شناسه خبر : 14898 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

چقدر هزینه کنیم تا از اینترنت پرسرعت با قیمت مناسب برخوردار شویم؟

سرویس‌دهنده‌هایی که سینوسی عمل می‌کنند

تلفن را برمی‌دارد و با پشتیبانی شرکت مربوطه تماس می‌گیرد. «لطفاً چند لحظه منتظر بمانید… شما نفر شانزدهم در صف انتظار هستید.» پنج دقیقه می‌گذرد اما هیچ‌کس پاسخگو نیست.

علی آزاد

تلفن را برمی‌دارد و با پشتیبانی شرکت مربوطه تماس می‌گیرد. «لطفاً چند لحظه منتظر بمانید... شما نفر شانزدهم در صف انتظار هستید.» پنج دقیقه می‌گذرد اما هیچ‌کس پاسخگو نیست. در این چند روز هرچه از دهانش بیرون آمده نثار شرکت اینترنتی مربوطه کرده است. این فشارها تصمیم او را برای تعویض سرویس‌دهنده اینترنتی خود قطعی کرده، اما کدام سرویس‌دهنده خیالش را راحت می‌کند؟
امروزه معمولاً همه سرویس اینترنتی ارائه می‌دهند. کافی است هنگامی که از خیابان گذر می‌کنید نگاهی به دیوارها بیندازید «... اینترنت دو مگابایت سه هزار تومان». اما متاسفانه خبری از خدمت‌رسانی درست نیست. اگر سفری به گذشته کنید، یاد زمانی خواهید افتاد که از بیدار شدن پدر و مادر خود به دلیل صدای بلند مودم دایل‌آپ واهمه داشتید.
شاید دیگر بسیاری از اینترنت دایل‌آپ استفاده نکنند، اما طبق آمارهای منتشر‌شده توسط سازمان‌های مربوطه تا پایان سال 1391 شش میلیون و 934 هزار و 760 نفر از کاربران برای اتصال از شیوه دایل‌آپ استفاده می‌کردند. امروزه دسته‌ای از کاربران در حال انتقال به دنیای اینترنت پرسرعت هستند و دسته دیگر می‌خواهند سرویس مورد نظر خود را تغییر دهند. ارائه‌کنندگان سرویس‌های مختلفی نظیر ADSL، وایمکس، GPRS، Edge و 3G را در دسترس کاربران قرار داده‌اند، که هر کدام نقاط ضعف و قوت خاص خود را دارند. اگر وارد هر کدام از این زمینه‌ها شوید خواهید دید که هر شرکت برای اینکه بتواند مشتریان را به سمت خود جلب کند، ترفندی را به کار گرفته که در نوع خود نوعی خدمت به حساب می‌آید. در کنار این خدمات ضعف‌هایی نیز وجود دارد، که باید آنها را نیز مدنظر قرار داد.

کدام سرویس‌دهنده اینترنت بر موبایل موفق‌تر است؟
اگر از جمله افرادی هستید که در هنگام حرکت از اینترنت استفاده می‌کنند، بهترین گزینه برای شما استفاده از اینترنت موبایل‌تان است. در این زمینه سه شرکت همراه اول، ایرانسل و رایتل در دسترس کاربران قرار گرفته‌اند. به دلیل انحصاری که تا چندی پیش در دست رایتل بود همراه اول و ایرانسل در زمینه اینترنت خدمات GPRS ارائه می‌دهند. GPRS تکنولوژی است که بر بستر نسل دوم خطوط تلفن همراه ارائه می‌شود. کاربر می‌تواند با استفاده از این سرویس بین 56 تا 114 کیلوبیت بر ثانیه تبادل حجم داشته باشد.

شبکه بزرگ با سرعت متوسط
در زمینه ارائه کردن اینترنت نسل دوم موبایل یا همان GPRS می‌توان گفت ایرانسل بزرگ‌ترین شبکه را در سطح کشور دارد. طبق اطلاعاتی که این شرکت در فضای مجازی منتشر کرده تمامی آنتن‌های ایرانسل به EDGE ارتقا پیدا کرده‌اند. در تکنولوژی EDGE کاربر می‌تواند حجم تبادل داده خود را در هر ثانیه تا 236 کیلوبیت بر ثانیه افزایش دهد، البته به نظر نمی‌رسد این موضوع در مورد ایرانسل چندان صادق باشد چرا که سرعت اینترنت این اپراتور چنگی به دل نمی‌زند. قیمت تبادل اطلاعات برای سیم‌کارت‌های دائمی و اعتباری ایرانسل کیلوبایتی پنج و برای سیم‌کارت‌های پیام‌رسان کیلوبایتی سه ریال است. بسته یک ماه دو گیگابایتی این شرکت به قیمت 10 هزار تومان در دسترس کاربران ایرانسل قرار دارد.

محدود ولی با بسته‌های تشویقی
همان امکاناتی که ایرانسل در دسترس کاربرانش قرار داده برای همراه اولی‌ها نیز وجود دارد با این تفاوت که شبکه پوشش‌دهی همراه اول نسبت به ایرانسل محدودتر است و این موضوع را می‌توان برای این شرکت یک ضعف به حساب آورد. در عوض همراه اول سعی کرده در ارائه بسته اینترنتی یک ماه به کاربرانش این کمبود را با حجم 5/2 گیگابایت یعنی 500 مگابایت بیشتر از ایرانسل جبران کند. به علاوه قیمت اینترنت همراه اول نسبت به ایرانسل به ازای هر کیلوبایت یک ریال ارزان‌تر یعنی چهار ریال محاسبه شده است.

گزینه مناسب اما با پوشش محدود
اگر آنتن‌دهی ضعیف و پوشش شبکه محدود رایتل را در نظر نگیریم، این گزینه بهترین انتخاب برای افرادی است که دوست دارند در هنگام حرکت به اینترنت متصل باشند. مهم‌ترین عاملی که رایتل را از دو شرکت رقیبش متمایز می‌سازد، سرعت اینترنتی است که به پشتوانه فناوری 3G در دسترس کاربران قرار داده است. جالب اینجاست که سرعت بالاتر رایتل هزینه کمتری را برای کاربرانش به همراه خواهد داشت. این هزینه به ازای هر کیلوبایت در ساعات اوج مصرف به دو ریال خواهد رسید. به علاوه کاربران می‌توانند بسته‌های دلخواه خودشان را با سرعت‌های متفاوت تهیه کنند. البته این موضوع تنها برای هر کیلوبایت صادق است چرا که بسته‌های رایتل معمولاً چندان ارزان نیستند. برای مثال بسته یک ماه 5/1 گیگابایتی این شرکت که سرعت 128 کیلوبیت را در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد با قیمت 12 هزار و 500 تومان به فروش می‌رسد.

اما و اگرهای اینترنت وایمکس
شاید بتوان وایمکس را در ایران این‌گونه معنی کرد: همان ADSL که سیم‌هایش را جمع کرده‌اند و می‌توان آن را همه جا برد. متاسفانه طبق قوانین وضع‌شده امکان اتصال به وایمکس در حین حرکت وجود ندارد. این موضوع به این معناست که می‌توانید دستگاه را با خود به هر جا که دوست دارید حمل کنید اما سرویس اینترنت تنها در حالت سکون به شما ارائه خواهد شد. به هر حال این سرویس نیز طرفداران خاص خود را دارد، البته اگر جزو کاربران خانگی به حساب می‌آیید ADSL برای شما بهترین گزینه ممکن است.

نسبتاً موفق همراه با برخی مشکلات
معادلات در مورد وایمکس کمی فرق می‌کند. کاربر باید با مراجعه به سایت ارائه‌دهنده سرویس بسته خود را با توجه به مکان جغرافیایی خود انتخاب کند. نکته جالبی که در سایت وایمکس ایرانسل به چشم می‌خورد این است که بعضی از سرویس‌ها تقریباً قیمتی معادل قیمت ADSL شرکت‌های اینترنتی یا حتی ارزان‌تر دارند. این در حالی است که ارائه‌کنندگان سرویس وایمکس تکنولوژی گران‌تر را خریداری کرده و پهنای باندشان 25 درصد نسبت به شرکت‌های اینترنتی گران‌تر است. البته این موضوع در تهران صادق نیست و در بعضی از شهرستان‌های تحت پوشش این شرکت صدق می‌کند. در مورد قیمت نیز کاربر باید به ازای یک بسته یک ماه 128 کیلوبیتی با محدودیت حجمی پنج گیگابایت 22 هزار تومان پرداخت کند. البته کاربر می‌تواند سرعت‌های بالاتر نظیر 512 کیلوبیت بر ثانیه را با محدودیت حجمی چهار گیگابایت به قیمت 22 هزار تومان تهیه کند. از نقاط ضعف وایمکس ایرانسل می‌توان به گستردگی محدود آن اشاره کرد.

پوشش بیشتر اما ضعیف
شاید مبین‌نت از لحاظ پشتیبانی نسبت به ایرانسل ضعیف‌تر باشد، اما مناطق بیشتری از کشور را تحت پوشش خود قرار داده است. به علاوه مهم نیست کاربر در چه جایی زندگی می‌کند چرا که قیمت‌ها برای تمامی نقاط کشور یکسان تعریف شده است. مصرف‌کنندگان مبین‌نت می‌توانند سرویس 128 کیلوبایتی یک ماه این شرکت را که محدودیتی پنج گیگابایتی دارد به قیمت 20 هزار تومان تهیه کنند. در سرعت‌های بالاتر نظیر 512 کیلوبایت سرویس یک ماه چهار گیگابایتی به قیمت 24 هزار تومان در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

برترها در شرکت‌های ارائه‌کننده ADSL کدامند؟
کمپانی‌های PAP یا همان شرکت‌های ندا معمولاً به کاربران خانگی خطوط اینترنت پرسرعت یا همان ADSL را ارائه می‌دهند. در حقیقت خرید سرویس از این شرکت‌ها در حال حاضر برای کاربران خانگی بهترین گزینه است چرا که تمام آنها در چند ماه گذشته تخفیف‌هایی را روی سرویس‌های خود اعمال کرده‌اند. بهتر است قبل از اینکه به سراغ شرکت‌های اینترنتی برای تهیه سرویس مورد نظرتان بروید، میزان حجم داده مصرفی خود را در ماه مشخص کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا بتوانید از سرویس‌های حجمی شرکت‌ها استفاده کنید و هزینه کمتری را بپردازید. در این راستا چند شرکتی را که خدمات به نسبت متناسبی در این زمینه ارائه می‌دهند، انتخاب کرده‌ایم.

پر‌آوازه اما گران
شاتل؛ از اولین ارائه‌کنندگان خدمات خط دیجیتال مشترک نامتقارن (+ADSL2) در ایران و اولین اپراتور شبکه زیرساخت بی‌سیم در کشور است، به طوری که بیشترین مشترک در سراسر کشور را به خود اختصاص داده است. حدود 12 سال از فعالیت این شرکت می‌گذرد. نکته مثبتی که می‌تواند کاربران بسیار زیادی را به برند شاتل جذب کند ساعت‌های تشویقی شبانه است. در ساعات یک تا هشت بامداد فرد می‌تواند به صورت رایگان و خارج از حجمی که خریداری کرده، دانلود داشته باشد. در حقیقت اگر کاربران شاتل دانلودهای خود را به شب موکول کنند و در روز وبگردی‌هایشان را انجام دهند، می‌توانند با یک بسته پنج تا هشت گیگابایتی نهایت استفاده را داشته باشند. البته باید این نکته را نیز مدنظر قرار داد که سرویس‌های شاتل از لحاظ قیمت نسبت به بعضی از شرکت‌ها گران‌تر در نظر گرفته شده است. متاسفانه بعضی از سرعت‌های بالای این شرکت در بعضی از نقاط در دسترس نیست به همین دلیل قبل از خرید بهتر است مشتریان وضعیت مخابرات منطقه خود را از طریق سایت شاتل بررسی کنند. البته این مساله مربوط به مشکلات شرکت‌های PAP با مخابرات است که تنها خاص شاتل نیست. ضریب اشتراک سرویس‌های شاتل مانند سایر رقبا یک به هشت است.

تنوع در ارائه خدمات
پارس‌آنلاین؛ در حدود 15 سال قبل توسط سه کارآفرین تاسیس شد. در حال حاضر پارس‌آنلاین به عنوان یک شرکت ارائه‌دهنده خدمات اینترنت برجسته شناخته‌ شده است. بر اساس آنچه بر روی سایت این شرکت نوشته شده است «هدف پارس‌آنلاین، برابری سرعت واقعی دریافتی مشتریان با سرعت خریداری‌شده توسط آنهاست». اینکه پارس‌آنلاین تا چه اندازه به این هدف پارس‌آنلاین نزدیک شده است باید از مشترکان آن سوال کرد. با این حال بزرگ‌ترین مزیت پارس‌آنلاین در مقایسه با سایر رقبایش قیمت پایین و ارزان‌تر سرویس‌هایی است که در اختیار کاربران قرار می‌دهد. خدمات متنوع اینترنتی آن سبب شده تا کیفیت سرویس نیز تا حدودی قابل قبول باشد. پارس‌آنلاین نیز همچون سایر رقبا ترافیک حجمی صبح خود را باز گذاشته تا کاربران دانلودهای خود را به شب و وبگردی را به صبح موکول کنند.

با بسته‌های تشویقی جذاب
آسیاتک؛ از مجموعه شرکت‌های سرمایه‌گذاری گروه ابرارعرش که در سال ۱۳۸۲ تاسیس شد. این شرکت توانسته در سال‌های اخیر در ارائه سرویس‌های اینترنت پرسرعت به نسبت موفق عمل کند. شرکت آسیاتک از ساعت یک نیمه شب تا هشت صبح ، حجم سرویس‌های 2 ، 4 و 6 گیگابایتی را به صورت نیم بها و حجم سرویس‌های 10 گیگابایتی و بالاتر را به صورت رایگان محاسبه می‌کند. به علاوه سرویس‌های این شرکت نام‌گذاری شده برای مثال سرویس‌های نامحدود نقره‌ای و طلایی در قسمتی از زمان استفاده با سرعت بالاتری نسبت به سرویس‌های اسمی دیگر ارائه می‌شوند. ترفند دیگری که این شرکت از آن بهره برده است انتقال سرورهای سایت‌های پربازدید ایرانی به داخل سرویس‌های خود است. این موضوع باعث می‌شود قیمت بازدید از این سایت‌ها برای کاربران این شرکت رایگان محاسبه شود و سرعت لود شدن سایت توسط سرویس آسیاتک افزایش پیدا کند. این شرکت سعی کرده در زمینه قیمت سرویس‌ها تخفیف‌های خود را متفاوت‌تر از سایرین وضع کند.

ارائه‌کننده مودم ارزان
های وب؛ لوگوی این شرکت شما را به یاد یک و‌دافون برعکس می‌اندازد. ‌های‌وب سعی کرده خدمات خود را در دو سطح گوناگون به کاربران ارائه کند. اولین طرح این شرکت ارائه مودم‌هایی است که قیمت آنها نسبت به بازار پایین‌تر است. در حقیقت این شرکت سعی کرده در کنار فروش سرویس مودم را نیز با قیمت پایین‌تری به کاربرانش ارائه کند. متاسفانه این شرکت طرح تشویقی رایگان شب تا صبح خود را برای بعضی از سرویس‌هایش عرضه می‌کند که این موضوع را می‌توان یک نکته منفی تلقی کرد.

در ارائه سرویس نامحدود موفق‌تر
صبانت؛ برای سرویس‌های نامحدود خود وضعیت جالبی را به وجود آورده است بدین صورت که سرویس‌های نامحدود مشمول قانون مصرف منصفانه هستند و نحوه ارائه این سرویس‌ها بدین صورت است که مشترک می‌تواند با شروع زمان سرویس خود طبق قرارداد حجم مشخصی از سرویس را با کیفیت بالا و ضریب اشتراک‌پذیری پایین‌تری از الزامات قانونی (ضریب اشتراک یک به هشت) به صورت ضریب اشتراک یک به سه تجربه کند، س‍پس بعد از عبور از حجم مشخص‌شده امکان بهره‌برداری از سرویس با لحاظ سرعت اسمی طبق قرارداد برای کاربر فراهم می‌شود. بعضی از سرویس‌های این شرکت شامل طرح تشویقی شده‌اند و کاربر می‌تواند با استفاده از آنها از ساعت دو تا هفت صبح از اینترنت به صورت رایگان استفاده کند.

گران‌قیمت‌ترین بدون خدمات پشتیبانی
داتک؛ در رده گران‌قیمت‌ترین شرکت‌های اینترنتی قرار می‌گیرد. به جرات می‌توان گفت گران‌ترین سرویس‌ها توسط این شرکت به مردم ارائه می‌شود. وضعیت شرکت از لحاظ پشتیبانی کاربران در سطح متوسطی قرار دارد. البته شاید بتوان قیمت بالای سرویس‌های داتک را به ضریب اشتراک یک به شش این شرکت اطلاق کرد. اعمال نکردن طرح‌های تشویقی روی سرویس‌های داتک یکی از نقاط ضعف این شرکت به حساب می‌آید که در سایر رقبا دیده نمی‌شود. شاید کاسته شدن از مشترکان داتک در سال‌های اخیر به همین علت و گرانی قیمت‌های آن برمی‌گردد.

ارائه سرویس با شرایط خاص
عصر تلکام؛ این جمله در سایت عصر تلکام بسیار جالب به نظر می‌رسد: «شایان ذکر است این سرویس فقط جهت ثبت نام اولیه است و مشترکانی که در حال حاضر از سرویس عصرتلکام استفاده می‌کنند امکان خرید این سرویس را ندارند.» در حقیقت کاربر ممکن است در ابتدا سرویس مورد نیاز خود را از عصر تلکام خریداری کند و بعد از اینکه کاربر این سرویس‌دهنده اینترنتی شد، شرکت به او سرویس‌هایی با حجم و سرعت بالاتر را پیشنهاد بدهد که مد نظر کاربر نیست. چنین مشکلی چندی پیش توسط بعضی از کاربران شرکت آسیاتک نیز مطرح شده بود. به هر حال عصر تلکام نیز مانند اکثر شرکت‌های ارائه‌دهنده سرویس‌های اینترنتی طرح تشویقی شبانه را برای کاربرانش از ساعت سه تا هفت صبح در نظر گرفته است. بعضی از گزینه‌های ماهانه این شرکت گران‌تر از سایر ارائه‌دهندگان سرویس‌های اینترنتی است.

با پشتیبانی قوی
فن‌آوا؛ قیمت‌هایی متوسط که از ساعت دو تا هفت صبح طرح‌های تشویقی روی آنها اعمال می‌شود. بسیاری از کاربران فن‌آوا نقطه قوت این شرکت را در پشتیبانی آن می‌بینند. هرچند ممکن است این شرکت همچون پارس‌آنلاین گسترده نباشد اما توانسته در محدوده فعالیت خود کاربرانش را تا حد زیادی راضی نگه دارد. این شرکت برای کاربرانی که سرویس خود را بالای سه ماه خریداری می‌کنند تخفیف‌هایی را در نظر گرفته که در سایت سایر ارائه‌دهندگان سرویس‌های اینترنتی با چنین موضوعی مواجه نمی‌شوید.

ارائه اینترنت با سرعت هشت مگ
پیشگامان توسعه ارتباطات؛ در سایت پیشگامان خبری از ارائه سرویس‌های تشویقی شبانه نیست اما در عوض کیفیت سرویس‌های این ارائه‌دهنده سرویس‌های اینترنتی در سطح بسیار بالایی قرار دارد. قیمت سرویس‌ها نیز با توجه به حجمی که برای آنها در نظر گرفته شده است مناسب به نظر می‌رسد. ارائه حجم‌های کم در سرعت‌های بالا نظیر هشت مگابایت سبب می‌شود کاربران عادی نیز بتوانند اینترنت پرسرعت را تجربه کنند. البته باید این نکته را مدنظر قرار داد که تهیه سرویس با سرعت بیشتر از 128 کیلوبیت مجوزهای خاص خود را می‌خواهد.

صبح‌ها رایگان اما با سرعت پایین
لایزر؛ به احتمال زیاد اسم این شرکت چندان برایتان آشنا نیست، اما لایزر نیز در زیرمجموعه شرکت‌های ندا قرار می‌گیرد. این ارائه‌دهنده سرویس اینترنتی علاوه بر در نظر گرفتن طرح تشویقی شب که از ساعت یک تا هفت بامداد را شامل می‌شود، طرح تشویقی صبح را نیز به کار خود اضافه کرده است. در حقیقت کاربر در طرح تشویقی صبح می‌تواند از ساعت هفت تا 12 ظهر به صورت رایگان از اینترنت استفاده کند. اما این طرح تشویقی چندان هم بی‌معنا نیست چرا که ضریب اشتراکی که روی سرویس‌های این شرکت اعمال می‌شود یک به 10 است که باعث کندی سرعت اینترنت کاربر می‌شود.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها