شناسه خبر : 10957 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

مقصد نقدینگی: سکه یا مسکن؟

قیمت سکه طی هفته گذشته بالاخره رکورد یک میلیون تومان را شکست که این جزو معدود رکوردهای دولت روحانی در مورد سکه است. این در حالی است که روند افزایشی قیمت سکه اکثراً بر پایه نرخ اونس تغییر می‌کرد و تنها در دو روز آخر هفته دلار فرمان را در دست گرفت و باعثافزایش قیمت شد.

قیمت سکه طی هفته گذشته بالاخره رکورد یک میلیون تومان را شکست که این جزو معدود رکوردهای دولت روحانی در مورد سکه است. این در حالی است که روند افزایشی قیمت سکه اکثراً بر پایه نرخ اونس تغییر می‌کرد و تنها در دو روز آخر هفته دلار فرمان را در دست گرفت و باعث افزایش قیمت شد. طی هفته گذشته قیمت اونس بیشتر روند کاهشی را تجربه کرد، اما تعطیلات روزهای جمعه تا دوشنبه در بسیاری از بازارها به دلیل تقارن با عید پاک باعث شد قیمت‌ها تغییرات محدودی را تجربه کنند. با این حال نتایج ناشی از خوش‌بینی‌ها به انتشار برخی آمارهای اقتصادی از آمریکا از یک طرف و تغییرات ریسک‌های سیاسی ناشی از روابط روسیه و آمریکا بر سر اوکراین از طرف دیگر بازار طلا را تحت کنترل خود داشت. این در حالی است که توافق روسیه و آمریکا و تعهد روسیه به حل مشکلات سیاسی اوکراین در روز جمعه هفته گذشته به خوش‌بینی‌هایی در بازار طلا منتهی شد که نتیجه آن کاهش قابل توجه قیمت اونس بود. از طرف دیگر در اواسط هفته گذشته (روز دوشنبه) بار دیگر آمریکا روسیه را تهدید به تحریم کرد و به این ترتیب شرایط برای رشد بازار طلا فراهم شد.
در این بین طی مدت مورد بررسی قیمت دلار هم تا سه هزار و 350 تومان افزایش یافت و با آنکه بیشتر بازار سکه داخل را قیمت اونس هدایت می‌کرد، اما قیمت دلار و اوج‌گیری ناگهانی آن در روز سه‌شنبه بازار سکه را در اختیار گرفت. در این میان اما پیش‌بینی‌ها از اونس نشان می‌دهد در صورت ثبات بازار ارز به زودی شاهد افت قیمت سکه در بازار خواهیم بود.
در این میان اما یکی از اخبار موثر بر بازار سکه و ارز احتمال کاهش نرخ‌های سود سپرده‌های بانکی بود که هفته گذشته منتشر شد. رئیس کل بانک مرکزی از احتمال کاهش نرخ‌های سودی خبر داد که برخی موسسات فاقد مجوز و برخی بانک‌ها آن را افزایش داده‌اند. در این صورت پیش‌بینی می‌شود بازار سکه و ارز به عنوان بازارهایی که استعداد روبه‌رو شدن با نقدینگی را دارند دوباره در دستور کار سرمایه‌گذاران قرار گیرند.
برخی تحلیلگران معتقدند حتی با فرض کاهش نرخ سود سپرده‌ها بازار ارز شانس بیشتری برای رشد دارد که این موضوع آثار غیرمستقیمی را روی بازار سکه خواهد گذاشت. این در حالی است که حتی برخی شنیده‌ها از تلاش برای هدایت سرمایه‌های موجود به سمت بخش مسکن حکایت دارند. به عقیده کارشناسان بورس و برخی افراد که در این بازار دستی بر آتش دارند در حال حاضر برنامه‌ریزی برای هدایت سرمایه‌های بازار سرمایه به سمت بخش مسکن است و کاهش نرخ سود سپرده‌ها که به شدت از طریق این بازار (بورس) مطرح شده برای آن است که سرمایه‌ها از طریق ابزارهای خاصی که برای رونق سرمایه‌گذاری در بخش مسکن تعبیه شده‌اند به این بخش هدایت شوند.
با فرض درست بودن این نظر باید گفت بازار سکه در اولویت آخر حرکت نقدینگی قرار خواهد گرفت و بعید به نظر می‌رسد سرمایه‌ها به آن سمت در حرکت باشند. به گفته یکی از تحلیلگران این بازار، تنها محرک بازار سکه، حرکت پول و منابع مالی به این سمت است و کاهش و افزایش قیمت اونس ملاک ارزیابی بازار نیست. به گفته وی، وقتی قیمت اونس افزایش می‌یابد یا برعکس پایین می‌رود قیمت سکه را با خود تغییر می‌دهد، در حالی که در برخی موارد مثل روزهای آخر هفته قبل، حتی حباب بازار منفی نیز هست. این در حالی است که اگر سرمایه‌ها به این بخش سوق یابد حباب منفی نداریم و حتی شناسایی سود بین معامله‌گران فعال به بهبود روند کلی بازار منتهی می‌شود.
در این میان با بررسی در بازار آتی نتایج مذکور تایید می‌شود. در حال حاضر در بازار آتی حجم معاملات پایین است و نظرات تحلیلگران این بازار حکایت از آن دارد که سرمایه‌گذاران در این بازار با احتیاط بیشتری به ورود اقدام می‌کنند، حال اینکه شرایط ورود به آتی سکه آسان‌تر و امکان خروج از معاملات در صورت روبه‌رو شدن با زیان، به صورت فوری‌تری امکان‌پذیر است. در این بین تحلیلگران با اشاره به نوسانات اخیر در سیاست‌های دولت معتقدند هفته‌های آینده امکان تحلیل بهتری از وضعیت بازار خواهیم داشت، چرا که نتایج ناشی از آثار روانی و واقعی سیاست‌های دولت در حوزه هدفمندی یارانه‌ها به زودی در بازارهای ارز و سکه مشخص خواهند شد. از طرفی بازار جهانی طلا احتمالاً با یک روند کاهشی بلندمدت روبه‌رو خواهد شد که قیمت اونس را تا 1100 دلار کاهش خواهد داد. نتیجه این موضوع به طور قطع کاهش قیمت سکه در بازار است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها