شناسه خبر : 6413 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

عوارض صادراتی سنگ‌آهن قطعی شد

دولت بر سر دوراهی در صنعت تولید سنگ‌آهن

ابوالقاسم شفیعی در نشست فعالان صنعت سنگ‌آهن گفت: در سال ۱۳۸۹ توانستیم از مجلس مصوبه ممنوعیت اخذ عوارض صادراتی را بگیریم اما دولت قبل مجدداً در سال ۱۳۹۰ به بهانه یک‌ساله بودن مصوبه مجلس دوباره عوارض صادراتی را احیا کرد که در همان زمان نیز وزیر وقت تهدید به استیضاح شد.

سید‌علی خسروشاهی
بعد از حضور موفق سنگ‌آهن در رینگ صادراتی بورس کالای ایران هفته‌ گذشته بحث عوارض صادرات سنگ‌آهن با مخالفت و اعتراض تولید‌کنندگان صنایع معدنی روبه‌رو شد. رئیس هیات مدیره انجمن سنگ ضمن انتقاد از این تصمیم دولت به ضدتولید و توسعه بودن این عوارض اشاره کرد. ابوالقاسم شفیعی در نشست فعالان صنعت سنگ‌آهن گفت: در سال ۱۳۸۹ توانستیم از مجلس مصوبه ممنوعیت اخذ عوارض صادراتی را بگیریم اما دولت قبل مجدداً در سال ۱۳۹۰ به بهانه یک‌ساله بودن مصوبه مجلس دوباره عوارض صادراتی را احیا کرد که در همان زمان نیز وزیر وقت تهدید به استیضاح شد. وی گفت: وزیر صنعت، معدن و تجارت اخیراً برای حضور در نشست سازمان جهانی تجارت به بالی اندونزی سفر کرد. در شرایطی که ما خود را برای الحاق به این سازمان آماده می‌کنیم دیگر تصمیماتی مانند وضع عوارض صادراتی معنایی ندارند. از طرف دیگر حسین گروسی، عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح هدفمندی یارانه‌ها و آزادسازی نرخ سنگ‌آهن اظهار داشت: به منظور رقابتی شدن بازار و کاهش صادرات سنگ‌آهن موضوع آزادسازی نرخ آن مطرح شده که ممکن است در سال آینده اجرایی شود. به نظر می‌رسد دولت در صنعت تولید سنگ‌آهن بر سر دوراهی قرار گرفته است. از یک طرف شرکت‌های تولید‌کننده‌ فولاد قرار دارند که سال‌ها سنگ‌آهن را با قیمت‌های بسیار کمتر از قیمت واقعی خریداری کرده‌اند و با وجود چنین رانت بزرگی هنوز با مشکلات مالی عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند و تصور افزایش قیمت سنگ‌آهن و واقعی شدن قیمت آن می‌تواند به کابوس وحشتناکی برای این صنعت تبدیل شود. از طرف دیگر شرکت‌های تولید‌کننده سنگ‌آهن قرار دارند که می‌بایست جهت حمایت از بازار داخلی و البته جلوگیری از خام‌فروشی، از بازار بسیار ایده‌آل صادراتی خود دست بکشند و با تحمل هزینه‌های تولید و بهره مالکانه که امسال در بودجه پنج درصد قیمت شمش فولاد خوزستان اعلام شده روبه‌رو شوند. سرانجام در روز چهارشنبه وزیر صنعت، معدن و تجارت در مصاحبه‌ای با بیان اینکه عوارض صادراتی سنگ‌آهن قطعی است به جنجال پیش‌آمده خاتمه داد. وی گفت: عوارض برای مواد خام گذاشته شده تا صنایع بالا‌دستی آن به وجود آید. اگر بخواهیم به همین شکل و بدون عوارض مواد خام را صادر کنیم که سودده هم هست، صنایع بعدی آن به وجود نمی‌آید و به همین دلیل عوارض روی صادرات سنگ‌آهن گذاشته شد.
عوارض صادرات سنگ‌آهن می‌تواند خبر ناگواری برای بورس کالا باشد چرا که بورس کالای ایران از ابتدای امسال به دلیل رکود حاکم بر بازار فولاد، حجم پایین قراردادهای آتی و نیمه‌‌تعطیل‌ بودن رینگ کشاورزی حال و روز خوشی ندارد و به نظر می‌رسد می‌بایست با سنگ‌آهن صادراتی خود هم که امسال از رونق خوبی برخوردار بود خداحافظی کند و تنها دل به معاملات رینگ پتروشیمی خود ببندد.

رینگ صنعتی: هفته‌ گذشته، هفته‌ آلومینیوم بود و در مجموع 4360 تن انواع شمش آلومینیوم عرضه شد که با استقبال خوب فعالان بازار هفت درصد افزایش قیمت را تجربه کرد. کک متالورژی هم هفته‌ خوبی را پشت سر گذشت و چهار درصد افزایش قیمت داشت. شرکت ملی مس موفق به فروش 2 لات‌کنسانتره فلزات گرانبها شد و به نظر می‌رسد با افزایش قیمت جهانی طلا در انتهای هفته‌ گذشته محصول کنسانتره فلزات گرانبهای شرکت ملی مس در هفته‌ آتی با اقبال بیشتری روبه‌رو شود. شرکت فولاد مبارکه‌ اصفهان انواع ورق سرد، گرم، گالوانیزه و قلع‌اندود خود را عرضه کرد که با اقبال ضعیف بازار روبه‌رو شد. کک متالورژی هم 200 تن عرضه شد که با اقبال فعالان بازار چهار درصد افزایش قیمت را تجربه کرد.

رینگ پتروشیمی: مجتمع پتروشیمی ایلام با عرضه پلی‌اتیلن سنگین تزریقی، اولین حضور خود را در بورس کالای ایران تجربه کرد. هفته‌ گذشته حدود 39 هزارتن انواع پلیمر در رینگ پتروشیمی عرضه شد که اکثر نمادها شاهد افزایش پنج درصدی قیمت بودند. در گروه شیمیایی انواع آمونیاک مایع، گاز و محلول عرضه شد که با استقبال کم فعالان بازار روبه‌رو شد و در اکثر نمادها حتی نیمی از محصول عرضه‌شده هم داد و ستد نشد. در گروه قیر که بعد از کاهش نرخ ارز شاهد کاهش اقبال تجار بودیم هفته‌ گذشته هم حجم معاملات کاهش داشت و برخلاف هفته‌های گذشته افزایش قیمت رخ نداد. لوب‌کات سنگین و وکیوم باتوم از دیگر عرضه‌های هفته‌ گذشته بود که وکیوم باتوم با استقبال بازار روبه‌رو شد و افزایش قیمت را تجربه کرد.

رینگ کشاورزی:
هفته‌ گذشته رینگ کشاورزی بدون داد و ستد به کار خود پایان داد ولی مدیر کالایی کارگزاری کشاورزی با بیان اینکه آیین‌نامه اجرایی ماده 33 قانون بهره‌وری کشاورزی تصویب و ابلاغ شده و به نظر می‌رسد از ابتدای سال 93 قیمت تضمینی چند محصول روی تابلوی بورس کالا درج شود امیدها را برای رونق رینگ کشاورزی بورس کالا زنده کرد.

قرار‌داد‌های آتی: قراردادهای آتی هفته‌ گذشته بعد از مدت‌ها روند صعودی به خود گرفت. همزمان با افزایش قیمت جهانی طلا سررسیدهای مختلف با افزایش قیمت روبه‌رو شدند و افزایش حجم معاملات به وقوع پیوست. این در حالی است که طبق اطلاعیه‌ بورس کالا از روز چهارشنبه وجه تضمین قراردادهای آتی با صد هزار تومان کاهش به قیمت یک میلیون و 900 هزار تومان رسید. مدیر قراردادهای آتی نیز در مصاحبه‌ای اعلام کرد فاصله‌ قراردادهای آتی از سال آینده به دو ماه افزایش پیدا خواهد کرد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها