شناسه خبر : 4385 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

ششمین دوره سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران در محوطه برج میلاد

مجسمه‌های سنگی پای برج میلاد جان گرفتند

این سمپوزیوم که از روز ۲۳ شهریور آغاز به کار کرد، در دو بخش اصلی و دانشجویی در حال برگزاری است.

این سمپوزیوم که از روز ۲۳ شهریور آغاز به کار کرد، در دو بخش اصلی و دانشجویی در حال برگزاری است. در بخش اصلی ۱۰ مجسمه‌ساز داخلی و ۱۲ هنرمند مجسمه‌ساز از کشورهای آلمان، ایتالیا، اسپانیا، مکزیک، بلژیک، یونان، ترکیه، آلبانی، چین و تایوان به خلق آثار خود می‌پردازند. هنرمندان شرکت‌کننده در بخش اصلی آثار حجمی خود را از درون قطعات سنگ‌های تراورتن به ابعاد ۳۰۰ در ۱۵۰ در ۱۰۰ سانتیمتر بیرون می‌کشند و سنگ مورد استفاده برای دانشجویان شرکت‌کننده به اندازه ۱۵۰ در ۵۰ در ۵۰ سانتیمتر است. ششمین سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران کارش را با دبیری سید مجتبی موسوی و ریاست جمال کامیاب آغاز کرد، متریال امسال سنگ انتخاب شد و فراخوان منتشر شد. محوطه اطراف برج میلاد، جایی بود که برای قرار گرفتن سنگ‌ها و تراش آنها انتخاب شد. قرار بود امسال، حاشیه دریاچه چیتگر تهران به عنوان مکان برپایی سمپوزیوم ششم انتخاب شود، اما در نهایت کار به برج میلاد کشید؛ جایی که پیش از این نیز یک دوره میزبان مجسمه‌سازان شده بود. «کارلوس روبرتو مونگه سانچز»، هنرمند مجسمه‌ساز مکزیکی که یکی از شرکت‌کنندگان در این سمپوزیوم است، می‌گوید: «تاکنون در ۱۶۰ سمپوزیوم در ۴۰ کشور شرکت داشته‌ام ولی این سمپوزیوم در تهران یکی از بهترین سمپوزیوم‌هاست که تاکنون شرکت کرده‌ام. به این دلیل که سازماندهی خوبی داشته و از روز اول سنگ‌ها آماده بودند و ابزار خوبی در اختیارمان گذاشتند که با این ابزار می‌توانیم ظرافت در آثارمان به خرج دهیم، چیزی که شاید اگر ابزار در اختیارمان نبود به آن نمی‌رسیدیم. اکنون می‌توانم با صراحت بگویم، من تاکنون سه سمپوزیوم خیلی خوب در دنیا رفته‌ام که یکی در جزایر قناری، دیگری در آرژانتین و دیگری در اینجا (تهران) بوده است.» او با اشاره به این‌که قصد دارد اثر خود را با الهام از تهران قدیم بسازد، گفت:«تهران قدیم زیبا و معصوم بود و تهران امروز مدرن و امروزی و باید تلفیقی از این دو عنصر برای زیباتر شدن این شهر چه از نظر روح شهری و چه مبلمان شهری در نظر گرفته شوند.» یکی دیگر از شرکت‌کنندگان در این سمپوزیوم «والکر اشناگتن»، هنرمند و استاد مجسمه‌ساز آلمانی است که آرزو می‌کند اثرش در یکی از مناطق کویری ایران به نمایش درآید. والکر نام اثرش را «دروازه آسمان» انتخاب کرده و در مورد آن گفت: «آن را طوری طراحی می‌کنم که نور خورشید بتواند کامل وارد آن شود، ولی اگر این اثر در فضای شهری و در بین ساختمان‌ها قرار گیرد، مسلماً عنصر نور را از دست خواهد داد. برای من مهم است که نور دقیقاً وسط این اثر قرار گیرد.» به سه نفر اول برگزیده این سمپوزیوم دیپلم افتخار و جوایز نقدی اهدا خواهد شد. برای نفر اول برگزیده این سمپوزیوم مبلغ ۳۵۰۰ دلار آمریکا، مبلغ سه هزار دلار به نفر دوم و مبلغ ۲۵۰۰ دلار برای نفر سوم در نظر گرفته شده است. همچنین همزمان با این رویداد انجمن مجسمه‌سازان ایران پیشنهاد داده است روز ۱۳ مهرماه سالروز تولد «ابوالحسن صدیقی»، بزرگ‌ترین مجسمه‌ساز ایران به عنوان روز مجسمه‌ساز در تقویم رسمی کشور ثبت شود.ششمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران تا ۱۵ مهر برپاست.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها