شناسه خبر : 42769 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

موتورسواری برای زنان

چرا از قطر جا ماندیم؟

موتورسواری زنان در ایران، موضوعی است که هرازچندگاهی به آن پرداخته شده و دوباره به فراموشی می‌رود، حتی رای دیوان عدالت اداری به نفع موتورسواری زنان نیز مشکلی را در این زمینه حل نکرده و پلیس راهنمایی و رانندگی باز هم اعلام کرد که رای دیوان عدالت اداری درباره موتورسواری زنان قابل تسری به عموم نیست؛ در این شرایط یک کارشناس ارشد ترافیک و از مسوولان پیشین پلیس راهور معتقد است که می‌توان با اصلاح قانون امکان موتورسواری قانونمند را برای زنان فراهم کرد. در روزهای اخیر اما باز هم موضوع موتورسواری زنان مورد بحث و توجه قرار گرفته است. آنگونه که ایسنا گزارش داده است، سکوت قانون درباره این موضوع نیز مزید بر علت شده تا موتورسواری زنان آن‌طور که باید و شاید مورد توجه قرار نگیرد. یک کارشناس ارشد ایمنی راه و ترافیک معتقد است که زمان آن فرا رسیده تا با اصلاحاتی جزئی در این زمینه، شرایط بهره‌مندی زنان از این امتیاز فراهم شود. علیرضا اسماعیلی با اشاره به نقش غیرقابل انکار زنان در مناسبات جامعه امروز و فعالیت آنها در حوزه‌های گوناگون گفت: زنان ۵۰ درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند، امروزه زنان ما مانند نیم‌قرن پیش تنها خانه‌نشین نیستند و مانند مردان به فعالیت‌های گوناگون اداری، دانشگاهی، علمی و... می‌پردازند و در اجتماع حضور دارند. این قشر برای ایاب و ذهاب خود نیازمند وسیله نقلیه هستند و بسیاری از آنها توانایی خرید خودرو را ندارند. همچنین هزینه‌های زندگی در شهری مانند تهران برای یک دختر دانشجو یا کارمند زن به اندازه‌ای بالاست که این فرد نمی‌تواند هزینه‌های استفاده از تاکسی‌های اینترنتی را نیز تقبل کند. این باعث ایجاد فشار اقتصادی روی مردم می‌شود. او با اشاره به مزایای موتورسیکلت به عنوان گزینه‌ای مناسب برای تردد مردم به‌خصوص زنان اظهار کرد: در این شرایط موتورسیکلت وسیله‌ای است که می‌تواند بخش عمده‌ای از مشکلات جابه‌جایی زنان را حل کند. بسیاری از زنان نیز به استفاده از این وسیله نقلیه علاقه‌مند هستند. این به حل مشکلات اقتصادی و ترافیکی کمک شایانی می‌کند. موتورسیکلت هزینه‌های کمتری نسبت به خودرو شخصی دارد، نیازمند جای پارک نیست و بهای خرید آن نیز به نسبت خودرو به مراتب پایین‌تر است‌. همچنین موتورسیکلت به علت ویژگی‌های خاص خود و توانایی مانور بالا می‌تواند در شرایط سخت ترافیکی از معابر کم‌عرض نیز عبور کند.

آثار آلودگی هوا بر بدن

داده‌های اولیه یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض آلودگی هوا ممکن است خطر بیماری کلیوی را افزایش دهد. آنگونه که ایسنا گزارش داده است، هر دو عامل ژنتیک و محیط در ایجاد بیماری مزمن کلیه (CKD) نقش دارند. این مطالعه جدید، تاثیر متقابل آلودگی هوا و عوامل ژنتیکی را بر ایجاد بیماری مزمن کلیه ارزیابی کرده است. متخصصان در این مطالعه داده‌های ۳۵۰ هزار و ۹۹۴ شرکت‌کننده بدون بیماری مزمن کلیه را تجزیه و تحلیل کرده‌اند. داده‌ها نشان داد که قرار گرفتن در معرض غلظت‌های بالاتر از اجزای آلودگی هوا با خطرات بالاتر برای ابتلا به بیماری مزمن کلیه مرتبط بوده است. در عین حال در مقایسه با افراد با خطر ژنتیکی بالا برای ابتلا به بیماری مزمن کلیه، افرادی که بیشتر در معرض آلودگی هوا بوده و خطر ژنتیکی کمتری داشتند، با خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری مزمن کلیه مواجه بودند. به گزارش مدیکال نیوز تودی، نویسندگان این مطالعه اظهار کرده‌اند: قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض آلودگی هوا ممکن است خطر ابتلا به بیماری مزمن کلیه را افزایش دهد، حتی در افرادی که خطر ژنتیکی پایینی برای ابتلا به این نوع بیماری دارند. پیش از این نیز داده‌های یک مطالعه دیگر نشان داد که آلودگی هوا موجب نارسایی کلیه‌ها می‌شود. همچنین کیفیت پایین هوا می‌تواند چشم‌‌ها، بینی و گلو را تحریک کند، باعث تنگی نفس، تشدید آسم و سایر بیماری‌های تنفسی شود و بر سیستم قلبی عروقی نیز تاثیر بگذارد.

اشتباهی جریمه پرداخت نکنید 

تعدادی از شهروندان اعلام کردند اخیراً با مراجعه به سامانه «تهران من» مشاهده کردیم که در ساعات طرح ترافیک بدون اینکه با خودرو خود ترددی داشته‌ باشیم، جریمه تردد در محدوده طرح ترافیک و جریمه ۹۸ هزار و ۵۰۰تومانی برای ما ثبت شده است. 

آنگونه که تسنیم گزارش داده است، این شهروندان تهرانی ماجرا را به این صورت شرح دادند: اخیراً با مراجعه به سامانه «تهران من» شهرداری تهران مشاهده کردیم که در ساعات طرح ترافیک بدون اینکه ترددی داشته‌ باشیم، جریمه تردد در محدوده طرح ترافیک ثبت و جریمه ۹۸ هزار و۵۰۰تومانی برای ما ثبت شده است. این جریمه‌ها گاهی در روزهای مختلف بدون اینکه در ساعات طرح ترافیک ترددی داشته باشیم، تکرار و در مجموع مبالغی بین یک میلیون تا دو میلیون تومان برایمان به‌عنوان جریمه طرح ترافیک ثبت شده است! یکی از این شهروندان در توضیح این مساله و خطای دوربین‌های طرح ترافیک گفت: بنده برای رفتن به محل کار خود، صبح زود قبل از ساعت ۶:۳۰ (پیش از ساعت شروع طرح ترافیک) و بعدازظهر نیز بعد از ساعت پایانی طرح ترافیک، تردد دارم اما بعد از مدتی با مراجعه به سامانه «تهران من» مشاهده کردم که جریمه‌های متوالی و پشت سرهم برای ورود به طرح ترافیک برای بنده ثبت شده است که تمامی ساعات ثبت‌شده مربوط به حوالی ظهر بوده! در‌حالی‌که بنده در آن زمان در محل کار خود حضور داشته و به هیچ عنوان تردد در سطح شهر نداشته‌ام. او ادامه داد: بعد از زیاد شدن این جریمه‌های مشکوک، به دفاتر پلیس ۱۰+ مراجعه کردم که آنها اعلام کردند برای این مشکل باید به دفاتر خدمات شهری مراجعه کنم؛ در ادامه برای پیگیری این مشکل، به یکی از دفاتر خدمات شهر نزدیک به محل کار خود مراجعه کردم که آنها نیز اعلام کردند برای رفع این مشکل باید به سازمان حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران واقع در سه‌راه طالقانی مراجعه کنم. این شهروند گفت: برای پیگیری این مشکل به سازمان حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران مراجعه کردم که اپراتور مربوطه،‌ بعد از بررسی ساعات تردد و تصاویر دوربین‌های شهری در سیستم به من گفت که تصاویر خودرو مربوط به خودرو خود شماست اما دوربین شب، ساعات تردد شما را اشتباه ثبت کرده است. این اختلال در سامانه ثبت تخلفات دوربین‌های کنترل طرح ترافیک قطعاً تا به امروز باعث متضرر شدن بسیاری از شهروندان تهرانی شده است که روزانه به محدوده طرح ترافیک تردد دارند و شاید به ساعات تردد خود توجهی نکرده و مبالغ مربوط به این جریمه‌های اشتباهی را پرداخت کرده و می‌کنند.

جامانده از قطر

کمتر از ۱۵ روز به برگزاری بزرگ‌ترین رویداد جهانی در خاورمیانه مانده است. بازاری که پایه آن گردشگری توپ است؛ مقدمات برگزاری آن از ۱۳ سال پیش در خاورمیانه و در قطر انجام شده است. قطر به عنوان نخستین کشور در خاورمیانه قرار است از اواخر آبان گران‌ترین جام جهانی دنیا را میزبانی کند؛ و میزبان شایسته‌ای برای گردشگران توپ باشد. آنگونه که خبرآنلاین گزارش داده است، براساس گزارش الجزیره، قطر ۲۲۰ میلیارد دلار هزینه برای ساخت ورزشگاه‌ها و زیرساخت‌ها کرده است، این درحالی است که هفت میزبان اخیر جام جهانی تنها ۴۴ میلیارد دلار برای میزبانی این رقابت بزرگ هزینه کرده‌اند. براساس پیش‌بینی‌ها قرار است قطر حدود ۹ میلیارد دلار درآمد از برگزاری جام جهانی فوتبال داشته باشد. همچنین براساس گزارش پایگاه تحلیلی گردشگری «فوروارد کیز» (ForwardKeys) بیش از یک میلیون نفر برای تماشای جام جهانی‌ فوتبال به قطر سفر خواهند کرد. براساس گزارش این پایگاه، برگزاری رویداد جام جهانی به سود کل خلیج فارس و خاورمیانه است؛ اما امارات متحده عربی، همسایه خلیج فارس ایران، به دلیل دارا بودن هتل‌های بیشتر و دو فرودگاه بین‌المللی بیشترین سود را از تماشاگران گردشگری توپ می‌برد؛ در مقام بعدی مقاصد محبوب گردشگران توپ جده عربستان با هشت درصد، مسقط (عمان) با شش درصد و مدینه (عربستان) با سه درصد قرار دارند. اما ایران با وجود وعده‌های پرطمطراق مسوولان نتوانست از این محرک اصلی سفر استفاده کند و حتی یک تخت برای تماشاگران رویداد توپ رزرو کند؛ تشکیل کارگروه ویژه جام‌جهانی، تدوین نقشه راه همکاری ایران و قطر و اعلام صدور روادید رایگان هم‌ نتوانست گردشگری ایران و حوزه تمدنی آن را یک گام به جلو ببرد. با وجود گزارش‌های متعدد از میزان اقامت یک یا دو‌روزه در قطر و انتخاب مقاصد دیگر از سوی تماشاگران جام جهانی، باز هم ایران نتوانست زیرساخت‌های خود را برای این مهم آماده کند و حتی مناطق آزاد خود را برای تیم ملی فوتبال خود که یکی از تیم‌های شرکت‌کننده در بین ۳۲ تیم حاضر است آماده کند و تیم ملی کشورمان ترجیح داد، اردوی آمادگی خود را در کشورهای اروپایی برگزار کند.

منشأ بوی بد

عضو شورای شهر تهران گفت: در مطالعه‌ای که اخیراً درباره دلایل بوی بد شهر تهران منتشر شده، آمده است که عموماً در فصل سرد سال و در مناطقی از تهران که در جنوب و مرکز واقع‌اند بوی بدی به مشام می‌رسد. دلیل این اتفاق هم بادهای جنوبی است، بادی که از فرودگاه امام خمینی(ره) به سمت تهران می‌وزد. آنگونه که خبرآنلاین گزارش داده است،  شهروندان پایتخت‌نشین عادت کرده‌اند به اینکه با شروع فصل پاییز و زمستان در تهران، شاهد حوادثی تکراری باشند، یکی از مهم‌ترین آنها استشمام بوی بد فاضلاب شهری است که از قضا همیشه در فصل‌های سرد در هر منطقه از تهران، خودش را بیش از قبل به مشام تهران‌نشین‌ها می‌رساند. با وجود تداوم چند‌ساله بوی ناخوشایند اما مشکل بودار حل نمی‌شود تا بوی نامطبوع در زمستان و پاییز جزو ویژگی‌های شهری مانند تهران باشد. هرچند از نظر کارشناسان دلیل بوی فاضلاب شهر تهران مدیریت نادرست شهری است، عضو شورای شهر تهران متهم اصلی را شرکت آبفای شهر و کارخانه‌های اطراف پایتخت می‌داند. 

♦♦♦

ایسنا: با هشدار نسبت به بارش شدید باران در بخش‌هایی از دو استان بوشهر و خوزستان، جمعیت هلال‌احمر برای مقابله با حوادث احتمالی به حالت آماده‌باش درآمد.

ایلنا: پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال‌احمر کشورمان، در دیدار با وزیر بهداشت دولت امارات متحده عربی از آمادگی هلال‌احمر برای توسعه همکاری‌های دوجانبه خبر داد.

ایسنا:‌ مردم از کمبود دارو و افزایش پرداخت از جیب گلایه دارند، اظهارات ایروان مسعودی‌اصل، بازرس کل امور بهداشت و درمان سازمان بازرسی، حکایت از آن دارد که سیاست‌های اعمال‌شده در اجرای طرح دارویار اگر نگوییم اثر عکس داشته، اما مشخص است که تاثیر آنچنانی در رفع کمبودهای دارویی و ساماندهی بازار دارو در کشور نداشته است.

برنا: حمیدرضا صارمی، معاون شهرسازی و معاون شهرداری تهران از آغاز ارائه تخفیف برای متقاضیان خوش‌حساب پروانه ساختمانی خبر داد و گفت: مؤدیان و متقاضیان صدور پروانه و گواهی ساختمانی که تمایل به پرداخت عوارض شهرسازی خود به صورت نقدی و یکجا دارند، از تاریخ 20 آبان تا 20 اسفندماه سال جاری، از تخفیفات پلکانی تا 40 درصد در عوارض ساخت بهره‌مند می‌شوند.

برنا: میثم لطیفی، رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور، گفت: بر اساس ماده 87 خدمات کشوری روزهای پنجشنبه که در دستگاه‌های اجرایی در شهرستان‌ها کارمندان دولت باید حضور می‌داشتند برای مشاغلی که امکانش وجود دارد قرار بر این شده است که مثل تهران، شهرستان‌ها هم پنج روز کاری در هفته داشته باشند.

مهر:‌ مجتبی طهماسبی‌آشتیانی، سرپرست اداره کل مستمری‌های سازمان تامین اجتماعی، با بیان اینکه بانوان سرپرست خانوار مستمری‌بگیر تامین اجتماعی اعم از بانوان بازنشسته مطلقه و بانوانی که همسرشان فوت کرده است، مشمول دریافت حق عائله‌مندی هستند، گفت: در حال حاضر مبلغ ریالی حق عائله‌مندی، چهار میلیون و 73 هزار و 389 ریال (۴۰۷ هزار و ۳۸۹ تومان) است.

ایلنا: حسین گودرزی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، با بیان اینکه نظام مقتدر ایران با مردم معترض نهایت مدارا را می‌کند، ریشه اعتراضات جاری در کشور را فرهنگی و اجتماعی و نه اقتصادی و سیاسی دانست.

برنا: محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در پاسخ به سوالی در مورد فعالیت‌های شبکه ایران اینترنشنال گفت: ایران اینترنشنال را شبکه رسانه‌ای نمی‌دانیم.

♦♦♦

غوغا مقابل اوین

هم‌میهن نوشت: از حدود دو ماه پیش، یک‌بار دیگر، بیرون درهای زندان اوین، نزدیک اتاقک نگهبانی، زیر تابلوی بزرگ آبی که روی آن نوشته شده «ندامتگاه اوین» و دم ورودی دادسرای شهید مقدس، ناحیه ۳۳ اوین غوغاست. مردان و زنان زیادی از حدود دو ماه پیش و با بیشتر شدن بازداشتی‌ها، هر روز از هر جا که هستند خودشان را به شمال شهر تهران می‌رسانند تا سراغی از زندانی‌شان بگیرند. پاسخ به همه، اما یکی است: «انتظار.» انتظار، فصل مشترک صورت‌های غمگینی است که «زندان» تا پیش‌ازاین، جایی دور و دیر و رازی مگو برایشان بوده.

 

حمایت علی دایی از ورزشکاران

شرق نوشت:‌ گرچه علی دایی این روزها در فضای مجازی کم‌کار شده ولی به‌تازگی پست معناداری در اینستاگرام منتشر کرده و از مردم ایران به خاطر اینکه تبدیل به دغدغه‌ای برای آنها شده تشکر کرده است. او با انتشار تصویری از قهرمانی تیم‌های ملی فوتبال ساحلی ایران و کشتی فرنگی و حمایت ضمنی از آنها که بعد از کسب عنوان قهرمانی، روی سکو، خوشحالی نکردند، نوشت: «سپاس و درود بر قهرمانان ملی کشورم. در این روزهای سخت که همه داغداریم، من هم دغدغه‌ای کوچک برای شما شده‌ام، مهم‌ترین چیزی که مرا دلگرم می‌کند محبت بی‌دریغ شما هموطنانم است.»

 

درمان کوتاه‌مدت

رسالت نوشت: مقابله با تهدید رسانه‌ای باید ناظر بر داخل باشد؛ اگر دشمن می‌تواند با مردم حرف بزند؛ ما چرا نتوانیم؟ پاسخ ایران اینترنشنال، تهدید ریاض نیست. سعودی باید تنش از بابت ایران بلزرد، اما به سبب جنایت‌های بی‌شمارش در پهنه غرب آسیا. ما برای مقابله با عملیات گسترده تروریستی رسانه‌های دشمن، به راهکارهایی مثل تهدید نظامی دشمن و فیلتر سکوها در داخل متوسل شدیم. این کارها ممکن است در کوتاه‌مدت و به شکلی ناقص و همراه با مفسده نتیجه‌بخش باشد؛ اما هرگز گسل را درمان نکرده و زخم را مرهم ننهاده.

 

اگر باران نبارد

اعتماد نوشت: رئیس شورای شهر تهران گفت: اگر باران نیاید، معلوم نیست یک ماه دیگر چه خواهد شد! بحران کم‌آبی در پایتخت به حدی شدت گرفته و جدی شده است که شرکت آب و فاضلاب استان تهران اعلام کرده فقط 18 درصد سدهای تهران آب دارند و برای همین تهرانی‌ها باید در مصرف آب صرفه‌جویی کنند. بحرانی که باعث شد شورای شهر شهرداری را ملزم کند تا در قالب طرح برنامه عملیاتی مدیریت بازچرخانی آب، تمام تلاش خود را برای کنترل مصرف آب در تهران به کار گیرد. از سویی مدیرعامل بوستان‌های شهرداری مدعی است اگر اقدامات شهرداری نبود، امروز تهران به کویری خشک تبدیل شده بود!