شناسه خبر : 39696 لینک کوتاه

افزایش تعداد زنان مبتلا به ایدز

هشدار درباره سوءتغذیه فراگیر در کشور

بیش از 110 هزار کودک کمتر از پنج سال و مادر باردار یا شیرده دچار سوءتغذیه در کشور در حالی تحت پوشش سبد غذایی کمیته امداد قرار گرفته‌اند که موجودی این سبد با ارزش ریالی معادل 100 هزار تومان، با تورم و گرانی قیمت کالاهای اساسی همخوانی ندارد و به همین سبب، مسوولان کمیته امداد و دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت خواستار افزایش محتویات این سبد و در واقع، افزایش ارزش ریالی این سبدها شده‌اند تا این اقدام، نتیجه واقعاً موثری در رفع سوءتغذیه همین تعداد کودک و مادر تحت پوشش داشته باشد. به گزارش اعتماد، طبق اعلام حسین خدرویسی، معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد، اعتبارات این سبدهای غذایی حمایتی در سال 1399، 67 میلیارد و 500 میلیون تومان بوده که با سرانه 100 هزارتومانی، کفاف تامین سبد حمایتی برای 54 هزار مادر باردار یا شیرده را می‌داده و در سال 1400 هم این اعتبار به 70 میلیارد تومان افزایش یافته در حالی که با افزایش دو میلیارد و 500 میلیون تومان، فقط 4333 مادر باردار یا شیرده به جمع دریافت‌کنندگان سبدهای غذایی حمایتی اضافه شده‌اند که این افزایش ناچیز ناشی از گرانی قیمت کالاهاست. زهرا عبداللهی مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت نیز پیشتر گفته بود: تبعات اقتصادی ناشی از کرونا خطر ناامنی غذایی را در مناطق محروم کشور به ویژه در اقشار کمتر برخوردار و دهک‌های درآمدی پایین‌تر افزایش داده که پیامد آن افزایش سوءتغذیه و کمبود ریزمغذی‌ها در اقشار آسیب‌پذیر تغذیه‌ای خواهد بود. در کنار کاهش درآمدها، تورم و افزایش قیمت مواد غذایی و تحریم‌های ناجوانمردانه نیز دست‌به‌دست هم دادند تا احتمال ناامنی غذایی افزایش یابد. اکنون در دو استان کم‌برخوردار می‌بینیم که وضعیت نسبت به قبل از کرونا بدتر شده و شیوع سوءتغذیه کودکان به عنوان یکی از شاخص‌های غذایی بیشتر شده که هشداری است که اگر به موقع اقدامات مداخله‌ای نداشته باشیم ممکن است این مشکلات بیشتر شود. وقتی در منطقه‌ای سوءتغذیه در مادران باردار و کودکان زیر پنج سال وجود داشته باشد یعنی فرد مبتلا، سیستم ایمنی ضعیفی دارد و احتمال افزایش موارد ابتلا به بیماری‌ها و حتی افزایش مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌ها در او وجود دارد. همچنین ممکن است اختلال در رشد و تکامل جنین را شاهد باشیم. کمبود ریزمغذی‌ها هم نوعی سوءتغذیه است. وقتی مردم نتوانند منابع پروتئینی را مصرف کنند و از سفره‌هایشان حذف شود از منابع غذایی ریزمغذی‌ها محروم می‌شوند. عبداللهی تاکید کرد: بررسی‌های ما می‌گوید مصرف برخی اقلام غذایی مانند گوشت و مرغ، لبنیات و حتی میوه‌ها به دنبال افزایش قیمت تا حدود ۴۰ درصد کاهش یافته چون پس از شیوع کرونا عده‌ای بیکار شدند و درآمدشان را از دست دادند. همچنین به دلیل خشکسالی و منابع آب محدود، کشاورزی و تولید تحت تاثیر قرار گرفت و به دنبال عرضه کمتر و تقاضای بیشتر، قیمت‌ها افزایش یافت.

 

افزایش تعداد زنان مبتلا به ایدز

«محمدمهدی گویا» رئیس مرکز مراقبت از بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در نشست خبری به مناسب روز جهانی ایدز گفت: روز جهانی ایدز را در شرایطی برگزار می‌کنیم که بیش از دو سال است سراسر جهان درگیر پاندمی کروناست. از آغاز شناسایی تا این لحظه ۴۲ هزار و ۹۳۳ مورد ابتلا به ایدز شناسایی کرده‌ایم که از این تعداد متاسفانه ۲۰ هزار مورد جان خودشان را از دست داده‌اند. ۶۸۷۵ مورد مبتلایان متاسفانه برای درمان مراجعه نکرده‌اند. در حال حاضر ۲۲۶۸۴ فرد مبتلا به ایدز داریم که زنده هستند. از ابتدای شروع همه‌گیری ۸۱ درصد موارد ابتلا مربوط به آقایان و ۱۹ درصد به خانم‌ها مربوط بودند. این روند در سال‌های اخیر تغییرات جدی داشته و تعداد خانم‌ها افزایش جدی پیدا کرده است. این مساله جدی است. وقتی روند همه‌گیری در مردان تفاوت چشمگیری با خانم‌ها دارد، اگر درمان را به دقت دنبال نکنیم، طبیعی است اولین کسی که در معرض ابتلا باشد همسر فرد است و این قابل انتظار است که خانم‌ها به مرور بیشتر مبتلا شوند، مگر اینکه از راه‌های انتقال بیماری و پیشگیری از آن آگاه باشند و به درستی از خودشان مراقبت کنند. او در واکنش به برخی ادعاها مبنی بر افزایش آمار ایدز در زندان‌ها گفت: چنین چیزی را من نشنیده‌ام که در داخل زندان‌ها موارد افزایش پیدا کرده است، به نظر من کارهایی که سازمان زندان‌ها تا به حال انجام داده شاید یکی از برجسته‌ترین‌ها در سطح دنیا بوده است، این را خود سازمان‌های بین‌المللی می‌گویند و این اقدامات در سطح دنیا مثال‌زدنی است. گویا گفت: آنچه در رابطه با پیشگیری از ایدز در کشور انجام می‌شود اصلاً هیچ ارتباطی با طرح جوانی جمعیت ندارد و کاملاً متفاوت است. خواهش می‌کنم این دو را به هم ارتباط ندهید. کسانی که شناسایی کرده‌ایم، آنهایی که با ما در ارتباط بودند، همه تحت مراقبت و درمان قرار دارند و وسایل پیشگیری در اختیار آنهاست و این برنامه دچار هیچ وقفه‌ای نشده است. او افزود: رقم داروهایی را که در داخل کشور تولید می‌کنیم دقیقاً نمی‌دانم، اما بخش اعظم داروهایی که برای بیماران مبتلا به اچ‌آی‌وی مورد استفاده قرار می‌گیرد، توسط شرکت‌های تولیدکننده داخلی تامین می‌شود، بخش کوچکی از آن را هم در شرایط تحریم به سختی و از طریق زیرمجموعه‌های سازمان ملل توانستیم برای بیماران مبتلا تامین کنیم. او افزود: تمام خدمات مربوط به ایدز برای مبتلایان، خانواده‌هایشان و افراد دارای رفتار پرخطر از ابتدا تاکنون رایگان بوده و کماکان هم رایگان است. کسانی که رفتار پرخطر جنسی و اعتیاد دارند و کسانی که به هر شکلی تصور می‌کنند در معرض این عفونت قرار دارند، می‌توانند مراجعه کنند. تمامی مراکز جامع سلامت ما تمام خدماتشان محرمانه است. تست را انجام می‌دهند و جواب فقط به خودشان اعلام خواهد شد.

 

افزایش سن بارداری در کشور

بنابر آمار منتشرشده از سوی مرکز آمار ایران، در حالی اغلب موالید بهار سال گذشته (۹۹)، از مادران ۲۵ تا ۲۹ساله متولد شده بودند که بیشتر موالید بهار امسال (۱۴۰۰) از مادران ۳۰ تا ۳۴ساله به دنیا آمده‌اند. به گزارش ایسنا، مطابق با آمار منتشرشده از سوی مرکز آمار ایران، در بهار سال جاری اغلب موالید یعنی ۶۹ هزار و ۴۷ کودک از مادران و ۸۲ هزار و ۹۷۳ کودک از پدران ۳۰ تا ۳۴ساله متولد شده‌اند. اگرچه اغلب موالید در بهار امسال همانند بهار ۹۹ از پدران ۳۰ تا ۳۴ساله متولد شده‌اند اما این آمار در مورد مادران متفاوت است، به‌طوری که در حالی اغلب موالید بهار سال قبل یعنی ۷۲ هزار و ۸۵ کودک از مادران ۲۵ تا ۲۹ساله متولد شده‌اند که بیشتر موالید بهار امسال (۱۴۰۰) یعنی ۶۹ هزار و ۴۷ کودک از مادران ۳۰ تا ۳۴ساله به دنیا آمده‌اند. در واقع بیشتر موالید بهار امسال به ترتیب از مادران ۳۰ تا ۳۴ساله، ۲۵ تا ۲۹ساله، ۲۰ تا ۲۴ساله و ۳۵ تا ۳۹ساله و از پدران ۳۰ تا ۳۴ساله، ۳۵ تا ۳۹ساله، ۲۵ تا ۲۹ساله و ۴۰ تا ۴۴ساله متولد شده‌اند. از سوی دیگر اگر نگاهی به آمارهای چهار سال گذشته (۹۶ تا ۹۹) بیندازیم، در حالی از سال ۹۶ تا ۹۸ اغلب موالید از مادران ۲۵ تا ۲۹ساله متولد شده‌اند که این آمار برای سال ۹۹ با اختلاف حدوداً ۳۷۰۰ کودک نسبت به موالید مادران ۲۵ تا ۲۹ سال به مادران ۳۰ تا ۳۴ساله معطوف می‌شود. با این حال طی چهار سال اخیر یعنی از سال ۹۶ تا ۹۹ همواره بیشتر موالید از پدران ۳۰ تا ۳۴ساله متولد شده‌اند. به نظر می‌رسد به دنبال افزایش سن ازدواج به ۲۹ سال، سن بارداری نیز افزایش یافته و به ۳۰ تا ۳۴ سال رسیده باشد. در این میان ضرورت پرداخت مشوق‌هایی برای تسهیل ازدواج به موقع جوانان و در پی آن فرزندآوری در سن مناسب نیز بیشتر احساس می‌شود. امید می‌رود که با اجرایی شدن قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت که در آن مشوق‌هایی برای تسهیل ازدواج جوانان و فرزندآوری در نظر گرفته شده است، سن باروری و ازدواج، کاهش یابند.

 

تجرد؛ شرط بهره‌مندی «نوه دختر» از مستمری بازماندگان

محمدحسن زدا در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به اینکه «آیا نوه می‌تواند تحت کفالت پدربزرگ و مادربزرگش قرار بگیرد؟» اظهار کرد: طبق رای دیوان عدالت اداری به تازگی نوه اناث (دختر) با داشتن شرایط می‌تواند حقوق پدربزرگ یا مادر‌بزرگ مرحوم خود را دریافت کند. شرط هم این است که نوه دختری مجرد بوده و هیچ منبع درآمدی نداشته باشد. وی در توضیحات تکمیلی خود گفت: تاکنون رویه این بود که فرزندان اناث می‌توانند از مستمری پدر و مادرشان استفاده کنند. تعبیر سازمان تامین اجتماعی در ۴۰ سال گذشته این بود که فقط «فرزند» مشمول می‌شود اما اخیراً دیوان عدالت به این موضوع ورود کرد و گفته است «نوه» هم جزو فرزندان محسوب می‌شود و اگر شرایط لازم را داشته به استناد اینکه فرزند محسوب می‌شود، مزایای تامین اجتماعی بر او هم قابل تسری است. این موضوع ۱۸ آبان از سوی سازمان تامین اجتماعی نیز بخشنامه شده است. این کارشناس حوزه تامین اجتماعی درباره شرایط سنی گفت: شرط برخورداری از مستمری این است که نوه دختر، مجرد باشد و دوم اینکه تمکن مالی نداشته باشد. محدودیت سن در اینجا مطرح نیست و ۲۵ درصد مستمری استحقاقی به نوه تعلق می‌گیرد. به گزارش ایسنا، موسوی، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، در ۱۸ آبان‌ماه سال جاری، در راستای اجرای نامه مورخ پنجم خرداد ۱۴۰۰ رئیس دیوان عدالت اداری منضم به دادنامه شماره ۱۵۷ مورخ ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ هیات عمومی دیوان عدالت اداری مبنی بر «استحقاق نوادگان اناث مشمولین قانون تامین اجتماعی (اعم از کارکنان دولت و مشمولان قانون کار) به دریافت حقوق وظیفه اجداد» بخشنامه‌ای با عنوان «الحاق و اصلاح بندهایی از تلخیص و تجمیع بخشنامه‌ها، دستورالعمل‌ها و دستورهای اداری حوزه بازماندگان» صادر و ابلاغ کرده است.

 

ممنوعیت تردد کاربراتوری‌ها

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست از ممنوعیت تردد تاکسی‌ها و موتورسیکلت‌های کاربراتوری بر اساس آیین‌نامه اصلاحی معاینه فنی از سال ۱۴۰۱ در کلانشهرهای در اولویت آلودگی خبر داد. به گزارش خبرگزاری مهر، محمدمهدی میرزایی‌قمی اظهار کرد: معمولاً وقتی وارد فصل سرد سال می‌شویم آلودگی هوا بیشتر می‌شود. علت این مهم برودت هوا و عدم تخلیه آلودگی‌های تولیدی است. هرچقدر سرما شروع شود و پایداری جوی و عدم وزش باد و بارندگی را داشته باشیم آلودگی بیشتر می‌شود. وی ادامه داد: منابع تولیدکننده آلودگی و خروج آلودگی و تهویه هوا دو عامل ثابت موثر در آلودگی است. رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت از محیط زیست توضیح داد: در سازمان حفاظت از محیط زیست، مطالعه سیاهه انتشار برای کلانشهرها را با همکاری دانشگاه تهران با رویکرد آلودگی هوا انجام دادیم که این مطالعه وضعیت آلودگی را در کلانشهرها مشخص می‌کند. منابع ثابت و منابع متحرک و سهم هر یک از این دو عامل در هر کدام از کلانشهرها مورد ارزیابی قرار گرفتند. میرزایی‌قمی تاکید کرد: شهرهای ما متفاوت هستند. عمده سهم عامل آلودگی برخی شهرها مانند تهران مربوط به منابع متحرک است. در برخی شهرهای صنعتی سهم منابع ثابت بیشتر از منابع متحرک است. شهر اصفهان و اراک شرایط به این صورت است و در برخی شهرها مانند اهواز نیز پدیده گردوغبار را داریم. رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت از محیط زیست تاکید کرد: در برخی نیروگاه‌ها سوخت مازوت استفاده می‌شود اما پنج نیروگاه اصلی در شهرهای بزرگ پلمب شدند و سازمان محیط زیست هیچ مجوزی درباره مازوت‌سوزی صادر نکرده و نمی‌کند. وضعیت آلودگی و سلامت مردم برای ما مهم است و مجوزی نیز در این بخش صادر نکردیم. رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت از محیط زیست تصریح کرد: در سال ۱۳۹۹، ۲۱۶۸۰ نفر به دلیل آلودگی هوا جان باختند که رقم قابل توجهی است. 

♦♦♦

ایلنا: فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران گفت: گروه سنی ۳۰ تا ۴۰ سال بیشترین مبتلایان به کرونا در تهران را تشکیل می‌دهند، چرا که واکسیناسیون این گروه سنی کمی دیرتر از سایر گروه‌ها انجام شده است و از طرفی این افراد فعال‌تر هستند و بیشتر در اجتماع حضور دارند.

ایرنا: سازمان دامپزشکی کشور با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: نمونه‌های مثبت از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در جمعیت غازهای تالاب میقان اراک مشاهده و اقدامات پایش و مهار بیماری در این زیستگاه طبیعی تشدید شده است.

فارس: رئیس جامعه هتلداران کشور در خصوص وضعیت هتل‌ها در پساکرونا و وعده تسهیلات دولتی برای اماکن اقامتی، گفت: متاسفانه هیچ‌کدام از بسته‌های حمایتی که وعده داده شده بود اجرایی نشد و تنها وام کرونایی به سرانجام رسید که آن هم با توجه به آسیب‌دیدگی هتلداران و رقمی که ارائه شده بود مورد استقبال قرار نگرفت.

مهر: علیرضا زاکانی شهردار تهران گفت: شهرداری قطعاً در زمینه آلودگی هوا مسوول بوده و وظایفی دارد اما آلودگی هوای پایتخت، میراث گذشتگان است.

ایرنا: سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرد: روند افزایشی تلفات حوادث رانندگی همچنان ادامه دارد به نحوی که در هفت ماه امسال این افزایش به 2 /9 درصد رسیده است.

ایسنا: مدیرکل اداره کل برنامه‌ریزی، جذب و نگهداری اهداکنندگان سازمان انتقال خون ایران با اشاره به افزایش سن اهداکنندگان خون در کشور ابراز داشت: سن اهداکنندگان خون در کشور رو به افزایش است و بیشترین اهداکنندگان ما در سنین بالای ۳۰ سال قرار دارند که اگر این روند تغییر پیدا نکند ما دچار بحران خواهیم شد.

فارس: وزارت بهداشت ضمن هشدار در خصوص احتمال کمبود پادزهر عقرب‌زدگی و مارگزیدگی در سال آینده اظهار داشت: از سال گذشته تاکنون، موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی، دچار مشکلاتی در تولید سرم پادزهر مار شده است و نتوانسته تعهدات خود را به موقع اجرا کند.

ایلنا: رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در مورد میزان قبولی استان‌ها در کنکور امسال گفت: وضعیت قبولی داوطلبان کنکور در استان تهران به لحاظ جمعیت بالا نیست و در عین حال بیشترین میزان قبولی مربوط به استان یزد، کرمان، اصفهان، سمنان و مازندان است.

ایرنا: مرکز تحقیقات سالمندی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی اعلام کرد: کمتر از ۱۰ درصد افراد بالای ۶۰ سال کشور، از فناوری‌های دیجیتال و فضای مجازی استفاده می‌کنند، در صورتی که این رقم در اروپا و آمریکا، ۶۷ تا ۷۰ درصد است.

♦♦♦

مالچ‌پاشی خطرناک در زیستگاه یوز آسیایی

اعتماد نوشت: به دنبال مالچ‌پاشی در جوار پناهگاه حیات وحش نایبندان طبس، برخی تشکل‌های زیست‌محیطی در نامه‌ای خطاب به علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن انتقاد صریح آن را اقدامی غیرقابل دفاع و غیرکارشناسی عنوان کرده و خواستار توقف هرچه سریع‌تر آن شدند. فعالان محیط زیست می‌گویند این کار در جوار یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های یوز آسیایی در مسیر طبس به یزد انجام شده، حال آنکه یوزها جهت دسترسی به منابع غذایی و آب در آن تردد دارند و هرگونه اقدام از جمله مالچ‌پاشی می‌تواند به ضرر این‌ گونه نادر و در حال انقراض باشد. اداره کل منابع طبیعی خراسان جنوبی در جوابیه خود گفته که نوع خاک‌پوش استفاده‌شده در این پروژه از نوع پایه آبی (امولسیونی) بوده و اثرات منفی بسیار کمتری دارد.

 

یک طلاق از هر سه ازدواج

شرق نوشت: امیرحسین جلالی‌ندوشن، دبیر «پویش حرف و گفت» اعلام کرد: شاهد رشد روزافزون آمار طلاق در ایران هستیم؛ به گونه‌ای که هم‌اکنون در شهرهای بزرگ از هر سه ازدواج یک مورد به طلاق می‌انجامد و متاسفانه آمار جدایی در سال‌های اول ازدواج رو به افزایش است. از سویی برآوردهایی از میزان زمانی که افراد خانواده در ایران با هم می‌گذرانند به دست آمده که نگران‌کننده است و فضایی خالی از گفت‌وگو و ارتباط را بازتاب می‌دهد. چنین فضایی قاعدتاً پیامدهای نامطلوبی بر سلامت روان افراد خانواده و به‌ویژه دختران و زنان به جا می‌گذارد. خانواده سالم بدون مادر سالم ناممکن است و پاسخ به نیازهای روانی اجتماعی بانوان در درون خانواده، کلیدی برای پویایی و سرزندگی است.

 

مرگ روزانه ۲۷۷ هکتار از جنگل‌های هیرکانی

شهروند نوشت: حسین آخانی، استاد دانشکده زیست‌شناسی دانشگاه تهران، اعلام کرد: در ۱۵ سال اخیر 5 /1 میلیون هکتار از سطح جنگل‌های هیرکانی کاهش پیدا کرده است، یعنی به‌طور میانگین روزانه ۲۷۷ هکتار از جنگل‌ها فرصت تنفس را از دست داده‌اند. گیاهانی مانند پالونیا و سنبل آبی ‌زیست‌بوم جنگل‌های هیرکانی را در معرض خطر قرار داده و رشد آنها سبب می‌شود جنگل‌های شمال از این میزان بیشتر آسیب ببینند. چرای مفرط دام، خشکسالی و پایین ‌رفتن سطح آب‌های زیرزمینی استرس جدی به جنگل‌های ایرانی و تورانی وارد کرده و اگر طرح جامع مدیریت جنگل‌ها اتفاق نیفتد و اقدامات مدیریتی سازگار با طبیعت نظیر مبارزه بیولوژیک با آفات و بیماری‌هایی که به دلیل ضعف گونه‌های گیاهی شایع می‌شوند، اجرایی نشود، آسیب جدی به اکوسیستم وارد خواهد شد.

 

«رتبه‌بندی معلمان» در محاق

همشهری نوشت:‌ مهرداد ویس‌کرمی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات، در مورد اجرای نظام رتبه‌بندی گفت: «دولت سیزدهم همچون دولت دوازدهم زیر بار تامین اعتبار رتبه‌بندی معلمان نمی‌رود. برآورد ما در کمیسیون آموزش و تحقیقات این است که همسان‌سازی حقوق معلمان با استادان دانشگاه به 170 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که دولت عنوان کرد توان پرداخت چنین هزینه‌ای را ندارد. در نهایت قرار شد که ما قید همسان‌سازی حقوق معلمان و استادان را برداریم و لایحه را به‌گونه دیگری دنبال کنیم که همین مساله باعث طولانی شدن فرآیند بررسی در مجلس شد. دولت با کسری 400 هزارمیلیاردی روبه‌رو است و این نکته را معلمان باید بدانند که دولت از نظر بودجه‌ای در وضعیت خوبی به سر نمی‌برد.»