شناسه خبر : 3419 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

خبرهای کوتاه بورس

باجه بورس در شعب بانک‌ها
دبیر کمیته راهبری آموزش بازار سرمایه گفت: دوره‌های آموزشی ویژه کارکنان بانک‌ها در سه سطح تعریف شده است. افراد با گذراندن سطح یک می‌توانند به عنوان متصدی پذیرش سفارش خرید و فروش تمامی اوراق و سهام را به صورت offline دریافت کنند. در سطح دوم علاوه بر این می‌توانند معاملات اوراق با درآمد ثابت، واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری، ETF‌ها، امتیاز تسهیلات مسکن و اوراق اجاره را به صورت برخط معامله کنند و در سطح سوم اجازه معامله تمامی اوراق ذکر‌شده به علاوه سهام و حق تقدم سهام به افراد داده می‌شود. دکتر بحرینی خاطرنشان کرد: این برنامه فقط ویژه کارکنان بانک‌ها و برای ارائه خدمات در شعب آنهاست.

برگزاری نخستین همایش بانکداری سرمایه‌گذاری
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در نخستین همایش بانکداری سرمایه‌گذاری و صنعت اوراق بهادار گفت: آنچه در کشور جا دارد به آن پرداخته شود ایجاد شورای ثبات مالی در کشور است تا هم در بازار سرمایه و هم در بازار پول هماهنگی لازم را برقرار کند. زمانی که ظرف بازار سرمایه کوچک است چیزهای بزرگ نمی‌توان برداشت. عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی نیز در این همایش گفت: حدود 40 درصد بنگاه‌های بزرگ غیرشفاف مدیریت می‌شوند. باید میزان وابستگی بازار سرمایه به دولت کاهش یابد، زیرا تاکنون بیش از 100 هزار میلیارد تومان از منابع دولت عرضه شده و تنها 40 تا 50 هزار میلیارد تومان باقی مانده است و پس از آن دولت بنگاهی برای عرضه به بازار سرمایه ندارد.

صندوق پروژه در راه بازار سرمایه
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص صندوق پروژه گفت: تامین مالی از طریق صندوق بسیار راحت است. هر زمانی که صندوق نیازمند پول باشد، می‌‌تواند اوراق منتشر کرده و در بازار سرمایه به فروش برساند. یکی از برنامه‌‌هایی که با وزارت نفت دنبال می‌شود، بحث صندوق‌های پروژه است، همچنین با وزارت راه و شهرسازی در بحث ساختمان رایزنی‌هایی انجام شده است. علی صالح‌آبادی در خصوص تفاوت این صندوق‌‌ها با اوراق مشارکت گفت: صندوق پروژه، مانند سهام است و سررسید ندارد، اما اوراق مشارکت دارای سر‌رسید است و زمانی که سررسید اوراق می‌رسد، منافع میان دارندگان اوراق تقسیم می‌شود. در حالی که اوراق صندوق پروژه از نظر زمانی نامحدود است.

طراحی اوراق سفارش ساخت
رئیس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق‌ بهادار بدهی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: هدف از طراحی اوراق سفارش ساخت در سازمان بورس فراهم کردن شرایط لازم جهت تامین مالی فعالیت‌های پیمانکاری است و پیمانکاران و کارفرمایان با استفاده از این اوراق می‌توانند منابع مالی خود را تامین کنند. مهسا رادفر تصریح کرد: اوراق سفارش ساخت (استصناع)، اوراق بهاداری است که ناشر بر اساس قرارداد ساخت منتشر می‌کند. قرارداد سفارش ساخت، قراردادی است که به موجب آن یکی از طرفین قرارداد در مقابل مبلغی معین، ساخت و تحویل دارایی مشخصی را در زمان معینی در آینده متعهد می‌شود. این اوراق قابل معامله در بورس‌ها یا بازارهای خارج از بورس هستند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها