شناسه خبر : 40117 لینک کوتاه

زخم‌های سریالی بر تن میراث فرهنگی

در حادثه بهبهان، ایربگ هیچ خودرویی باز نشد؛ 14 نفر کشته شدند

رئیس پلیس راهور کل کشور گفت: ۳۲ درصد از فوتی‌ها مربوط به سرنشین خودروها هستند و همچنین ۲۵ درصد فوت‌شدگان رانندگان هستند که عامل مرگ دیگران نیز می‌شوند. همچنین ۲۴ درصد فوت‌‌شدگان موتورسواران و ۱۹ درصد عابران پیاده هستند. به گزارش ایلنا، سردار کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور کل کشور با بیان اینکه سومین عامل مرگ‌و‌میر تصادفات است، گفت: کرونا به همت دولت و مردم در روزهای پایانی خود است و فوتی‌های ناشی از کرونا به ۲۰ نفر رسیده اما تصادفات همواره بوده، هست و خواهد بود. ۳۵ تا ۴۷ نفر و بعضاً در برخی از روزها تا ۶۰ نفر فوتی در تصادفات داریم‌؛ 9 /1 تا ۲ نفر فوتی برابر با ۲۰ تا ۲۵ نفر مجروح و معلول در هر ساعت است. وی ادامه داد: در سال ۹۸ شاهد کاهش تصادفات بودیم و در سال ۹۹ شاخص اثربخش در کاهش تصادفات داشتیم و ۶۱ هزار نفر کمتر معلول و مجروح را شاهد بودیم اما در سال ۱۴۰۰، ۱۲ درصد افزایش تردد داشتیم، 9 /4 میلیارد پیمایش در کشور داشتیم و ۱۱ هزار و ۱۴۷ نفر جان باخته و ۲۶۱ هزار نفر مجروح و معلول داشتیم. این معضل مهمی است. دستگاه‌های مسوول از خودگذشتگی می‌کنند اما ابزارها و تجهیزات کافی نیست. ما در شش دوره ناوگان را نوسازی کردیم اما دولت باید از دستگاه‌های مسوول در این بخش حمایت و به ما در هوشمندسازی و استفاده از تجهیزات به‌روز کمک کند. وی با اشاره به خسارات ناشی از تصادفات گفت: بیمه‌ها سالانه ۲۸ هزار میلیارد تومان خسارت در تصادفات پرداخت می‌کنند. او با اشاره به تصادفات اخیر تصریح کرد: در همین حادثه بهبهان ایربگ هیچ یک از خودروها باز نشده است، چرا وزارت صمت کنترل نمی‌کند چه تولید خودرویی داریم؟ ما گفتیم خودروساز را به مراجع قضایی معرفی و سهم تقصیر مشخص کنند. در تصادفات کارشناسان ۹۲ درصد عامل انسانی را مقصر می‌دانند، بنابراین رانندگان بیشتر توجه کنند. رئیس پلیس راهور کشور گفت: در ناوگان بار و مسافر ۲۱۰۰ کشته داشتیم که بیشترین کشته‌ها برای تریلی و کامیون است. رانندگان کامیون و تریلی بهترین رانندگان هستند اما شاهد حوادث زیادی از سوی آنها هستیم. وی ادامه داد: در یکی از حوادث اخیر راننده تریلی از جاده فرعی استفاده کرده و باعث آن حادثه در سنندج شده. ما قطعاً آن شرکت را که شبانه این تانکر را به حرکت در‌آورده تعطیل و با عوامل آن برخورد می‌کنیم. شرکت‌های اتوبوسرانی نیز مسوول هستند اتوبوس‌ها را کنترل کنند. سرنشین‌ها باید کمربند ایمنی ببندند. هرکسی در حادثه اتوبوس کمربند داشته زنده مانده است همچنین موتورسیکلت‌سواران که قشر زحمت‌کش هم هستند و ۸۵ درصد برای تامین معاش از موتورسیکلت استفاده می‌کنند باید مقررات را رعایت کنند و در اتوبان‌ها خلاف جهت حرکت نکنند چراکه در صورت تصادفات درصدی مقصر هستند.

 

افزایش دودرصدی سرقت در ۱۰‌ماهه نخست سال جاری

فرمانده انتظامی تهران بزرگ از افزایش دودرصدی سرقت‌ها به ویژه سرقت‌های خرد در ۱۰ماهه نخست امسال خبر داد و گفت: در همین مدت 7 /2 درصد افزایش در حوزه کشف داشته‌ایم. به گزارش ایسنا، سردار حسین رحیمی در حاشیه برگزاری پنجاه و دومین مرحله طرح رعد در جمع خبرنگاران گفت: پنجاه و دومین مرحله طرح رعد با کمک همکاران پر‌تلاشم در پلیس پیشگیری و کلانتری‌های سطح شهر اجرا شد. این مرحله از طرح رعد با رویکرد برخورد با انواع و اقسام جرائمی که در حوزه کلانتری‌ها رخ می‌دهد به صورت هجومی به سارقین گوشی موبایل، اراذل و اوباش، قاچاقچیان خرد، کالاهای قاچاق و خرده‌فروشان مواد مخدر و... اجرایی شد. وی افزود: در این مرحله در مجموع ۶۳۴ نفر از سارقین دستگیر شدند و ۱۸۹۷ فقره سرقت کشف و اموال زیادی از مردم نیز کشف شده است. همچنین ۱۴۴ دستگاه خودرو و موتورسیکلت کشف شده است. وی با اشاره به اینکه در این مرحله از اجرای طرح رعد ۷۹۹ پرونده سرقت بسته شده، افزود: ۳۲ باندی که از سه نفر به بالا بودند در این مرحله منهدم شدند که اکثر آنها در حوزه سرقت فعالیت می‌کردند. همچنین ۲۶ نفر از محکومین فراری دستگیر و تحویل مراجع قضایی شدند و ارزش اموال سرقتی مکشوفه در این مرحله بالغ بر ۱۶ میلیارد تومان است. فرماندهی انتظامی تهران بزرگ درمورد سارقین دستگیر‌شده در این مرحله از طرح رعد و دسته‌بندی سرقت آنها گفت: ۲۴ درصد سارقین در حوزه لوازم و محتویات خودرو، ۱۳ درصد در حوزه قاپ‌زنی و موبایل‌قاپی، چهار درصد در حوزه سرقت منزل، چهار درصد در حوزه مالخری و ۵۵ درصد نیز سارقین اماکن خصوصی و دولتی و همچنین حوزه سرقت سیم و کابل‌های شرکت مخابرات، برق و... اقدام به سرقت می‌کردند. وی ادامه داد: تا این لحظه افراد دستگیر‌شده به ۱۰۰۰ فقره سرقت اعتراف کردند که البته این موضوع و کسب اعتراف از آنها ادامه دارد. در پنجاه و دومین مرحله از اجرای طرح رعد ۴ قبضه سلاح جنگی به همراه ۶۸ عدد فشنگ کشف شده و ۵۰ عدد انواع سلاح سرد نیز کشف شده است. همچنین ۶۹ پاتوق سارقین، ۱۱ مرکز مالخرها، ۱۱ مرکز تجمع اراذل و اوباش و ۷۵ مرکز خرده‌فروشی مواد مخدر منهدم شده و ۲۲ نفر از اراذل و اوباش سطح‌دار دستگیر شدند.

 

احیای خانه فروغ فرخزاد آغاز شد

با هدف حفاظت از میراث فرهنگی کشور خانه فروغ فرخزاد که مهر‌ماه امسال به تملک شهرداری منطقه 11 در آمده است؛ با حفظ اصالت بنا احیا و به روی مردم گشوده خواهد شد. به گزارش فارس، سید‌محمد موسوی شهردار منطقه 11، تملک خانه فروغ فرخزاد را فرصتی برای حفاظت از میراث ادبی و فرهنگی کشور بیان کرد و گفت: این ملک در مهر‌ماه امسال توسط شهرداری از مالک خریداری شده است و طبق نظر مرتضی امیری اسفندفه، مشاور امور شعر و ادبیات شهردار تهران، بنای خانه با همان اصالت و هویت به‌جامانده بدون تغییر مرمت و حفظ خواهد شد. شهردار منطقه 11 افزود: قرار است با همکاری مشاور ادبی شهردار تهران فرآیند احیای خانه فروغ فرخزاد بررسی و اقدامات مرمت با رعایت حفظ هویت و اصالت بنا انجام شود. موسوی با بیان اینکه خانه فروغ فرخزاد در انتهای کوچه خادم آزاد واقع در محله امیریه با شماره ۳۲۱۰۸ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است؛ ادامه داد: مرمت ملک بر‌اساس نقشه اولیه انجام می‌شود و پس از احیا با کاربری موزه برای بازدید علاقه‌مندان و برگزاری نشست‌های ادبی بهره‌برداری خواهد شد. خانه فروغ فرخزاد که سال‌های کودکی و نوجوانی‌اش را در آن گذرانده بود؛ در انتهای کوی خادم آزاد قرار گرفته که از یک سمت به خیابان ولی‌عصر(عج) و از سمتی دیگر به خیابان مولوی می‌رسد.

 

ثبت بیش از ۱۳۴ هزار ازدواج و ۴۸ هزار طلاق در تابستان

بر پایه آمار ثبت احوال کشور در تابستان سال ۱۴۰۰ در کل کشور ۱۳۴ هزارو ۲۰۸ ازدواج و ۴۸ هزارو ۳۲۵ طلاق به ثبت رسیده است. به گزارش ایسنا، بر پایه آمار ثبت احوال کشور کل ازدواج‌های ثبت‌شده در تابستان سال ۱۴۰۰ در مجموع ۱۳۴ هزارو ۲۰۸ مورد در کشور بوده است؛ درحالی‌که در بهار سال ۱۴۰۰ بر پایه آمار ثبت احوال کشور ۱۵۹ هزار و ۳۳۹ مورد ازدواج به ثبت رسیده است. از مجموع ۱۳۴ هزار و ۲۰۸ ازدواج ثبت‌شده در تابستان سال ۱۴۰۰ در کشور بیشترین ازدواج به ترتیب مربوط به استان‌های تهران با ۱۷ هزار و ۴۶۴، خراسان رضوی با ۱۲ هزار و ۳۲۰ مورد و خوزستان با ۸ هزار و ۸۵۰ مورد است. همچنین کمترین ازدواج ثبت‌شده در کشور نیز در همین زمان به ترتیب مربوط به استان‌های سمنان با ۸۵۴ ازدواج، ایلام ۹۳۱ مورد و بوشهر با یک هزار و ۲۷۲ مورد ازدواج بوده است. بر پایه آمار ثبت احوال کشور همچنین کل طلاق‌های ثبت‌شده در تابستان سال ۱۴۰۰ در مجموع ۴۸ هزار و ۳۲۵ مورد طلاق در کشور بوده است در حالی‌که در بهار سال ۱۴۰۰ بر پایه این آمار ۴۲ هزارو ۳۳۱ طلاق به ثبت رسیده است. از مجموع ۴۸ هزار و ۳۲۵ طلاق ثبت‌شده در تابستان سال ۱۴۰۰ در کشور کمترین طلاق به ترتیب مربوط به استان‌های ایلام با ۲۳۲ مورد، کهگیلویه‌و‌بویراحمد با ۳۲۸ مورد و خراسان جنوبی با ۳۴۲ مورد است. همچنین بر‌اساس گزارش آمار ثبت احوال کشور، بیشترین طلاق ثبت‌شده در کشور نیز به ترتیب مربوط به استان‌های تهران با ۸ هزار و ۸۷۰ مورد طلاق، خراسان رضوی ۵ هزار و ۳۱۲ مورد و اصفهان با دو هزار و ۶۵۵ طلاق بوده است.

 

زخم «سریال‌های تاریخی» بر تن میراث فرهنگی

وزیر میراث فرهنگی کشور گفت: در حال بازتعریف ضوابطی هستیم تا بتوانیم هم از مکان‌های تاریخی برای کارهای فرهنگی و هنری استفاده کنیم و هم مقرراتی را وضع کنیم تا خساراتی به وجود نیاید. به گزارش فارس، داستان اجاره دادن خانه‌های تاریخی برای سریال‌های تلویزیونی و فیلم‌های سینمایی ماجرای تازه‌ای نیست و حدود 20 سال می‌شود که اماکن تاریخی شاخصی همچون کاخ گلستان، کاخ صاحبقرانیه و عمارت مسعودیه میزبان گروه‌های فیلمبرداری بوده‌اند و سریال‌های تاریخی معروفی همچون «معمای شاه» و «مدار صفر درجه» در این لوکیشن‌ها تصویربرداری شده‌اند. طی تمام این سال‌ها آسیب و خسارات ناشی از حضور این گروه‌ها در اماکن تاریخی کم نبوده است، برای مثال در زمان ساخت سریال از یادها رفته، دستکاری‌هایی در معماری بخشی از بنای عمارت «مستوفی‌الممالک» صورت گرفت یا در دهه 70 پس از حضور یکی از گروه‌های فیلمبرداری در کاخ گلستان، دو گلدان قدیمی در این کاخ شکست و در دهه 90 هم دو گلدان در این کاخ گم شد. حتی یکی از راهنمایان کاخ صاحبقرانیه عنوان کرده بود که چند سال پیش بعد از حضور یک گروه فیلمبرداری کل دیوارهای حوضخانه جای رژ لب بود و دستگیره‌ها هم کنده شده بود. البته این خسارات تنها به تهران محدود نمی‌شد، سال 97 هم شهرداری کاشان حاضر شد با نصب یک بنر دروغین با عنوان «تعطیلی خانه طباطبایی‌ها به دلیل مرمت» این خانه تاریخی را که جزو جاذبه‌های گردشگری کاشان به شمار می‌رود، به صورت موقت تعطیل کند؛ یک صحنه‌سازی برای اینکه عوامل سازنده سریال «بانوی عمارت» با خیال راحت بتوانند صحنه دلخواه خود را در خانه طباطبایی‌ها که به «عروس خانه‌های ایران» شهرت دارد،‌ پیاده کنند. همان زمان محمدحسن طالبیان، معاون وقت میراث فرهنگی کشور عنوان کرد اجازه فیلمبرداری در بناهای تاریخی یک آیین‌نامه دارد که باید رعایت شود.

 وی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: ما یک ضابطه کلی داریم که بنا بر این ضابطه اگر کسی بخواهد در بنا مرمت یا دخالتی انجام دهد باید با اجازه میراث فرهنگی صورت گیرد. طالبیان با تاکید بر اینکه همه باید برای حفظ بناهای تاریخی تلاش کنند و اگر در این میان پول حرف اول را بزند، خلاف است، گفت: قطعاً اگر مورد این‌چنینی ببینیم با آن برخورد می‌کنیم. همه‌چیز باید بر اساس تفاهم‌نامه و آیین‌نامه جلو برود و یکسری اصول و ضابطه رعایت شود تا اثر تاریخی صدمه‌ای نبیند. برای مثال نباید به کالبد بنا آسیبی وارد شود. معاون میراث فرهنگی کشور تصریح کرد: در واقع آیین‌نامه‌ای که از آن صحبت می‌کنیم یکسری نبایدها را مطرح کرده که باید به آنها عمل شود.‌ وظیفه کارشناسان و ناظران ما در استان‌ها هم این است که به طور مرتب بازدید خود را انجام دهند و اگر در جایی تخلفی را مشاهده کردند با آن برخورد کنند و قطعاً مالک یا بهره‌برداری که مسوول ملک تاریخی است در صورت تخلف در لیست سیاه قرار می‌گیرد. 

♦♦♦

ایسنا: شینا انصاری مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با اشاره به شعار هفته هوای پاک سال ۱۴۰۰ با عنوان «هوای پاک، حقوق عامه، اراده ملی» از برگزاری برنامه‌ها و افتتاح خانه‌های محیط زیست محلات، با محوریت و مشارکت شهروندان خبر داد.

مهر: رئیس جمعیت هلال‌احمر با تاکید بر اینکه امدادرسانی به مناطق سیل‌زده تداوم دارد، از تخلیه آب ۱۲۵۰ واحد مسکونی خبر داد.

فارس: فرمانده یگان حفاظت محیط زیست از تایید حکم قصاص محیط‌بان کرمانشاهی از سوی دیوان عالی کشور خبر داد و گفت: امیدواریم با تلاش‌های معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و با همراهی رئیس قوه قضائیه، زمینه بازنگری و تجدیدنظر در این حکم مهیا شود.

ایسنا: هفته گذشته ویدئویی از حضور تعدادی بلاگر زن جوان فعال در عرصه‌های مختلف در ساختمان شماره ۲ وزارت ورزش و جوانان منتشر شد که حواشی و انتقاداتی به همراه داشت، به‌طوری که برخی کاربران فضای مجازی از آن به عنوان «دورهمی زنانه» یاد کردند؛ پس از این واکنش‌ها، وزارت ورزش و جوانان با انتشار بیانیه‌ای، جلسه مذکور را «جلسه مجمع ملی خیرین ازدواج» عنوان می‌کند که تنها به منظور «ترویج امر ازدواج در فضای مجازی» تشکیل شده است.

ایلنا: مرجان شاکری مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان از آبگیری بیش از ۵۰ درصد مساحت تالاب جازموریان بعد از بارش‌های اخیر خبر داد.

ایلنا: معاون امور بین‌الملل و حقوق بشر قوه قضائیه در بازدید از بازداشتگاه اوین گفت: مدل زندانبانی ما انسانی است همان‌طور که امکانات رفاهی حاضر در زندان‌های ما هم فراتر از دیگر کشورهاست. زندانی به‌طور مداوم مشمول رأفت است پس انتظار داریم او نیز همه مقررات زندان را رعایت کند.

ایسنا: مشاور عالی قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی سربازان ستاد کل نیروهای مسلح از تصویب سند ملی مهارت‌آموزی اشتغال سربازان خبر داد. سردار موسی کمالی گفت: سند ملی مهارت‌آموزی و اشتغال کارکنان وظیفه نیروهای مسلح در چهار محور مهارت‌آموزی متناسب با نیازها، بهره‌گیری از ظرفیت‌های ملی، استقرار سامانه‌های مهارت و اشتغال و حمایت از کارآفرینی و اشتغال به تصویب رسیده است.

ایرنا: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص سیاست دولت برای حذف ارز ۴۲۰۰تومانی در سال آینده در بخش دارویی، گفت: این یارانه و حمایت از طریق بیمه‌ها در اختیار مردم قرار خواهد گرفت و این وزارتخانه به حداقل ۷۰ هزار میلیارد تومان برای کنترل قیمت دارو در سال ۱۴۰۱ نیاز دارد.

♦♦♦

سهم کیش از توریست‌های جام‌جهانی

دنیای اقتصاد نوشت: آنچه در جام جهانی ۲۰۲۲ صعود تیم ملی کشورمان به این مسابقات را برای فوتبال‌دوستان جذاب‌تر می‌کند، این است که امکان تماشای مسابقات نیز بیش از دوره‌های قبل وجود دارد و این موضوع بسیار شگفت‌انگیز می‌تواند موجب توسعه اقتصادی صنعت گردشگری کشور نیز شود. جزیره کیش می‌تواند به هاب ترانسفر و جذب گردشگران این رویداد مهم ورزشی برای کشورمان مبدل شود. مسافت بین جزیره کیش تا دوحه قطر ۲۷۵ کیلومتر است؛ یعنی با پرواز هوایی این مسیر کمتر از یک ساعت و با کشتی حدود دو ساعت زمان می‌برد و فوتبال‌دوستان و گردشگران ایرانی می‌توانند برای نخستین‌بار تجربه رفتن در محل بازی‌های جام جهانی را پیدا کنند و گردشگرانی از قطر به ایران بیایند.

 

امیکرون خفیف نیست

شرق نوشت:‌ دبیر کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا ضمن تشریح چرایی گرفتاری کشورهای اروپایی در پیک جدید امیکرون و همچنین خطر واکسن‌نزده‌ها گفت: برخلاف تصور ایجادشده، امیکرون می‌تواند سنین بالا را هم گرفتار کرده و حتی منجر به بستری در آی‌سی‌یو و مرگ شود. دکتر حمیدرضا جماعتی، درباره خطر جمعیت واکسن‌نزده در کشور برای بروز پیک ششم کرونا در کشور که گفته می‌شود جمعیتی هشت‌میلیونی را شامل می‌شود، گفت: افرادی که واکسن تزریق نکرده‌اند هم احتمال گرفتاری خودشان و هم احتمال گرفتاری خانواده‌هایشان وجود دارد. درعین‌حال این احتمال وجود دارد که در صورت گرفتاری این افراد، منجر به ایجاد چرخه ویروس در جامعه شوند و احتمال انتشار ویروس در جامعه از سوی آنها بسیار زیاد است.

 

حذف پرسپولیس، استقلال از آسیا

خبر آنلاین نوشت: با اعلام AFC سه باشگاه ایرانی از لیگ قهرمانان آسیا حذف شدند. سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا با انتشار بیانیه‌ای از قطعی شدن محرومیت سه باشگاه استقلال، پرسپولیس و گل‌گهرسیرجان از لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۲ خبر داد. در بیانیه AFC آمده است: کمیته مستقل کنترل کنفدراسیون فوتبال آسیا تصمیم به لغو مجوز حضور سه باشگاه ایرانی به دلیل نداشتن مجوز حرفه‌ای مطابق بندهای ۱۴.۴ و ۱۴.۵ اساسنامه صدور مجوز حرفه‌ای برای باشگاه‌ها گرفته است. کمیته مستقل کنترل AFC اعلام کرده این باشگاه‌ها نتوانسته‌اند معیارهای ضروری را فراهم کنند و نباید اجازه ورود به لیگ قهرمانان آسیا را داشته باشند. این کمیته اعلام کرد مدارک اضافی ارائه‌شده از سوی باشگاه گل‌گهرسیرجان هم رد شده است.

 

کشف اولین کتیبه با نام «زرتشت» در مرودشت

ایرنا نوشت: پژوهشگران ایرانی از کشف یک کتیبه تاریخی که نام «زرتشت» بر روی آن حک شده خبر دادند. این کتیبه مربوط به اواخر دوره ساسانی در حوالی شهر استخر در مرودشت فارس کشف شده است. مدیر پایگاه جهانی تخت جمشید می‌گوید قبلاً در اسناد کاغذی نام زرتشت آورده شده بود اما برای نخستین بار است که نام «زرتشت» روی یک کتیبه دیده می‌شود. این سنگ‌نبشته که در شش سطر به زبان پهلوی نگارش شده در ابعاد ۴۰ در ۳۵ سانتی‌متر است که به دلیل فرسایش آن باستان‌شناسان با روش‌های تخصصی آن را خوانده و ترجمه کرده‌اند. «پدیده آب‌شستگی» از مهم‌ترین آسیب‌هایی است که این اثر را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها