شناسه خبر : 13597 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

وقتی از شیپور حرف می‌زنیم از چه حرف می‌زنیم؟

نسخه ایرانی ebay

شیپور قصد دارد روی سایت خود فرهنگ خرید کالاهای دست‌دوم و ارزان را نهادینه کند. از همین رو روزانه هزاران نفر متقاضی کالاهای سالم اما دست‌دوم را به خود جذب می‌کند و هر کسی قصد فروش هر کالایی را داشته باشد، می‌تواند به آن مراجعه کند. به‌ طوری که روزانه هزاران نفر از شیپور برای فروش یا خرید یا هر چیز دیگری از جمله گیتار، ساعت، لباس عروس، فرش، ماشین قدیمی، اجاره آپارتمان، خودرو، کتاب، دوربین و… استفاده می‌کنند.

«هر کالای دست‌دوم و هر وسیله ریز و درشتی را در شیپور جار بزنید و به پول تبدیل کنید.» این نخستین جمله‌ای است که کاربر در مراجعه به سایت آگهی نیازمندی‌های خرید و فروش شیپور با آن مواجه می‌شود.
شیپور قصد دارد روی سایت خود فرهنگ خرید کالاهای دست‌دوم و ارزان را نهادینه کند. از همین رو روزانه هزاران نفر متقاضی کالاهای سالم اما دست‌دوم را به خود جذب می‌کند و هر کسی قصد فروش هر کالایی را داشته باشد، می‌تواند به آن مراجعه کند. به‌ طوری که روزانه هزاران نفر از شیپور برای فروش یا خرید یا هر چیز دیگری از جمله گیتار، ساعت، لباس عروس، فرش، ماشین قدیمی، اجاره آپارتمان، خودرو، کتاب، دوربین و... استفاده می‌کنند.
شیپور به عنوان یک سایت نیازمندی بین خریدار و فروشنده ارتباط مستقیم به وجود می‌آورد تا همدیگر را پیدا کنند و نقش دلال را حذف می‌کند، سپس با توافق طرفین، نوع و مکان معامله را مشخص می‌کنند و خرید روی آن به صورت مستقیم انجام نمی‌شود و تراکنش مالی هم امکان‌پذیر نیست.
این سایت قصد ندارد شبیه eBay باشد اما بر اساس علاقه بنیانگذار آن به eBay راه‌اندازی شده اما تلاش می‌کند بدون پذیرش مسوولیت‌های حقوقی شبیه همتای ترکیه‌ای خود باشد.
شیپور، سایت آگهی نیازمندی‌های خرید و فروش در سال 1391 از سوی شرکت نت تجارت اهورا فعالیت خود را آغاز کرد. سایتی که مسوولیت تمامی آگهی‌های منتشر‌شده کالاها روی آن بر عهده آگهی‌دهنده است و بانیان آن تنها پلت‌فورمی را برای بهره‌برداری متقاضیان برخورداری از این دسته از خدمات فراهم کرده‌اند و مسوولیتی در برابر کالا، صحت و تبادلات مالی آن بر عهده نمی‌گیرند.
برای استفاده از شیپور اولین و راحت‌ترین راه پیدا کردن یک کالا، جست‌وجوی آن با کلمات کلیدی مورد نظر است. همچنین می‌توان به گروه موردنظر خود رفته و در زیرگروه موردنظر خود جست‌وجو کرده و آگهی مورد نظر را پیدا کرد. برای پیدا کردن آگهی با ویژگی خاص نیز می‌توان از فیلترینگ بالای صفحه استفاده کرد و وقتی آگهی موردنظر پیدا شد، می‌توان از طریق شماره تلفن یا ارسال پیام به آن کاربر ای‌میل داد.
در حالی که روی بسیاری از سایت‌های فراهم‌کننده پلت‌فورم‌های مشابه به دلیل جلوگیری از تبعات حقوقی حداقل‌های نظارتی روی تبادلات مالی و خرید و فروش‌ها و صحت و سقم آگهی‌ها صورت می‌گیرد اما شیپور آگهی‌دهنده و خریدار کالا را مسوول مستقیم هر نتیجه‌ای می‌داند.
شیپور در قبال محتوا، فعالیت‌ها یا عدم فعالیت‌ها و آگهی‌هایی که کاربران در سایت قرار داده‌اند، هیچ مسوولیتی نمی‌پذیرد. کاربر سایت را به عنوان فضایی که به هر کسی این امکان را می‌دهد تا درباره هر چیزی، در هر زمانی و از هر جایی تبلیغ کند، خواهد شناخت و در معاملات واقعی میان خریداران و فروشندگان شرکت نمی‌کند و هیچ کنترلی روی کالای تبلیغ‌شده از هیچ نظر، اعم از کیفیت و استاندارد و رعایت قوانین گمرکی و... و نیز درستی یا قانونی بودن موارد یا خدماتی که در آگهی به آنها اشاره شده، واقعیت یا صحت مضامین یا آگهی‌های کاربران نداشته و مسوولیت بررسی و تحقیق راجع به آنها با خود کاربران است. در واقع شیپور صرفاً محلی برای درج آگهی‌هاست.

موارد ممنوعیت روی شیپور
شیپور تا آنجا که بتواند سعی می‌کند از پذیرش هرگونه مسوولیت حقوقی پرهیز کند اما در صورتی ‌که به این نتیجه برسد که کاربری مشکل ایجاد می‌کند یا الزامات قانونی خود را زیر پا می‌گذارد، به حقوق معنوی یا قانونی شخص ثالث تجاوز می‌کند، یا نسبت به تعهدات خود و نفس سیاست‌های شیپور متناقض عمل می‌کند، خدمات و حساب کاربردی کاربر را محدود، تعلیق یا مسدود خواهد کرد.

شیپور رایگان است
پیوستن به شیپور و دیدن آگهی‌ها یا ارسال آگهی‌ها و به طور کلی برخورداری از خدمات آن برای کاربران کاملاً رایگان است. نه آگهی‌دهنده و نه بهره‌بردار آن هیچ هزینه‌ای در قبال خدماتی که دریافت می‌کند، نمی‌پردازد و مالکان این سایت به پشتوانه سرمایه‌گذار خود فعلاً دغدغه‌ای به نام درآمد ندارند و ترجیح می‌دهند ذهن‌شان را با ایده‌پردازی درباره کسب و کارشان مشغول کنند.
شیپور در همه استان‌های کشور فعالیت می‌کند و ترجیح می‌دهد مخاطبان آگهی‌دهندگان را به نزدیک‌ترین محل ارائه آن کالا راهنمایی کند. درواقع بر اساس شعار موسس آن با گسترش کاربری این سایت افراد می‌توانند کالاهای مورد نیاز خود را از محله خود تهیه کنند و نیازی به مراجعه به نقاط دوردست نیست.

حریم شخصی‌تان حفظ می‌شود
رعایت حریم شخصی در دنیای شیشه‌ای وب یکی از دغدغه‌های اصلی کاربران است و این دغدغه به ویژه در سایت‌هایی مانند شیپور که برای احراز صحت آگهی منتشر‌شده نیاز به درج یکسری مشخصات دارد، بیشتر نمود می‌یابد. از همین رو شیپور تضمین می‌دهد اطلاعات شخصی را بدون کسب موافقت صریح کاربر به شخص ثالثی برای به کارگیری در اهداف بازاریابی نمی‌فروشد یا اجاره نمی‌دهد. البته این ادعایی است که بسیاری از سایت‌های مشهور و فعال دنیا در چنین حوزه‌های کسب و کاری هم مدعی آن هستند اما هر از گاهی اتفاقات عجیب و غریب افشای اطلاعات منتشر شده موجب از دست دادن اعتماد همیشگی کاربران به آنها می‌شود.
شیپور معتقد است حفاظت از حریم شخصی کاربران را به عنوان یک اصل اجتماعی مهم به حساب می‌آورد و اطلاعات کاربر در رایانه‌هایی که توسط سیستم‌های امنیتی فیزیکی و مجهز به تکنولوژی‌های پیشرفته محافظت شده، ذخیره و پردازش می‌شود. ضمن اینکه این رایانه‌ها در موقعیت‌های گوناگون جغرافیایی واقع شده‌اند. در همین حال به کاربران خود به صورت شفاف اعلام می‌کند در صورتی ‌که نسبت به انتقال اطلاعات خود یا استفاده از آنها به روش‌های گفته‌شده در سایت شیپور معترض هستند یا رضایت ندارند، از خدمات آن استفاده نکنند.
شیپور و وابستگان، کارمندان، مدیران، شرکا و توزیع‌کنندگان رسمی آن هیچ مسوولیت قانونی و اخلاقی در قبال خدماتی که از طریق سایت‌های شیپور توسط اشخاص ثالث ارائه می‌شوند، یا برای فهرست‌ها و مضامینی که توسط اشخاص ثالث تهیه‌شده، و آگهی می‌شوند، ندارد و صرفاً در حدود قانون، آگهی‌های اشخاص ثالث را درج می‌کند. اما با وجود این عدم اقدام قانونی شیپور نسبت به نقض قوانین توسط کاربران به این معنا نیست که از حق خود نسبت به برخورد با نقض قوانین گذشته است و عمل مغایر با قوانین با برخورد متعاقب مواجه نخواهد شد اما در عین حال، تضمین هم نمی‌کند که در قبال کلیه موارد نقض قوانین توافقنامه، موارد گفته‌شده را اجرا کند.

بازار رقابت تعیین‌کننده است
فضای تعرفه‌گذاری روی کالاها و خدمات، یک فضای آرمان‌گرایانه در دنیای اقتصاد واقعی است. جایی که سلیقه مالکان و دلال‌ها و خریداران در آن نقشی ندارد و بازار رقابتی تعیین‌کننده نرخ خدمات است. چنین وضعیت آرمان‌گرایانه‌ای در سایت شیپور هم مشاهده می‌شود و حق مالک و خریدار در این عرصه حفظ می‌شود.
سایت شیپور نظارتی روی قیمت‌گذاری کالاها و خدمات ندارد و قیمت‌ها را خود کاربران تعیین می‌کنند اما معتقد است هنگامی که حجم آگهی‌ها در یک دسته‌بندی زیاد می‌شود، به دلیل ایجاد فضای رقابتی در صورت بالا بودن قیمت، کالا فروش نرفته و کاربر پس از مدتی ناچار به پایین آوردن قیمت کالای خود می‌شود و در نتیجه قیمت‌ها به صورت طبیعی تراز می‌شوند.

امنیت معاملات روی شیپور
اصولاً ماهیت سایت نیازمندی‌ها به گونه‌ای است که به دلیل حجم بالای معاملات امکان نظارت روی آنها وجود ندارد و سایت چگونگی انجام معاملات را تعیین نمی‌کند. شیپور نیز از این قاعده مستثنا نیست و نمی‌تواند روی معاملات نظارت کند اما برای جلوگیری از تقلب‌های احتمالی توسط افراد سودجو به کاربران پیشنهاد می‌دهد برای خرید، کالا را به صورت حضوری ببینند و از صحت کامل آن اطمینان خاطر پیدا کنند.

بی‌اطلاعی شیپور از میزان فروش کالاها
شیپور هنوز پس از گذشت سه سال از فعالیتش ترجیح می‌دهد نظارت دقیق و جزیی‌نگری به معاملات انجام‌شده از طریق سایت خود نداشته باشد. از همین رو هم تنها محلی برای درج آگهی و معرفی خریدار و فروشنده به یکدیگر است و اطلاعی از فروش رفتن یا نرفتن کالاها نخواهد داشت و آگهی‌دهنده‌ها خودشان باید آگهی کالاهای فروش‌رفته را از سایت حذف کنند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها