شناسه خبر : 7767 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

مبارزه برای واردات دارو در مبارزات انتخاباتی هیلاری کلینتون

درد دارو

افزایش قیمت دارو، این روزها یکی از بحث‌های داغ در ایالات متحده است.

افزایش قیمت دارو، این روزها یکی از بحث‌های داغ در ایالات متحده است. داستان از افزایش قیمت دارویی به نام Daraprim شروع شد. این دارو که به صورت قرص و برای مصرف بیماران مبتلا به ایدز و سرطان تولید می‌شود یک‌شبه بیش از پنج هزار درصد افزایش قیمت را تجربه کرد و قیمت آن از 13 دلار به 750 دلار رسید. با مطرح شدن موضوع در مطبوعات و رسانه‌ها، شرکت موافقت کرد قیمت را نه به سطح قبل، که تا حدی که برای مردم قابل پرداخت باشد کاهش دهد.
این قول اما هنوز عملی نشده است. مدیرعامل شرکت می‌پذیرد که چنین توافقی انجام شده اما صراحتاً اظهار داشته است که برنامه زمانی برای این کار وجود ندارد. در واقع دارو در داروخانه‌ها تا قیمت 900 دلار هم در حال ارائه است و خوب است بدانید این قیمت فقط برای یک عدد قرص باید پرداخت شود. بعد از این جریان، بررسی‌ای که توسط یک نهاد خصوصی انجام شد نشان داد که این تنها مورد افزایش قیمت شدید نبوده است. حداقل 19 داروی دیگر وجود دارد که در دو سال گذشته بین 300 تا 1200 درصد افزایش قیمت داشته است. دارویی به نام Vimovo که برای درمان آرتروز استفاده می‌شود از 89/1 دلار در سال 2013 به قیمت 86/23 دلار در سال جاری رسیده است که به معنای حدود 1200 درصد افزایش قیمت است. مدیرعامل شرکت
HORIZON PHRAMA تولید‌کننده این دارو گفت این جنجال‌ها بیشتر تبلیغاتی است چون بیشتر از 90 درصد مصرف‌کنندگان این دارو تنها 10 دلار از جیب خود برای خرید دارو می‌پردازند. وی البته به این نکته اشاره نکرد که پرداخت 10دلاری هم به معنای 430 درصد افزایش قیمت است. موضوع افزایش قیمت داروی ایدز، آنقدر داغ شد که به مبارزات انتخاباتی هم راه پیدا کرد. نامزدهای حزب دموکرات همگی به این موضوع اعتراض کردند و کلینتون حتی خواستار بازرسی و تحقیق دولتی در این زمینه شده است. مسوولان شرکت اظهار می‌دارند Daraprim دیگر یک داروی قدیمی است و درآمد افزایش قیمت آن برای تحقیق روی نسل جدیدی از داروها استفاده می‌شود.
ادعایی که کلینتون و دموکرات‌ها آن را تنها سرپوشی برای حرص و طمع شرکت برای کسب سود می‌دانند. گزینه‌ای که کلینتون به عنوان راه‌حل به دنبال آن است، کسب اجازه دولتی برای واردات دارویی مشابه از انگلستان و کانادا به داخل ایالات متحده است. وی در نامه خود خطاب به سازمان غذا و دارو آورده است که نباید بیماران مبتلا به سرطان و ایدز، که گرفتاری‌های شدیدی را تجربه می‌کنند از جهت تامین دارو نیز در مضیقه باشند تنها به این دلیل که بازار داروی ایالات متحده انحصاری است. این نامه و تقاضا هنوز پاسخ و عکس‌العملی از جانب تولیدکنندگان Daraprim نداشته است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها