شناسه خبر : 37822 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

وقت اصلاحات ساختاری

آیا زنان همه‌جا کمتر از مردان حقوق می‌گیرند؟

پرونده تحقیق این هفته با ترجمه مقاله‌ای از آدری گیوون، دانش‌آموخته مدیریت از مدرسه کسب‌وکار امیلون و محقق بانک سرمایه‌گذاری اروپا و دیوید ساندرمن، اقتصاددان و محققِ بانک‌مرکزی اروپا با عنوان «کشورها چه موقع به اصلاحات ساختاری روی می‌آورند؟» آغاز می‌شود. مقاله مورد نظر نشان می‌دهد در شرایطی که نرخ‌های بهره پایین است، اصلاحات ساختاری محتمل‌تر هستند؛ در حالی که به نظر می‌رسد رابطه واضحی میان سیاست مالی و اصلاحات وجود ندارد. در این مقاله توضیح داده می‌شود که به‌رغم وفاق رایج در مورد اینکه اصلاحات ساختاری به رشد بلندمدت منجر می‌شود، شواهد نشان می‌دهد که کشورهای زیادی به آن روی نیاورده‌اند.

مقاله دوم این هفته «پیشرفت تکنولوژی چگونه دیپلماسی را تحت تاثیر قرار داده است؟» را کارولین چیساتزا، استاد اقتصاد دانشگاه پورتوریا در آفریقای جنوبی نوشته است. پیام اصلی این مقاله این است که  تکنولوژی و به وجود آمدن فناوری‌های نوین، رویه دیپلماسی کشورها را تحت تاثیر قرار داده است. این تحولات تکنولوژیک به تکامل دیپلماسی از کلاسیک به دیجیتال منجر شده است که یک رابطه سودمند متقابل در فضای عمومی تلقی می‌شود.

مقاله سوم این فصل تحقیق در پاسخ به این پرسش است که «آیا در همه جای جهان مردان بیشتر از زنان دستمزد می‌گیرند؟» پیام اصلی این مقاله بیان می‌کند که بررسی داده‌های 70 تولیدکننده پوشاک در بنگلادش نشان می‌دهد فاصله درآمدی زنان و مردان در این کشور فقیر و در حال توسعه، مشابه کشورهای با درآمد بالاست. در میان کارگران بخش تولید پوشاک، زنان هشت درصد کمتر از مردان حقوق می‌گیرند. از بین عوامل مختلف، نرخ ارتقای شغلی نقش مهمی در این فاصله درآمدی دارد.

دراین پرونده بخوانید ...