شناسه خبر : 21150 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

ساختمانی برای تشکل‌ها

سورپرایز روس‌ها

در چهل و ششمین نشست هیات نمایندگان اتاق تهران یحیی آل‌اسحاق با اشاره به مسائل اقتصادی این روزهای کشور، رشد ۶/۴‌درصدی فصل بهار را در سال جاری نسبت به فصل بهار سال قبل مایه امیدواری خواند و گفت: «به نظر می‌رسد بنگاه‌های کوچک و متوسط ما هنوز درگیر مشکلات زیادی هستند و گره چندانی از کارشان باز نشده است.

در چهل و ششمین نشست هیات نمایندگان اتاق تهران یحیی آل‌اسحاق با اشاره به مسائل اقتصادی این روزهای کشور، رشد 6/4‌درصدی فصل بهار را در سال جاری نسبت به فصل بهار سال قبل مایه امیدواری خواند و گفت: «به نظر می‌رسد بنگاه‌های کوچک و متوسط ما هنوز درگیر مشکلات زیادی هستند و گره چندانی از کارشان باز نشده است. توصیه ما به دولت و درخواست ما از دولت این است که وضعیت این بنگاه‌ها را بیشتر مورد توجه قرار دهد چون اثرگذاری بیشتری در حوزه عمومی و اجتماعی دارند و کمک شایانی به حفظ و ایجاد اشتغال می‌کنند.» او همچنین با اشاره به نرخ تورم 1/21‌درصدی و نرخ تورم نقطه به نقطه 4/14‌درصدی عنوان کرد در این کاهش، کالاهای معیشتی و مصرفی روزانه مردم سهم چندان عمده‌ای نداشته است. آل‌اسحاق تاکید کرد باید روی دو بخش هزینه‌های تولید و هزینه‌های معیشت مردم هم توجه بیشتری صورت بگیرد تا آنچه در اقتصاد ایران در حال روی دادن است، در زندگی مردم هم ملموس باشد. او با تاکید بر اینکه باید عملکرد بودجه هم به دقت مورد بررسی قرار گیرد، گفت: «در سه‌ماهه اول سال جاری عملکرد بودجه در بخش عمرانی خوب نبود که در سه‌ماهه دوم وضعیت بهتر شد اما همیشه این نگرانی وجود دارد که از محل بودجه عمرانی برای هزینه‌های جاری دولت مصرف شود.»

روسیه در ایران بانک می‌زند
اسدالله عسگراولادی در جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران از جایگزینی روبل و ریال به‌جای دلار و یورو در تبادلات ایران و روسیه خبر داد و گفت: بانک مرکزی به دنبال طرحی است که بر اساس آن روبل و ریال جایگزین دلار، یورو و پوند در تبادلات تجاری ایران و روسیه شود. همچنین قرار بر این است که «میلیون بانک» روسیه در ایران شعبه‌ای ایجاد کند و پول صادرات ایران را ظرف سه تا پنج روز با نرخ ارز آزاد به صادرکنندگان ایرانی در تهران تحویل دهد. «میلیون بانک» روسیه در کنار بانک ملی ایران مسوول مراودات تجاری میان دو کشور است که بنا، بر این شد که این بانک در هر پنج کشور دریای خزر شعبی را ایجاد کرده و با ایران نیز به طور مشخص در موضوع پرداخت‌ها و دریافت‌ها همکاری ویژه داشته باشد. عسگراولادی بیان کرد: بنا بر این است که میلیون بانک با ایجاد شعبه در ایران ریال و ارز را میان صادرکنندگان ایرانی مبادله کند؛ به نحوی که هرچه صادرکننده ایرانی به روسیه صادر کرد با نرخ ارز آزاد ظرف سه تا پنج روز در ایران به طرف ایرانی پرداخته شود. رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه همچنین از مذاکرات خود با رئیس‌کل بانک مرکزی خبر داد که بر اساس آن بنا شده بانک مرکزی نظر کارشناسی خود را در این رابطه در دو ماه آینده بدهد.

تشکل‌ها حقوق‌بگیر می‌شوند؟
موضوع خرید ساختمان جدید برای تجمیع تشکل‌ها در اتاق تهران به رای‌گیری گذاشته شد و به‌‌رغم حضور تنها 29 نفر در جلسه و به حدنصاب نرسیدن آن طرح خرید ساختمانی برای تشکل‌های اتاق تهران به تصویب رسید. به گزارش اقتصادنیوز، اسدالله عسگراولادی نیز در این زمینه با اشاره به اینکه این چهارمین ساختمانی است که اتاق تهران می‌خواهد بخرد، بیان کرد: ۱۰۰ میلیارد تومان ذخیره اتاق تهران در املاک آن است. درصد فروش را دو سال نگیریم، مگر این پول به چه دردی می‌خورد؟ نحوه واگذاری ساختمان به تشکل‌ها از موضوع فوق هم مهم‌تر است و باید مشخص شود به چه تشکل‌هایی با چه شرایطی جا داده می‌شود. جمشید عدالتیان هم در این باره تصریح کرد: تشکل‌ها دارند حقوق‌بگیر می‌شوند در حالی که تشکل باید آزاد باشد. متاسفانه برخی از تشکل‌ها طوری برخورد می‌کنند که اتاق خوشش بیاید. محمدرضا نجفی‌منش هم با بیان اینکه ما باید مرکز جدید داشته باشیم که در آن همه تشکل‌ها را جمع کنیم، بیان کرد: یک ساختمان برای تجمیع تشکل‌ها بسیار خوب است. پورفلاح نیز با تاکید بر اینکه باید در شرایطی که نقدینگی کاهش می‌یابد به فکر حفظ ارزش پول باشیم، گفت: خرید این ملک حفظ قدرت خرید پول اتاق است. باید هدف برج‌سازی در اتاق تهران را داشته باشیم.

توسعه روابط با تایلند
«بنگو سونکی»، رئیس اتاق بازرگانی تایلند در دیدار با هیات اقتصادی ایران با اشاره به دولت تایلند بعد از کودتا که برای انجام برخی تغییرات، قدرت را در اختیار گرفته است، تشریح کرد: در سال 2015 میلادی انتخابات انجام می‌شود و به همین دلیل دولت جدید، یکی از اهداف خود را افزایش فعالیت‌های تجاری با کشورهای جهان و به ویژه ایران قرار داده است. همچنین «غلامحسین شافعی»، رئیس اتاق ایران در این نشست اظهار کرد: تاریخ روابط دو کشور نشان می‌دهد این مناسبات تنها اقتصادی نبوده بلکه مبادله فرهنگی و اجتماعی را نیز دربر می‌گیرد و دو ملت نیز این موضوع را در طول تاریخ نشان دادند که نسبت به اطراف خود مدافع بودند و نه مهاجم. او با اشاره به اینکه شیخ احمد قمی به عنوان اولین تاجری که باب روابط اقتصادی ایران را با کشور تایلند گشوده است، تصریح کرد: ما می‌توانیم در کنار یکدیگر به سطح مطلوبی از مبادلات تجاری که در سال‌های اخیر متاسفانه کاهش یافته است، دست پیدا کنیم.

دعوت به تجارت تنباکوی زیمبابوه
در همایش تجاری ایران و زیمبابوه که روز یکشنبه هفته گذشته با حضور وزیر بنگاه‌های کوچک و متوسط و تعاون زیمبابوه، سفیر آن کشور، دبیر کل اتاق ایران و معاون بین‌الملل اتاق ایران در محل این اتاق برگزار شد، بر توسعه روابط تجاری بین دو کشور تاکید شد. حسین نقره‌کار‌شیرازی با اشاره به زمینه تخصصی هیات زیمبابوه در بخش صنایع کوچک و متوسط گفت: امروزه صنایع کوچک و متوسط در افزایش روابط تجاری نقش بسزایی دارند که بازرگانان راحت‌تر می‌توانند کار خود را پیش ببرند. در ادامه جلسه، «سیتم بیسکو نیونی»، وزیر بنگاه‌های کوچک و متوسط و تعاون زیمبابوه با اشاره به وجه اشتراکات ایران و زیمبابوه اظهار داشت: زیمبابوه مشکلات زیادی در زمینه اقتصادی داشت که با ادغام وزارتخانه صنایع کوچک و متوسط و تعاون این مشکلات کمتر شده است. در سال‌های 2014 - 2012 بانک جهانی در مورد اقتصاد زیمبابوه گزارش داد بنگاه‌های کوچک و متوسط کمک زیادی به اقتصاد زیمبابوه کرده‌اند. او ادامه داد: تولید تنباکو در زیمبابوه توسط بنگاه‌های کوچک و متوسط انجام می‌شود که این محصول در دنیا حرف اول را می‌زند و می‌توانیم در این زمینه همکاری‌های خوبی با یکدیگر داشته باشیم.

احداث راه‌آهن ایران - ترکمنستان - قزاقستان
در همایش تجاری ایران و قزاقستان که روز دوشنبه هفته گذشته با حضور فعالان اقتصادی دو کشور در محل اتاق ایران برگزار شد، توسعه همکاری‌های اقتصادی و افزایش مبادلات تجاری مورد تاکید طرفین قرار گرفت. سلیمانی، عضو هیات‌رئیسه اتاق ایران با اشاره به سفر اخیر رئیس‌جمهور به همراه هیات تجاری بلندپایه ایرانی به آن کشور گفت: قزاقستان در اولویت‌های سیاست خارجی ایران قرار دارد و در دیدار روسای جمهور دو کشور بر توسعه مناسبات اقتصادی فیما‌بین تاکید شد و 10 یادداشت تفاهم همکاری در زمینه‌های صدور خدمات فنی، مهندسی توسط شرکت‌های ایرانی، تامین غلات برای ایران، ارائه تکنولوژی صنعت کشاورزی و دامپروری توسط ایران، کشت فراسرزمینی، گردشگری و صنعت نفت، گاز و پتروشیمی به امضای فعالان اقتصادی دو کشور رسید. او افزود: برای رسیدن به اهداف ابتدا باید مشکلات را بشناسیم و آنها را حل کنیم. این مشکلات شامل اخذ روادید طولانی‌مدت برای رانندگان کامیون‌های حمل‌ونقل بین‌المللی، مشکلات ساختار حمل‌ونقل زمینی و ریلی، هزینه‌های بالای تعرفه‌های گمرکی و مالیاتی و فقدان روابط بانکی بین دو کشور است. در ادامه جلسه، «آرنوو اصغر آرنوویچ»، مدیرعامل آژانس سرمایه‌گذاری و صادرات ملی قزاقستان اظهار داشت: طی سالیان قبل قزاقستان و ایران شرکای اصلی یکدیگر بودند و شاهد نظرات مشترک روسای دو کشور بودیم که سفر رئیس‌جمهور ایران به قزاقستان نشان‌دهنده این موضوع است. سطح روابط تجاری پایین است در سال 2013 حجم معاملات 620 میلیون دلار بوده است. این عدد نشانگر پتانسیل قزاقستان نیست و باید تلاش کنیم روابط تجاری را توسعه و گسترش دهیم. او افزود: احداث راه‌آهن ایران - ترکمنستان - قزاقستان، نقطه عطفی برای توسعه روابط تجاری بین دو کشور خواهد بود و باعث افزایش مبادلات کالاها به دیگر کشورهای همسایه و منطقه خواهد شد.

ایجاد خط اعتباری یک میلیارد‌دلاری میان ایران و هند
اعضای کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق تهران در نشست اخیر خود میزبان سفیر کشور هند بودند. در این نشست، فعالان بخش خصوصی ایران نسبت به عدم پایبندی برخی از همتایان هندی خود به تعهداتشان گلایه کردند و البته سفیر هند نیز به طور تلویحی خواستار افزایش سهم LC در نقل و انتقال پول میان دو کشور شد. در این نشست، دی پی سریواستاوا سفیر هند گفت: «اکنون دولت جدیدی از صنعتی‌ترین ایالت هند روی کار آمده است و وزیر خارجه این دولت، همچون اسلاف خویش به توسعه روابط تجاری با ایران معتقد است.» سفیر هند در ایران ادامه داد: «طبق توافقات، هند بخشی از پول نفت ایران را به روپیه می‌پردازد و ادامه این روند مستلزم تجارت میان دو کشور است. البته باید اذعان کنم که سیستم نقل و انتقال این پول عالی نیست اما به همکاری با بانک مرکزی ایران ادامه می‌دهیم تا این سیستم بهبود پیدا کند.» او در ادامه از ایجاد خط اعتباری یک میلیارد‌دلاری میان ایران و هند خبر داد و گفت به واسطه این خط اعتباری تا سقف 85 درصد، امکان پرداخت در پروژه‌ها فراهم می‌شود. اکنون 90 درصد هزینه صادرات به هند به صورت پیش‌پرداخت و 10 درصد از طریق گشایش LC پرداخت می‌شود. ما به این ترکیب اعتراضی نداریم اما اگر سهم LC در نقل و انتقال پول بیشتر بود، منابع بلوکه‌شده ایران در هند نیز کمتر بود.» محمد مروج رئیس انجمن صنایع نساجی کشور نیز گفت: «در دو سال گذشته مذاکرات بسیاری میان انجمن و سفارت هند صورت گرفته است و آقای سفیر به افزایش همکاری در این زمینه علاقه نشان داده‌اند اما این تمایل در میان تولیدکنندگان هندی مشاهده نشده است.» محسن حاجی‌بابا نیز گفت: «هنگامی که کالایی را از هند خریداری می‌کنیم، همتایان ما تعهدات خود را در موعد مقرر به انجام نمی‌رسانند یا با کوچک‌ترین تغییر قیمت از حمل کالا خودداری می‌کنند. بدیهی است اگر پای تحریم در میان نبود، حجم مراودات ایران و هند به این میزان نمی‌رسید. ما به عنوان فعالان بخش خصوصی برای تصاحب بازاری پایدار تلاش می‌کنیم. این تحریم‌ها دیر یا زود از میان برداشته می‌شود و زمان آن فرا رسیده است که همتایان ما در هند صداقت خود را در یک تجارت سالم ثابت کنند.»

از اتاق‌های شهرستان چه خبر؟
- نشست روسای کمیسیون‌ها و تشکل‌های اتاق کرمان با رایزن‌های بازرگانی ایران در 20 کشور جهان در اتاق کرمان برگزار شد.
- رئیس اتاق سمنان در نشست مشترک این اتاق با روسای بورس منطقه‌ای، نقش بورس منطقه‌ای سمنان را در رشد سرمایه‌گذاری بسیار مهم ارزیابی کرد.
- رئیس اتاق کرج در بیستمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش‌خصوصی البرز گفت: «با توجه به رکود اقتصادی و تورم ناشی از کمبود نقدینگی، انصاف نیست که بخش ‌خصوصی را به خاطر بدهی معوق به بانک‌ها زیر سوال ببریم.»
- رئیس اتاق سنندج در یازدهمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش ‌خصوصی کردستان از تصمیم این اتاق برای تشکیل نخستین انجمن حمایت از مودیان مالیاتی در این استان خبر داد.
استاندار یزد در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش ‌خصوصی این استان از صادرکنندگان استان خواست تا در امر صادرات کالا به دنبال بازارهای هدف مطمئن، مستمر و باثبات باشند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها