شناسه خبر : 2475 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

به بهانه افزایش مراجعه مردم به سایت شیپور

سمساری آنلاین

تجارت جهانی کالاهای دست‌دوم تاریخ طولانی دارد. تا اواسط قرن ۱۹ پوشاک بزرگ‌ترین سهم این بازار را داشت و تنها پس از توسعه صنعت و شروع تولید انبوه و رشد درآمدها، قدرت خرید میان مردم قشر متوسط هم فراهم شد. اما حالا این فرهنگ قدیمی تجارت و خرید و فروش کالاهای دست‌دوم به انواع و اقسام کالاها بسط داده شده و راه‌های تهیه و خرید آن نیز با گسترش فضاهای آنلاین تغییر یافته است.

فاطمه ملکی/کیوان ماموری
تجارت جهانی کالاهای دست‌دوم تاریخ طولانی دارد. تا اواسط قرن 19 پوشاک بزرگ‌ترین سهم این بازار را داشت و تنها پس از توسعه صنعت و شروع تولید انبوه و رشد درآمدها، قدرت خرید میان مردم قشر متوسط هم فراهم شد. اما حالا این فرهنگ قدیمی تجارت و خرید و فروش کالاهای دست‌دوم به انواع و اقسام کالاها بسط داده شده و راه‌های تهیه و خرید آن نیز با گسترش فضاهای آنلاین تغییر یافته است. در این میان از اوایل سال 1390 سایت‌هایی شکل گرفته‌اند که در کنار سایت‌های عرضه‌کننده خدمات و محصولات نو با قیمت‌های مناسب و حتی ارائه تخفیف‌های شگفت‌انگیز، بستر خرید و فروش کالاهای دست‌دوم مردم را نیز فراهم کرده‌اند و از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را در میان کالاهای رنگ و وارنگ آنها می‌توان یافت. نمونه‌های مشابه خارجی این سایت‌ها سال‌هاست که با رونق تجارت الکترونیکی و فرهنگ قدیمی موجود در این زمینه به ویژه در میان کشورهای اروپایی به ارزش‌های چند میلیارد دلاری دست یافته‌اند و نمونه‌های ایرانی آن تازه در ابتدای راه قرار دارند تا علاوه بر فرهنگ‌سازی در این حوزه، زمینه‌های رشد و دسترسی به آن را نیز فراهم کنند.
شیپور، از جمله این سایت‌هاست. سایت نیازمندی که رقیب قدیمی آن ایستگاه بود و بر اساس یک ایده شخصی منجر به ایجاد کسب و کاری شد که تا مدت‌ها در سکوت اقدامات اولیه توسعه و راه‌اندازی خود را پیش برد و حالا بزرگ‌ترین پلت‌فورم عرضه‌کننده بستر انتشار آگهی‌های خرید و فروش کالاهای در اختیار مردم را فراهم کرده است. این سایت اعلان حضور گسترده خود در بازار را پس از جذب سرمایه‌گذار خارجی که چند ماهی است به هسته اولیه تیم بنیانگذاران شیپور پیوسته است، از طریق تلویزیون صدا و سیمای جمهوری اسلامی اعلام کرد. آن هم در شرایطی که اطلاعات درستی از سطح مخاطبان و میزان مخاطبان تلویزیون نداشت و تنها ورود به فرهنگ خانواده‌ها و آشنایی با چنین پلت‌فورمی را در دستور کار خود قرار داد.
مدیر شیپور معتقد است تبلیغات گسترده آن در تلویزیون و مخاطب قرار دادن عموم قشر جامعه که شاید در برخی از شهرها هنوز آشنایی و کاربری کمی با اینترنت داشته باشند، یک ریسک بود که پذیرفتند تا بتوانند جامعه مخاطبان خود را انتخاب و آنها را به مشتریان پر و پا قرص خود تبدیل کنند. اما مهم‌ترین نیاز برای توسعه شیپور و سایت‌های مشابه آن ترویج و توسعه تجارت الکترونیکی در کشور است. تجارتی که تاکنون تنها پنج درصد از حجم تجارت الکترونیکی داخلی را به خود اختصاص داده است و هنوز در میان بسیاری از داد و ستدها و خرید و فروش‌های خانوارهای ایرانی جایگاهی ندارد. برخی تحقیقات بین‌المللی انجام‌شده نشان می‌دهد میزان درآمدهای حاصل از تجارت الکترونیکی در سال‌های آینده رشد چشمگیری خواهد داشت و قاعدتاً بازار ایران از این قاعده مستثنی نیست. قاعده‌ای که بار عمده آن مبتنی بر ایده‌های شخصی و بیزینس‌های کوچک و در قواره استارت‌آپ‌هاست که به تدریج رشد کرده‌اند و جای خود را در بازار یافته‌اند. طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته حجم مبادلات تجارت الکترونیکی تا پایان سال 2015 به 1400 میلیارد دلار خواهد رسید و ایران در حال حاضر در جایگاه صدمین کشور قرار دارد و حجم مبادلات تجارت الکترونیکی در سطح جهان در سال گذشته میلادی بیش از 680 میلیارد دلار بوده که سهم ایران از این درآمد کمتر از 5 /1 درصد بوده است. با این تفاسیر شیپور که از اندازه یک استارت‌آپ کوچک بزرگ‌تر شده است، برای بازار خرید و فروش اینترنتی به ویژه روی کالاهای دست‌دوم برنامه‌های بلندپروازانه‌ای دارد اما هنوز نگاه جدی و درآمدزایی روی آن ندارد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها