شناسه خبر : 44073 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

نابرابری و طاعون

نابرابری درآمدی چگونه روی شیوع همه‌گیری اثر می‌گذارد؟

«نابرابری درآمدی چگونه روی شیوع همه‌گیری اثر می‌گذارد؟» این پرسش بهانه مقاله‌ای است درباره «نابرابری و طاعون» که این هفته در بخش تحقیق مجله منتشر می‌شود. در پیام اصلی این تحلیل آمده است: ضریب جینی با ابتلا به بیماری سل رابطه مثبت معنادار دارد، رابطه‌ای که در دو بیماری کم‌خونی یا دیابت مشاهده نمی‌شود. طبق برآوردها، 10 درصد افزایش در ضریب جینی منجر به افزایش چهاردرصدی در نرخ ابتلا به بیماری سل می‌شود.

«آیا فناوری باعث بزرگ شدن بنگاه‌ها می‌شود؟» فناوری اطلاعات می‌تواند محرک اصلی افزایش اندازه شرکت و تمرکز در بازارها باشد و نقشی محوری در نوآوری‌های تجاری مانند مدیریت زنجیره تامین ایفا کند؛ قابلیتی که به والمارت، شرکت خرده‌فروشی آمریکایی چندملیتی، این امکان را داده است تا به سرعت فرآیندهای تجاری خود را توسعه دهد و به یک شرکت سوپراستار تبدیل شود؛ به نحوی که بر اساس گزارش موسسه جهانی مکینزی، در بخش خرده‌فروشی، از سهم 9درصدی خود از بازار دنیا در سال 1987 به سهم 30 درصد در سال 2000 رسیده و با 3 /14 میلیارد دلار فروش خالص و 5 /18 میلیارد دلار فروش آنلاین در سال 2022 و البته فروش خالص جهانی 88 /605 میلیارد دلار آمریکا در سال مالی منتهی به 31 ژانویه 2023، صنعت خرده‌فروشی غذایی را دچار تکانه‌هایی عجیب کرده است.

«نگاه سهامداران، شرکت‌ها چه هدفی را دنبال می‌کنند؟» عنوان مقاله دیگر این فصل است. تکیه بر مسوولیت اجتماعی شرکت به تنهایی برای رسیدگی به چالش‌های زیست‌محیطی و اجتماعی مانند تغییرات آب‌وهوا ممکن است خوش‌بینانه باشد.  

دراین پرونده بخوانید ...