شناسه خبر : 10177 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

اصلاحات نهادی و سرمایه‌گذاری

نسخه‌ای برای رشد اقتصادی

در زمانی که نرخ بهره به کمترین میزان رسیده و نگرانی از آینده رشد اقتصاد جهانی فزونی گرفته است چرا دولت‌ها بیشتر سرمایه‌گذاری نمی‌کنند؟ لاری سامرز وزیر سابق خزانه‌داری آمریکا از سیاستگذاران می‌خواهد تابه طور گسترده در هر چیز از زیر‌ساختارها گرفته تا آموزش و تحصیل سرمایه‌گذاری کنند.

در زمانی که نرخ بهره به کمترین میزان رسیده و نگرانی از آینده رشد اقتصاد جهانی فزونی گرفته است چرا دولت‌ها بیشتر سرمایه‌گذاری نمی‌کنند؟ لاری سامرز وزیر سابق خزانه‌داری آمریکا از سیاستگذاران می‌خواهد تابه طور گسترده در هر چیز از زیر‌ساختارها گرفته تا آموزش و تحصیل سرمایه‌گذاری کنند. سامرز همچنین اعتقاد دارد در جهان سرشار از نابرابری و پیشرفت‌های سریع فناوری، لازم است نظام مالیاتی رویکردی پیشرو داشته باشد. چکیده نظرات سامرز به شرح زیر است:

اصلاح نهادها
اعتمادسازی ارزان‌ترین شکل محرک است. دولت‌ها باید درک کنند که انصاف و برابری و توزیع گسترده منابع حاصل از رشد از مهم‌ترین مسائل هستند، اما این کار باید به دور از هیاهوی سیاسی و بدون ایجاد حس حسادت در میان مردم انجام گیرد. انصاف در پاداش‌دهی به تلاش‌ها و نابرابری عادلانه درآمدی می‌تواند عامل سرمایه‌گذاری در تجارت باشد. به عقیده من در 50 سال آینده نسبت به نیم‌قرن گذشته مجموع تولید ناخالص داخلی رشد کندتری خواهد داشت. ما هم‌اکنون شاهد روند نزولی هستیم و این روند ادامه خواهد یافت. به همین دلیل باید نهایت تلاش خود را انجام دهیم. به عنوان مثال از آنجا که با کاهش رشد جمعیت میزان کمی نیروی کار کمتر می‌شود باید بر بهبود کیفی آن تمرکز کرد. این بحث موضوع تحصیل و رابطه انتقال از مدرسه به محیط کار را پیش می‌کشد. نیاز بیشتری نیز برای نوآوری احساس می‌شود. امروزه بیش از هر زمان دیگر علم بازدهی دارد اما میزان منابعی که به علم اختصاص می‌یابند کمتر شده است. این رویکرد مطلوب نیست.
جامعه باید کارهای زیادی را در زمینه‌های تحصیل، بهداشت و مراقبت از سالمندان انجام دهد. اما سوال اینجاست که آیا نهادهای اجتماعی لازم برای چنین کارهایی وجود دارند؟ باید تفکرهای بنیادین و عمیقی در مورد نحوه تغییر جامعه به منظور پاسخگویی به پیشرفت فناوری صورت گیرد. درست به همان صورت که جامعه در قبال انقلاب صنعتی واکنش نشان داد.
کارهای بیشتری نیز باید برای محافظت از مردم صورت گیرد. دیگر همانند گذشته مردم کل زندگی خود را با یک کارفرما نمی‌گذرانند. کارفرمایان باید کمتر از گذشته منبع تامین اجتماعی مردم باشند. این امر مستلزم نقش اجتماعی بزرگ‌تر است. این نقش اجتماعی باید به عموم بفهماند که اقتصاد بیش از هر زمان دیگری به تحصیل و بهداشت وابسته است. علاوه بر این با بروز نابرابری‌ها نظام مالیاتی باید قدرتمندتر شود.

سرمایه‌گذاری و باز هم سرمایه‌گذاری
لازم است تقاضا برای سرمایه و تحریک سرمایه‌گذاری شدت یابد. این به معنای ایجاد زیرساختارهای بیشتر در بخش عمومی است. با کاهش نرخ سود درازمدت تسهیلات اکنون در آمریکا بهترین زمان برای سرمایه‌گذاری در زیرساختارها فرارسیده است. سرمایه‌گذاری باید در مقیاس وسیع انجام شود. حفاظت از محیط زیست ضروری است اما تصمیم‌گیری پیرامون صدور مجوز کسب و کار نباید مدت‌ها به طول انجامد.
در بخش مالی نیز مقررات‌گذاری‌های زیادی لازم است و مشکلات زیادی وجود دارد که باید حل شوند. حتی اگر همه مشکلات مهم در بخش مالی نباشد
باز هم نمی‌توان ضرورت جریان مطلوب اعتبار برای مسکن و تجارت‌های
خرد و متوسط را ندیده گرفت. این موضوع در سراسر دنیا و به ویژه در
اروپا اهمیت دارد.
بنابراین به اعتقاد من اگر عزمی برای پیش بردن اقتصاد وجود دارد
لازم است هم بخش خصوصی و هم بخش عمومی سرمایه‌گذاری‌های خود را تقویت کنند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها