شناسه خبر : 13791 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

روایت یوسفیان‌ملا از گزارش دولت به کمیسیون تلفیق مجلس

نوبخت گفت دست ما را باز بگذارید

در کمیسیون تلفیق عنوان شد که ارقام غیرقابل تحقق است. نمایندگان تجربیات گذشته‌شان را در اختیار آقای نوبخت و تیم اقتصادی دولت قرار دادند.

آقای یوسفیان، برخی از نمایندگان عنوان می‌کنند که آقای نوبخت در کمیسیون تلفیق به صراحت گفته اعداد درج‌شده در لایحه دولت صوری است. آیا این ادعا واقعیت دارد؟
در کمیسیون تلفیق عنوان شد که ارقام غیرقابل تحقق است. نمایندگان تجربیات گذشته‌شان را در اختیار آقای نوبخت و تیم اقتصادی دولت قرار دادند. اما آخرین حرف دولت این بود که شما بگذارید این اعداد با سقف بالا بسته شود. دست دولت را باز بگذارید. در نهایت اگر دولت نتوانست، بر اساس همان درآمدی که به دست می‌آورد تخصیص‌ها را انجام می‌دهد. دولت به نحوی به مجلس فهماند که مطمئن باشید نصف این سقف هم محقق نمی‌شود و این اعداد تنها برای این است که دست‌شان باز باشد.

این حرف بسیار غیرحرفه‌ای است. چطور دولت می‌تواند ماهی 45 هزار تومان بدهد بعد در آخر سال بگوید کسری آوردیم و پرداخت نمی‌کنیم؟
ببینید آقای نوبخت می‌گفت من قول می‌دهم و شما هم صورت‌جلسه کنید که قیمت هیچ حامل انرژی را بیش از 33 درصد بالا نمی‌بریم. خودشان می‌گویند راه‌های دیگری برای تامین درآمد دارند. در نهایت اگر کسری آوردند، راه‌های جایگزین را انتخاب می‌کنند.

برداشت از پول نفت؟ کاری که احمدی‌نژاد کرد و ممنوع بود و هم روحانی و هم مجلس به آن ایراد می‌گرفت؟
نه، قرار شده یکسری عوارض جدید کسب کنند از طریق شهرهای بالای یک میلیون نفر و راه حل‌های دیگر. اگر کسری بیاید، احتمالاً سهم تولید و سلامت را نمی‌دهند. از طرف دیگر هم قرار نیست به همه مردم 45 هزار تومان بدهند. هر کسی که مستحق نیست و یارانه بگیرد هم جریمه می‌شود. کلاً نظر دولت این است که فقط به قشر محدودی یارانه نقدی می‌دهیم. بنزین و حامل‌ها را فقط 33 درصد گران می‌کنیم. از این طریق پیش‌بینی می‌کنند آن بسته یارانه تولید را هم بتوانند تامین کنند. البته تاکیدشان این است که بسته تولیدی پول نقد نیست.

یعنی یک برداشت اشتباه رسانه‌ها و مخاطب‌ها بوده که تصور می‌کردند 10 هزار میلیارد سلامت و 10 هزار میلیارد تولید هم پول نقد است؟
دقیقاً همین طور است. دولت می‌خواهد از طریق حامل‌های انرژی و یارانه نان، پول یارانه نقدی را که 41 هزار میلیارد تومان است، تامین کند. بسته یارانه سلامت و تولید عملاً غیرنقدی است.

بخش تولید که آسیب می‌بیند. چرا تلفیق به چنین شیوه‌ای تن داد؟
ببینید دولت می‌گوید در بخش تولید اول به آن واحدهای تولیدی که پول کارگرها را نداشته و تعطیل شدند، وام می‌دهیم. یک جور تن‌خواه برای تزریق نقدینگی؛ این سهم اندکی پول نیاز دارد اما در مورد سایر واحدهای در حال ورشکستگی و زیان‌ده بسته‌های حمایتی می‌دهند که عملاً به آنها کمک می‌کند، به روزهای رونق برگردند و این تنها در دادن پول نقد نیست. شاید در بخش سوخت‌شان تخفیف دهند یا بسته‌های حمایتی برای فروش محصولات‌شان و سیاست‌های این چنینی.

در مورد یارانه‌های مردم چطور تصمیم گرفته می‌شود؟
قرار شد اول یک خط فقر را تعریف کنند. شاخص‌هایش را تا پایان سال در بیاورند. بعد هم قرار شد باز مردم بیایند و ثبت نام کنند. در نهایت هم اگر کسی ثبت نام کرد و مرکز را فریب داد در صورت مشخص شدن جریمه‌های نقدی سنگینی شود تا عملاً غربالگری نیازمندان به شیوه خوبی صورت بگیرد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها