شناسه خبر : 40538 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بازگشت مشتریان آسیایی

واردات لوازم خانگی آزاد می‌شود؟

پالایشگاه‌های آسیایی که معمولاً بزرگ‌ترین خریداران نفت ایران بوده‌اند، مشتاق ازسرگیری واردات نفت در صورت احیای توافق هسته‌ای هستند. اکثر خریداران آسیایی در سال ۲۰۱۹ پس از اینکه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد و تحریم‌ها علیه صادرات نفت ایران را احیا کرد، واردات نفت از ایران را متوقف کردند. مذاکرات غیرمستقیم میان ایران و آمریکا درباره توافق هسته‌ای هفته گذشته از سر گرفته شد و دیپلمات‌های غربی می‌گویند امیدوارند این مذاکرات به نتیجه برسد اما مسائل دشوار همچنان حل‌نشده مانده‌اند. قیمت‌های نفت به دلیل نگرانی‌هایی که نسبت به اختلال عرضه روسیه وجود دارد و باعث تقویت معاملات نفت برنت و نفت آمریکا شده است، به بالاترین حد در بیش از هفت سال گذشته صعود کرده‌اند. پالایشگاه‌ها مجبورند نرخ اضافه بالایی برای نفت تولید‌شده در اروپا و خاورمیانه پرداخت کنند زیرا رشد تقاضا در دوران پساکرونا از عرضه تولیدکنندگان فراتر رفته است. با چشم‌انداز توافق هسته‌ای جدید ایران، کره جنوبی که سابق بر این یکی از بزرگ‌ترین مشتریان نفتی ایران در آسیا بود، اخیراً اعلام کرد مذاکراتی برای ازسرگیری واردات نفت ایران و آزاد کردن پول ایران داشته است. یک منبع آگاه به رویترز گفت: یک پالایشگاه بزرگ کره‌ای به نظاره تحولات در مذاکرات هسته‌ای نشسته است زیرا نفت ایران از نظر هزینه رقابتی بوده و پالایش آن در مقایسه با گریدهای نفتی دیگر مانند نفت مکزیک راحت‌تر است. تا زمانی که دو کشور تصمیم بگیرند تجارت نفت را از سر بگیرند، ما می‌توانیم نفت از ایران خریداری کنیم. از آنجا که ما سابق بر این نفت ایران را خریداری می‌کردیم، نیازی نداریم نفت ایران را در تاسیسات خود امتحان کنیم. رئیس هیات مدیره پالایشگاه ژاپنی انئوس هم اعلام کرد این پالایشگاه در حال بررسی از سرگیری واردات نفت ایران در صورت توافق طرفین مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ است. تسوتومو سوگیموری به خبرنگاران گفت: اگر توافق هسته‌ای حاصل شود، حدود دو تا سه ماه زمان می‌برد تا واردات نفت از ایران از سرگرفته شود زیرا این پالایشگاه باید ترتیبات مختلفی مانند بیمه و کشتیرانی را انجام دهد. یک منبع پالایشگاهی هندی گفت: یک پالایشگر در هند که دومین مشتری بزرگ نفت ایران بود، سرگرم مذاکره با ایران برای تامین نفت است. این پالایشگر همچنان منتظر شفافیت بیشتر پیرامون توافق هسته‌ای است. ایران با وجود تحریم‌های سختگیرانه آمریکا، صادرات نفت خود را حفظ کرد و چین که بزرگ‌ترین مشتری نفت ایران است، مقصد بزرگ این صادرات بوده است. گمرک چین ماه گذشته برای نخستین بار در یک سال گذشته آمار واردات نفت از ایران را منتشر کرد.

 

انتقاد رسمی از کندی اینترنت

رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با انتقاد از کاهش سرعت اینترنت گفت که در مدت کوتاه پس از استقرار تیم جدید مدیریتی در وزارت ارتباطات، متاسفانه نه‌تنها حرکت به سمت اهداف تبیین‌شده در اسناد رسمی این حوزه شدت نگرفته که به صورت عملیاتی این موضوع به نارضایتی گسترده در میان مردم و کسب‌وکارها منجر شده است. در نامه مجتبی توانگر نماینده تهران به زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری ارتباطات آمده است: نیاز به توضیح و یادآوری نیست که فناوری اطلاعات و ارتباطات امروزه اصلی‌ترین نماد اقتصاد دانش‌بنیان در جهان بوده و در ایران نیز 8 /7 درصد GDP کشور مبتنی بر حوزه ارتباطات است و باید بپذیریم که زیرساخت ارتباطی سهم عمده‌ای در رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) دارد؛ به نحوی که با افزایش دو‌برابری سرعت شاهد رشد GDP به میزان 3 /0 درصد باشیم. در سند «طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات» مصوب شورای عالی فضای مجازی، هدف‌گذاری شده است تا سهم اقتصاد دیجیتال به ۱۰ درصد برسد (بند ۲-۲-۲-۳) و این در حالی است که بر اساس همین سند حداقل سرعت ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه، برای کسب‌وکارها و کاربران تجاری و مراکز آموزشی در نظر گرفته شده و در بندهای دیگر این سند نیز تاخیر کمتر از ۳۰ هدف‌گذاری شده است. به این ترتیب زیرساخت ارتباطی نه‌تنها با حدود هشت درصد تولید ناخالص داخلی مرتبط است، بلکه با توجه به وضعیت فعلی پتانسیل رشد حداقل 5 /0 درصد رشد سالیانه را نیز دارد. اما متاسفانه این در حالی است که در مدت کوتاه پس از استقرار تیم جدید مدیریتی در وزارت ارتباطات، متاسفانه نه‌تنها حرکت به سمت اهداف تبیین‌شده در اسناد رسمی این حوزه شدت نگرفته است، بلکه به صورت عملیاتی این موضوع به نارضایتی گسترده در میان مردم و کسب‌وکارها منجر شده است.

 

تهدید به آزادسازی واردات لوازم خانگی

بر اساس تصمیم ستاد تنظیم بازار مقرر شد چنانچه تولیدکنندگان داخلی لوازم خانگی قیمت‌های خود را در بازار واقعی نکنند، برنامه‌ریزی لازم برای آزادسازی واردات متناسب با نیاز مردم انجام شود. بیستمین جلسه ستاد تنظیم بازار به ریاست «محمد مخبر» معاون اول رئیس‌جمهور و با حضور وزرای صمت، جهاد کشاورزی و دادگستری، سخنگوی دولت، شهردار تهران و سایر مسوولان دستگاه‌های عضو برگزار شد. مخبر در این جلسه با اشاره به کنترل آشفتگی‌های اولیه در بازار از همه اعضا خواست تا با تمهیدات مناسب و افزایش نظارت‌ها ایجاد ثبات در قیمت و بازار کالاهای اساسی را دنبال کنند. وی با تاکید بر جلوگیری از هرگونه افزایش قیمت مخصوصاً در روزهای پایانی سال، افزود: همه کسانی که در این زمینه همکاری مناسبی دارند مورد تشویق قرار گرفته و با متخلفان در هر صنعتی به شدت برخورد شود. در این جلسه در خصوص وضعیت قیمت‌ها در صنعت لوازم خانگی گزارش مبسوطی ارائه شد. براساس این گزارش و با توجه به توقف افزایش قیمت‌ها، ایجاد شفافیت در سامانه جامع تجارت، ثبت دقیق فاکتور فروش، درج قیمت تولید‌کننده، کاهش قیمت تمام‌شده از طریق ساخت مواد داخل و کاهش تعرفه واردات قطعات و تلاش برای افزایش تیراژ تولید و ایجاد تنوع در محصول از جمله راهکارهای کاهش قیمت در این صنعت و بازار عنوان و مقرر شد در این زمینه برنامه‌ریزی لازم صورت پذیرد. لازم به ذکر است، بر اساس تصمیم ستاد تنظیم بازار مقرر شد چنانچه تولیدکنندگان داخلی لوازم خانگی قیمت‌های خود را در بازار واقعی نکنند، برنامه‌ریزی لازم برای آزادسازی واردات متناسب با نیاز مردم انجام شود.

 

واگذاری سرخابی‌ها به زودی

 نشست بررسی «وضعیت شرکت‌های استقلال و پرسپولیس برای ورود به بازار سرمایه» با حضور رئیس سازمان خصوصی‌سازی و مدیرعامل فرابورس ایران، در فرابورس برگزار شد. در ابتدای این نشست حسین قربان‌زاده، رئیس سازمان خصوصی‌سازی و معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اینکه بعد از حذف دو باشگاه از AFC، مسیر خصوصی‌سازی این دو باشگاه سرعت گرفت، گفت: بازار سرمایه موتور محرک اقتصاد کشور است و ذات آن نقدشوندگی است و امید است به زودی به جایگاه واقعی خودش در اقتصاد برسد، این مهم محقق نمی‌شود مگر اینکه بخش واقعی اقتصاد کشور خصوصی شود. وی با اشاره به اینکه دو باشگاه پرسپولیس و استقلال تضمین تقاضایی دارند که شاید در هیچ‌جای دنیا شاید مشابه آن نباشد، گفت: افشای صورت‌های مالی و بندهای حسابرسی، این الزام را برای شفاف‌سازی سال‌های گذشته ایجاد می‌کند. قربان‌زاده به حل بسیار آسان و سریع بخش قابل توجهی از مشکلات این باشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: این موضوع نشان داد که تا امروز کسی به صورت جدی پیگیر رفع مشکلات این دو باشگاه نبوده است. به عنوان نمونه مالیات قابل بخشش این باشگاه‌هاست که پیش از این انجام نشده بود. رئیس سازمان خصوصی‌سازی درمان مشکلات این باشگاه‌ها را شفافیت و انضباط مالی دانست که با ورود به بازار سرمایه اتفاق خواهد افتاد. حسین قربان‌زاده رئیس سازمان خصوصی‌سازی در پاسخ به برخی چالش‌ها در مورد واگذاری استقلال و پرسپولیس و این ادعا که این کار یک فرار از وضعیت این باشگاه‌هاست عنوان کرد: واقعیت این است که ما با سرعت از سوءمدیریت سال‌های گذشته فرار می‌کنیم. ما از کتمان و پنهان‌کاری و عدم شفافیت این باشگاه‌ها فرار می‌کنیم. وی ادامه داد: به من فشار می‌آوردند که صورت‌های مالی استقلال و پرسپولیس منتشر نشود. در ادامه این نشست مصطفی آجرلو، مدیر عامل باشگاه استقلال، با تاکید بر اینکه این اتفاق بزرگ باعث شفاف‌سازی و شروع یک فوتبال تمیز و پاک می‌شود، گفت: استقلال یک ثروت ملی است و حفظ این ثروت ملی مهم است. استقلال به عنوان یک بنگاه اقتصادی در حوزه اقتصاد کشور فعال است. وی با اشاره به اینکه باشگاه استقلال حقیقت‌یابی شده، افزود: استقلال با بیش از ۳۵ میلیون هوادار ثروتمندترین بنگاه اقتصادی کشور خواهد بود و سهامداران این باشگاه شرکای خوبی خواهند بود. رضا درویش، مدیر‌عامل باشگاه پرسپولیس، نیز در ادامه نشست به ایراد سخن پرداخته و گفت: پرسپولیس ثروت زیاد و طرفداران چند‌ده‌میلیونی دارد که هنوز نتوانسته از ظرفیت‌هایش استفاده کند، قطعاً بنگاه اقتصادی با این حجم بزرگ طرفدار و هوادار می‌تواند با قیمت‌هایی استثنایی در بازار سرمایه مورد استقبال قرار بگیرد. در ادامه این نشست جمشیدی‌فر، کارشناس ارزش‌گذار باشگاه استقلال، روند ارزش‌گذاری این باشگاه را تشریح کرد و گفت: در نهایت ارزش این مجموعه حدود دو هزار و ۷۹۰ میلیارد تومان تعیین شد. رنجبر ارزش‌گذار پرسپولیس نیز در ادامه این نشست عنوان کرد: قیمت پایه سهام پرسپولیس ۳ هزار و ۲۱۰ میلیارد تومان است. گفتنی است که در اعتراض به قیمت‌گذاری‌های صورت‌گرفته هواداران استقلال در توئیتر فارسی هشتگی را تحت عنوان ارزش‌گذاری عادلانه‌ ترند کردند.

 

افزایش صادرات به آفریقا

مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران اظهار کرد: پیشنهادهایی در خصوص تاسیس صندوق مشترک بین ایران، عملیاتی شدن خط اعتباری 200 میلیون‌یورویی توسط ایران برای قاره آفریقا، حمایت از تاسیس مراکز تجاری، افزایش کارشناسان اقتصادی، اعزام رایزنان جدید بازرگانی به کشورهای آفریقایی، امکان استفاده از پتانسیل‌های بخش خصوصی کشورمان در این قاره و الزام دستگاه‌های اقتصادی به تدوین برنامه چهارساله توسعه روابط اقتصادی و تجاری با کشورهای آفریقایی مطرح شد. فرزاد پیلتن با اشاره به افزایش ۶۰۰ میلیون‌دلاری صادرات ایران به آفریقا طی 9‌ماهه امسال نسبت به سال گذشته گفت: دستور اصلی این جلسه بررسی مصوبات پیشنهادی کمیسیون اقتصادی ستاد آفریقا جهت درج در جلسه آتی ستاد آفریقا بود که قرار است به زودی به ریاست معاون اول ریاست جمهوری برگزار شود. پیلتن افزود: در این خصوص پیشنهادهایی از سوی دستگاه‌های مختلف در خصوص توسعه روابط  ایران و آفریقا مطرح شد و مورد بررسی قرار گرفت. مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: مهم‌ترین مصوبات این جلسه در خصوص توسعه زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل به ویژه حمل‌و‌نقل دریایی با قاره آفریقا و همچنین توسعه روابط بانکی بین دو کشور بود. پیلتن افزود: همچنین در این جلسه پیشنهادهایی در خصوص تاسیس صندوق مشترک بین ایران، عملیاتی شدن خط اعتباری 200 میلیون‌یورویی توسط ایران برای قاره آفریقا، حمایت از تاسیس مراکز تجاری، افزایش کارشناسان اقتصادی، اعزام رایزنان جدید بازرگانی به کشورهای آفریقایی، امکان استفاده از پتانسیل‌های بخش خصوصی کشورمان در این قاره و الزام دستگاه‌های اقتصادی به تدوین برنامه چهارساله توسعه روابط اقتصادی و تجاری با کشورهای آفریقایی مطرح شد. وی گفت: در همین ارتباط، فعال شدن کمیسیون‌های مشترک اقتصادی میان ایران و آفریقا، برگزاری نمایشگاه‌های اقتصادی کشورمان در این قاره، مشارکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی کشورهای آفریقایی و پذیرش هیات‌های تجاری از آفریقا در نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران مطرح شد که در جلسه کارشناسی کمیسیون اقتصادی ستاد آفریقا به تصویب رسید و به دبیرخانه ستاد آفریقا جهت بررسی بیشتر و طرح در جلسه ستاد آفریقا ارسال شد. 

♦♦♦

ایسنا: غلامعلی رخشانی‌مهر، معاون هماهنگی توزیع توانیر، گفت: میزان سرقت تجهیزات برقی در استان‌های مختلف متفاوت است، سرقت‌ها روند ثابتی دارند و نمی‌توان گفت نسبت به سال گذشته افزایش داشته است، اما می‌توان اعلام کرد که این سرقت‌ها ماهانه ده‌ها میلیارد تومان به شبکه برق خسارت وارد می‌کنند.

ایرنا: محمد باغستانی، مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، اظهار کرد: افرادی که سال گذشته به دلیل وجود برخی از مشکلات قادر به دریافت سود سال ۹۸ سهام عدالت نبودند، این سود در اسفندماه امسال همراه با سود سال ۹۹ به حساب آنها واریز می‌شود.

ایلنا: جهانگیر رحیمی، مدیرکل دفتر طراحی و تحلیل فرآیندهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی بیان کرد: مطابق با مقررات، بانک مرکزی مکلف به قطع و غیرفعال کردن تمام دستگاه‌های کارتخوانی است که متصل به پرونده مالیاتی نیستند.

ایسنا: حسن خوشخو،‌ سرپرست معاونت هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری، اعلام کرد: همه پروتکل‌های بهداشتی ابلاغی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا در پروازهای نوروزی به دقت رعایت خواهد شد و با متخلفان به صورت جدی برخورد خواهیم کرد.

تسنیم: بررسی آماری عرضه و معامله سیمان در بورس کالا نشان می‌دهد از زمان عرضه مستمر این محصول در بورس و به دنبال آن، راه‌اندازی معاملات گواهی سپرده سیمان برای مشتریان خرد، این صنعت علاوه بر رهایی از قیمت‌گذاری دستوری با کشف قیمت‌های واقعی، کاهش التهاب‌ها و تامین نیاز مطلوب مصرف‌کنندگان مواجه شده است.

مهر: علیرضا مقدسی، رئیس کل گمرک ایران، در دیدار با همتای قزاقستانی از آمادگی گمرک کشورمان برای افزایش همکاری‌ها و انجام توافقات دوجانبه در راستای تسهیل تجارت فی‌مابین خبر داد.

ایسنا: رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی، وعده داد که تا پایان سال جاری ۸۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن به مرحله عملیات اجرایی برسد. وام این واحدها در تهران ۴۵۰ میلیون تومان، دیگر کلانشهرها ۴۰۰ میلیون، مراکز استان‌ها ۳۵۰ میلیون، سایر مناطق شهری ۳۰۰ میلیون و روستاها ۲۵۰ میلیون تومان با نرخ سود حداکثر ۱۸ درصد تعیین شده است.

مهر: پیمان قربانی،‌ معاون اقتصادی بانک مرکزی، گفت: در دولت سیزدهم شاهد کاهش 4 /18 واحددرصدی تورم نقطه‌به‌نقطه و کاهش هفت واحددرصدی متوسط تورم ۱۲ماهه بوده‌ایم.

♦♦♦

منتظر ریزش قیمت مسکن

همشهری نوشت: رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه بازار مسکن تحت تاثیر مذاکرات هسته‌ای با افت قیمت مواجه شده گفته است: اگر سایت‌های آگهی مسکن، مراکز آماری و برخی غیرکارشناس‌ها باعث ایجاد تلاطم و تشنج نشوند، انتظار افت بیشتر قیمت خانه وجود دارد. مصطفی‌قلی خسروی گفت: متوسط قیمت مسکن در تهران کمتر از قیمت‌های پیشنهادی در سایت‌های فروش است و این یعنی هر کس، هر قیمتی که بخواهد تعیین می‌کند و نظارتی هم نیست. او معتقد است: با کاهش قیمت دلار، قیمت طلا، خودرو و مسکن هم پایین آمده و طبق بررسی‌های اتحادیه املاک، قیمت مسکن تهران در دو هفته گذشته حدود نیم‌درصد افت کرده است. او به افراد غیرکارشناس هم توصیه می‌کند از مصاحبه‌های تنش‌زا در رسانه‌ها خودداری کنند.

 

اختیار فروش نفت به نهادهای غیرتخصصی

اعتماد نوشت: درباره لایحه بودجه 1401 کشور که به تصویب کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی رسیده، یک سوال جدی وجود دارد و آن این است که چطور «فروش و صادرات نفت خام و میعانات گازی»، از شرکت ملی نفت ایران گرفته شده و در اختیار اشخاص یا نهادهای غیرتخصصی دیگر قرار گیرد؟! انتظار می‌رود نمایندگان مردم، تبعات این تصمیم را به درستی بسنجند. البته طبیعی است که در شرایط تحریم، هر نهاد و سازمانی که بتواند به فروش نفت و فرآورده، تحت ضوابط تعیین‌شده کمک کند باید از سوی شرکت ملی نفت، مورد استقبال قرار گیرد. منتها به عنوان یک حکم از بودجه سالانه که ممکن است الگوی سال‌های بعد هم قرار گیرد، جای تامل و بررسی بیشتری دارد.

 

خریدها شفاف شوند

اطلاعات نوشت: مدتی است اقدامات سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران که آن هم متعلق به وزارت جهاد کشاورزی بوده خبرساز شده است. بر اساس اعلام رسانه‌ها، سازمان مرکزی تعاون روستایی قیمت میوه‌ها را به مبلغ قابل توجهی گران‌تر از آنچه می‌خرد در بازار عرضه می‌کند. این ماجرا تا حدی پیش رفته که مجلس و دستگاه‌های نظارتی هم به آن ورود کرده‌اند. اما اصل و ریشه تمام این ماجراها از برنج گرفته تا میوه در ناشفاف بودن سیستم خرید دولتی، بازرگانی دولتی، نحوه انتخاب، کارکرد و هویت مباشران، مکانیسم قیمت‌گذاری و انتخاب جنس و خریدار، روابط شکل‌گرفته در پشت پرده این‌گونه خریدهای ناشفاف و امثال آن است. تا این سیستم در اتاق شیشه‌ای قرار نگیرد و شفاف نباشد، همین شرایط هست و خواهد بود.

 

افزایش نامتعارف قیمت سیگار

شرق نوشت: بر اساس تصمیم نهایی کمیسیون تلفیق بودجه سال 1401، مالیات وضع‌شده در خصوص هر نخ سیگار تولید داخل با نشان ایرانی افزایش یافته است؛ همچنین مالیات هر نخ سیگار تولید داخل با نشان بین‌المللی هم در بودجه 1401 افزایش داشته است! این تصمیم جنجالی در حالی نهایی شده است که در روزهای گذشته ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با ارسال نامه‌ای به قالیباف، رئیس مجلس، ضمن ابراز نگرانی بابت افزایش نامتعارف مالیات سیگار در لایحه بودجه 1401، نسبت به تبعات اتخاذ چنین تصمیمی هشدار داده است. بنابر اظهارنظر برخی از کارشناسان، افزایش نامتعارف مالیات سیگار در ایران نه‌تنها موجب کاهش مصرف دخانیات نمی‌شود بلکه به کاهش توان رقابت تولیدکنندگان سیگار قانونی و نهایتاً کاهش تولید این کالا در کشور منجر خواهد شد.