شناسه خبر : 20032 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

گفت‌و‌گو با مصطفی خان‌کرمی معاون فروش ایران‌خودرو در مورد تاثیر تسهیلات جدید بر بازار خودرو

پارکینگ‌ها خالی می‌شوند؟

دولت در شرایطی تحریک بازار خودرو را نیز در بسته سیاستی خود برای خروج از رکود گنجانده که به اعتقاد فعالان صنعت خودرو، تا روش اجرای مصوبه مربوطه و آیین‌نامه آن مشخص نشود، نمی‌توان در مورد تاثیر آن بر بازار نظر قطعی داد.

دولت در شرایطی تحریک بازار خودرو را نیز در بسته سیاستی خود برای خروج از رکود گنجانده که به اعتقاد فعالان صنعت خودرو، تا روش اجرای مصوبه مربوطه و آیین‌نامه آن مشخص نشود، نمی‌توان در مورد تاثیر آن بر بازار نظر قطعی داد. در این میان، معاون فروش ایران‌خودرو اعتقاد دارد در حال حاضر مشکل اصلی در بازار خودرو، کمبود نقدینگی مشتریان است و پرداخت وام و تسهیلات به آنها می‌تواند توان مالی و انگیزه‌شان را برای خرید خودرو بالا ببرد. به گفته مصطفی خان‌کرمی، هرچند هنوز جزییات ارائه تسهیلات به مشتریان خودرو مشخص نیست، اما در هر صورت اعطای تسهیلات در این طرح باید به شکلی باشد که ضمن جلوگیری از رواج پیش‌فاکتور صوری، در راستای هدف و طرح یعنی خرید خودرو صرف شود.
دولت در قالب بسته سیاستی خود برای خروج از رکود، وام و تسهیلاتی 25 میلیون‌تومانی را نیز برای تحریک بازار خودرو در نظر گرفت. فکر می‌کنید این موضوع تا چه حد بر بازار خودرو تاثیر بگذارد؟
هنوز مشخص نیست که وام و تسهیلات مورد نظر با چه ساز و کاری در اختیار مشتریان قرار خواهد گرفت، بنابراین ابتدا باید این موضوع مشخص شود و سپس در مورد میزان اثرگذاری آن نظر قطعی بدهیم. البته در کل به دلیل آنکه در حال حاضر مشکل اصلی در بازار خودرو، کمبود نقدینگی مشتریان است، پرداخت وام و تسهیلات به آنها می‌تواند توان مالی و انگیزه‌شان را برای خرید خودرو بالا ببرد. با این حساب اگر همه چیز طبق اصول پیش برود و تسهیلات مورد نظر در زمان مناسب پرداخت شود، تقاضای بازار تحریک خواهد شد.

ظاهراً قرار است خودروسازان اسناد فروش خود را نزد بانک مرکزی ببرند و مطابق با اعتبار در نظر گرفته‌شده، تسهیلات دریافت کنند.
همان‌گونه که گفتم جزییات طرح هنوز مشخص نیست و اعطای تسهیلات در این طرح باید به شکلی باشد که ضمن جلوگیری از رواج پیش‌فاکتور صوری، در راستای هدف و طرح یعنی خرید خودرو صرف شود. قطعاً فرآیند اجرایی موضوع چه به صورت دریافت چک از مشتریان، دریافت سفته یا... به همین سمت خواهد رفت.

به نظر شما مشتریان هم این روش را می‌پسندند؟
قطعاً؛ مشتریان تمایل دارند وام و تسهیلات را به روش سهل‌تر و از یک مرجع دریافت کنند تا اینکه بین فرآیندهای داخلی خودروساز و بانک رفت و آمد داشته باشند. در واقع اجرای سهل روش پرداخت از طریق خودروساز به مردم به نفع مشتریان و مورد رضایت آنها خواهد بود. به علاوه، در این روش نه‌تنها مشتریان با فرآیندها و پیچیدگی خاص دریافت وام از بانک مواجه نمی‌شوند، بلکه بانک‌ها هم به جای مواجه‌ شدن با حجم بالای مراجعه‌کنندگان متقاضی وام خودرو، تنها با خودروساز طرف خواهند بود و مشکلات و تبعات به بیراهه رفتن تسهیلات به واسطه فاکتورهای صوری نیز از بین خواهد رفت.

با این روش، وقتی مشتریان به نمایندگی‌های ایران‌خودرو مراجعه می‌کنند، دقیقاً چه روندی را برای خرید خودرو مورد نظر طی خواهند کرد؟
پاسخ به این پرسش منوط به نهایی شدن شیوه اجرایی طرح است. ولی آنچه ما به دنبال آن هستیم پیش‌بینی فرآیندی سهل برای دریافت تسهیلات از سوی مشتریان است که قطعاً مشابه فرآیند جاری فروش اقساطی، خیلی پیچیده نخواهد بود.

طبق این طرح، بانک مرکزی تسهیلات خود را با سود 14 درصد در اختیار بانک‌ها قرار می‌دهد و آنها با نرخ 16 درصد این تسهیلات را به خودروسازان می‌دهند. فکر می‌کنید بانک‌ها به همین دو درصد اختلاف راضی شوند یا درصد بیشتری از خودروسازها طلب کنند؟
در صورت اجرایی شدن طرح و فراهم شدن امکان دریافت این تسهیلات از بانک‌ها قاعدتاً باید طبق مصوبه بانک مرکزی اقدام شود. البته تا جایی که منافع سهامداران و شرایط جاری بازار و درخواست مشتریان اجازه دهد امکان انعطاف وجود دارد ولی اینکه چه درصد و چه میزان بتوان انعطاف نشان داد، منوط به نهایی شدن اجرای طرح خواهد بود.

آیا ممکن است بانک‌ها سودی بیشتر از مصوبه از خودروساز طلب کنند؟
مهم اجرای مصوبه است و طبیعتاً به میزانی که مصوبه شفاف بانک مرکزی اصلاحیه و الحاقیه پیدا کند، اجرای طرح مشکل خواهد شد. اگر قرار به اجرای طرح در این مدت شش‌ماهه است باید از ایجاد موانع و اضافه کردن شروط جدید خودداری شود.

آیا برای خودروسازان صرف می‌کند از تسهیلات 25 میلیون‌تومانی استفاده کنند؟
طبیعی است تسهیلات اعطایی به مشتریان، کمک به افزایش توان خرید آنهاست و این موضوع مورد توجه خواهد بود. معیار ما، اجرای مصوبه بسته سیاستی خروج از رکود در بازار خودرو است، زیرا هم به مشتری و خودروساز کمک می‌کند و هم سبب ایجاد رونق اقتصادی خواهد شد.

طبق آنچه شایع شده، تحریک تقاضا در بخش خودرو، به منظور فروش خودروهای تولیدی موجود در پارکینگ‌های خودروسازان است؛ آیا این موضوع صحت دارد؟
در خصوص موضوع پارکینگ و خواب خودرو باید توجه کرد که اولاً موجودی محصول تولیدی در پارکینگ‌ها به صورت عادی بوده و فرآیند تولید، کنترل، حمل به پارکینگ و حمل به 800 نمایندگی برای تحویل به مشتری، به طور روزانه و سیال، همیشه در جریان است. اگر فرض کنیم تولید خودروساز روزانه دو هزار دستگاه باشد و تعداد روزهای کاری را هم 25 روز فرض کنیم، کل خودروهای تولیدی در طول یک ماه، به 50 هزار دستگاه می‌رسد. این در حالی است که هم‌اکنون خودروهای موجود شرکت، کمتر از 40 هزار دستگاه است. از طرفی، این را هم باید در نظر گرفت که تعدادی از خودروها در حال حمل به نمایندگی، تعدادی در حال صدور اسناد مشتری و تعدادی نیز رزرو مشتری به منظور دریافت مدارک است. در کل به میزانی که روزانه خودرو تولید می‌شود، در حال صدور فاکتور و حمل به شبکه هستیم.

فکر می‌کنید تسهیلات 25 میلیون‌تومانی تاثیری روی فروش ایران‌خودرو بگذارد؟
ارائه تسهیلات درکل باید باعث افزایش فروش شود، ولی به دلیل ایجاد شرایط انتظار در بازار تا زمان نهایی شدن و اجرای طرح، مشتریان به نوعی برای خرید در مقطع زمانی فعلی، دچار تردید خواهند شد. البته فعلاً این اتفاق رخ نداده و تردید مشتریان و شرایط انتظاری بازار، اثر کاهشی چندانی در فروش روزانه نداشته است.

دلیل این موضوع چیست؟
موضوعات این‌چنینی معمولاً با تاخیر، اثرگذاری خواهند داشت. تا جزییات طرح روشن نشود و این اطمینان به وجود نیاید که با چه مدارک و چه سیکلی و توسط چه مرجعی می‌توان از تسهیلات 25 میلیون‌تومانی بهره‌مند شد، مشتریان تصمیم فوری برای خرید خودرو نخواهند گرفت. البته به اعتقاد من پس از شفاف شدن جزییات طرح،‌ مشتریان در بین طرح‌های فروش، این طرح را برمی‌گزینند.

در حال حاضر رقم تولید و فروش روزانه ایران‌خودرو چقدر است؟
متوسط تولید روزانه مهرماه، حدوداً 1500 دستگاه است و فروش هم تقریباً همین عدد را یا شاید کمی بیشتر، نشان می‌دهد. در نظر داشته باشید که ما اگرچه در گذشته تا روزی 2500 دستگاه نیز تولید داشته‌ایم، اما در حال حاضر سختگیری‌های کیفی، بر تیراژ تاثیر گذاشته است. در واقع موضوع محوری که طی اسفندماه سال گذشته در استراتژی شرکت تعریف شد، تولید خودرو باکیفیت بود و بر همین اساس و طبق ابلاغیه مربوطه، حتی اگر اصلاح رویه‌ها و ایجاد هماهنگی‌ها و بازسازی شبکه قطعه‌ساز و تولید و خدمات هم نیاز به کاهش تولید تا سطح 300 دستگاه در روز داشته باشد، این موضوع باید به اجرا دربیاید. بر همین اساس، از ابتدای سال فرآیند کنترل و پایش کیفیت با تعریف حدود 700 پروژه کیفی در دستور کار قرار گرفت و همچنان این رویه در حال اجراست و طبیعی است که شرکت ترجیح می‌دهد به جای تولید خودرو با کسری یک قطعه به منظور حفظ عدد تولید، با کاهش تیراژ روزانه مواجه شود، اما در عوض خودرویی باکیفیت به تولید برسد.

موضوعی که ذهن مشتریان را به خود مشغول کرده، سرنوشت سند خودروهاست، خودروسازها معمولاً تا وقتی مشتریان تسویه‌حساب کامل نکنند، سند خودرو را در اختیارشان نمی‌گذارند. قرار است وام تسهیلات 25 میلیون‌تومانی هم با این شرط (تسویه‌حساب) پرداخت شود؟
هنوز تصمیم قطعی در این مورد گرفته نشده و ما متناسب با نحوه اجرای طرح، در این خصوص تصمیم‌گیری خواهیم کرد. با این حال، طبیعی است که اسناد خودرو در رهن قرار می‌گیرد، مگر اینکه بتوانیم راه‌حلی جایگزین برای در رهن نبردن اسناد، پیدا کنیم.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها