شناسه خبر : 43187 لینک کوتاه

مخدر جدید اکستازی

با آلودگی هوا سرنوشت امتحانات نهایی چه می‌شود؟

پس از تعطیلی‌های مداوم مدارس در شهرهایی با آلودگی هوا از جمله تهران، مسوولان آموزش و پرورش اعلام کردند که امتحانات نهایی دی تغییر زمانی پیدا نمی‌کند چراکه مخاطب آن دانش‌آموزان مشغول به تحصیل نیستند. به گزارش ایسنا، کارگروه اضطرار آلودگی هوا در پی تشدید آلودگی هوا مدارس استان تهران را در چندین روز از آذرماه تعطیل کرد و آموزش به‌صورت غیرحضوری برگزار شد. در واقع موضوع تعطیلی مدارس به دلیل آلودگی هوا سال‌هاست که در پاییز گریبان‌گیر دانش‌آموزان می‌شود و آنها به دلیل این شرایط از حضور در مدارس محروم می‌شوند. در چنین شرایطی با وجود تعطیلی‌های ناگهانی برنامه درسی دانش‌آموزان با مشکل مواجه می‌شود و در نهایت معلم نمی‌تواند در بازه زمانی مناسب آموزش‌های لازم را به دانش‌آموزان ارائه کند و در نهایت پایان ترم‌های تحصیلی و برگزاری امتحانات هم با تاخیر انجام می‌شود. وزیر آموزش و پرورش ۲۸ آذرماه در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره برگزاری کلاس‌های جبرانی برای تعطیلی‌ها به دلیل آلودگی هوا اظهار کرد: معلمان برای برگزاری کلاس‌های جبرانی باید از هزینه‌های خود بگذارند، من درخواست دارم برای آلودگی هوا فکری شود چراکه دانش‌آموزان نباید از تعلیم و تربیت موثر محروم شوند. وی افزود: نمونه تدریس‌ها در شاد گذاشته شده و معلمان با دانش‌آموزان در ارتباط هستند تا رفع اشکال کنند. همچنین در این راستا علیرضا کریمیان، مدیرکل آموزش و پرورش تهران اظهار کرد: برگزاری امتحانات دانش‌آموزان به دلیل آلودگی هوا و تعطیلی کلاس‌های حضوری از اول به دهم دی موکول شد. وی افزود: این اقدام شامل امتحانات نهایی پایه دوازدهم نمی‌شود، مدارس دوره متوسطه دولتی و غیردولتی بر اساس مصوبه ۶۶۹ شورای عالی آموزش و پرورش و با دریافت مجوز کتبی آموزش و پرورش منطقه، می‌توانند امتحانات را ۱۰ دی‌ماه طبق مقررات برگزار کنند. براین اساس، وی درباره برگزاری زمان امتحانات نهایی دانش‌آموزان اظهار کرد: مخاطبان امتحانات نهایی افرادی هستند که اصلاً دانش‌آموز نیستند و در واقع افتاده نوبت‌های خرداد و شهریور هستند و دروس پاس‌نشده‌ای دارند که باید در دی امتحان دهند. وی افزود: این افراد، فارغ‌التحصیلان سال‌های قبل هستند و این تعطیلات به دلیل آلودگی هوا شامل آنها نمی‌شود، بنابراین امتحانات آنها از روز شنبه سوم دی تا ۲۶ دی برگزار می‌شود.

افزایش 20درصدی بیماری‌های قلبی

رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: آلودگی هوا طی یک هفته اخیر بار مراجعه مردم به اورژانس‌ها و مراکز درمانی را به دلیل بیماری‌های تنفسی و قلبی ۲۰ درصد افزایش داد. عباس شاهسونی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سلامت ایرنا افزود: مناطق جنوبی و جنوب غرب تهران بیشترین آلاینده‌های هوا را دارند به‌طوری که در سه روز اخیر میزان دی‌اکسید گوگرد در این مناطق سه تا پنج برابر افزایش دارد. مهم‌ترین آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور ذرات PM2.5 است و در زمان افزایش این آلودگی شاهد افزایش مراجعه مردم به بیمارستان‌ها و اورژانس‌ها هستیم که عامل مهم تنگی نفس و بیماری‌های قلبی و سکته مغزی محسوب می‌شود. شاهسونی با بیان اینکه آلودگی هوا تا فردا (چهارشنبه) ادامه دارد، تصریح کرد: وزارت بهداشت مسوول نظارت بر رعایت حدود مجاز مواجهه شغلی با ترکیبات آلی فرار (VOC) است و برای محافظت کارکنان جایگاه‌های سوخت و شهروندان از خطرات و زیان‌های ناشی از ترکیبات آلی فرار بنزین به ویژه ماده سرطان‌زای بنزن، اجرای کامل طرح «کهاب» در کنار سایر تدابیر لازم برای کاهش آلودگی هوا مانند افزایش کیفیت بنزین ضروری است. وی خاطرنشان کرد: گروه‌های حساس، سالمندان، بیماران تنفسی و قلبی، زنان باردار و کودکان باید تا حد امکان در سطح شهر تردد نکنند و ورزشکاران از ورزش در فضای باز بپرهیزند. همچنین افرادی که باید در محل کار حاضر شوند، کمتر در فضای باز حضور داشته باشند زیرا در این شرایط، امکان افزایش بیماری‌های قلبی یا ریوی و مرگ زودرس در بیماران قلبی و سالمندان همچنین افزایش علائم تنفسی در کل جمعیت وجود دارد. وی ادامه داد: وزارت بهداشت با هدف ارتقای سطح سلامت جامعه با کنترل آلاینده‌های هوا و جلوگیری از بروز بیماری‌های مرتبط، کمیته اضطرار تشکیل می‌دهد و وقتی شاخص آلاینده‌ها در حدی باشد که برای سلامت مردم خطرناک است، اقدام به اعلام شرایط اضطرار می‌کند. وی تصریح کرد: وزارت بهداشت از استانداری درخواست می‌کند که در ایام آلودگی هوا، کارمندان به‌ویژه بانوان باردار، مادرانی که کودکان زیر شش سال دارند و افرادی که دچار بیماری‌های قلبی و ریوی هستند و سالمندان بالای ۶۰ سال از دورکاری استفاده کرده و در شهر تردد نداشته باشند. به گزارش ایرنا، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی با هشدار نسبت به عبور غلظت بعضی از آلاینده‌های هوا از استانداردهای ملی، تاکید کرد، با احتساب تاثیر پدیده ریزگردها، بیش از نیمی از جمعیت کل کشور در معرض آلودگی قرار دارند. در این گزارش، تصریح شده است که این مشکل نه‌تنها سلامت مردم را به مخاطره می‌اندازد بلکه هزینه‌های زیادی را به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر حوزه سلامت به علت افزایش نیاز به خدمات مراقبتی و بهداشتی و فوریت‌های پزشکی که برای جمعیت تحت تاثیر انجام می‌شود همچنین سایر حوزه‌های اقتصادی تحمیل می‌کند. همچنین بار مالی زیادی به علت مرگ‌ومیرهای زودرس بر نظام بهداشت و درمان تحمیل می‌شود به‌طوری که در صورت رخداد مرگ‌های زودرس، سال‌های زیادی از عمر افراد و نیروی کار یک کشور از دست می‌رود.

مخدر روز، اکستازی جدید

معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با موادمخدر از کشف یک نوع قرص جدید اکستازی روان‌گردان در ایران خبر داد و گفت: این قرص به فاصله سه ماه از تولید آن در اروپا، در ایران مشاهده شده است. به گزارش ایلنا،‌ از ستاد مبارزه با موادمخدر، محمدمسعود زاهدیان در این‌باره افزود: با توجه به شرایطی که در افغانستان شکل گرفته است، تولید شیشه در آن افزایش یافته است که با توجه به این تولید بالا، قیمت شیشه نیز کاهش یافته است؛ این امر باعث می‌شود که با توجه به افزایش قیمت موادمخدر سنتی، گرایش به مصرف شیشه افزایش یابد. وی اظهار داشت: این خطر جدی است که مصرف‌کنندگان موادمخدر را تهدید می‌کند تا به سمت مواد پرخطرتر گرایش یابند یا شاهد افزایش چندمصرفی موادمخدر مثل شیشه با تریاک یا شیشه با هروئین باشیم؛ در واقع اینها از مخاطراتی است که در مقطع زمانی فعلی شاهد هستیم. معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با موادمخدر ادامه داد: مصرف مواد شیمیایی، قرص‌های روان‌گردان و همچنین گل در میان جوانان در حال افزایش است و در دنیا نیز شاهدیم که ماری‌جوانا از مصرف نسبتاً بالاتری برخوردار است. زاهدیان با بیان اینکه فاصله تولید برخی از روان‌گردان‌ها تا مصرف آن بسیار کاهش یافته است، گفت: اخیراً گزارشی از پلیس دریافت کردیم که نشان می‌داد نوع جدیدی قرص اکستازی روان‌گردان به فاصله سه ماه از تولید در اروپا، در ایران مشاهده شده است؛ که نشان‌دهنده حجم فعالیت شبکه‌های قاچاق و مجموعه‌هایی است که موادمخدر را به سمت کشور ما هدایت می‌کنند. وی افزود: باید در این رابطه، بر هوشیاری جوانان تاکید کنم تا نسبت به مصرف موادمخدر با دقت تصمیم بگیرند؛ زیرا عاقبت موادمخدر تباهی و نیستی است. زاهدیان ادامه داد: چه بسیار زندگی‌هایی که به خوبی اداره می‌شد اما موادمخدر آنها را متلاشی کرد و چه بسیار افرادی که برای کشور و خانواده‌هایشان مفید و موثر بودند اما به واسطه مصرف موادمخدر خودشان و زندگی‌شان از بین رفتند و حتی به بخش‌هایی از کشور آسیب وارد کردند.

فرضیه استقرار فصلی زمستان

باستان‌شناسان با کاوش در حوضه سد «چم‌شیر» که به‌زودی آبگیری می‌شود، فرضیه استقرار فصلی زمستانی، تفرجگاه یا دسکره ساسانی را مطرح کردند. شرق در گزارشی نوشت؛ کاوش‌های پیشین باستان‌شناسان در این محوطه به آثاری با قدمت بیش از ۱۶ تا ۱۰ هزار سال از دوره‌های فراپارینه‌سنگی و همچنین دوره‌های نوسنگی، عیلام میانه و اسلامی رسیده بود. سد «چم‌شیر» در ۲۵کیلومتری جنوب شرقی شهر دوگنبدان در استان کهگیلویه‌وبویراحمد و روی رودخانه زهره در مراحل پایانی ساخت قرار دارد و شمارش معکوس برای آبگیری آن نگرانی‌ها را درباره تکرار یک فاجعه دوچندان کرده است؛ سدی که روی سازند گچساران، یعنی همان سازندی که سد گتوند روی آن بنا شده، ساخته شده است. اکنون سد چم‌شیر در آستانه آبگیری است و واکنش‌های فعالان محیط زیست و البته کنشگران میراث فرهنگی را نیز برانگیخته است؛ با آبگیری این سد، محوطه گسترده‌ای از دوره ساسانی برای همیشه غرق خواهد شد. در سال ۱۳۹۶ در نتیجه گمانه‌زنی و ارزیابی اولیه باستان‌شناسان در محدوده آبگیری سد چم‌شیر، ۱۲۰ محوطه باستانی شناسایی شد. کاوشگران همچنین، استقرارگاه‌های موقت زیادی متعلق به عشایر کوچ‌رو را شناسایی کرده‌اند. به گفته محمدتقی عطایی، سرپرست هیات فصل اول گمانه‌زنی نجات‌بخشی، کهن‌ترین شواهد به‌دست‌آمده از حوضه آبگیر سد چم‌شیر در شهرستان گچساران به دوره «فراپارینه‌سنگی» -در حدود ۱۶ هزار تا ۱۰ هزار سال پیش- مربوط می‌شود. سپس با وقفه‌ای طولانی، شواهد اندکی از استقرارگاهی از اواخر دوره نوسنگی به دست آمده که متعلق به شش هزار سال قبل است. از دیگر کشفیات باستان‌شناختی در محدوده این سد می‌توان به استقرارگاهی از دوره «عیلام میانه» اشاره کرد که دارای هر دو سنت سفالگری شوشانی و انشانی است. اگرچه چند دژ و قلعه از دوره پساهخامنشی و ساسانی اهمیت این محدوده را در دوره‌های مذکور نشان می‌دهند؛ اما اوج توجه به این منطقه در قرون میانه اسلامی بوده که نشان از تراکم جمعیتی بالا در منطقه دارد. نظر این باستان‌شناس بر آن بود که محدوده سد «چم‌شیر» قابلیت زیادی برای پاسخ‌گویی به برخی از مبهم‌ترین مسائل باستان‌شناسی ایران درباره کوچ‌نشینان دوره‌های مختلف خواهد داشت. با وجود آنکه در گمانه‌زنی‌های اولیه ۱۲۰ محوطه باستانی در حوضه آبگیر سد چم‌شیر شناسایی شد؛ اما کاوش‌های نجات‌بخشی فقط در بخشی از این محوطه‌ها انجام شد. در آخرین کاوش که تیرماه ۱۴۰۱ آغاز شد به چهار متخصص باستان‌شناسی ۳۴ روز فرصت داده شد تا کاوش‌های نجات‌بخشی و مستندنگاری‌ها را تکمیل کنند. 

♦♦♦

ایرنا: علیرضا عباس‌زاده، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: ۳۹۰ واحد مسکونی شهری و روستایی بر اثر زلزله ۲۲ آذرماه شهرستان بشرویه خسارت دیده و نیازمند بازسازی است.

ایسنا: محمد گلفشان، رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر گفت: با آموزش ۱۲۰ نفر از جوانان تیم‌های تخصصی سفیران حمایت‌های روانی شمار این تیم‌ها در کشور به ۶۰۰ نفر افزایش یافته است.

تسنیم: سرهنگ دوستعلی جلیلیان، فرمانده انتظامی شهرستان ری از انهدام باند 30نفره سارقان منزل و کشف ۲۰ فقره سرقت در این شهرستان خبر داد.

میزان: ابراهیم مولائی‌جم، سرپرست معاونت حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری و رئیس کمیته انتقال محکومان گفت: وزارت دادگستری و وزارت امورخارجه برای حمایت از ایرانیان محبوس در خارج از کشور و دسترسی آسان خانواده‌های محکومان به آنان از ابتدای سال جاری تاکنون ۷۳ زندانی را به کشور بازگرداندند.

فارس: جعفر شربیانی، عضو هیات‌رئیسه شورای شهر تهران گفت: کارخانه سیمان ری اکوسیستم منطقه ری را به نابودی کشیده است و این اجحافی بزرگ در حق مردم است.

ایسنا: مژده نخلستانی، مدیرکل دفتر روابط عمومی جذب و نگهداری اهداکنندگان سازمان انتقال خون از آغاز پویش زمستانه اهدای خون با هدف تامین خون مورد نیاز بیماران در سراسر کشور از اول دی تا پایان اسفند خبر داد.

ایرنا: بیش از شش میلیون و ۴۰۰ هزار دانش‌آموز در روزهایی که آموزش حضوری در مدارس تعطیل است به صورت غیرحضوری در شبکه شاد به علم‌آموزی ادامه می‌دهند.

ایرنا: حبیب کاشانی، خزانه‌دار شورای شهر تهران گفت: عوارض قطع درختان در هشت ماه امسال، ۲۳۳ میلیارد تومان بوده است.

ایلنا: داریوش گل‌علی‌زاده، سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست گفت: زمانی که گاز صنایع قطع نشده چرا باید از سوخت‌های سنگین مانند مازوت یا گازوئیل استفاده کنند، اما پراکنش افزایش دی‌اکسید گوگرد این احتمال را زیاد می‌کند که شاید اتوبوس‌های شرکت واحد عامل این افزایش باشند، البته به بررسی بیشتری نیاز است.

ایسنا: سازمان وظیفه عمومی فراجا اعلام کرد: کلیه مشمولان دارای برگ آماده‌به‌خدمت به تاریخ دی‌ماه سال ۱۴۰۱ باید در محل و مراکز مندرج در برگ معرفی‌نامه مشمولان حضور یابند.

♦♦♦

ادامه محدودیت

فرهیختگان نوشت: در روزهایی که فضای کشور به‌تدریج در حال فاصله گرفتن از اتمسفر ناآرامی‌هاست، مشخص نیست که چرا محدودیت‌های وضع‌شده بر اینترنت با وجود کاهش بحران‌های امنیتی روزبه‌روز افزایش یافته و چه لزومی به وضع محدودیت‌های تازه است. محدودیت‌هایی نظیر نامه‌نگاری با شبکه‌های اجتماعی زیرمجموعه شرکت متا مثل اینستاگرام و واتس‌اپ و اعلام ضرب‌الاجل به آنها، تشدید فیلترینگ، به‌روزرسانی میدلباکس‌های محدودکننده، اعمال محدودیت بیشتر از طریق فایروال‌ها و در نهایت ضرب‌الاجل شرکت شاپرک به پرداخت یارها برای تعویض دامنه com. به ir. که اقدامی نگران‌کننده به نظر می‌رسد.

 

ادامه مازوت‌سوزی در اصفهان

هم‌میهن نوشت: مشعل‌های مازوت، حالا چند وقتی است که دوباره به مدار آمده‌اند تا جان اصفهانی‌ها را به خطر بیندازند، مشعل‌هایی که مخالفت‌ها با روشن شدن آنها راه به جایی نبرده است و گفته‌های اخیر جلیل سالاری، معاون وزیر نفت هم نشان می‌دهد، قرار نیست راهکاری برای خاموش شدن این مشعل‌ها به‌کار گرفته شود. او اخیراً آب پاکی را ریخته است روی دست همه آنهایی که انتظار کوتاه آمدن مسوولان تصمیم‌گیرنده را دارند و گفته است با توجه به رشد حدود ۳۰۰درصدی مصرف گاز طبیعی در بخش‌های مختلف نسبت به شهریورماه استفاده از سوخت دوم (پشتیبان)  ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.

 

رهاشدگان

شرق نوشت: یک محیط‌بان آستارایی در محل کارش خودکشی کرد. البته که سازمان حفاظت محیط زیست این روزها درگیر خبرهای پرحاشیه‌تری همچون موضوع آلودگی هوا و آبگیری سد چم‌شیر است و تلاش کرده به این خبر در حد یک گفت‌وگوی کوتاه روی پورتال رسمی‌اش واکنش نشان دهد؛ اما اتفاقی که برای محیط‌بان آستارایی رخ داده، قطعه‌ای از پازلی است که وضعیت کلی این شغل را در ایران ترسیم می‌کند. شغلی با اهمیت فراوان که بی‌حمایت رها شده و همین عدم حمایت، فشارهای زیادی را به محیط‌بان‌ها وارد می‌کند.

 

آینده نامعلوم تابعیت فرزندان

اعتمادآنلاین نوشت:‌ قانونی که بیش از دو دهه برای تصویب آن تلاش شده بود حالا زیر سایه تاسیس یک سازمان قرار گرفته است. موافقان و مخالفان با نظرات متفاوت خود می‌گویند باید نگرانی‌هایی در زمینه تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیرایرانی داشت. موضوعاتی نظیر «تهدید امنیتی»، «خطر تغییر هرم جمعیتی» و مسائلی از این دست صحبت‌هایی است که موافقان لغو این قانون بر آن تاکید دارند. در مقابل، خطر اینکه این کودکان تابعیت نداشته باشند، بدون تابعیت بزرگ شوند و در آینده‌ای نامعلوم در این کشور به سر ببرند، موضوعاتی است که از جانب طرف مقابل شنیده می‌شود.