شناسه خبر : 5101 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

مهریه متفاوت یک دختر تهرانی

زمستان سرد از شایعه تا واقعیت

هفته پیش تکلیف معلمان بازداشتی ایرانی در امارات تا حدودی مشخص شد. به گزارش «ایسنا» ۹ معلم بازداشتی ایرانی در امارات که حدود ۱۲ روز در بازداشت بودند، با جریمه‌های قابل توجهی به همراه سرپرست مدارس ایرانی در امارات متحده آزاد شدند.

حمیده حق‌پرست
هفته پیش مصادف با ایام عزاداری امام حسین(ع) پیشوای سوم شیعیان بود و حال و هوای ایران از خیابان‌ها و کوچه‌ها گرفته تا رسانه‌ها تحت تاثیر این روزها بود. در ارتباط با این ایام خبرها و حاشیه‌های متعددی نیز در رسانه‌ها منتشر شد. به طور نمونه می‌توان به گزارش خبری «آنا» اشاره کرد. این خبرگزاری نوشت: «آرایش ملایم ویژه ماه محرم» یا «اصلاح ویژه محرم» که از سوی برخی آرایشگران تبلیغ می‌شود، غیرقانونی است و می‌تواند به توبیخ منجر شود. این را هم اتحادیه آرایشگران زنانه تهران و هم اتحادیه آرایشگران مردانه تهران اعلام کرده‌اند. شروع این تبلیغات از چند سال گذشته در آرایشگاه‌های زنانه آغاز شد، اما بعدها دامنه آن به آرایشگاه‌های مردانه هم کشیده شد. در واقع آرایشگران برای خروج از رکود فعالیت‌شان در ماه محرم، این ترفند را به کار می‌برند تا صندلی‌های خالی خود در این دوره زمانی را پر کنند.
ماجرای «اپرای عاشورا» نیز در هفته پیش در رسانه‌ها شاهد جنجال‌های زیادی بود. «خبرآنلاین» در این‌باره نوشت: «...انتظار می‌رفت اجرایی اپرایی با تم عاشورا خیلی‌ها را راضی کند. از مسوولان حکومتی گرفته تا مخاطبانی که به دنبال نوآوری و یک اثر جدید هنری با مضمون عاشورا هستند. با این حال، بخشی از این پیش‌بینی اتفاق نیفتاد. اگرچه مسوولان ارشاد از این کار تقدیر کردند و آن را اتفاقی تازه دانستند، اما کسانی هم بودند که آماده می‌شدند تا کفن‌پوش جلوی در تالار وحدت تجمع کنند و خواستار تعطیلی و توقف این اپرا شوند. کفن‌پوشانی که چندی پیش برای یک اثر دیگر با موضوع عاشورا یعنی «رستاخیز» هم به میدان آمده بودند. ...انتشار یک فیلم در سایت‌های منتسب به جریان اصولگرا، سرآغاز پرونده‌سازی برای اثری شد که قرار بود به عنوان اثری فاخر در ایام محرم اجرا شود. فیلمی که در آن گفته می‌شد یک زن در جریان تمرین این اپرا تک‌خوانی کرده است. آنها این کار را «حرمت‌شکنی در روزهای محرم‌الحرام» دانستند و این کار را «بی‌حرمتی به سید و سالار شهیدان» دانستند...اما بهزاد عبدی آهنگساز اپرای عاشورا این اتهامات را رد کرد. او گفت فیلمی که در این سایت‌ها منتشر شده متعلق به تمرین و از کنار خواننده زن گرفته شده...در اپرای عاشورا هیچ تک‌خوانی زنی وجود نداشته است...»
«فرهیختگان» نیز در یادداشتی با عنوان «بهشتی که واس‌ماس!» به حاشیه‌ای دیگر در این ایام پرداخت و نوشت: «...در چند هفته اخیر فایل صوتی مداحی عجیبی در بسیاری از شبکه‌های اجتماعی فارسی‌زبان به اشتراک گذاشته شده و مخاطبان زیادی را به حیرت واداشته‌ است. ...از قرار معلوم یکی از عزیزان مداح که احتمالاً از همین الان خود را ساکن بهشت برین دانسته و از خدا چه پنهان شاید امکانات مورد نظر خود در سرای باقی را هم مشخص کرده باشد، با حمله به یکی از فرق تندرو اهل سنت، شعری را با ترجیع‌بند «شیعه بگو با احساس به [...] خناس - اینجی [بهشت] کلش واس‌ماس» خواننده و حضار نیز او را همراهی کرده‌اند.» این روزنامه در بخش دیگری از یادداشت آورده است: «...اگر به بیت شعر مداحی اخیر توجه کنیم، فارغ از ادبیات نامناسب، این شعر واجد مفهوم بسیار خطرناکی است که تکثیر آن می‌تواند آثار مخربی داشته باشد. براساس مفاهیم قرآنی، تنها کفار- طبق بسیاری از تفاسیر شیعه یعنی افرادی ‌که با وجود شناخت ذات باری، بر حقیقت سرپوش گذاشته و از آن روی برمی‌تابند- به صورت جاودان در عذاب خواهند ماند و سایر زمینیان به صورت‌های مختلف با گذار از مراحل متعدد سرانجام در دیار باقی به آرامش خواهند رسید.
این قبیل اشعار به صورتی ترویج‌دهنده این امر هستند که به غیر از معتقدان به مذهب ما همه فرق اسلامی، اهل کتاب، بسیاری از مصلحان دیگر و... در اقصی‌نقاط عالم جایی در جنت ندارند. به عبارت دیگر همه به غیر از هم‌مسلکان ما کافرند و لاجرم محروم از رحمت الهی هستند. در طول تاریخ تسلط این نوع نگاه‌ها بر جوامع موجب برپایی فجایع بزرگی شده است؛ فجایعی‌که هنوز نیز در مناطقی چون خاورمیانه، آفریقا و... قربانی می‌گیرد.» در بخش پایانی این یادداشت هم آمده است:... اگر دیروز جلسات ذکر مصائب اهل‌بیت محتاج حماسه حسینی مرحوم مطهری بود، امروز به نظر می‌رسد که برای حفظ دین و دنیای شهروندان این سرزمین، باید در این قبیل نشست‌ها در کنار مرور تراژدی عاشورا، مقولاتی چون ادب، جلوگیری از توهین به بزرگان فرق دیگر به‌ویژه صحابه جلیل‌القدر پیامبر، رواداری، ارج نهادن به حقوق انسانی، پذیرش تنوع عقاید و... نیز مورد توجه ویژه بانیان این جلسات قرار بگیرد. به این ترتیب به‌جای حصارکشی دور بهشت، می‌توان این مجالس را به فضایی برای همدلی پیروان دین حنیف و حتی سایر شهروندان علاقه‌مند به مفاهیمی چون آزادی، عدالت، دفاع از حقوق اقلیت و... بدل کرد.

جریمه ۱۶۰ هزار درهمی معلمان ایرانی در امارات
هفته پیش تکلیف معلمان بازداشتی ایرانی در امارات تا حدودی مشخص شد. به گزارش «ایسنا» ۹ معلم بازداشتی ایرانی در امارات که حدود ۱۲ روز در بازداشت بودند، با جریمه‌های قابل توجهی به همراه سرپرست مدارس ایرانی در امارات متحده آزاد شدند. دادستانی العین این معلمان را به بهانه نداشتن مجوز کار در این منطقه (العین ابوظبی) مجرم اعلام و هر کدام را به پرداخت پنج هزار درهم محکوم کرده است. معلمان باید این جریمه را پرداخت کنند تا پاسپورت‌هایشان آزاد شود. گفته می‌شود وزارت آموزش و پرورش این جریمه را پرداخت کرده اما مشخص نیست که آیا در آینده این جریمه از حقوق معلمان کم خواهد شد یا نه. همچنین وکیل این ۲۲ نفر طلب ۱۰۰هزار درهم حق‌الوکاله کرده است.

زمستان سرد برای ایران
سازمان مدیریت بحران کشور طی نامه‌ای به ۲۲ دستگاه و سازمان مرتبط مانند وزارت نیرو، صدا و سیما، وزارت کشور، هلال احمر و ستادهای بحران استان‌ها در خصوص پیش‌بینی‌های لازم برای وقوع زمستان بسیار سرد، رخداد ال‌نینو و سیل شدید در کشور هشدار داد. در این نامه که به تایید مراجع مسوول در سازمان مدیریت بحران کشور رسیده، آمده است: پیرو نامه حمید چیت‌چیان وزیر نیرو در خصوص احتمال وقوع زمستان بسیار سرد و پدیده ال‌نینو در پاییز و زمستان امسال به ویژه در ماه‌های آبان و آذر همچنین بارش‌های زیاد و وقوع سیل شدید در کشور، اقدامات لازم در دستور کار قرار گیرد. احمد صادقی، رئیس ستاد مدیریت بحران تهران در گفت‌وگو با «اعتماد» در این مورد گفت: این نامه دو، سه هفته قبل از سوی رئیس ستاد مدیریت بحران کشور صادر شده بود. اما این مساله، رخداد عجیبی نیست. گویا کل جهان با تغییرات اقلیمی روبه‌رو شده است و پیش‌بینی می‌شود ایران هم از این قاعده مستثنی نباشد. به گفته وی این نامه تنها برای آمادگی سازمان‌های ذی‌ربط برای مواجهه با حوادث طبیعی احتمالی صادر شده و نباید باعث نگرانی شود.
«جوان» نیز در گزارشی با عنوان «اختلاف زمستانی ایران و آمریکا» به این ماجرا پرداخت و نوشت: هفته پیش خبری از قول معاون مرکز پیش‌بینی آب و هوای آمریکا روی شبکه‌ها قرار گرفت مبنی بر اینکه «ال نینو»، قدرتمندترین چرخه آب و هوایی 65 سال گذشته، تاثیرات عظیمی بر آب و هوا در سراسر جهان خواهد داشت که به موجب آن خاورمیانه و از جمله ایران زمستان سختی خواهد داشت. در مقابل، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی ایران معتقد است فصل پاییز و ماه‌های ابتدایی زمستان نه‌تنها سردتر نخواهد بود، بلکه دمای هوا، گرم‌تر از حد نرمال پیش‌بینی شده است. در گذشته‌های نه‌چندان دور، پدربزرگ‌ها بر اساس تجربیات‌شان می‌توانستند تا حدود زیادی آب و هوای آینده را به خصوص زمستان‌ها پیش‌بینی کنند. آنها وضع بهار و تابستان را مورد ارزیابی قرار می‌دادند و از پاییز و زمستان و میزان سرما و بارش‌هایش می‌گفتند و جالب اینکه در اکثر مواقع هم درست از آب در می‌آمد. امسال نیز برخی بزرگان از زمستانی سرد سخن می‌گویند و یکی از دلایل آنها این است «تابستانی که گرمایش پوست بکند، زمستانش هم می‌سوزاند!» اما در مقابل این نوع پیش‌بینی‌ها سازمان عریض و طویلی به‌نام «هواشناسی» هم وجود دارد که با نوع پیش‌بینی‌هایش طی ماه‌های اخیر، موجب رقم خوردن وقایع و حوادثی شد که بعضاً ناگوار هم بودند. حال در شرایطی سازمان هواشناسی ایران در مقابل پیش‌بینی پدربزرگان از گرم شدن زمستان خبر می‌دهد که اکثر سازمان‌های هواشناسی، زمستان سختی را برای اکثر کشورها و به خصوص خاورمیانه و ایران اعلام کرده‌اند.

نخستین آمار رسمی از تن‌فروشی در ایران
هفته پیش کارگروه آسیب‌های اجتماعی معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری نشستی را برگزار کرد که در آن موضوعاتی بیان شد که جزو کم‌سابقه‌ترین‌ها بودند؛ نشستی با عنوان «سلامت زنان و رفتارهای پرخطر با تمرکز بر تن‌فروشی» که در آن نتایج تحقیقاتی درباره زنان تن‌فروش و مردان مشتری آنها برای نخستین‌بار اعلام شد. به گزارش «شهروند» در این نشست، «ژاله شادی‌طلب»، جامعه‌شناس، نتایج پژوهشی را که به گفته خودش هشت سال پیش و برای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سطح شهر تهران با همکاری سایر سازمان‌ها مانند قوه قضائیه انجام شده است، برای نخستین بار اعلام کرد. او گفت باید با بررسی علل تن‌فروشی در جامعه دریابیم که چه اقداماتی را می‌توان انجام داد که باعث کاهش شیوع آن در اجتماع شود. به گفته این جامعه‌شناس درباره تعداد زنان تن‌فروش در کشور و سطح شهرها و محلات هیچ آمار دقیقی وجود ندارد: اگر هر مسوولی با توجه به مسوولیت خود آماری را از این زنان اعلام و منتشر کند هم درخصوص صحت آن خودش مسوول است... تعداد کل زنان تن‌فروشی که در این پژوهش قرار گرفتند حدود ۳۰۰ نفر (به طور دقیق ۲۸۹ نفر) بودند که عمدتا در خیابان‌ها آنها را پیدا کردیم...۷۶ درصد زنان حاضر در این پژوهش اظهار کردند که هرگز سابقه فرار از منزل را نداشته‌اند...بعضی تصور می‌کنند میان مصرف مواد و تن‌فروشی ارتباط وجود دارد درحالی‌که تنها ۲۳ درصد این زنان قبل از گرایش به تن‌فروشی مصرف‌کننده مواد بوده‌اند.
علاوه بر آن تنها ۱۲ درصد زنان حاضر در این پژوهش، قبل از گرایش به تن‌فروشی، تجربه ورود به زندان را داشته‌اند...کمتر از هفت درصد این زنان گفتند که برای تامین هزینه‌های مصرف مواد خود اقدام به تن‌فروشی کرده‌اند... ۹ درصد این زنان برای نخستین بار به اجبار شوهر، ۱۸ درصد به اجبار والدین (غالباً پدر) مبادرت به تن‌فروشی کرده‌اند...عمدتاً شروع کار آنها هم در ۱۸ یا ۱۹‌سالگی بوده است.. به ترتیب مسوولیت تامین مخارج چند نفر در زمان تن‌فروشی، مهم‌ترین دلیل و دارای بیشترین فراوانی در میان زنان تن‌فروش بوده است.... تنها ۲۲ درصد آنها قبل از ورود به این فضا شاغل بوده‌اند و در واقع ۸۰ درصد آنها اعلام کرده‌اند که هیچ شغلی نداشتند و در عین حال مسوول تامین زندگی چند نفر بوده‌اند...بیشتر این زنان در سن ۲۰‌سالگی برای اولین بار اقدام به تن‌فروشی کرده‌اند ...۱۱ درصد این زنان دارای ازدواج دائم، ۴۲ درصد مجرد و ۳۹ درصد مطلقه، چهار درصد بیوه و همچنین تعداد کمی از آنها کسانی بوده‌اند که بدون طلاق، جدا از همسر خود زندگی می‌کرده‌اند.

مهریه متفاوت یک دختر تهرانی
مهریه محیط زیستی یک دختر تحصیلکرده تهرانی به ماجرایی جالب و قابل تقدیر تبدیل شده است. نوعروس جوان که مهریه‌اش را ساخت آبشخور برای حیوانات حیات وحش در نظر گرفته است، اصرار دارد نامش فاش نشود. وی در گفت‌وگو با «ایران» تاکید می‌کند مهریه‌ای که توسط دخترها و پسرها و خانواده‌هایشان قبل از ازدواج تعیین می‌شود، به نوعی نشان‌دهنده نوع تفکر و دیدگاهشان به زندگی یا شاید هم دلمشغولی‌هایشان باشد... تصمیم من کاملاً اتفاقی شکل گرفت و پس از آن در اجرایش مصمم شدم. در واقع یکی از همکارانم که از دغدغه‌های محیط زیستی من آگاه بود، حدود یک ماه پیش از من پرسید حالا که قرار است ازدواج کنی، به عنوان فرد علاقه‌مند به محیط زیست و عضو فعال در حیات وحش، چه تصمیمی برای انتخاب مهریه‌ات گرفته‌ای؟ همان موقع بود که جرقه انجام کاری متفاوت در راستای تحقق ‌بخشیدن به آرزوهایم در ذهنم شکل گرفت.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها