شناسه خبر : 18345 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

رونمایی آئودی از خودرویی با سوخت آب و دی‌اکسیدکربن

خودرو طبیعت‌دوست

شرکت آئودی در نمایشگاه شانگهای چین از خودرو خود با سوخت دیزلی آبی رونمایی کرد.

شرکت آئودی در نمایشگاه شانگهای چین از خودرو خود با سوخت دیزلی آبی رونمایی کرد. البته مدل قبلی این خودرو در دسامبر گذشته به نمایش گذاشته شده بود. این نسخه جدید از خودرو آئودی دارای یک موتور سه‌لیتری شش سیلندر با آرایش موتور V شکل است.
موتور با یک گیربکس هشت‌سرعته (دنده) به همراه یک موتور الکتریکی با باتری لیتیوم یونی 3 /17 کیلووات‌ساعتی طراحی شده است. آئودی در این خودرو از یک نوع سوخت جدید که ترکیبی از آب، دی‌اکسیدکربن و هیدروژن است، بهره می‌برد و بر خلاف سوخت‌های فسیلی هیچ‌گونه آلودگی برای محیط نخواهد داشت. این سوخت جدید از طرف دولت آلمان به عنوان حامی محیط زیست مورد تقدیر قرار گرفته است.
همچنین وزیر آموزش و پژوهش آلمان نیز در خصوص این سوخت اعلام کرده است: اگر ما بتوانیم از دی‌اکسیدکربن به عنوان ماده تولید سوخت استفاده کنیم هم به محیط زیست کمک کرده‌ایم، هم از منابع استفاده بهتری داشته‌ایم و هم توانسته‌ایم اصول اقتصاد سبز را رعایت کنیم.
نکته جالب توجه در این فناوری، استفاده از متداول‌ترین گاز گلخانه‌ای موجود در جو است که می‌توان آن را مستقیماً از جو استخراج کرد. گاز دی‌اکسیدکربن که در سطح وسیعی بر اثر سوختن سوخت‌های فسیلی وارد جو می‌شود، یکی از عوامل اصلی گرمای جهانی زمین است. اما اکنون، محققان موسسه ‌Sunfire، به لطف پیشرفت‌های علمی، ادعا می‌کنند که توانسته‌اند این گاز مخرب را بازیافت کنند و به شکلی پایدارتر، تحت عنوان سوخت کربن طبیعی درآورند.
این سوخت جدید، برخلاف سوخت‌های فسیلی حاضر، محتوی سولفور و سایر آلاینده‌ها نیست. همچنین، موتورهایی که از این سوخت استفاده می‌کنند، نسبت به موتورهای دیگر، سروصدای کمتری داشته و آلودگی کمی تولید می‌کنند.

مراحل تولید سوخت جدید
سوخت سنتزی جدید طی سه فرآیند تولید می‌شود؛ محققان نخست بخار آب را به اندازه‌ای داغ می‌کنند که در این دما مولکول‌های آن به دو عنصر اکسیژن و هیدروژن تجزیه می‌شود. این فرآیند، نیازمند رسیدن دمای بخار به بیش از 800 درجه سانتیگراد است. انرژی لازم برای داغ کردن آب و تبدیل به بخار نیز از یک فرآیند کاملاً پاک نظیر انرژی خورشیدی یا بادی تامین می‌شود. در مرحله دوم، هیدروژن و دی‌اکسیدکربن تحت فشار و دمای بالا ترکیب شده و سوخت پایه Blue Crude، تولید می‌شود و درنهایت، سوخت پایه تولیدشده، در فرآیندی مشابه پالایش سوخت‌های فسیلی، به گازوئیل تبدیل می‌شود.
کمپانی آئودی اعلام کرد: تست‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهد سوخت جدید هم با سوخت‌های فسیلی قابل ترکیب است و هم به‌صورت مجزا قابل استفاده است. کمپانی Sunfire اعلام کرد: این آزمایشگاه قصد دارد طی ماه‌های آینده بیش از سه هزار لیتر سوخت e-diesel تولید کند. این کمپانی همچنین قیمت تولید هر لیتر از این سوخت را بدون احتساب مالیات، یک دلار و 20 الی 30 سنت اعلام کرده است.






دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها