شناسه خبر : 40119 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

امیدهای نفتی

آیا ظرفیت تولید نفت به قبل تحریم‌ها برمی‌گردد؟

فرهاد حسین‌پور: مدتی است که خبرهای خوشی در حوزه تولید و فروش نفت به گوش می‌رسد. به تازگی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد که میزان ظرفیت تولید نفت تا پایان سال ۱۴۰۰ به عدد قبل از تحریم‌ها بازمی‌گردد؛ موضوعی که به گفته کارشناسان امری غیر‌ممکن نیست اما باید میزان صادرات نیز افزایش یابد چون در غیر این صورت مشکلاتی برای این صنعت به وجود خواهد آمد. آنگونه که ایسنا گزارش داده است، هر‌چند در طول سه سال و نیم گذشته و تحت‌تاثیر تحریم‌های آمریکا، میزان فروش نفت ایران کاهش یافته و منابع حاصل از فروش این محصول نیز گاهی به سختی به ایران می‌رسید اما بالا نگه داشتن ظرفیت تولید و آمادگی برای بازگشت به بازار جهانی، یکی از اصلی‌ترین برنامه‌هایی بوده که ایران در سال‌های گذشته دنبال کرده است. به گفته تحلیلگران درواقع درست است که میزان تولید ایران نسبت به برخی از اعضای اوپک پایین‌تر بوده اما به بالاتر از دو میلیون بشکه در روز رسیده است. در میان کشورهای عضو اوپک، عربستان سعودی با تولید روزانه 8 /9 میلیون بشکه نفت بالاترین تولید را دارد و بعد از آن عراق با 1 /4، امارات متحده عربی با 8 /2 و کویت با 5 /2 میلیون بشکه قرار دارند. در این فهرست ایران نیز با دو میلیون و ۵۲ هزار بشکه نفت در میان اصلی‌ترین تولیدکنندگان قرار دارد و بعد از آن نیجریه با 4 /1 و لیبی با 1 /1 میلیون بشکه نفت قرار گرفته‌اند. به این ترتیب مجموع تولید نفت اوپک به ۲۷ میلیون و ۴۵۰ هزار بشکه در روز رسیده که افزایش 5 /1 میلیون‌بشکه‌ای را نشان می‌دهد. افزایش تولید نفت ایران به عنوان یکی از برنامه‌های جدی در نظر گرفته شده و جواد اوجی ‌وزیر نفت نیز در این رابطه گفته است: در تولید، تامین و امنیت انرژی کشور کوتاهی نمی‌کنیم و به‌زودی خبرهای خوبی در زمینه تنوع قراردادهای نفتی و میعانات گازی و تهاتر نفتی اعلام می‌شود و با توجه به نیاز دنیا به انرژی و با استفاده از توان و ظرفیت دستگاه سیاست خارجی، فروش نفت به‌صورت تهاتری در دستور کار قرار گرفته است و در این زمینه تهاتر نفت با کالا و سرمایه‌گذاری از روش‌هایی است که انجام می‌شود. به گفته وی، ایران آماده پذیرایی و استقبال گرم از سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی خواهان سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت نفت و گاز است و سرمایه‌گذاران در قبال اقدام‌های خود می‌توانند نفت و میعانات گازی را به‌صورت تهاتر دریافت کنند. در عین حال معاونت برنامه‌ریزی وزارت نفت آماده پذیرش سرمایه‌گذاران در توسعه میدان‌ها و امضای قرارداد با آنهاست. محسن خجسته‌مهر ‌معاون وزیر نفت نیز  به‌تازگی اعلام کرد که یکی از برنامه‌های جدی شرکت ملی نفت ایران بازگرداندن ظرفیت تولید نفت خام به دوران قبل از تحریم‌ها تا پایان سال ۱۴۰۰ است. ظرفیت تولید نفت کشور در دولت گذشته کاهش یافت. البته وقتی ما از ظرفیت تولید صحبت می‌کنیم، منظورمان فقط توان تولید از چاه نیست، بلکه باید مجموعه‌ای از عوامل تاثیرگذار شامل ظرفیت خطوط لوله جریانی، واحدهای فرآورشی، خطوط انتقال نفت به مبادی مصرف و حتی نیروی انسانی در نظر گرفته شود، در نتیجه برای بازگرداندن ظرفیت تولید نفت به قبل از تحریم باید پروژه‌های متعددی تعریف و اجرا شوند.

 

۴۳۰ گیگابایت پهنای باند بین‌الملل به اینترنت ایران بازگشت

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از بازگشت ظرفیت قطع‌شده از پهنای باند بین‌الملل شرکت ارتباطات زیرساخت به ظرفیت اینترنت سراسری کشور خبر داد. به گزارش ایسنا، چندی پیش شرکت ارتباطات زیرساخت اعلام کرده بود که به علت قطع سگمنت دوم فیبر دریایی متعلق به شرکت GBI در محدوده دریایی بین قطر و امارات، ۴۳۰ گیگابیت از ظرفیت پهنای باند بین‌الملل شرکت ارتباطات زیرساخت از دسترس خارج شده است که با توجه به قطع این مسیر دریایی و زمان‌بر بودن بازیابی مجدد آن اقدامات فوری برای تامین ظرفیت جایگزین از سایر مسیرها در دستور کار قرار گرفته و به زودی ظرفیت‌های جدید برای تامین این بخش از ترافیک آماده بهره‌برداری می‌شود. در این راستا عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پستی اینستاگرامی از بازگشت ظرفیت قطع‌شده از پهنای باند بین‌الملل شرکت ارتباطات زیرساخت به ظرفیت اینترنت سراسری کشور خبر داد و گفت: حدود دو ماه پیش یکی از کابل‌های فیبرنوری دریایی به سمت قطر قطع شد و ۴۳۰ گیگ از پهنای اینترنت کشور از دسترس خارج شد و این اختلال پهنای باند مصرفی کشور را هفت درصد کاهش داد. با پیگیری و تلاش مستمر همکارانم در شرکت ارتباطات زیرساخت خرابی این خط فیبرنوری دریایی ‌ترمیم شد و این ۴۳۰ گیگ دوباره به پهنای باند کشور برگشت. در ضمن برای پیشگیری از تکرار چنین اختلالی مسیرهای جایگزین هم پیش‌بینی شده است.

 

همچنان جزیره‌ای عمل می‌کنیم

رئیس اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: در ۴۰ سال گذشته همیشه کسری بودجه داشته‌ایم که یکی از عوامل مهم در اقتصاد کشور است یعنی درآمد کمتر از هزینه بوده است. اگر این اتفاق برای یک شرکت یا یک خانوار بیفتد، شرکت ورشکسته و خانوار بی‌خانمان می‌شوند اما دولت‌ها از منابع و ذخایر استفاده می‌کنند و مردم روز‌به‌روز فقیرتر می‌شوند. مسعود خوانساری بیان کرد: با وجود مشکلاتی که در اقتصاد وجود دارد، صادرات کار بزرگی است. بااین‌حال، صادرات بخشی از اقتصاد کشور بوده و مشکل اصلی در اقتصاد است. وی افزود: در ۴۰ سال گذشته همیشه کسری بودجه داشته‌ایم که یکی از عوامل مهم در اقتصاد کشور است یعنی درآمد کمتر از هزینه بوده است. اگر این اتفاق برای یک شرکت یا یک خانوار بیفتد، شرکت ورشکسته و خانوار بی‌خانمان می‌شوند اما دولت‌ها از منابع و ذخایر استفاده می‌کنند و مردم روز‌به‌روز فقیرتر می‌شوند. رئیس اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: کسری بودجه به این معناست که می‌خواهیم کسری به‌وجود‌آمده را با چاپ پول فراهم کنیم که این موضوع به معنای افزایش سطح عمومی قیمت‌ها و دست کردن در جیب مردم است. خوانساری اضافه کرد: بسیاری از کشورها سعی می‌کنند تورم را کاهش دهند. چین عمداً سعی می‌کند ارزش پول ملی خود را پایین نگه دارد تا بتواند صادرات را افزایش بدهد. یکی از چالش‌ها بین آمریکا و چین همین موضوع است که آمریکا می‌گوید چین اجازه نمی‌دهد ارزش واقعی یوآن نشان داده شود. مثال دیگر ترکیه است که با تورم ۲۰ درصد مواجه شد اما توانست آن را تبدیل به فرصت کرده و در اتفاقی بی‌سابقه، صادرات خود را به ۲۲۰ میلیارد دلار برساند. وی افزود: متاسفانه ما این تهدیدها را تبدیل به فرصت نمی‌کنیم چراکه جزیره‌ای عمل می‌کنیم. همین اتفاق در سال ۹۷ افتاد که با افزایش نرخ ارز، به جای حمایت از صادرکنندگان با آنها برخورد کردیم و بگیر‌وببندهایی شد، در نتیجه نه‌تنها افزایش صادرات نداشتیم بلکه با کاهش صادرات هم مواجه بودیم. رئیس اتاق بازرگانی تهران یادآور شد: در هر حال دولت ایران دولتی نفتی است که درآمد نفتی دارد و خود را بی‌نیاز از بخش خصوصی و مردم می‌داند و فقط مواقعی که مشکل وجود دارد به سراغ آنها می‌رود. از سال ۹۴ تا ۹۷، ۷۰۰ میلیارد دلار ارز داشتیم که در همین زمان قیمت موز نصف قیمت سیب درختی بود یعنی به همه کالاهای وارداتی سوبسید داده شده و همه چیز از چین وارد می‌شد. خوانساری تصریح کرد: زمانی که دولت ارز ندارد به چاپ پول دست می‌زند که باعث افزایش تورم می‌شود. زمانی هم که ارز دارد شروع به ارزپاشی می‌کند که به تشدید تورم منجر می‌شود.

 

بدرقه ناخوشایند کردبچه؟

محمد کردبچه از جمله متخصصان در حوزه بودجه‌نویسی است و چند دهه است که در دولت‌های مختلف وظیفه بودجه‌نویسی را بر عهده دارد. آنگونه که فرارو گزارش داده است، او فقط در دولت احمدی‌نژاد برای مدت کوتاهی کنار گذاشته شد اما با وجود بازنشستگی دوباره به او نیاز پیدا کردند و از تخصص و تجربه‌اش استفاده کردند. کردبچه اخیراً در دولت ابراهیم رئیسی به طور کامل کنار گذاشته شده است. او در مصاحبه‌ای اعلام کرد که این بار دیگر به سازمان برنامه و بودجه باز نمی‌گردد. او گفته است به او اتهام زد‌و‌بند با نمایندگان مجلس زده‌اند. او گفت: «همیشه زمانی که تدوین لایحه بودجه سال بعد می‌خواهد انجام بگیرد ستاد بودجه در سازمان برنامه و بودجه از حدود مرداد تا مهر‌ماه شکل می‌گیرد. اعضای ستاد بودجه از سازمان حکم می‌گیرند که چه افرادی عضو ستاد باشند. حکم باید برای من هم که هر سال انتخاب می‌شدم، صادر می‌شد، اما پس از آنکه حکم تمام اعضای ستاد آمد و حکمی برای من نیامد تعجب کردم که دلیل آن چیست؟ من این همه سال عضو ستاد بوده و حکم را همیشه می‌گرفتم.» کردبچه افزود: «زمانی که از مسوولان پرس‌و‌جو کردم گفتند که من با نماینده‌های مجلس بده‌بستان و زد‌و‌بند دارم و برای همین حکم من را نگه داشته بودند، این حرف خیلی برای من سنگین بود، گفتم یعنی چی؟! نماینده‌های مجلس آنقدر به من اعتماد دارند که زمانی که جمع‌بندی می‌کردم و به رئیس کمیسیون تلفیق می‌دادم، ایشان حتی نگاه نمی‌کرد تا ببیند من چه‌کار کردم و آن را امضا می‌کرد، چطور ممکن است وقتی به من آنقدر اعتماد دارند من زد‌و‌بند و بده‌بستان داشته باشم؟» او در ادامه از برخورد نامناسب با او انتقاد کرد و گفت: «زمانی که رفتم تا کلید را تحویل بدهم، انتظار داشتم با این همه سابقه و تجربه بدرقه شوم اما، یکی از کارکنان خدماتی آنجا همراه من آمد و کیف من را در ماشین گذاشت و من هم به منزل رفتم. من فرد عادی نبودم بلکه کسی بودم که نیم‌قرن سابقه خدمت داشت. من هر روز از ساعت 5 صبح از خانه بیرون می‌زدم و 5:15 در اتاقم حاضر بودم یعنی قبل از خیلی از افراد آنجا بودم و شب‌ها حداقل ساعت 8 یا 8:30 از سازمان می‌رفتم و حتی گاهی اوقات تا صبح آنجا می‌ماندم، وقتی با چنین فردی اینطور برخورد کنند، من نمی‌دانم کارشناسان سازمان یا کسانی که می‌خواهند پا جای پای من بگذارند چه می‌گویند.» اما سازمان برنامه و بودجه در بیانیه‌ای به اظهارات کردبچه پاسخ داد و نوشت: «اخیراً آقای محمد کردبچه بعد از ترک سازمان در مصاحبه با برخی رسانه‌ها مطالبی عنوان کرده‌اند که با واقعیت فرسنگ‌ها فاصله دارد.»

 

پاداش 910 میلیون‌تومانی قانونی است؟

شرکت بورس و اوراق بهادار تهران در خصوص پاداش ۹۱۰ میلیون‌تومانی اعضای هیات مدیره این شرکت در دولت گذشته، توضیحاتی داد. طبق اعلام شرکت بورس و اوراق بهادار پاداش ۹۱۰ میلیون‌تومانی اعضای هیات مدیره بورس تهران در دولت گذشته تصویب شده و مربوط به سال گذشته یعنی سال مالی ۱۳۹۹ است که در مجمع تیرماه به تصویب رسیده و در صورت‌های مالی شهریور‌ماه سال جاری صرفاً افشا شده است. این پاداش در وجه اشخاص حقیقی نیست بلکه مانند سرمایه‌گذاری صبا تامین، سرمایه‌گذاری توسعه ملی به شرکت‌های حقوقی عضو هیات‌مدیره اختصاص پیدا می‌کند. بر اساس قانون تجارت، شرکت‌ها می‌توانند تا سه درصد از سود تقسیمی شرکت را به عنوان پاداش به اعضای هیات‌‌مدیره اختصاص دهند که این مبلغ ۹۱۰ میلیون تومان پاداش کل سال گذشته، تنها 07 /0 درصد از سود شرکت بورس و اوراق بهادار تهران در سال مالی ۹۹ را شامل شده و در ضمن بین هفت عضو حقوقی هیات‌مدیره تقسیم می‌شود و به هر عضو حقوقی ۱۳۰ میلیون تومان اختصاص پیدا می‌کند. 

♦♦♦

ایلنا: افشین صدر دادرس، مدیرعامل اتحادیه دام سبک خاطر‌نشان کرد: مافیای بازار گوشت به بهانه افزایش قیمت گوشت در بازار داخلی صادرات دام را متوقف کردند این در حالی است که صادرات تنها روزنه امید برای ادامه حیات دامداران است.

تسنیم: داوود سعادتی‌نژاد، رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک، فیلتر و تعویض روغن با انتقاد از اینکه پروسه قیمت‌گذاری لاستیک باید کارشناسی شود، گفت: تولیدکننده ضمن محاسبه قیمت تمام‌شده در نهایت قیمت بالایی را برای محصولات خود تعیین می‌کند.

مهر: در‌حالی‌که شرکت‌های آزادراهی از افزایش سرسام‌آور هزینه‌های تعمیر و نگهداری محورهای آزادراهی خبر می‌دهند، مشخص نیست وزارت راه تا پایان امسال با چه درصدی از افزایش عوارض موافقت کند.

خبرگزاری صدا و سیما: با انتشار اخباری مبنی بر مفقود شدن گوی شناور پایانه نفتی جاسک در فضای رسانه‌ای، روابط‌ عمومی شرکت نفت و گاز پارس با انتشار اطلاعیه‌ای ضمن تکذیب این خبر اعلام کرد: این اخبار غیردقیق بوده و تاسیسات دریایی پایانه نفتی جاسک شامل گوی شناور و اتصالات زیرآبی آن در موقعیت دریایی این پایانه قرار دارند.

باشگاه خبرنگاران جوان: فروش ارزان بلیت هواپیما در صورتی که باعث ایجاد رقابت سالم بین شرکت‌های هواپیمایی شود، ممنوعیتی ندارد.

ایسنا:‌ گزارش‌های میدانی از سطح شهر تهران، کاهش نسبی معاملات مسکن نسبت به ماه قبل را نشان می‌دهد. مشاوران املاک می‌گویند خریداران و فروشندگان در انتظار تعیین تکلیف وضعیت سیاسی و اقتصادی هستند و به همین دلیل از خرید و فروش امتناع می‌کنند؛ در‌عین‌حال تقاضا برای واحدهای ارزنده بیش از عرضه آنهاست.

ایرنا: بر اساس برآورد وزارت راه وشهرسازی از مبلغ اقساط نهضت ملی مسکن که پرداخت آن از سه سال آینده آغاز می‌شود، اقشار کم‌درآمد در مناطق مختلف کشور بسته به میزان تسهیلات دریافتی، بین یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تا سه میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برای اقساط خانه‌های خود پرداخت خواهند کرد.

فارس:‌ سید‌محمد آقا‌میری، رئیس سازمان دامپزشکی کشور وجود انگل توکسو پلاسما در طیور و ماکیان کشور را تکذیب کرد و گفت: بررسی سازمان نشان می‌دهد که چنین چیزی صحت ندارد و نباید چند مورد را به کل تولیدات کشور تعمیم داد.

ایسنا: هادی ابوی، نماینده کارگران در شورای عالی کار با بیان اینکه با تعیین مزد منطقه‌ای یا مزد صنایع مخالف نیستیم، تاکید کرد: خواسته ما تعیین مزد واقعی بر اساس هزینه‌های سبد معیشت کارگران است. وی احتمال تعیین دستمزد ۱۴۰۱ به شیوه منطقه‌ای را بعید دانست و گفت: زیرساخت‌ها هنوز آماده نیست و این کار نیاز به کار مطالعاتی و کارشناسی دقیق و جامع دارد.

♦♦♦

مشکلی درباره واردات روغن خام وجود ندارد

همشهری نوشت: هیچ مشکلی برای واردات روغن خام و تولید و تامین نیاز بازار به روغن نباتی وجود ندارد و گمانه‌زنی‌های مطرح در مورد احتمال سهمیه‌بندی یا تامین نشدن روغن مورد‌نیاز برخی صنایع صحت ندارد. زمزمه‌های حذف ارز ترجیحی برخی کالاهای اساسی و نهاده‌های دامی موجب شده برخی تولیدکنندگان و فعالان صنفی از تاثیر اجرای این طرح بر کمبود و افزایش شدید قیمت این‌گونه کالاها خبر دهند. در مقابل تولیدکنندگان و مسوولان دولتی با اتکا به ذخایر مطمئن و تداوم روند واردات نهاده‌های تولید، ضمن تاکید بر رشد تولید و عرضه کالاهای اساسی شائبه‌های مطرح‌شده را در مورد کمبود و گرانی این کالاها تا پیش از تغییر نرخ ارز مرجع دولتی واردات نهاده‌های تولید به نیمایی رد می‌کنند.

 

اشتباه عجیب آقای معاون

اعتماد نوشت: هفته گذشته داریوش ابوحمزه؛ معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون میانگین خط فقر خانوار چهارنفره ساکن در شهر تهران را «نزدیک پنج میلیون تومان» و برای خانوار چهارنفره ساکن در سایر شهرهای کشور را «حدود چهار میلیون تومان» اعلام کرده است. ظاهراً این مقام مسوول، از فرمول محاسبه خط فقر اطلاع نداشته و به همین سبب، اعداد گزارش پایش فقر را صرفاً به سبب آنکه این گزارش، تابستان امسال منتشر شده، به مثابه اعداد جدید از خط فقر فرض کرده در‌حالی‌که تاریخ احصای این اعداد، مربوط به پایان سال 1398 بوده است. این در حالی است که جلسات کمیته دستمزد برای تعیین حداقل مزد و سبد معیشت کارگری در حال برگزاری است و اتفاقاً نمایندگان وزارت تعاون، یکی از اعضای حاضر در این کمیته هستند.

 

حذف ارز 4200تومانی به نفع مردم است

ایران نوشت: در حال حاضر فعالان اقتصادی بر سر حذف ارز 4200تومانی اتفاق‌نظر دارند و الان مساله بر سر چگونگی اجرا و زمان آن است. در واقع دولت قبل باید این سیاست را در بازه زمانی کوتاهی اجرا می‌کرد و به مرور زمان قیمت ارز ترجیحی را افزایش می‌داد تا به نرخ واقعی ارز نزدیک شود. مزیت این رویکرد می‌توانست تطبیق وضعیت اقتصادی و معیشت مردم با نرخ ارز باشد که این اتفاق رخ نداد والا می‌توانست اثرات تورمی حذف ارز ترجیحی را خنثی کند. حال مردم نیز محدودیت‌های دولت را قبول دارند و دولت نیز اهتمام جدی برای رفع مشکلات معیشتی مردم دارد. در چنین شرایطی هر یک روزی که این ارز زودتر از فضای اقتصاد کلان حذف شود هم به نفع دولت و هم مردم است.

 

از مشکلات ایرانیان در ترکیه بگویید

خراسان نوشت: متاسفانه کسب‌وکار خرید‌و‌فروش خانه در ترکیه سال‌هاست که در کشور ما سکه است بدون اینکه فروشندگان از مشکلاتی که در آینده، فروش ملک می‌تواند برای خریداران ایجاد کند، سخنی بگویند. خرید و فروش ملک در ترکیه برای بنگاه‌های املاک آن‌قدر زیاد است که آنها به هر نحوی هم که شده می‌خواهند سرمایه ایرانی‌ها را به آن سوی مرز جذب کنند و هر چند خودشان می‌دانند که این معامله تنها برای آنها و البته طرف ترک سود دارد اما مدام از سودی که عاید خریدار می‌شود، می‌گویند این در حالی است که گزارش‌ها نشان می‌دهد افرادی که در ترکیه ملک خریده‌اند، این روزها با مشکلات زیادی برای فروش مواجه‌اند. 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها