه‌های عمومی و انقلاب و سازمان قضایی نیروهای مسلح، روند آزادی‌های ناشی از این موافقت آغاز شده است. آن‌گونه که اعتماد گزارش داده: به گفته مدیر زندان تهران‌بزرگ، تا 22 بهمن تعداد 395 نفر از متهمان و محکومان واجد شرایط عفو گسترده رهبری آزاد شده و تعدادی از تقاضاهای مددجویان هم در مراجع قضایی در دست بررسی است. عفو مذکور، شامل زندانیان غیر مرتبط با حوادث اخیر هم می‌شود که همین باعث گستردگی آزادی‌ها خواهد بود. البته برخی هم مانند فرهاد میثمی ماه‌های پایانی محکومیتشان را می‌گذراندند که آزاد شدند. به هر شکل این رخداد، در طول سال‌های پس از انقلاب کمتر اتفاق افتاده است و می‌توان آن را نشانه‌ای برای تغییر فضا دانست. 

♦♦♦

ایسنا: محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی درباره میزان ذخایر اورانیوم کشور گفت: آنچه غنی‌سازی می‌کنیم برای اهداف تعریف‌شده‌ای است که در فرآیند صنعتی از آن باید طبق قانون راهبردی استفاده کنیم.

ایلنا: فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان سعودی و دولفین پرانک رئیس کمیته سیاسی و امنیتی اتحادیه اروپا طی دیداری در بروکسل درباره آخرین تحولات مربوط به برنامه هسته‌ای ایران گفت‌وگو کردند.

ایرنا: علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت: مذاکرات در چارچوب تبادل پیام‌ها بین دو طرف همچنان ادامه دارد و طرفین در حال تبادل دیدگاه‌های خود با یکدیگر هستند.

ایسنا: نانایا موهاتا وزیر امور خارجه نیوزیلند در بیانیه‌ای با تکرار ادعای حمایت ایران از جنگ روسیه در اوکراین و نقض حقوق بشر در داخل ایران، اعلام کرد که این کشور تحریم‌های متعددی را علیه افراد و نهادهای ایرانی اعمال کرده است.

ایلنا: به نقل از شبکه العهد، فؤاد حسین، وزیر خارجه عراق گفت که بغداد برای تداوم خرید برق و گاز از ایران از سوی آمریکا چراغ سبز دریافت کرده است.

ایسنا: وزیر امور خارجه چین در پکن به حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی‌اش بر آمادگی پکن برای تعمیق همکاری‌های جامع راهبردی با ایران تاکید کرد.

ایرنا: عباس بدخشان‌ظهوری سفیر جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان، روابط تهران-ایروان را الگویی از روابط مبتنی بر ارتباطات دیرینه، حسن همجواری و اعتماد متقابل دانست و گفت: دیدگاه دولت سیزدهم تحکیم روزافزون روابط با کشورهای همسایه است.

ایسنا: میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین طی پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر خاطرنشان کرد که میزان تعهد غرب و آمریکا به ازسرگیری اجرای برجام یک علامت سوال بزرگ است.

ایلنا: روزنامه وال‌استریت‌ژورنال گزارش داد که ارتش آمریکا در حال بررسی انتقال تسلیحات توقیف‌شده از یمن برای اوکراین است. این روزنامه با تکرار برخی ادعاها در خصوص مرتبط بودن ایران با این تسلیحات توقیف‌شده، اعلام کرد که نظامیان آمریکایی امکان انتقال تسلیحات و مهمات ضبط‌شده یمن به اوکراین را مورد ارزیابی قرار می‌دهند.

♦♦♦

کاپیتولاسیون داخلی

شرق نوشت: نمایندگان مجلس با نارضایتی از نادیده گرفته شدن خود به عنوان مرجع رسمی قانونگذاری همچنان معتقدند مصوبه مولدسازی یک اشتباه تاریخی است. آصفری، عضو هیات‌رئیسه کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس، گفته است: مولدسازی کاپیتولاسیون از نوع ایرانی است، چراکه بر اساس این تصمیم دست افراد تا این اندازه باز می‌شود که در قالب کمیته شش، هفت‌نفره ۹۹ هزار میلیارد تومان از شرکت‌ها را به فروش برسانند و بعد دستگاه قضایی اجازه ورود نداشته باشد و اگر قاضی بخواهد در حوزه مولدسازی با متخلفی برخورد کند، برای قاضی انفصال از خدمت رقم بخورد.

 

راه‌حل تعامل است

اعتماد نوشت: کیوان صمیمی گفت: می‌بینم اخیراً عده‌ای در خارج از کشور در حال تعیین لیدر هستند. این تحرکات منطقی نیست، حرکت اصلاحی که آغاز شود  و گفت‌وگوها که شکل بگیرد از درونش محتوای لازم هم برمی‌خیزد. هر جنبش خشونت‌پرهیز اصلاحی، نیازمند گفت‌وگو است. برخی از این حرکت‌های خشن قابل قبول نیستند. البته این رفتارهای خشن را محکوم نمی‌کنم، چراکه این جوانان هم خود قربانی این وضعیت هستند. طبیعی است جوانی که مشکلات فراوانی دارد و از هر طرف احساس بن‌بست می‌کند، دست به برخی اقدامات هم بزند. اما راه‌حل، گفت‌وگو و تعامل است.

 

زیان آشکار

جمهوری اسلامی نوشت: ما از گرایش شدید به اردوگاه شرق که روسیه و چین نمادهای آن هستند، زیان‌های آشکاری کرده‌ایم. یکی از تحلیلگران شناخته‌شده روسی گفته «ایران غرب‌گرا برای روسیه بسیار خطرناک‌تر از ایران هسته‌ای است». متاسفانه روسیه کاری کرده که ما اکنون نه هسته‌ای هستیم و نه غرب را داریم. ما نمی‌خواهیم غرب‌گرا باشیم ولی این را هم نمی‌خواهیم که شرق برای ما در زمینه هسته‌ای و چگونگی روابطمان با اوکراین و اروپا و سایر کشورها تصمیم بگیرد. چین هم با مواضع رئیس‌جمهورش در سفر به عربستان علیه تمامیت ارضی کشورمان آشکارا به ما فهماند که حاضر است ایران را قربانی منافع خود در منطقه کند.

 

احتمال آزادی

نوشت: غلامحسین کرباسچی، مدیرمسوول روزنامه هم‌میهن، درباره احتمال آزادی خبرنگاران بازداشت‌شده از جمله الهه و الناز محمدی خبرنگاران هم‌میهن توضیح می‌دهد و می‌گوید: «آنهایی که کار خبرنگاری کرده‌اند و برایشان پرونده تشکیل داده شده، به طریق اولی مورد عفو قرار می‌گیرند و پرونده‌شان مختومه می‌شود. آنها در اعتراضات اخیر، نه شعاری داده بودند و نه تخریبی کرده بودند و آنچه دیده بودند را روایت کردند یا خبری را در یک خبرگزاری بازنشر کردند. عمل آنها علی‌القاعده نباید جرم تلقی شود. اگر سوءتفاهمی برای هر کسی ایجاد شده، حتماً باید خبرنگاران در راس بخشش‌ها قرار گیرند.»