شناسه خبر : 43790 لینک کوتاه

پشت‌پرده تخریب بافت تاریخی شیراز

آیا مدارس خیرساز فروخته می‌شوند؟

فرهاد حسین‌پور: بعد از حرف و حدیث‌های فراوان درباره فروش مدارس خیرساز در قالب طرح مولدسازی، آموزش‌ و پرورش در اطلاعیه‌ای موضوع را تکذیب کرد. به گزارش شرق در اطلاعیه دبیرخانه اجرایی مولدسازی املاک مازاد وزارت آموزش‌ و پرورش آمده است: «به اطلاع خیرین، مدیران، معلمان، دانش‌آموزان و والدین می‌رسانیم که برخی سایت‌ها و شبکه‌های مجازی موضوع قرار گرفتن مدارس خیرین را در فهرست مولدسازی املاک مطرح می‌کنند که این موضوع را قویاً رد می‌کنیم. از آنجا که سازمان نوسازی مدارس کشور در دوره مدیریت جدید همواره احترام به اصول اخلاقی و شفافیت در اخبار و اطلاعات را در دستور کار خود قرار داده است، همچنین در این مسیر برای خیرین به‌عنوان بازوان مستحکم و قابل اعتماد در جهاد مدرسه‌سازی احترام ویژه‌ای قائل است؛ به اطلاع می‌رساند که هیچ ملک خیرسازی در طرح مولدسازی قرار نگرفته است. املاکی که مالکیت آن به‌نام دولت و دولتی‌ساز نباشد اساساً نمی‌تواند در مسیر مولدسازی قرار بگیرد.»

تکرار مسمومیت دانش‌آموزان

بعد از چندین مورد مسمومیت در مدارس قم و نگرانی‌های به‌وجود آمده در این‌ زمینه، دادستان کل کشور، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان قم را مامور پیگیری ویژه و برخورد قاطع با مقصران احتمالی کرد. به گزارش ایسنا محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور دراین‌باره گفت: «اخبار واصله از یک جریان نگران‌کننده نوعی مسمومیت در بعضی از مراکز آموزشی قم، نشان از احتمالاً اقدامات مجرمانه عمدی دارد.» در متن پیام دادستان کل کشور به دادستان قم آمده است: «اخبار واصله از یک جریان نگران‌کننده نوعی مسمومیت در بعضی از مراکز آموزشی قم، نشان از احتمال اقدامات مجرمانه عمدی دارد که قابل توجه و پیگیری دقیق است. اگرچه مسوولان محترم آموزشی و بهداشتی و اطلاعاتی در تعقیب قضیه هستند لیکن ضروری است جنابعالی نیز از جایگاه مدعی‌العمومی با اهتمام بیشتر و سرعت و دقت، موضوع را تحت پیگرد قانونی قرار داده و ضمن همکاری لازم با مسوولان ذی‌ربط به ریشه‌یابی و کشف واقعه پرداخته تا هرچه زودتر نگرانی‌های شهروندان محترم و اولیای دانش‌آموزان عزیز برطرف و چنانچه کسانی در این امر قصور یا تقصیر داشته یا توطئه‌ای در کار بوده، برخورد قاطع و قانونی انجام دهید و نتیجه را گزارش فرمایید.»

تغییر به نفع سیاست

روزنامه هم‌میهن، گزارشی از تغییر گسترده محتوای کتاب‌های درسی که قرار است از سال آینده تحصیلی اعمال شود، منتشر کرد. بر اساس این گزارش آموزش و پرورش سناریوی جدیدی در دست دارد؛ سناریویی که قرار است تحولات عمیق در کتاب‌های درسی ایجاد کند و باز هم معلمان و دانش‌آموزان را گیج و گنگ سر کلاس‌های درس بنشاند. آموزش و پرورش وعده تحولات بنیادی داده است؛ تحولی که به تغییر محتوای 200 کتاب درسی منجر می‌شود. سخنگوی آموزش و پرورش اعلام کرد قرار است در محتوای کتاب‌های درسی، در حوزه مفاخر ملی و دینی و تقویت هویت ملی دانش‌آموزان بازنگری شود. به گفته ستاری‌فرد، مهارت‌های زندگی، گفتمان انقلاب و تربیت نسلی که بتواند در گام دوم انقلاب تمدن نوین اسلامی را محقق کند از جمله این تغییرات است: «ما نیروی انسانی و دانش‌آموزانی را باید تربیت کنیم که زمینه‌ساز شکوفایی بسترساز و پایه‌گذار تمدن نوین و تمدن شکوفایی اسلامی باشد.»

تاکید بر تغییر محتوای کتاب‌های درسی اما با شروع اعتراضات از اواخر شهریور و ورود گروهی از دانش‌آموزان به دایره اعتراضات، بیشتر شد. به‌طوری که آذر امسال، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی آموزش و پرورش، از اجرای طرح کلان بازنگری اساسی در کتاب‌های درسی در تمام دوره‌ها و شاخه‌های تحصیلی خبر داد. او این طرح را سنگین توصیف کرده و گفته بود؛ تحولی که قرار است رخ دهد، شبیه تحول سال 90 است. به گفته مسوولان آموزش و پرورش، تغییرات در سه بخش محتوا، برنامه‌درسی و بسته‌های آموزشی خواهد بود و از سال تحصیلی ۱۴۰3-۱۴۰2 اجرا می‌شود. تغییر و تحول در محتوای کتاب‌های درسی و نظام آموزشی، از سال‌ها پیش، دغدغه اول مسوولان آموزش و پرورش بوده است، تا جایی که در زمستان 99، موجی از تغییرات از نوع ایدئولوژیک در کتاب‌های درسی خبری شد؛ مثل حذف برخی اشعار و تصاویر و تغییر در روایت‌های داستانی، مثل بخشی از داستان «قلب کوچکم را به چه کسی بدهم» نادر ابراهیمی و داستان «قصه‌های مجید». نیما یوشیج، مهدی اخوان‌ثالث و امیرهوشنگ ابتهاج از جمله شاعرانی بودند که حذف شعرهایشان از کتاب‌های درسی خبرساز شد؛ «داروگ» و «مهتاب» نیما، «باغ بی‌برگی» اخوان، «همزاد» ابتهاج و... از جمله این اتفاقات بود. در ادامه هم حذف عکس دختران از جلد کتاب ریاضی دبستان‌ها در شبکه‌های اجتماعی جنجال‌برانگیر شد تا جایی که محسن حاجی‌میرزایی، وزیر وقت آموزش و پرورش از این اقدام عذرخواهی کرد. قبل از آن هم نام مولانا در کتاب فارسی پایه نهم، حذف و به جای آن نام «شاعری» آورده شد و تصویر مقبره کوروش از کتاب عربی یازدهم هم حذف شد. سال ۸۸ هم وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده بود قصد حذف کردن مباحث مربوط به پادشاهان را از کتاب‌های درسی تاریخ دارد. در آن زمان یعقوب توکلی، رئیس وقت گروه مطالعات تاریخ وزارت آموزش و پرورش، ‌ از جایگزینی «رویکرد فرهنگی و تمدن‌پرور» به‌جای «تاریخ‌نگاری‌های سیاسی و نظامی و پادشاهان» سخن گفت. حالا با اعلام جزئیات تغییرات محتوایی کتاب‌های درسی، زرافشان، معاون پیشین آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش می‌گوید که این تغییرات، بدون طی کردن مراحل آن، بازگشت به 25 سال قبل است و نیک‌نژاد، کارشناس آموزشی، اعلام می‌کند که این تغییرات با هدف محکم کردن بحث‌های ایدئولوژیک صورت می‌گیرد. او می‌گوید اگر قرار باشد بحث سیاست همچنان در کتب درسی تقویت شود، موجب لجبازی بیشتر از سوی دانش‌آموزان و جامعه خواهد شد. گفته می‌شود در لایحه بودجه سال آینده آموزش و پرورش، بخش قابل‌توجهی برای تالیف کتاب‌های درسی اختصاص داده شده است، اما عدد دقیق آن مشخص نیست. همه اینها در شرایطی است که بودجه پیشنهادی برای وزارت آموزش و پرورش در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، ۲۰۶ هزار و ۶۸۰ میلیارد و ۹۰۴ میلیون تومان تعیین شده است.

سایه مولدسازی بر سر رودها

حقوقدانان حوزه محیط ‌زیست و کارشناسان آب از نگرانی واگذاری عرصه رودخانه‌های کشور به اشخاص و نهادهای خصوصی در صورت تصویب لایحه حفاظت از رودخانه‌ها، اعلام نگرانی می‌کنند. به گزارش هم‌میهن حفاظت از رودخانه‌ها و حریم آنها، جلوگیری از سیل و تخریب‌های گسترده، بهانه‌هایی بودند تا وزارت نیرو و وزارت کشور، به فکر تدوین لایحه‌ای باشند که بر اساس آن، سند مالکیت رودخانه‌ها را به‌نام کنند. تا پیش از این نیز تعیین حریم رودخانه‌ها با وزارت نیرو بود. براساس قانون، وزارت نیرو موظف به تعیین حریم برای بستر و حریم رودخانه‌ها، انهار، مسیل‌ها، مرداب‌ها و برکه‌های طبیعی است، هرچند در عمل این وظیفه مهم به‌درستی انجام نشده است. پس از جاری شدن سیل سال ۹۸ در شمال و جنوب کشور اما انتقادهای فراوانی به وزارت نیرو به دلیل تعیین نکردن بستر و حریم رودخانه‌ها وارد شد؛ اتفاقی که در ادامه در سیل مردادماه ۱۴۰۱ تهران و فیروزکوه نیز تکرار شد و به مرگ گروه دیگری منجر شد. حالا این وزارتخانه که متولی آب در کشور است، قصد دارد سند مالکیت داشته باشد تا بهتر و بیشتر از میراث آب در رودخانه‌ها و انهار حفاظت کند و جلوی سیلاب‌ها را بگیرد. این لایحه نیز مثل قانون تعیین حریم رودخانه‌ها به پیشنهاد وزارت نیرو در دستور کار دولت و مجلس قرار گرفته است و مهرماه امسال پس از تصویب در هیات‌وزیران به مجلس ارسال شد. اما پس از ارسال این لایحه به مجلس، موج انتقادها به آن از سوی کارشناسان محیط ‌زیست و کارشناسان حوزه آب بالا گرفت، تا جایی که جمعی از کنشگران منابع طبیعی و محیط ‌زیست در اعتراض به این لایحه بیانیه‌ای صادر کردند. آنها در این بیانیه، قاطعانه خواهان رد این لایحه و پیگیری طرح تحقیق و تفحص از وزارت نیرو شدند، چون معتقد بودند ویرانی این سرزمین، نتیجه تصمیمات این افراد است. آنها در بخش دیگری از این بیانیه با انتقاد از سکوت سازمان منابع طبیعی اعلام کردند، همان‌طور که پیشتر به وزارت نیرو اجازه ندادند به‌نام «اصلاح قانون توزیع عادلانه آب» رودخانه‌های کشور را مالک شود، برای تصویب نشدن این لایحه هم تلاش خواهند کرد.

سوختگی؛ بیماری قشر ضعیف

محمدجواد فاطمی، رئیس انجمن حمایت از بیماران سوختگی گفته است، معمولاً افرادی می‌سوزند که تمکن مالی ندارند: «چون از وسایلی استفاده می‌کنند که استاندارد نیست یا آموزش خوبی ندیده و سطح تحصیلات کمتری دارند یا در جاهایی زندگی می‌کنند که برای گرمایش از شعله مستقیم استفاده می‌کنند؛ مانند بخاری و اجاق در چادر عشایر و... بنابراین سوختگی، یک بیماری برای قشر ضعیف و کمتر برخوردار جامعه است.» به گزارش اعتماد او ادامه داد: «حداقل انتظار این است که هر مرکز استان یک مرکز درمان سوختگی داشته باشد؛ این مهم به‌طور ویژه برای استان‌های محروم، واجب‌تر است زیرا سوختگی به دلایل پیش‌گفته، در افراد کمتربرخوردار بیشتر رخ می‌دهد. چنین استان‌هایی نظیر استان سیستان و بلوچستان در اولویت دارا بودن یک بخش یا مرکز سوختگی است چراکه تعداد قابل ‌توجهی از موارد سوختگی مربوط به این استان است.»

پشت‌پرده تخریب بافت تاریخی شیراز

به گزارش شرق محمد درویش، فعال محیط‌ زیست و گردشگری، درباره دست‌های پشت‌پرده در تخریب بافت‌های تاریخی شیراز گفته است: «مسوولان حرم شاهچراغ یک طرح توسعه‌ای دارند به اسم طرح «۵۶هکتاری» که می‌خواهند در دل یک منطقه ۳۶۰هکتاری بافت تاریخی شیراز اجرایی کنند و الان هم در حال اجرای آن هستند. متاسفانه برای اجرای این طرح بیش از ده‌ها بنای قدیمی که قدمتشان به دوران قاجاریه، زندیه و بعضاً صفویه می‌رسد، دچار آسیب خواهند شد. این در حالی است که بافت تاریخی شیراز به‌تنهایی یکی از صندوق‌های ارزی پایدار برای کشور محسوب می‌شود و یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری است که بیانگر قدمت و تاریخ این شهر است؛ بنابراین اصلاً کار درستی نیست که به بهانه توسعه یک منطقه، این بافت ارزشمند تخریب شود. این بهانه نه‌تنها توجیه مناسبی برای این اقدام نیست بلکه بیانگر ضعف مدیریتی در این شهر و به‌طور کلی کشور در حوزه بافت‌های تاریخی است.» 

♦♦♦

ایسنا: حیدر محمدی  رئیس سازمان غذا و دارو با اعلام مخالفت با توسعه داروخانه‌های دولتی گفت: «هر داروخانه دولتی در تهران ممکن است حداقل ۵۰ تا ۱۰۰ داروخانه خصوصی را از دور خارج کند و در شهرستان‌ها هر داروخانه دولتی، اقتصاد ۲۰ تا ۳۰ داروخانه خصوصی را فلج می‌کند.»

ایلنا: علی همت محمودنژاد سخنگوی شبکه ملی تشکل‌های معلولان جسمی و حرکتی با تاکید بر لزوم دسترسی‌پذیری افراد دارای معلولیت به امکانات شهری ازجمله اتوبوس‌ها، اماکن، معابر، پارک‌ها و حتی محیط وب، گفته است که طبق قانون، بلیت هواپیما برای معلولان نیم‌بهاست، اما به دلیل دسترسی نداشتن افراد دارای معلولیت به اپ‌های مرتبط با خرید بلیت هواپیما، در حال حاضر این افراد برای خرید بلیت به صورت نیم‌بها باید حتماً از دفتر هواپیمایی به صورت حضوری خریداری کنند.

ایسنا: محمد کرمی،‌ رئیس اداره نظارت بر امور حیات‌وحش استان تهران از مرگ دو رأس زرافه در باغ‌وحش صفادشت خبر داد و گفت، علت این اتفاق در دست بررسی است. 

مهر: علیرضا عبدی رئیس سازمان نهضت سوادآموزی اعلام کرد؛ هر شخص بی‌سوادی که خودخوانده مدرک بگیرد، یک میلیون تومان پاداش می‌گیرد. وی، در توضیح بیشتر گفت: «کسانی که به آموزش افراد بی‌سواد کمک کنند مبالغی را تحت‌ عنوان حقوق، مزایا و پاداش از سازمان نهضت سوادآموزی دریافت می‌کنند اما هرکس بی‌سواد است و خودخوانده مدرک بگیرد، یک میلیون پاداش می‌گیرد.»

تسنیم: عباسعلی محمدیان فرمانده انتظامی تهران بزرگ خبر داد: «در پنج روز گذشته ۵۱ باند مختلف در حوزه سرقت شامل بیش از ۲۴۰ نفر از سارقان در سطح پایتخت دستگیر شدند که ۱۸۴ نفر یعنی حدود ۸۰ درصد آنها دارای سابقه کیفری مرتبط هستند.» وی گفت که بخش زیادی از گوشی‌های همراه سرقتی از کشور خارج می‌شود.

خبرآنلاین: شروین تبریزی، مسوول روابط عمومی اورژانس تهران گفته است، در روزهای آلوده، ماموریت‌های قلبی و تنفسی حتی به ۴۰ درصد هم می‌رسد: «این در حالی است که در خردادماه سال جاری که هوا نسبتاً پاکیزه بوده، آمار مراجعه ۱۸ درصد اعلام شده است.»

♦♦♦

اضافه‌خدمت تنبیهی خط خورد

شرق نوشت: امیرغلامرضا رحیمی‌پور رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح از حذف اضافه‌خدمت سربازان وظیفه از تنبیهات نیروهای مسلح خبر داد. وی دراین‌باره گفت: «اضافه‌خدمت انضباطی از آیین‌نامه انضباطی نیروهای وظیفه حذف شده است و دیگر سربازی به دلیل رفتار اشتباه، اضافه‌خدمت نمی‌خورد. البته اگر سربازی در حین خدمت غیبت کند، آن مدت را باید اضافه‌تر از مدت زمان خدمتش بگذراند، ضمن آنکه به‌ازای غیبت تا دو روز اضافه‌خدمت نیز شامل حال او می‌شود.» او ادامه داد: «این اضافه‌خدمت در اختیار فرمانده است و در صورت صلاحدید می‌تواند بخشیده شود.»

 

لغو یک حکم اعدام

هم‌میهن نوشت: امیرهاشمی، مدیر روابط عمومی دیوان عالی کشور، طی پیامی از آخرین وضعیت محمد بروغنی یکی از متهمان اخیر در این دیوان خبر داد. هاشمی در پیام توئیتر خود نوشت: درخواست اعاده دادرسی محمد بروغنی یکی از متهمان اغتشاشات اخیر، نسبت به رای صادره از دادگاه انقلاب، در انطباق با بند چ ماده ۴۷۴ قانون آیین دادرسی کیفری در دیوان عالی کشور تجویز و پرونده جهت رسیدگی به شعبه هم‌عرض دادگاه صادرکننده رای ارجاع شد. جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات محمد بروغنی هفتم آبان امسال برگزار شده بود.

 

مرگ ناگهانی در سنین پایین

ایسنا نوشت: علی واشقانی‌فراهانی رئیس مرکز قلب تهران گفت: مرگ ناگهانی در همه نقاط دنیا وجود دارد ولی در ایران سنین پایین‌تر را درگیر کرده است. بر اساس آمار حدود ۴۷ درصد از آمار مرگ‌ومیرها در کشور یا به علت بیماری‌های قلبی و عروقی است یا به عوامل خطر بروز بیماری‌های قلب و عروق و سکته‌ها مانند فشار خون، دیابت و...، مربوط می‌شود. در مجموع حدود نیمی از علل مرگ‌ومیر مردم کشورمان به بیماری‌های قلب و عروق یا بیماری‌های زمینه‌ای وابسته است.

 

اینترنت به شرایط عادی بازگردد 

اعتماد نوشت: پیرو نامه‌ای که مجتبی توانگر، نماینده تهران، به رئیس‌جمهور نوشت و در آن درخواست کرد شرایط اینترنت به حالت عادی بازگردد، اکنون نامه‌ای از غلامحسین اسماعیلی، رئیس دفتر ابراهیم رئیسی منتشر شده است که در آن از وزیر ارتباطات خواسته رفع محدودیت‌های اینترنتی در کارگروه اقتصاد دیجیتال بررسی شود. محدودیت‌های اینترنتی به ماه ششم وارد شده است، کاربران و کسب‌وکارهای زیادی از وضعیت اینترنت رضایت ندارند. زارع‌پور پیش از این گفته بود پیگیر رفع فیلتر برخی پلت‌فرم‌هاست اما اینستاگرام و واتس‌اپ در میان آنها نخواهد بود.