شناسه خبر : 43472 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

برندگان و بازندگان

آیا بودجه 1402 برای بهبود وضعیت مردم تدوین شده است؟

لایحه بودجه 1402 از نظر اقتصاد سیاسی در همان مسیر بودجه اغلب دولت‌هاست و به گونه‌ای تدوین شده که انگار برای باز کردن گره از مشکلات مردم نوشته نشده و احتمالا بودجه‌ای برای تبلیغات بیشتر است. افزایش بیش از 50 درصدی هزینه‌های عمومی در مقابل افزایش حدود 20 درصدی حقوق و دستمزدها نشان می‌دهد که نهادهای غیراقتصادی بیش از میانگین، از افزایش بودجه منتفع شده‌اند.

 افزایش قابل توجه بودجه نهادهای فرهنگی و ترویجی نظامی نشان می‌دهد دولت و نهادهایی که بودجه را راهبری کرده‌اند راهکار را در افزایش عرضه کالای عمومی و بالا بردن کیفیت و کمیت خدمات دولت ندیده‌اند و در مقابل تلاش کرده‌اند بودجه نهادهای تبلیعاتی نظیر صدا و سیما را افزایش دهند. 

یکی دیگر از ویژگی‌های لایحه بودجه 1402 افزایش حقوق و دستمزدها با نرخی پایین‌تر از نرخ تورم و در نقطه مقابل، افزایش بودجه نهادهای تبلیغی، ترویجی و نظامی با نرخی بالاتر از تورم است. در حالی‌که سازمان‌های غیراقتصادی و نهادها در تنگنای موجود نه‌تنها ارزش افزوده‌ای برای خروج از رکود فراهم نمی‌آورند، بلکه هزینه سنگین آنها از مسیر تامین مالی تورمی، روی دوش همه جامعه قرار می‌گیرد. چرا از بودجه 1402 آبی برای مردم گرم نمی‌شود؟ 

دراین پرونده بخوانید ...