شناسه خبر : 42982 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

اردوگاه معتادان

غربالگری جنین اختیاری یا اجباری است؟

فرمانده انتظامی استان کرمان از کشف ۶۰ قطعه انواع سکه عتیقه مربوط به دوره‌های تاریخی صفویان و دستگیری یک متهم در عملیات پلیس امنیت اقتصادی خبر داد. به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری پلیس، سردار عبدالرضا ناظری اظهار داشت: ماموران پلیس امنیت اقتصادی استان در پی دریافت خبری مبنی بر فعالیت یک نفر در زمینه نگهداری و فروش عتیقه در شهر کرمان، موضوع را بررسی و با همکاری نمایندگانی از اداره میراث فرهنگی متهم مورد نظر را شناسایی و دستگیر کردند. وی افزود: در بازرسی از کیف این متهم ۶۰ قطعه انواع سکه بسیار قدیمی کشف و برابر اعلام کارشناسان میراث فرهنگی مشخص شد این مسکوکات عتیقه دارای قدمت فرهنگی و تاریخی مربوط به ادوار حکومت صفویان هستند. فرمانده انتظامی استان کرمان بیان کرد: تحقیقات از متهم برای شناسایی نحوه فعالیت این فرد در تهیه و فروش اشیای عتیقه و رابطان او ادامه دارد. وی تصریح کرد: قاچاق اشیای عتیقه و آثار باستانی، تاراج فرهنگ و تاریخ کشور به شمار می‌رود که از شهروندان می‌خواهیم در صورت اطلاع از فعالیت افراد سودجو و قاچاقچیان عتیقه، مراتب را به پلیس اطلاع دهند.

غربالگری جنین چیست؟

غربالگری جنین یکی از آزمایش‌های دوران بارداری است که ضرورت انجام آن در سه‌ماه نخست بارداری برای تشخیص اختلالات کروموزومی و عقب‌ماندگی ذهنی نوزاد توصیه می‌شود اما انجام آن در سه ماه دوم بارداری با چالش اختیاری یا اجباری بودن همراه است. به گزارش ایسنا،‌ بارداری و فرزندآوری یکی از تجربیات منحصربه‌فرد در زندگی هر زنی است اما این تجربه می‌تواند با ترس‌هایی از جمله سلامتی جنین نیز همراه باشد. برخی افراد انجام این آزمایش پیش از تولد نوزاد را در سه‌ماه دوم بارداری منع و غیرضروری و در مقابل بسیاری از متخصصان زنان و زایمان، آن را به زنان باردار توصیه می‌کنند. در حیطه پزشکی، غربالگری به عنوان یک برنامه یا راهبرد بررسی جمعیت در رابطه با یک خطر تهدیدکننده سلامت با شناسایی افراد در معرض خطر تعریف می‌شود که هدف آن شناسایی زودرس برای انجام مداخله یا مدیریت پیش‌هنگام ابتلا به یک بیماری و عوارض ناشی از آن است؛ بنابراین تست یا روش انجام غربالگری لازم است که دارای ویژگی‌های خاصی باشد که از جمله آنها می‌توان به حساس بودن تست، قابلیت تکرارپذیری و ارزان بودن آن اشاره کرد. برخی از متخصصان، بهترین زمان انجام غربالگری برای دستیابی به وجود احتمالات در بروز بیماری سندرم‌داون و بیماری ناشی از اختلال کروموزومی در نوزادان را در سه‌ماه نخست بارداری مادران (از هفته ۱۱ تا ۱۳ و شش‌روزگی حاملگی) بیان می‌کنند که با انجام یک آزمایش ساده خون و سونوگرافی از مادر امکان‌پذیر است. این در حالی است که برخی از متخصصان زنان و زایمان، مادران باردار را مجبور به انجام غربالگری در سه‌ماه دوم بارداری می‌کنند و تاکید دارند در آزمایشگاهی که مورد تاکید آنهاست؛ این آزمایش را انجام دهند و این موضوع علاوه بر پرداخت هزینه‌های زیاد، نگرانی و استرس برای مادران ایجاد می‌کند.

شناسایی چهار آزمایشگاه تولید مواد مخدر صنعتی

رئیس پلیس پایتخت از شناسایی و انهدام چهار آزمایشگاه بزرگ تولید مواد مخدر صنعتی و دستگیری ۱۷۷ قاچاقچی مواد مخدر خبر داد. به گزارش تسنیم، سردار حسین رحیمی در حاشیه اجرای طرح ظفر پلیس مبارزه با مواد مخدر در جمع خبرنگاران گفت: مبارزه بی‌امان ماموران مواد مخدر در پایتخت علیه قاچاقچیان و خرده‌فروشان همچنان ادامه دارد و به دنبال آن هستیم تا میدان را بر افرادی که سعی دارند مواد مخدر در شهر توزیع کنند، تنگ کنیم. وی افزود: در نوزدهمین مرحله از طرح رعد پلیس مواد مخدر موفق شدیم چهار تن و ۲۰۰ کیلوگرم انواع مواد مخدر شامل تریاک، حشیش، شیشه، گل و سایر مواد مخدر را کشف کنیم. همچنین در این مرحله از طرح ظفر ۱۷۷ قاچاقچی عمده دستگیر و ۱۹ دستگاه خودرو که برای جابه‌جایی انواع مواد مخدر استفاده می‌شدند، توقیف شدند. رحیمی با اشاره به اینکه ۱۶ باند عمده واردکننده مواد مخدر به پایتخت شناسایی و منهدم شد، گفت: چهار آزمایشگاه تولید مواد مخدر صنعتی در کشور شناسایی و منهدم شد و عناصر اصلی آن دستگیر شدند. وی با اشاره به ۱۷ طرح پاکسازی و نظارت محورهای مواصلاتی منتهی به تهران گفت: در ماموریت‌هایی که در مسیرهای مواصلاتی به تهران اجرا شد، یک تن و ۶۵۸ کیلوگرم مواد مخدر در مبادی ورودی به تهران کشف شد و قاچاقچیان دستگیر شدند.

رحیمی ادامه داد: ۲۷۲ کیلوگرم مواد روانگردان از جمله قرص‌های لاغرکننده و سیگارهای روغنی که حاوی ماده مخدر شیشه هستند از عطاری‌ها و موادفروشان پایتخت کشف شد. به گفته رئیس پلیس پایتخت، ده‌ها کیلوگرم مواد مخدر به ویژه شیشه در پوشش ظروف سفالی، لباس و پرده قرار بود از تهران به مقصد اروپا قاچاق شود که با زیرکی ماموران مبارزه با مواد مخدر شناسایی و توقیف شدند. وی خاطرنشان کرد: در این طرح هفت منزل در محله شوش، مولوی و هرندی که مرکز فروش مواد مخدر بودند، پلمب و ۱۹ قبضه سلاح گرم و سرد از موادفروشان کشف شد.

اردوگاه‌های خاص زندانیان معتاد تشکیل می‌شود

وزیر کشور با اشاره به ماده ۴۲ قانون اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر و الحاق موادی به آن گفت: اردوگاه‌های خاصی برای زندانیان معتادی که در زندان حضور دارند، برپا می‌شود و این اقدام بر عهده قوه قضائیه است. به گزارش ایسنا احمد وحیدی در حاشیه صدوچهل و نهمین جلسه شورای اجتماعی کشور در جمع خبرنگاران افزود: در جلسه امروز شورای اجتماعی کشور درباره سه موضوع بحث و گفت‌وگو شد که اولین مورد کارگروه مبارزه با اعتیاد بود و چند مبحث در دستور کار آن قرار داشت. وی با اشاره به تصویب آیین‌نامه‌ای در مورد معتادان و تقسیم نقش هر یک از دستگاه‌ها در این حوزه گفت: این آیین‌نامه باید از سال‌های قبل تدوین و تکمیل می‌شد اما مورد اختلاف قرار گرفته بود و خوشبختانه امروز (یکشنبه ۶ آذر) به تصویب رسید. وحیدی اضافه کرد: موضوع دیگر معتادان متجاهر بود که بنا بوده و هست که این افراد از سطح شهر جمع شوند. در تهران و برخی شهرهای دیگر، اقدامات خوبی انجام شده و این موضوع باید با سرعت دنبال شود. وزیر کشور افزود: آن دسته از معتادان که به صورت داوطلبانه با عنوان ماده ۱۵ خود را معرفی می‌کنند، باید رسیدگی‌هایی برای آنها انجام شود که این کار از سوی وزارت بهداشت انجام می‌شود. 

جمعیت گونه‌های جانوری محیط زیست بوشهر افزایش یافت

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: جمعیت پستانداران سرشماری‌شده در مناطق تحت مدیریت این استان افزایشی بوده است. غلامرضا فقیه در گفت‌وگو با ایرنا، بیان کرد: بر اساس آخرین سرشماری، جمعیت آهو، کل و بز، قوچ و میش به عنوان گونه‌های جانوری غالب مناطق تحت مدیریت استان بوشهر ثابت یا افزایشی بوده است. وی با بیان اینکه این سرشماری، سالانه انجام می‌شود، اعلام کرد: جمعیت آهوان در پناهگاه حیات وحش جزیره خارک در یک سال اخیر ۱۰ درصد نسبت به سال پیش از آن افزایش داشته است. معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر افزود: جمعیت آهو در منطقه حفاظت‌شده مند (بردخون) به دلیل وقوع خشکسالی افزایش محسوسی نداشته اما از ثبات برخوردار بوده است. فقیه اضافه کرد: در این مدت جمعیت کل و بز، قوچ و میش در منطقه حفاظت‌شده کوه بیرمی رشد خوبی داشته، شاهد افزایش حدود ۵۰درصدی این گونه‌ها بوده‌ایم. وی ادامه داد: جمعیت کل و بز، قوچ و میش در منطقه شکار ممنوع شاهزاده ابراهیم- تنگ باهوش نیز حدود ۱۰ درصد افزایش را تجربه کرده است. معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر توضیح داد: سرشماری از این گونه‌های جانوری بسته به شرایط و موقعیت مناطق به سه روش انجام می‌شود؛ در پناهگاه حیات وحش خارک به دلیل محدود بودن مساحت منطقه، آهوان به صورت جرگه‌ای جمع‌آوری و از بالا شمارش می‌شوند. فقیه گفت: سرشماری در منطقه دشتی به صورت خطی انجام می‌شود، به طوری که ۴۰ تا ۵۰ نفر در فاصله‌های ۲۵۰ تا ۵۰۰متری از یکدیگر مستقر می‌شوند و پیاده یا با موتورسیکلت از ابتدا تا انتهای منطقه حرکت می‌کنند، اولین نفر هر دو سمت و بقیه افراد تنها گونه‌های جانوری سمت چپ خود را شمارش و یادداشت می‌کنند. وی اضافه کرد: سرشماری جانوران در مناطق کوهستانی با استقرار در تنگه‌ها آغاز می‌شود؛ نیروها از شب در همه تنگه‌های منطقه مستقر می‌شوند و از روشنایی صبح با استفاده از دوربین گونه‌ها را شمارش می‌کنند.

تشکیل پرونده جست‌وجو برای ۱۰۰ مهاجر افغانستانی

معاون امور بین‌الملل و حقوق بشردوستانه جمعیت هلال‌احمر از تشکیل پرونده جست‌وجوی مفقودین برای ۱۰۰ پناهجوی افغانستانی تنها در شش‌ماه نخست امسال خبر داد و گفت: اغلب این مفقودین کودکانی هستند که در جریان عبور غیرقانونی در دو سوی مرزهای ایران با کشورهای همسایه از خانواده‌هایشان جدا شده‌اند. به گزارش جمعیت هلال‌احمر بهنام سعیدی توضیح داد: پس از تغییر حکومت افغانستان در سال گذشته، اداره جست‌وجو و بازپیوند خانواده جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران با افزایش چشم‌گیر تقاضاهای جست‌وجوی مفقودین مواجه شد، به‌طوری که در شش‌ماه نخست ۱۴۰۱ برای ۱۰۰ مهاجر افغانستانی، پرونده جست‌وجو تشکیل شده است. سعیدی گفت: اغلب مهاجران، با ورود غیرقانونی به کشورمان، قصد عبور و حرکت به سمت سایر کشورها را دارند. البته عده‌ای نیز ایران را برای اقامت انتخاب می‌کنند. وی ادامه داد: اداره جست‌وجو و بازپیوند خانواده در سایر جمعیت‌های ملی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر نیز فعال است. بنابراین، پرونده‌های جست‌وجوی مفقودین تنها در هلال‌احمر ایران تشکیل نمی‌شود. بنابراین قطعاً پرونده‌های دیگری هم برای سایر مهاجران مفقود افغانستانی در دیگر کشورهای مسیر مهاجرت از ایران تا سایر کشورها مفتوح است. معاون امور بین‌الملل و حقوق بشردوستانه افزود: در جریان عبور از مرزها و تردد در استان‌های مرزی، بسیار اتفاق می‌افتد که اعضای یک خانواده از هم جدا شوند؛ متاسفانه تعدادی از آنها نمی‌توانند یکدیگر را پیدا کنند و این جدایی ممکن است سال‌ها ادامه یابد. در چنین مواقعی افراد می‌توانند برای پیدا کردن عضو مفقود خانواده به یکی از اداره‌های جست‌وجو مستقر در هر یک از جمعیت‌های ملی در سراسر دنیا مراجعه کنند تا با تشکیل پرونده، فرآیند جست‌وجو آغاز شود. 

♦♦♦

ایرنا: حبیب کاشانی، خزانه‌دار شورای اسلامی شهر تهران، از تحقق ۳۲ هزار و ۵۷۸ میلیارد تومان درآمد معادل ۷۶ درصد بودجه شهرداری تهران خبر داد.

ایسنا: معاونت محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد: بررسی دقیق طرح سد چَم‌شیر از دیدگاه محیط‌زیستی با همکاری دستگاه‌های مسوول و نظارتی همچنین با لحاظ کردن گزارش تدوین‌شده از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در حال انجام است که اطلاعات تکمیلی آن متعاقباً اعلام خواهد شد.

تسنیم: میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی با هدف تامین منابع پایدار و مطمئن برای بیمه شاغلان این بخش را نتیجه همکاری این سازمان و مجلس شورای اسلامی عنوان کرد و گفت: با تصویب نهایی این مصوبه در شورای نگهبان، محدودیت‌های منابع برای بیمه کارگران ساختمانی برطرف می‌شود.

میزان: سه‌شنبه هفته گذشته با بررسی پرونده، انجام آخرین تحقیقات قضایی، نظر دادستان عمومی و انقلاب تهران و بازپرس پرونده، «وریا غفوری» پس از حضور در دادسرای تهران با سپردن قرار وثیقه مناسب از زندان آزاد شد.

ایلنا: حسین تفرشی معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ثبت رکورد جهانی تزریق روزانه واکسن کووید ۱۹ نسبت به کل جمعیت در اوایل شهریور ۱۴۰۰ در ایران خبر داد و گفت: از ابتدای مرداد ۱۴۰۰ تاکنون بالغ بر ۱۴۶ میلیون دوز و از ابتدای برنامه واکسیناسیون ۱۵۵ میلیون دوز واکسن کرونا تزریق شده است.

ایرنا: مسعود درستی مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه گفت: بررسی‌های آماری نشان می‌دهد که استفاده از خطوط متروی تهران و حومه فقط در هفت ماه سال ۱۴۰۱ توانسته موجب صرفه‌جویی بیش از ۲۴ هزار میلیارد ریال در مصرف بنزین، گازوئیل و گاز شود.

ایسنا: محمد دهقان معاون حقوقی رئیس‌جمهور از بازبینی لایحه الحاق ایران به معاهده آب‌و‌هوایی پاریس خبر داد و گفت: این لایحه به منظور تعیین تکلیف در حال بازبینی دقیق است که تاکنون نظرات کارشناسی دستگاه‌ها را احصا کردیم و منتظر نظر نهایی مراجع تصمیم‌گیر هستیم.

♦♦♦

چرا پرستاران مهاجرت می‌کنند

شرق نوشت: رئیس سازمان نظام پرستاری گفته است با شروع پاندمی کرونا در کشور، شاهد افزایش موج مهاجرت پرستاران بودیم؛ به‌طوری ‌که هرماه بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ پرستار، درخواست مهاجرت داشتند. پاندمی کرونا بهانه‌ای شد تا مهاجرت پرستاران از کشور شدت بگیرد. زیرا آنچه باعث شده تا انگیزه پرستاران برای ماندن و خدمت در بیمارستان‌های کشور کم‌رنگ شود، جریان «پزشک‌سالاری» حاکم است که اجازه خودنمایی به سایر حِرَف را نمی‌دهد. با مروری بر اتفاقات مهم در حوزه سلامت کشور که در طول سال‌های گذشته شاهد بوده‌ایم، پی به این واقعیت می‌بریم که جامعه پرستاری از تبعیض‌ها و بی‌عدالتی‌ها خسته است.

 

 ابتلای ۵۳ هزار نفر به بیماری ایدز در کشور

ایلنا  نوشت: تخمین زده می‌شود در کشور حدود ۵۳ هزار نفر به بیماری ایدز مبتلا باشند که ۲۲ هزار نفر از آنها شناسایی شده و تحت درمان قرار دارند. الگوی راه انتقال و درصد ابتلای زنان و مردان در سال‌های اخیر تغییر کرده است؛ به گونه‌ای که از کل موارد شناسایی‌شده و گزارش‌شده در پایان سال ۱۴۰۰، ۳۱ درصد موارد ثبت‌شده را زنان و ۶۹ درصد آنها را مردان تشکیل می‌دهند. 45 درصد از کل موارد شناخته‌شده در زمان تشخیص، در گروه سنی ۲۰ تا ۳۵ و ۷۳ درصد از کل موارد شناخته‌شده در زمان تشخیص در گروه سنی ۲۰ تا ۴۵ بوده‌اند.

 

خبرسازی اعتراضات در مدارس

هم‌میهن نوشت: مدارس در دو ماه گذشته خبرساز بوده‌اند. خبرسازی‌شان نه به دلیل مسائل آموزشی که در پی ناآرامی‌هایی بود که در چندین مدرسه گزارش و منجر شد تعدادی از دانش‌آموزان بازداشت شوند. وزیر، اما در این مدت موضع محکمی در برابر انتقادها از ورود ماموران یگان ویژه یا نیروهای لباس‌شخصی به مدارس نشان نداد و بعد از خبر آخر، جزئیات بیشتری درباره سرنوشت بازداشتی‌ها یا انتقالشان به کانون اصلاح و تربیت اعلام نکرد. دو ماه پس از این ماجرا، موضوع کنشگری اجتماعی در قالب اعتراض دانش‌آموزان، حضور دهه هشتادی‌ها به عنوان نقطه تفاوت در اعتراضات اخیر نسبت به اعتراضات قبلی در سال‌های گذشته، شناخته شد.

 

ماجرای جدید قانون مهریه

اعتماد آنلاین نوشت: کمیسیون قضایی مجلس طرحی برای اصلاح قانون مهریه دارد. قرار است این طرح به صحن علنی مجلس برود. اما این طرح شرایط طلاق را سخت‌تر می‌کند یا آسان؟ برخی از فعالان حقوق زنان، مهریه را اهرم فشاری می‌دانند تا از این طریق حقوقی را که زنان از آن محروم هستند، بگیرند، مانند حق طلاق. از سوی دیگر شرایط اشتغال و درآمد برابر در جامعه نیز نکته دیگری است که آنها مطرح می‌کنند. در همین حال برخی از مخالفان، آن را ابزار کسب مال برخی از زنان می‌دانند و خواهان این هستند که مهریه یا حذف شود یا امکان ثبت مهریه بالا وجود نداشته باشد.