شناسه خبر : 43648 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

سریال مسمومیت دختران در قم

آیا تعطیلی پنجشنبه‌ها باعث رونق گردشگری در کشور می‌شود؟

فرهاد حسین‌پور: هاشم داداش‌پور معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان امور دانشجویان در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا در خصوص وضعیت دانشجویان ایرانی مقیم ترکیه پس از وقوع زلزله گفت: سازمان امور دانشجویان از صبح دیروز پیگیر سلامتی و امور مربوط به دانشجویان ایرانی در مناطق زلزله‌زده ترکیه است و در تماس با رایزن علمی این سازمان در ترکیه و سایر مسوولان، امور دانشجویان ایرانی در مناطق زلزله‌زده را دنبال می‌کند. با توجه به پیگیری‌های انجام‌شده و اعلام سفیر ایران در آنکارا و سرکنسول ایران در ارزروم و گزارش‌های رسیده خوشبختانه حال دانشجویان ایرانی خوب گزارش شده است. رئیس سازمان امور دانشجویان در ادامه افزود: با پیگیری‌های به عمل آمده اقدامات فوری برای انتقال دانشجویان در ترکیه به مکان مناسب از سوی مسوولان ذی‌ربط در حال فراهم شدن است. رئیس سازمان امور دانشجویان به آمار دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در ترکیه اشاره کرد و اظهار داشت: در ده استان زلزله‌زده ترکیه تعداد ۱۷ دانشگاه وجود دارد که بر اساس آمار به‌دست‌آمده از آموزش عالی ترکیه تنها در ۹ دانشگاه، دانشجوی ایرانی وجود دارد، تعداد کل دانشجویان ایرانی ۳۹۳ نفر است و از آنجا که این آمار مربوط به سال تحصیلی ۲۰۲۲-۲۰۲۱ است و سال تحصیلی جاری را شامل نمی‌شود، محتمل است که در دانشگاه‌های دیگر نیز دانشجوی ایرانی وجود داشته باشد و پیگیر هستیم تا اطلاعات کافی از همه دانشجویان ایرانی در این کشور به دست آوریم.

خسارت به مراکز درمانی خوی

بر اساس اعلام رئیس اداره اورژانس بیمارستانی وزارت بهداشت، زلزله به تعدادی از مراکز درمانی خوی آسیب وارد کرده است. به گزارش ایلنا فرزاد رحمانی در توضیح بیشتر گفت: «بعضی از بخش‌های بستری بیمارستان آیت‌الله خویی و قمر بنی‌هاشم از چرخه ارائه خدمات خارج شده‌اند و در حال حاضر امکان بستری در آن مراکز وجود ندارد. البته ساختمان جدید اورژانس قمر بنی‌هاشم فعال و در حال ارائه خدمت به هموطنان شهرستان خوی است.» او ادامه داد: «بیمارستان امام خمینی (ره) دچار آسیب جزئی شده است و امکان بستری در تعدادی از بخش‌های این مرکز وجود دارد. در بیمارستان تک‌تخصصی آیت‌الله مدنی با توجه به آسیب کم، توصیه به جابه‌جایی تخت‌ها بر اساس فرآیند مدیریت تخت شد تا امکان بستری سایر بیماران در آن مرکز فراهم شود و میزان اعزام کاهش یابد.»

موافقت با تعطیلی پنجشنبه‌ها

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی کشور گفت: «تعطیلی پنجشنبه‌ها برای رونق گردشگری در قالب اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری، به دولت ارائه و تصویب شد.» به گزارش مهر، علی‌اصغر شالبافیان، درباره تعطیلی پنجشنبه‌ها و رونق گردشگری در کشور گفت: «به پیشنهاد وزارت میراث فرهنگی، برای رونق گردشگری در قالب اصلاح ماده۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری مبنی بر پیشنهاد تعطیلی پنجشنبه‌ها، به دولت ارائه و تصویب شد و در قالب لایحه به مجلس ارسال شده و در حال حاضر منتظر تصمیم مجلس در این خصوص هستیم.» او ادامه داد: «بخش عمده اقتصاد گردشگری کشور مبتنی بر رونق گردشگری داخلی است، تعطیلی پنجشنبه‌ها می‌تواند به رونق سفرهای کوتاه‌مدت ختم شود و موجب رونق مقاصد اقتصادی مبانی اصلی گردشگر فِرست شود. مثلاً شهرهای بزرگ ما که ساکنان بسیار دارند همچون شهرکرد که دارای شهرستان‌ها و اماکن گردشگری زیادی در اطراف است، می‌تواند با سفرهای کوتاه‌مدت به رونق اقتصادی، رشد گردشگری به‌ویژه در حوزه بوم‌گردی ختم شود.»

بازماندگی از تحصیل

معاون سوادآموزی آموزش‌وپرورش خراسان رضوی گفت، اقدام به ترک‌تحصیل افراد، آگاهانه است؛ هرچند آمار دقیقی از ترک‌تحصیل وجود ندارد. به گزارش ایسنا به گفته جمال وزیری، بیشتر این افراد در متوسطه اول به‌بعد ترک‌تحصیل می‌کنند، معمولاً نمی‌خواهند ادامه تحصیل بدهند و دنبال کارهای موردعلاقه خودشان می‌روند و مشاغل بازار و... را دنبال می‌کنند. او با اعلام اینکه استان خراسان رضوی، جمعیت بازمانده ‌از تحصیل قابل‌‌توجهی دارد، گفت: «ترک‌تحصیل را می‌توان نوعی امر اختیاری دانست، اما بازماندگی ‌از تحصیل، امری اختیاری نیست و افراد بنا به دلایلی از تحصیل بازمی‌مانند. البته در دوره متوسطه اول برای مناطق روستایی یا حاشیه‌ها ممکن است بحث ازدواج به‌ویژه در دختران در ترک‌تحصیل تاثیرگذار باشد. برخی دیگر از افراد به ‌دلیل بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج، بازمانده ‌از تحصیل می‌شوند و برخی به دلیل داشتن اولیای بدسرپرست یا بی‌سرپرست از تحصیل بازمی‌مانند. جابه‌جایی چه داخل استان، چه داخل کشور و حتی مهاجرت به خارج از کشور نیز از دلایلی است که فرد را بازمانده ‌از تحصیل می‌شماریم و به‌کلی عنوان جابه‌جایی را برای این دسته قرار می‌دهیم.»

اولتیماتوم به مراکز درمانی تهران

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران اعلام کرد، مراکز درمانی و بیمارستان‌های دارای وضعیت بحرانی ایمنی تا پایان سال فرصت دارند از فهرست اماکن دارای وضعیت بحرانی ایمنی خارج شوند. به گزارش اعتماد آنلاین قدرت‌الله محمدی در نشست بررسی تمهیدات و تجهیزات ایمنی اماکن درمانی و بیمارستان‌های بحرانی گفت: «این مراکز برای اینکه از شرایط بحرانی ایمنی خارج شوند، باید اقدامات لازم از لحاظ تمهیدات ایمنی، تجهیزات و آموزش به پرسنل را زیر نظر سازمان آتش‌نشانی تهران اجرا کنند.» بر اساس اعلام او، بنا بر توافق صورت‌گرفته، پرسنل تاسیسات و نگهبانی این مراکز، آموزش‌های اولیه آتش‌نشانی و اقدامات لازم و اطفای اولیه هنگام بروز آتش‌سوزی را توسط مربیان آموزشی این سازمان فرامی‌گیرند تا با رعایت دستورالعمل‌های ارائه‌شده از لیست مراکز بحرانی خارج شوند.

مسمومیت دانش‌آموزان در قم

هفت دانش‌آموز و یک معلم در مدرسه بلقیس برقعی قم، دچار مسمومیت شدند. خبر پنجمین مورد از مسمومیت دانش‌آموزان قمی در حالی منتشر می‌شود که دستگاه‌های مسوول از علل و چرایی موارد گذشته سخنی به میان نیاورده‌اند. به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم‌پزشکی قم، هفته گذشته با تماس مسوولان مدرسه دخترانه بلقیس برقعی با اورژانس ۱۱۵ قم، هفت دانش‌آموز و یک معلم با علائم تهوع، استفراغ و سرگیجه با چهار دستگاه آمبولانس به مراکز درمانی منتقل شدند. در حال حاضر این دانش‌آموزان در مرکز درمانی خیرین سلامت تحت مراقبت درمانی قرار دارند. اولین‌بار 18 نفر از دانش‌آموزان دختر هنرستان نور قم در نهم آذرماه سال جاری و دومین‌بار نیز در 22 آذرماه 51 نفر از دانش‌آموزان همین هنرستان دچار مسمومیت و راهی بیمارستان شدند. هشتم بهمن‌ماه نیز ۱۵ نفر از دانش‌آموزان دبیرستان فاطمیه و دهم بهمن‌ماه 17 دانش‌آموز و یک معلم این دبیرستان دچار مسمومیت و به مراکز درمانی قم منتقل شدند.

چرا پزشکان کارتخوان ندارند؟

به گزارش ایلنا علی سالاریان معاون فنی و نظارت سازمان نظام‌پزشکی کشور در واکنش به اظهاراتی مبنی بر استفاده نکردن ۵۰ درصد از جامعه پزشکی از کارتخوان، با بیان اینکه بسیاری از اعضای جامعه پزشکی در بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها کار می‌کنند و مطب شخصی ندارند، برخی هیات علمی بوده و در بیمارستان‌های آموزشی فعال‌اند، برخی هم اصلاً کار پزشکی نمی‌کنند و قطعاً کارتخوان به ‌نامشان نیست، گفته است: «بنابراین اینکه اعلام کنیم این تعداد پزشک داریم، اما چرا همین تعداد کارتخوان به ‌نام پزشکان نداریم، دلیلش واضح است.» وی درباره وضعیت استفاده از کارتخوان در جامعه پزشکی گفت: «زمانی که قشر فرهیخته‌ای را به‌راحتی به ۵۰ درصد مالیات‌گریزی متهم می‌کنید، بقیه اقشار هم برایشان این سوال ایجاد می‌شود که اگر تخلف آنقدر فراگیر است، حتماً کار آسانی است و این اظهارات راه را برای تخلف بیشتر باز می‌کند. چنین مواردی برای اعتبار جامعه، اعتبار جامعه پزشکی و سازمان امور مالیاتی مناسب نیست.»

بارش‌های شدید و مخاطره‌آمیز

یک کارشناس هواشناسی با ارائه گزارشی از میزان بارندگی‌های کشور از ابتدای سال زراعی تاکنون، از بارش‌های شدید و مخاطره‌آمیز در برخی استان‌ها، همچنین وزش باد شدید و کاهش کیفیت هوا در برخی استان‌ها خبر داد. به گزارش ایسنا، فریبا گودرزی با توجه به بارندگی‌های اخیر نسبت به میزان بارندگی‌ها در کشور گفت: «برخی استان‌ها از ابتدای سال آبی زراعی، بیشترین میزان بارندگی در کشور را دریافت کرده‌اند. ازجمله این استان‌ها کهگیلویه و بویراحمد است که با وجود کاهش هفت‌درصدی بارش‌های خود نسبت به بلندمدت، با حدود ۳۷۲ میلی‌متر بارندگی از ابتدای سال زراعی تاکنون، بیشترین میزان بارش را در کشور دریافت کرده است. استان بوشهر نیز با ۲۸۲ میلی‌متر بارندگی از ابتدای سال زراعی تاکنون نسبت به بلندمدت ۶۷ درصد و نسبت به سال گذشته ۷۳ درصد افزایش بارندگی داشته است.» او ادامه داد: «استان فارس نیز ازجمله استان‌هایی است که در سال زراعی تاکنون با دریافت ۱۸۸ میلی‌متر بارندگی نسبت به بلندمدت ۱۹ درصد و نسبت به سال گذشته حدود دو درصد افزایش داشته است.»

درباره عفو زندانیان حوادث اخیر

به نقل از مرکز رسانه قوه قضائیه، بعد از اعلام خبر عفو گسترده رهبر معظم انقلاب به مناسبت چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و اعیاد ماه رجب، با دستور رئیس قوه قضائیه، روسای دادگستری استان‌های کشور به همراه تیم‌هایی متشکل از قضات و مقام‌های قضایی کار بررسی و رصد پرونده محکومان و متهمان را آغاز کرده‌اند. در همین رابطه، مسوولان قضایی استان‌ها با حضور در زندان‌ها کار تطبیق پرونده زندانیان با معیارهای عفو مورد موافقت رهبر انقلاب را آغاز کرده‌اند. بر اساس این گزارش، مسوولان قضایی استان‌های تهران، البرز، سمنان، آذربایجان غربی، قزوین و سیستان و بلوچستان کار رصد پرونده محکومان و متهمان را آغاز کرده‌اند. همچنین در سایر استان‌ها نیز کار تشکیل هیات‌های قضایی به منظور عفو زندانیان را آغاز کرده و آزادی زندانیان واجد شرایط تا حد قابل قبولی پیش رفته و تسریع شده است. طبق اعلام رئیس کل دادگستری استان تهران بلافاصله بعد از ابلاغ عفو گسترده مقام معظم رهبری، ۳۲ گروه از مسوولان قضایی استان تهران با حضور در هشت زندان، تطبیق پرونده زندانیان با معیارهای عفو را آغاز کرده‌اند. همچنین (۱۹بهمن) علی القاصی‌مهر، رئیس کل دادگستری استان تهران به همراه معاونان دادگستری و معاونان دادستان عمومی و انقلاب تهران با حضور در زندان اوین پرونده زندانیان را برای تطبیق با معیارهای عفو بررسی کردند. 

♦♦♦

ایرنا: هاشم کارگر رئیس سازمان ثبت‌احوال کشور درباره ضرورت تعویض شناسنامه‌های قدیمی گفت: تعویض شناسنامه‌ها یکی از برنامه‌های کشور بوده و تمام هموطنان باید شناسنامه‌های چاپی جدید دریافت کنند. برای جلوگیری از جعل، همچنین پایگاه‌های هویتی ثبت‌احوال شناسنامه‌های جدید را با دقت بیشتری صادر می‌کنند و با تعویض شناسنامه‌ها این پایگاه‌ها از غنای بیشتری برخوردار می‌شوند و سرویس‌های جدید را بهتر ارائه می‌کنند.

ایلنا: نورالدین رضوی‌زاده، عضو هیات ‌علمی و معاون آموزشی دانشکده علوم ارتباطات با تایید خبر تعلیق مرتضی مردیها، استاد دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی ایران گفت: «فعلاً بحث اخراج او مطرح نیست. گفته‌اند فعلاً این ترم درس نداشته باشد تا وضعیتش مشخص شود.»

ایسنا: کمال هادیان‌فر رئیس پلیس راهور فراجا از جان‌باختن سالانه سه هزار کودک و نوجوان در تصادفات کشور خبر داد. سالانه 5 /1 میلیون نفر در سطح جهان بر اثر تصادفات رانندگی جان خود را از دست می‌دهند و در کشور ما هم سالانه حدود 17 هزار جان‌باخته و 300 هزار مجروح در سوانح ترافیکی داریم.

ایسنا: اعضای شورای شهر تهران به افزایش بهای بلیت بازدید از برج میلاد به قیمت ۱۲۰ هزار تومان، رای مثبت دادند.

ایرنا: در جلسه شورای عالی فضای مجازی ابراهیم رئیسی بر لزوم اعمال و اجرای قانون در زمینه سامانه‌ها و پلت‌فرم‌های خارجی تاکید کرد و گفت: دسترسی آسان مردم به اینترنت با هدف تسهیل در امور، گشایش کسب‌وکارها و ارائه سریع‌تر خدمات امری ضروری است.

ایلنا: آرزو اشرفی‌زاده، مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان حفاظت محیط ‌زیست با اعلام اینکه سه تالاب هامون، جازموریان و گاوخونی در بدترین وضعیت قرار دارند، گفت: «تقریباً هر سه این تالاب‌ها به‌صورت کامل خشک شده‌اند.»

ایسنا: علی قنبری‌مطلق، رئیس اداره سرطان دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت وزارت بهداشت گفت: سالانه تقریباً نزدیک ۱۵۰ هزار نفر در کشور به سرطان مبتلا می‌شوند. معمولاً در حوزه بروز سرطان، کشورها را به پنج رده تقسیم می‌کنند که ایران در رده میانی و حد متوسط بروز سرطان قرار می‌گیرد. تقریباً سالی حدود پنج درصد افزایش بروز سرطان در کشور وجود دارد.

♦♦♦

وضعیت نامعلوم سرم‌درمانی

هم‌میهن نوشت: وضعیت حدود 54 میلیون سرم تامین‌شده در چهار ماه گذشته مشخص نیست. با استناد به آمار تخمینی از تمام بیمه‌ها، در چهار ماه دوم امسال میزان مصرف سرم فقط حدود 24 میلیون بوده در حالی ‌که برای همین مدت، 78میلیون سرم تامین و تولید شده است. اینکه برای این حجم انبوه از سرم‌ها چه اتفاقی رخ می‌دهد، سوالی است که باید نهادهای نظارتی به آن پاسخ دهند اما برخی کارشناسان صنعت دارو قاچاق سرم‌ها و دپوی آنها برای جلوگیری از کمبود یا فروش آزاد و درآمد بیشتر را دلیل اصلی می‌دانند.

 

دیدگاه اعتراضی اختلال روانی نیست

شرق نوشت: دیدگاه‌ها و رفتارهای اعتراضی و سیاسی افراد و گروه‌ها را نمی‌توان به وجود اختلال روانی در آنان نسبت داد و هم اینکه وجود سابقه اختلال روانی در افراد به‌هیچ‌وجه به معنای آن نیست که تحلیل‌های فعلی‌شان الزاماً دچار نقص است و می‌توان با این توجیه آن انتقادها را بی‌ارزش کرد و نادیده گرفت. بدنه روان‌پزشکی و روانشناسی کشور حتماً چنین گفته‌های بی‌پشتوانه‌ای را نمی‌پذیرند. اعتبار پزشکی و روان‌پزشکی کشور بخشی از اعتبار ملی ماست و نه این اعتبار و نه اعتماد بین جامعه و نظام سلامت و سلامت روان نباید به دلیل مقاصد سیاسی مخدوش شود.

 

جلب دادرسی در رابطه با پرونده اتوبوس خبرنگاران

اعتماد آنلاین نوشت: یکی از وکلای اولیای دم مرحوم مهشاد کریمی و ریحانه یاسینی از صدور قرار جلب دادرسی برای مهران نظری سلطان‌آبادی -مدیرکل سابق حفاظت محیط زیست استان آذربایجان غربی و مختارخانی رئیس اداره محیط زیست شهرستان ارومیه- خبر داد. پرتو برهانپور در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: قرار منع تعقیب مسوولان اداره محیط زیست آذربایجان غربی و ارومیه در خصوص اتوبوس خبرنگاران نقض و قرار جلب به دادرسی در خصوص دو مسوول مربوطه به اتهام تسبیب در قتل غیرعمدی و ایراد صدمه بدنی غیرعمدی صادر شد. این قرار قطعی و غیرقابل اعتراض است.

 

روزنامه‌نگار نباید بازداشت شود

خبرآنلاین نوشت: کامبیز نوروزی حقوقدان می‌گوید: روزنامه‌نگاری کار شرافتمندانه‌ای است که مبتنی بر نفع عمومی است، محل فعالیت روزنامه‌نگار مشخص است و بر اساس اصول آیین دادرسی کیفری و از نظر ماده 119 قانون آیین دادرسی کیفری اصلاً نیازی به بازداشت روزنامه‌نگار نیست. لازم نیست او برای مدت طولانی در تحقیقات به ‌سر ببرد، درحالی‌ که خبر می‌رسد که بازداشت‌ها اغلب به صورت انفرادی است. او این سوال را مطرح می‌کند که چه لزومی دارد روزنامه‌نگار وقتی به‌واسطه نشر مطلب متهم می‌شود، اقدام به بازداشت او شود؟