شناسه خبر : 14760 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

خبرهای کوتاه بورس

رقابت نامعقول جذب سرمایه‌های مردم را محدود می‌کنیم
معاون امور بانکی وزیر اقتصاد گفت: هیچ برنامه‌ای برای سرکشی به حساب‌های افراد نداریم و مردم مطمئن باشند اساس کار کشور، دولت و وزارت اقتصاد مبتنی بر رازداری و رعایت حریم شخصی افراد است. محمد پاریزی افزود: اینکه گفته می‌شود از بانک‌های اطلاعاتی مختلف راستی‌آزمایی می‌شود الزاماً به معنای سپرده و حساب‌های بانکی مردم نیست و اطلاعات گوناگونی هست که میزان توانایی مالی یک شهروند را نشان می‌دهد. دنبال این هستیم که همه بازارهای قانونی برای سپرده‌گذاری‌های مردمی را جذاب نگه داریم. بورس نشان‌ داده در میان‌مدت و بلندمدت برای سپرده‌گذاری جذاب است و تلاش می‌کنیم عوامل مخرب این بازار را که یکی از آنها رقابت‌های نامعقول برای جذب سرمایه‌های مردم است، محدود کنیم.

حقوقی‌ها به صندوق توسعه سهم نفروشند
مدیر صندوق توسعه بازار سرمایه گفت:‌ اکنون متاسفانه نگاه بدبینانه‌ای نسبت به صندوق ایجاد شده اما باید تاکید کنم که صندوق توسعه بازار آمده که به کل بازار کمک کند. علی سنگینیان افزود: این صندوق در راستای نقدشوندگی پرتفوی سهامداران اقدام می‌کند و اکنون دو دیدگاه وجود دارد؛ یکی اینکه پول آوردیم که بازار را مثبت کنیم و دیگر اینکه در راستای بازارگردانی اقدام به خرید و فروش سهام کنیم. دیدگاه دوم سیاست درستی است که صندوق در پیش گرفته است. وی با انتقاد دوباره از برخی شرکت‌های حقوقی که در مقابل حمایت صندوق توسعه اقدام به فروش سهام در حد بسیار ناچیز یک یا دو میلیون می‌کنند، گفت: نباید برخی شرکت‌های حقوقی در این روزها برخلاف جهت بازار حرکت کنند.

نگاه بلندمدت سرمایه‌گذاری باید در کل اقتصاد فراگیر شود
عضو هیات مدیره کانون نهادهای سرمایه‌گذاری گفت: غیرقابل پیش‌بینی بودن متغیرهای کلان اقتصادی از مشکلات فعلی سرمایه‌گذاران است. علی اسلامی‌بیدگلی با اشاره به اینکه نگاه بلندمدت سرمایه‌گذاری باید در کل کشور حاکم شود، ابراز داشت: اکنون بیش از قدرت خرید مردم، تورم افزایش یافته و یکی از مهم‌ترین مسائل این است که آیا تولیدکنندگان امکان انتقال این میزان تورم را بر مصرف‌کنندگان خواهند داشت یا خیر؟ وی پیشنهاد داد سرمایه‌گذاران از طریق نهادهای رسمی اطلاعات لازم را دریافت کنند، چراکه هم‌اکنون به دلیل عدم دسترسی به اطلاعات، برخی از سرمایه‌گذاران در قیمت‌های پیک وارد بازار شده‌اند و نتیجه آن این است که بازار سرمایه سهم کمتر از 10درصدی از سرمایه‌های مردم را دارد.

صندوق توسعه بازار معجزه نمی‌کند
حسین خزلی‌خرازی یکی از کارگزاران بازار سهام گفت: یکی از علمی‌ترین روش‌ها که در بزرگ‌ترین بورس‌های دنیا با موفقیت تجربه شده است، بحث خرید اعتباری توسط خریداران آنلاین است. همچنین سهام خزانه که امکان ورود شرکت‌ها به سهام خود را می‌دهد نیز در قانون تجارت منع شده است که باید اصلاح شود. دلیل اینکه یک مجموعه‌ای مثل صندوق توسعه بازار نمی‌تواند معجزه کند و در مقابل این بازار نقش‌آفرینی کند این است که منابع این صندوق ضمن محدودیت توان افزایش ارزش کل بازار را نخواهد داشت. به طوری که اکنون ارزش بازار 367 هزار میلیارد تومان است؛ اگر یک درصد از این ارزش افت کند، این صندوق باید چیزی حدود 3670 میلیارد تومان نقدینگی به این بازار تزریق کند، تا مانع افت یک‌درصدی کل بازار شود.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها