شناسه خبر : 8294 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

رشد ۲۳۰۰ واحدی شاخص با وجود تردید سرمایه‌گذاران

خریداران کمی عقب کشیدند

کی از نکات بودجه که کمی بازار را متاثر کرد، افزایش نرخ بهره مالکانه به ۱۸۰۰ میلیارد تومان بود که سبب عرضه سهام سنگ‌آهنی شد.

رزا فیروزی
در هفته گذشته بازار بیش از هر چیز تحت تاثیر بودجه 93 کشور قرار داشت که یکشنبه 17 آذرماه توسط رئیس‌جمهور به مجلس ارائه شد. اما آنچه بیش از محتویات بودجه توجه سرمایه‌گذاران را جلب کرد، ابراز خرسندی دولت از رونق بازار سرمایه و حمایت از این بازار بود. دولت رونق بازار سرمایه را فرصتی برای تامین مالی شرکت‌های بزرگ می‌داند و معتقد است سال آینده بازار سرمایه در پی تحقق این امر متحول می‌شود. در بودجه 93 دولت نرخ دلار را 2650 تومان لحاظ کرده و بودجه عمرانی کشور را به سه برابر افزایش داده و اولویت را برای اتمام پروژه‌های نیمه تمامی با پیشرفت بالای 80 درصد قرار داده است که بر این اساس به گفته آقای نوبخت 246 طرح عمرانی در سال 1393 به پایان می‌رسد. یکی از نکات بودجه که کمی بازار را متاثر کرد، افزایش نرخ بهره مالکانه به 1800 میلیارد تومان بود که سبب عرضه سهام سنگ‌آهنی شد. در حالی که قیمت سهام این گروه کاهش می‌یافت، سرمایه‌گذاران حقوقی در حال خرید سهم در بازار بودند زیرا این افزایش نرخ چندان بودجه سنگ‌آهنی‌ها را متاثر نخواهد کرد ولی بازار در پایان هفته متوجه سنگ‌آهنی‌ها شد و سرمایه‌گذاران حقیقی نیز در این گروه خریدار شدند. رئیس کل بانک مرکزی نیز با اشاره به تامین مالی بانک‌ها از منابع ارزی، سیگنال مثبتی به سرمایه‌گذاران بورسی برای افزایش سرمایه بانک‌ها داد که این موضوع توجه به این گروه را در بر داشت. به نحوی که در هفته گذشته تشکیل صف‌های خرید سنگین برای نمادهای بانکی دیده شد. شنیده می‌شود بانک ملت، تجارت و پارسیان افزایش سرمایه در پیش‌ رو خواهند داشت. روز یکشنبه 17 آذرماه علاوه بر اینکه بودجه 93 به مجلس ارائه شد، مجمع شرکت نفت و گاز پارسیان نیز برگزار شد و افزایش سرمایه 50‌درصدی این شرکت به تصویب رسید. بر این اساس پارسان پیش‌بینی سود سال مالی 93 را با سرمایه جدید 1542 ریال اعلام کرد و پیش‌بینی سود سال مالی جاری را نیز از 2001 ریال به 2036 ریال افزایش داد. نماد پارسان در پایان هفته در قیمت 1200 تومان مورد بازگشایی قرار گرفت و معاملات پرحجم 23‌میلیونی را تجربه کرد. در گروه پتروشیمی، با وجود توجه بازار در میانه هفته به نمادهای گروه اما باز هم شایعاتی از نرخ خوراک، مانع از رشد قیمت‌ها شد. از سال گذشته نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و افزایش نرخ آن چالشی بین دولت و بخش خصوصی بوده است و تاکنون به نتیجه نرسیده و به نظر نمی‌رسد تا پایان امسال هم به نتیجه برسد اما همیشه همچون چماقی بر سر سهام پتروشیمی‌ها بوده که مانع از رشد آنها شده است. یک مقام آگاه در شرکت ملی پتروشیمی در یک گفت‌وگوی غیر‌رسمی گفت اجماع بر سر نرخ هشت سنت شده اما به خاطر چالش‌های بین بخش خصوصی و دولتی در این خصوص، به نظر می‌رسد افزایش نرخ خوراک در سال جاری محقق نشود و اجرای آن با قانون هدفمندی یارانه‌ها یکی شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد گروه شیمیایی نسبت قیمت بر درآمد کمتری از متوسط بازار دارد و بسیاری از نمادهای این گروه مانند شیران، کرمانشاه، خراسان، زاگرس، مارون و شپدیس نسبت قیمت بر درآمدی در محدوده 4 تا 5/5 دارند. هفته گذشته انبوه‌سازی یکی از پر‌طرفدارترین گروه‌های بازار بود که با وجود رشد‌های
پی‌در‌پی همچنان صف‌های خرید مستحکم مانده و سرمایه‌گذاران حقیقی در این گروه به شدت فعال بودند. هفته گذشته پالایشی‌ها اقبال یک‌روزه داشتند و خیلی زود از میدان دید سرمایه‌گذاران خارج شدند در حالی که مدتی است درجا زده و بازدهی بالایی نداشته‌اند. گروه فنی مهندسی با صف‌های خرید سنگین 110 میلیونی مپنا همراهی شد. سهمی که به دلیل سهام شناور پایین مشمول دستورالعمل رفع گره نشده و به همین دلیل جذابیت آن برای برخی سرمایه‌گذاران برای حضور در گروه افزایش یافته است. نکته قابل توجه آنکه بازار در هفته گذشته کمی محتاط‌تر عمل می‌کرد و عرضه‌ها نیز در بازار زیاد بود ولی توسط نقدینگی فراوان موجود در بازار جذب می‌شد و اصلاح قیمتی که انتظار می‌رفت، رخ نداد. این موضوع برخی سرمایه‌گذاران را محتاط‌تر کرده است. برخی معتقدند رشد بازار در بعضی گروه‌ها هیجانی بوده لذا خرید را به تعویق انداختند. این موضوع سبب شد تعداد خریداران بورس در هفته گذشته 215 هزار و 89 نفر باشد که نسبت به هفته ماقبل کاهش هشت‌درصدی دارد. حجم و ارزش معاملات نیز کاهش داشت. در هفته منتهی به 20 آذرماه حجم و ارزش معاملات به ترتیب 17 و 19 درصد کاهش یافت اما شاخص کل با رشد 2300 واحدی به سطح 86 هزار و 511 رسید که رکورد جدیدی در تاریخ بورس بود. شاخص صنعت نیز مانند شاخص بورس 8/2 درصد افزایش یافت و جالب آنکه از بین صنایع بورسی، شاخص 27 صنعت بورسی با رشد همراه شد و 11 صنعت نیز بازدهی بالای پنج درصد داشتند. بیشترین بازدهی را شاخص ساخت دستگاه‌ها و وسایل ارتباطی با 21 درصد و بعد از آن انبوه‌سازی با 13 درصد و محصولات چوبی با 11 درصد داشتند. رایانه 5/9 درصد بازدهی، سیمان 5/8 درصد، ماشین‌آلات و تجهیزات 8/8 درصد، خدمات فنی مهندسی 8/6 درصد، شیمیایی، دارو، سیمان، ابزار پزشکی، منسوجات و سایر کانی‌های غیر‌فلزی نیز بازدهی بیش از پنج درصد داشتند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها