شناسه خبر : 11870 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

انتقاد رئیس‌جمهور از برخوردهای سلیقه‌ای در حوزه نشر

ضیافت یار مهربان

نمایشگاه کتاب تهران برای بیست و هشتمین بار است که در تهران برپا می‌شود. از صبح چهارشنبه گذشته ۲۴۵۰ ناشر داخلی در ۲۱۶۰ غرفه و نمایندگان بیش از ۲۸۰۰ ناشر خارجی به نمایشگاه کتاب آمده‌اند.

امیلی امرایی

نمایشگاه کتاب تهران برای بیست و هشتمین بار است که در تهران برپا می‌شود. از صبح چهارشنبه گذشته 2450 ناشر داخلی در 2160 غرفه و نمایندگان بیش از 2800 ناشر خارجی به نمایشگاه کتاب آمده‌اند. به گفته برگزار‌کنندگان امسال 300 هزار عنوان کتاب داخلی و حدود 165 هزار کتاب خارجی در نمایشگاه عرضه می‌شود. کتاب‌های عمومی، آموزشی و دانشگاهی، کودک و نوجوان و خارجی از جمله آثار عرضه‌شده در نمایشگاه کتاب هستند. بنا بر اظهارنظرهای مسوولان برگزاری این نمایشگاه، ناشران و برگزارکنندگان نمایشگاه برای حضور 10روزه در مصلای تهران رقمی نزدیک به چهار میلیارد تومان اجاره‌بها می‌پردازند.
نمایشگاه کتاب تهران با حضور 10‌روزه‌اش بحث‌های قدیمی همچون مساله تیراژ پایین کتاب در ایران و مساله ممیزی را دوباره مطرح کرده است؛ بحث‌هایی که در روز افتتاحیه نمایشگاه از سوی رئیس‌جمهور هم مطرح شد. بحث ممیزی کتاب در ایران در حالی همچنان محل گفت‌وگو است که وزیر ارشاد علی جنتی در ابتدای صدارتش در تلاش بود که این سد را حذف کند. اما به نظر می‌رسد، اراده لازم برای شکستن این سد وجود ندارد. آنچنان که حسن روحانی هم در سخنرانی آیین افتتاحیه نمایشگاه گفته است: «نمی‌توان آنچنان دروازه‌ها را باز کرد تا هر خرافه‌ای به نام کتاب در اختیار دیگران قرار گیرد، یا هر سخن افراطی به نام کتاب یا به نام دین و انقلاب در اختیار نوجوانان و جوانان ما قرار گیرد و نمی‌توان آنچنان سختگیرانه عمل کرد که برای مولف و ناشر هر روز زحمت ایجاد کرد و مولف و ناشر را در کوچه‌های پرپیچ و خم قرار داد.»
رئیس‌جمهور همچنین در خصوص مساله ممیزی کتاب تاکید کرده است: «اصول ما برای نشر، باید کاملاً شفاف، روشن و کوتاه باشد، اگر نظارت‌ها سلیقه‌ای شود آن وقت چاپ اول مجاز، چاپ دوم ممنوع و چاپ سوم مستحب می‌شود، چون سلیقه‌ای است. خدا نکند که روزی این گونه موضوعات جناحی شود و منافع شخص، گروه و جمع مدنظر قرار گیرد.»
بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از 16 تا 26 اردیبهشت‌ماه از ساعت 10 تا 20 در مصلای امام خمینی (ره) با شعار «خواندن، گفت‌وگو با جهان» برپاست.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها