شناسه خبر : 42128 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

کشف چهار هزار قرص شیشه

شهرداری تهران از نفوذ در سایت و سیستم خود اطلاع داشته است؟

روزنامه شرق در گزارشی نوشت: به نامه‌ای دسترسی پیدا کرده‌ایم که در آن نوشته شده یک ماه قبل از هک سیستم در شهرداری تهران، مدیران شهرداری از آن مطلع بودند. در این نامه که به تاریخ ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ و به امضای محمدرضا زارع‌علی مدیرکل سابق امورمالی شهرداری تهران رسیده، به حراست شهرداری اطلاع داده شده که برخی از نیروهای شهرداری گفته‌اند که «سیستم شما توسط فرد دیگری در دسترس است». زارع‌علی در این نامه که خطاب به مدیر حراست اداره کل امور مالی و اموال است نوشته: «دستور فرمایید با توجه به اهمیت موضوع و به حداقل رساندن هرگونه تهدید، سوءاستفاده احتمالی و آسیب‌پذیری خارجی و داخلی» این موضوع بررسی شود. یک ماه بعد از این نامه یعنی ۱۲ خرداد، شهرداری تهران اعلام کرد که سیستم شهرداری و سامانه‌های شهری هک شده است. زارع‌علی نیز در تاریخ ۹ خرداد یعنی سه روز قبل از اعلام خبر هک سیستم‌های شهرداری از کار کنار گذاشته شد. سوال اینجاست که آیا شهرداری تهران از نفوذ در سایت و سیستم خود اطلاع داشته است؟ مشخص نیست پاسخ حراست شهرداری به این نامه چه بوده اما پاسخ هرچه که بوده به پیشگیری از هک سیستم‌ها ختم نشده است.

 

اقدام فایزر برای دریافت مجوز واکسن دوظرفیتی اومیکرون

ایسنا در خبری اعلام کرد که شرکت داروسازی فایزر به دنبال دریافت مجوز از ایالات متحده برای توزیع واکسن یادآوری است که به منظور مقابله با سویه اومیکرون سازگار شده است. دو شرکت داروسازی فایزر و بیون تک روز گذشته (دوشنبه) اعلام کردند به دنبال آن هستند واکسن یادآور کووید ۱۹ که برای هدف قرار دادن سویه اومیکرون مجدد طراحی شده است، مورد تایید مقامات آمریکا قرار گیرد و پس از دریافت مجوز قانونی دوزهایی برای ارسال فوری دردسترس خواهد بود. درخواست این دو شرکت دارویی از سازمان غذا و داروی ایالات متحده برای تایید واکسن به اصطلاح دوظرفیتی حاوی گونه‌های غالب ویروس BA.5 /BA.4 همراه با سویه اصلی کروناست. این واکسن برای افراد ۱۲ سال به بالا در نظر گرفته شده است. «آلبرت بورلا» مدیر اجرایی فایزر در اطلاعیه‌ای گفت: با افزایش سرعت تولید، در موقعیتی هستیم که در صورت دریافت مجوز، فوراً توزیع دوزهای یادآور واکسن دوظرفیتی BA.5 /BA.4 آغاز می‌شود. همچنین به گزارش خبرگزاری رویترز، کشورهایی از جمله انگلیس، ایالات متحده و دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای آغاز واکسیناسیون در فصل پاییز آماده می‌شوند تا از افراد در برابر افزایش موارد ابتلا در آینده محافظت شود. انگلیس اولین کشوری بود که هفته گذشته واکسن دوظرفیتی ساخت شرکت داروسازی مدرنا را تایید کرد.

 

اسیدپاشی، به عنوان جسم سوزاننده ارجاع می‌شوند

خبرآنلاین به نقل از مسعود قادی‌پاشا معاون پزشکی و آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی کشور نوشت که پرونده‌های مربوط به اسیدپاشی در سازمان پزشکی قانونی به عنوان اسید مطرح نمی‌شود و این‌گونه پرونده‌ها به عنوان سوختگی در سازمان مطرح می‌شوند و ما جسم سوزاننده را می‌نویسیم که در پرونده قضایی می‌توانید پیگیر آن باشید؛ مثلاً در سال گذشته ۱۵ مورد داشتیم. آمار را از دستگاه قضایی بگیرید. قادی‌پاشا در پاسخ به این سوال که آیا قاضی از سازمان پزشکی قانونی می‌پرسد که قصاص امکان‌پذیر است یا خیر، گفت: بله، زمانی که پرونده اسیدپاشی به سازمان پزشکی ارجاع می‌شود و مصدوم را معاینه می‌کنیم، نام جسم سوزاننده را درج می‌کنیم؛ حتی ممکن است تشخیص دهیم که اسید است ولی سازمان آماری ندارد که بگوییم اسیدپاشی است. نحوه حدوث ضایعه یا نحوه حدوثی که در آسیب‌ها وجود دارد با تحقیقاتی است که مرجع قضایی انجام می‌دهد. مثلاً فردی در باتری‌سازی کار می‌کند، ناگهان باتری می‌ترکد و اسید بر روی صورتش می‌پاشد. ما خبر نداریم که اسید پاشیده شده یا حادثه بوده است؛ بنابراین نکته‌ای که مرجع قضایی از سازمان پزشکی قانونی می‌پرسد در بحث قصاص است که حتی ممکن است اسیدپاشی باشد. در بحث قصاص باید در قانون مجازات اسلامی آن شرایط را نگاه کنیم و ببینیم آیا شرایط امکان دارد. این شرایط باید برابری و تساوی باشد و اینکه عضو سالم است یا ناسالم؟ این موارد را باید دید و اعلام کرد. مثلاً بر روی صورت فردی اسید پاشیده می‌شود، مسلماً آسیبی وارد می‌کند؛ حال اگر بخواهیم به همان اندازه در قصاص آسیب بزنیم؛ بسیار سخت است. وی درباره اینکه آیا قصاص اسیدپاشی تاکنون داشته‌اید؟ گفت: از آن اطلاع ندارم. باید از مرجع قضایی بپرسید. زمانی ممکن است فردی در این‌گونه پرونده‌ها مطرح کند که می‌خواهد از آسیبی که به او وارد شده، قصاص کمتری را از طرف مقابل بگیرد. حتی تنها در اسیدپاشی هم این مسائل نیست و ممکن است در قطع عضو که راحت‌تر هست افراد این‌گونه خواسته‌ای داشته باشند. مثلاً ممکن است در یک نزاع جراحتی ایجاد شود و لاله گوش فرد مصدوم به شکل خاصی بریده شود و اگر بخواهد قصاص انجام شود باید به همان شکل و همان اندازه در عضو سالم این کار انجام شود. یک زمانی هم شخص ادعا می‌کند نمی‌خواهم به همان اندازه قصاص انجام شود و درخواستم این است که با سطح کمتری قصاص انجام شود تا مابه‌التفاوت آن را دریافت کنم. البته مطالب بنده به صورت کلی است. اینکه قصاص انجام شده یا خیر و این موضوع که اگر کسی بخواهد با سطح کمتر یا بیشتر قصاص انجام شود؛ شدنی است یا خیر را از مرجع قضایی بپرسید. کارشناسی سازمان پزشکی قانونی در رابطه با اسیدپاشی یا قطع عضو یا آسیب به عضو، طبق ماده قانونی قانون مجازات اسلامی است.

 

انتقاد رئیس پلیس راهور از خودروسازان

سردار سید کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور، در مصاحبه‌ای با باشگاه خبرنگاران گفت: صنعت خودرویی ما مناسب و ایمن نیست. اگر صنعت خودرو کشور را با چهار خودروساز دنیا در حوزه زیبایی، ایمنی، کیفیت و ابزار خودرو مقایسه کنیم خودروسازهای داخلی کدام‌یک را دارند؟ بنابراین صنعت خودرو کشور مناسب نیست و خودروسازها در این بخش ناایمن هستند. اخیراً تصادفی بین دو خودرو پژو رخ داد که ۹ نفر در این دو خودرو کامل سوختند؛ مگر در این خودروها تی ان تی قرار داشت؟ به گفته رئیس پلیس راهور در حوزه قوانین و مقررات هیچ یک از این قوانین بازدارنده نیست که باید در این بخش اقدامات مناسبی صورت بگیرد. او می‌گوید: سالانه ۳۰۰ هزار مجروح در تصادفات و ۱۷ هزار کشته داریم که ۵۰۴ میلیارد تومان هزینه مستقیم و غیرمستقیم دارد. بنابراین اگر در این حوزه دولت کمک کند مانند سودی است که به کشور بازمی‌گردد. او گفت: در شهریور بیشترین تصادفات را خواهیم داشت و از ۱۵ شهریور سفرهای پایانی مردم شروع می‌شود و بیشترین مسیرهای پرتردد هم برای خراسان رضوی، گیلان و مازندران خواهد بود.

 

باز هم لغو کنسرت

به نقل از ایرنا، اوایل تابستان توقف برخی کنسرت‌های موسیقی در چند شهرستان با حاشیه‌هایی همراه بود؛ رویدادهایی که از دستگاه متولی مجوز داشتند، بلیت‌فروشی هم صورت گرفته بود، اما در فاصله چند دقیقه به شروع، مجوز لغو و از برگزاری آن ممانعت شد. این اتفاقات باعث دلخوری هنرمندان و مخاطبان و ابهام در موازی‌کاری و تداخل‌کاری نهادهای متولی شد. دلخوری‌ها با دلجویی مسوولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برطرف شد. احمد وحیدی وزیر کشور درباره لغو مجوز کنسرت‌ها در برخی استان‌ها گفت: موارد لغو بسیار ناچیز است، آن هم گاهی در شرایط و مسائل امنیتی خاص در استان یا شهرستان پیش آمده است. اساس بر این است که وقتی دستگاه‌های رسمی مجوزی را صادر کردند، همکاران ما دخالت نکنند و رویدادها و برنامه‌های از پیش تعیین‌شده برگزار شود و به هم نخورد.

 

کشف چهار هزار قرص شیشه در جنوب تهران

فرمانده انتظامی شهرستان ری از کشف ۷۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در یک انبار متروکه و چهار هزار قرص و ۱۳ کیلوگرم مواد اولیه از قرص‌های لاغری آغشته به شیشه خبر داد. به نقل از ایسنا، سرهنگ دوستعلی جلیلیان به تشریح دو پرونده که طی روزهای گذشته از سوی ماموران این پلیس مورد رسیدگی قرار گرفته پرداخت و درباره کشف ۷۰هزار لیتر گازوئیل قاچاق در عملیاتی پلیسی گفت: در پی انجام برخی رصدهای اطلاعاتی و به دست آمدن اطلاعاتی مشخص شد که مقادیری گازوئیل قاچاق و خارج از توزیع شبکه در یک انبار متروکه واقع در محدوده کهریزک نگهداری می‌شود. بر همین اساس رسیدگی به موضوع در دستور کار قرار گرفت. وی افزود: با بررسی‌های اولیه مشخص شد که محل اعلام‌شده یک باب انبار متروکه است که شخصی این محل را تصرف کرده و با انتقال گازوئیل‌های قاچاق به این محل در تانکرهای نفتی آنها را دپو و سپس خارج از شبکه گازوئیل‌های قاچاق را توزیع می‌کند. جلیلیان با بیان اینکه ماموران پس از انجام تحقیقات اولیه طی هماهنگی با مرجع قضایی به همراه نماینده پالایشگاه نفت ری از این انبار بازدید کردند اظهار کرد: ماموران در جریان بازدید انجام‌شده ۳۰ تانکر در محل حاوی ۷۰ هزار لیتر گازوئیل کشف کردند. در ادامه نیز از دستگیری دو برادر که قرص‌های لاغری را آغشته به مواد روانگردان شیشه کرده و به فروش رسانده بودند، خبر داد و گفت:‌ ماموران پلیس مبارزه با مواد مخدر این فرماندهی با انجام تحقیقات و رصدهای اطلاعاتی دو برادر را که قرص‌های لاغری غیرمجاز حاوی مواد روانگردان شیشه را تهیه و توزیع کرده بودند، شناسایی کردند. وی ادامه داد:‌ هماهنگی‌های لازم در این زمینه انجام شد و تیم عملیات این پلیس به مخفیگاه متهمان اعزام شدند. ماموران پلیس در یک عملیات ضربتی و هماهنگ هر دو برادر را دستگیر کردند و در بازدید از این محل چهار هزار قرص بسته‌بندی‌شده آماده فروش و ۱۳ کیلوگرم مواد اولیه آغشته به مواد روانگردان شیشه کشف شد. جلیلیان افزود: هر دو متهم پس از اعتراف به جرم ارتکابی و تکمیل تحقیقات پلیسی در اختیار مرجع قضایی قرار گرفتند. به گفته وی داروهای پزشکی فقط باید از داروخانه‌های معتبر و دارای مجوز تهیه شود و از شهروندان درخواست می‌کنیم که در صورت مشاهده و تبلیغ توزیع دارو در فضای حقیقی و مجازی موضوع را از طریق تماس با شماره تلفن ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهند تا با متخلفان برخوردهای قانونی صورت گیرد. 

♦♦♦

فارس: حاجبان، سخنگوی فراجا، گفت: کسانی که تاریخ گذرنامه‌شان منقضی شده یا تاریخ اعتبار آن کمتر از یک ماه است، برای رفع این مشکل می‌توانند به اداره گذرنامه مراکز استان یا شهرستان‌هایی که این اداره در آن فعال است، مراجعه کنند.

تسنیم: طاهری‌نیا رئیس موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی گفت: مطالعه روند جمعیتی متقاضی در گروه‌های آموزشی پنج‌گانه حاکی از آن است که در علوم تجربی و ریاضی کاهش داوطلب داشته‌ایم و بیشترین کاهش در ریاضی است که امسال برای اولین‌بار به کمتر از ۱۰ درصد رسیده است و دانشجویان فنی و مهندسی در آینده کاهش می‌یابد.

خبرآنلاین: عین‌اللهی،‌ وزیر بهداشت، با اعلام اینکه سقف کارانه پرداختی به پزشکان در مناطق محروم، برداشته شد و کارانه سایر مناطق نیز دو برابر افزایش یافت، گفت: سهمیه بومی جداگانه‌ای در آزمون دستیاری به دانشگاه‌های علوم پزشکی اختصاص یافته است.

ایسنا: نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد اگر در حال حاضر به کووید ۱۹ آلوده شوید، زمان عفونت تا شروع احتمالی علائم، دوره کمون، به‌طور قابل توجهی کوتاه‌تر از ابتدای همه‌گیری است.

باشگاه‌خبرنگاران‌جوان: امیری، رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: افرادی که جزو گروه‌های پرخطر محسوب می‌شوند یا گرفتار نوع شدید بیماری هستند؛ از برخی داروها تاثیر مثبتی گرفته‌اند.

ایلنا: نوری، وزیر آموزش و پرورش، درباره حضوری بودن کلاس‌های درس گفت: کلاس‌های دانش‌آموزان از مهرماه بی‌شک به صورت حضوری برگزار می‌شود، با شنیده‌ها از وزارت بهداشت شیوع کرونا افت پیدا کرده است اما حتماً دانش‌آموزان را به تزریق دوز یادآور توصیه می‌کنیم.

ایسنا: گور ایرانی گونه‌ای در معرض انقراض و یکی از زیرگونه‌های گور آسیایی و بزرگ‌ترین پستاندار در کشور است که طی سال‌های گذشته اقداماتی برای حفاظت از جمعیت این‌ گونه و تکثیر در اسارت آن انجام شده است. این‌گونه وحش اخیراً برای شرایط تکثیر در اسارت قرار گرفته‌اند.

تسنیم: کارشناس مسوول شبه‌خانواده بهزیستی تهران درباره دو نوزاد تازه رهاشده در خیابان گفت: جنسیت هر دو نوزاد، پسر بوده، ضمن اینکه نوزاد رهاشده در مقابل شیرخوارگاه آمنه دچار معلولیت است؛ آنها به شیرخوارگاه منتقل شدند.

♦♦♦

درباره تشویق به فرزندآوری

خراسان نوشت: تشویق به فرزندآوری با وعده پرداخت وام چند ده‌میلیونی یا اضافه شدن 417 هزار تومان در فیش حقوقی و گرفتن سهام یک میلیون و 500 هزارتومانی نمی‌تواند باعث بالا رفتن نرخ رشد جمعیت در کشور شود چون اکنون هزینه پوشک بچه ماهانه حدود پنج میلیون تومان می‌شود و درآمدها نسبت به هزینه‌ها آنقدر بالا نیست. البته هزینه بچه تنها پوشک نیست بلکه از پیش از تولد با مراقبت‌ها و هزینه‌های پزشکی شروع و بعد از تولد با هزینه‌هایی دیگر ادامه دارد. بالا رفتن این هزینه‌ها از عواملی است که باعث کاهش انگیزه به فرزندآوری می‌شود.

 

نظر افروغ درباره حجاب

شرق نوشت: عماد افروغ از فعالان سیاسی گفت: خانمی که حجاب ندارد، چه کسی می‌تواند بگوید که عفیفه نیست؟ چه کسی می‌تواند بگوید که این خانم حجاب باطن ندارد؟ و برعکس، اگر کسی حجاب ظاهر دارد، چه کسی می‌تواند بگوید که الزاماً عفیف است؟ این داوری‌ها را نکنید تا زنان و مردان ما خودشان متوجه بشوند که اگر باحجاب باشند هم زیباترند هم کریم‌تر و هم ارزشمندتر و هم به لحاظ ارزش فرهنگی جامعه، مقبول‌ترند و قدرت کلام و نفوذ کلامشان بیشتر است. لباس‌های نامناسب به بازار می‌آیند و افراد، ممکن است جذب لباس‌هایی شوند که متناسب با شأن یک زن که باید به شأن خود فکر کند، نیست.

 

لباس گشت‌ارشاد‌پسند در بازار مسلمانان

اطلاعات نوشت: چرا خانم‌ها با لباسی که از بازار مسلمانان خریداری کرده و با آن لباس به خیابان آمده‌اند، به دلیل پوشش نامناسب، گرفتار گشت ارشاد می‌شوند! و مورد سوال قرار می‌گیرند که چرا مانتوی شما کوتاه است؟ چرا دکمه ندارد؟ چرا نازک است؟ چرا رنگش لباس شهرت است؟ آیا نمی‌توان به مسوولان امر به معروف و نهی از منکر اعتراض کرد که چرا لباسی که پوشیدن آن مورد اعتراض گشت ارشاد است، در بازار مسلمانان به وفور و ارزان عرضه می‌شود؟ مگر نه این است که این لباس در فروشگاهی که در شهر اسلامی با مجوز اتحادیه اسلامی و زیر نظر اتاق اصناف کشور اسلامی فعالیت دارد، خریداری شده است؟

 

زورگیری نتیجه بحران اقتصادی است

جمهوری اسلامی نوشت: جوان قمه‌به‌دستی که در یکی از اتوبان‌های تهران از یک دختر زورگیری کرد، بعد از دستگیر شدن به اقداماتی اعتراف کرد که برای جامعه ما فاجعه است. زورگیری در شهرهای مختلف به ویژه در تهران و همچنین سرقت‌های عجیبی که در معابر و در منازل و بانک‌ها و سایر اماکن رخ می‌دهند، از دو نظر قابل تامل هستند. اول اینکه وضعیت بد اقتصادی موجب وادار شدن عده‌ای به سرقت و زورگیری می‌شود و دیگر اینکه قوانین برخورد با سارقین و زورگیرها کارآمدی لازم را برای بازدارندگی ندارند.

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها