شناسه خبر : 12713 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

هم‌اندیشی اصحاب فرهنگ و هنر با وزیر اقتصاد

شاید وقتی دیگر

اولین نشست اصحاب فرهنگ و هنر با علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی دوشنبه عصر در سالن اجتماعات این وزارت برگزار شد.

اولین نشست اصحاب فرهنگ و هنر با علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی دوشنبه عصر در سالن اجتماعات این وزارت برگزار شد. در این نشست که با حضور علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی، علی مرادخانی و حجت‌الله ایوبی معاون امور هنری و معاون امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرتضی کاظمی، مشاور اقتصاد فرهنگ و هنر وزیر ارشاد، مجید ملانوروزی مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی معاونت هنری و حسین طاهری رئیس مرکز هنرهای نمایشی برگزار شد، علیرضا بختیاری مدیر مسوول موسسه مطبوعاتی دنیای اقتصاد، ایرج راد و حمید نوربخش مدیرعامل خانه تئاتر و خانه موسیقی، نمایندگان اتحادیه ناشران و چاپخانه‌داران و مژگان والی‌پور مدیر گالری والی و جمعی از خبرنگاران نیز حاضر بودند. علی مرادخانی در ابتدای این نشست با اشاره به جلساتی که پیش از این در خصوص ساماندهی مسائل مالیاتی حوزه فرهنگ و هنر برگزار شده، گفت: مباحث زیادی در حوزه فرهنگ و هنر و در خصوص مبانی نظری اقتصاد فرهنگ و هنر از جمله برای خود ما و حاضران در این نشست که دست‌اندرکاران این عرصه هستیم، مطرح است و ابهامات زیادی در این خصوص وجود دارد به طوری که گاه چگونگی برخورد با این موضوع چندان روشن نبوده است ولی طی جلساتی که برگزار شد، راهنمایی‌های بسیار مفیدی از سوی دوستان پیشنهاد و مسائلی هم حل ‌و فصل شد.
او با اظهار امیدواری از اینکه نشست حاضر به جمع‌بندی مطلوبی در حوزه اقتصاد فرهنگ و هنر منجر شود، افزود: ما در بعضی موارد همچون صنعت چاپ، سینما و همچنین در حوزه مطبوعات هنوز به نتیجه نهایی نرسیده‌ایم که امیدوارم در این جلسه بتوانیم به صورت دقیق‌تر این مسائل را مطرح کنیم و به سرانجام مناسبی برسانیم و نتیجه مطلوبی را برای آینده فعالیت‌هایمان رقم بزنیم.
علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه این نشست اظهار کرد: تحولات فرهنگی و انقلاب فرهنگی همیشه مقدم بر تحولات صنعتی بوده است. تولیدات فرهنگی و هنری تاثیر انکارناپذیری بر مقوله اقتصاد دارد چرا که فرهنگ نتیجه کنش‌های افراد در جامعه و این رفتار ناشی از دیدگاه و باورهای مردم است که این باورها را فرهنگ می‌سازد. هنرمندان در طول تاریخ بیشترین نقش را در جامعه ایفا کرده‌اند، به طور مثال تاثیر یک اثر هنری از جمله نقاشی با ساعت‌ها سخنرانی و کتاب‌هایی که نوشته می‌شود برابری می‌کند. وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد: تحولات اقتصادی در ایران و دستیابی به رشد اقتصادی پایدار بدون پیش‌نیازهای فرهنگی امکان‌پذیر نیست. اولین پیش‌نیاز در این خصوص نیز رسیدن به این نقطه است که ایجاد درآمد به عنوان ارزش مثبت در جامعه شناخته شود و برای نیروی کار و سرمایه ارزش قائل شویم. در حال حاضر هنوز گرایش‌هایی به این باور که سرمایه‌دار و سرمایه‌گذار به عنوان افراد نامطلوب تلقی می‌شوند در جامعه وجود دارد که تصور درستی نیست. اسلام دین رهبانیت نیست و تغییر این باور و نگاه و تبدیل آن به مشارکت در تولید مستلزم کار فرهنگی گسترده است که هنرمندان می‌توانند نقش بی‌بدیلی در این زمینه داشته باشند. آنها با خلق آثار هنری می‌توانند این ذهنیت را در مردم ایجاد کنند که خرید اجناس خارجی افتخار محسوب نمی‌شود و حتی نوعی ضدارزش است.
در وزارت اقتصاد یک برنامه راهبردی برای مجموعه وزارتخانه و سازمان‌های تابعه آن در هفت محور تهیه شده است که دستیابی به اهداف این برنامه مستلزم همراهی و مشارکت اصحاب فرهنگ و هنر است. از جمله مهم‌ترین این اولویت‌ها نیز تقویت توان ثروت‌آفرینی و تولید کشور در عرصه‌های داخلی و خارجی است.
طیب‌نیا تاکید کرد: امروز در پیچ تاریخی سخت هستیم و باید از آن به سلامت عبور کنیم. امروز با وجودی که تحریم‌ها پابرجاست اما کاهش معنادار تورم و ثبات و آرامش در جامعه حاکم شده و چرخ‌های تولید به حرکت درآمده است. وزیر اقتصاد در خاتمه تاکید کرد: اقتصاد فرهنگ و هنر در کشور ما در وضعیت مناسبی قرار ندارد در حالی که در سایر کشورها این حوزه پول‌ساز و درآمدزاست. ما وظیفه خود می‌دانیم که با شما هنرمندان همکاری داشته باشیم و سعی می‌کنیم در زمینه مشکلات مالیاتی هنرمندان و اهالی فرهنگ پیشقدم باشیم و در جهت حل مشکلات آنها گام برداریم و با همکاری شما زمینه پررونق شدن اقتصاد هنر را فراهم کنیم. در ادامه این مراسم تعدادی از اهالی فرهنگ دیدگاه‌ها و نظراتشان را مطرح کردند و وزیر در پایان مراسم درباره سخنان آنها اظهارنظر کرد. وزیر اقتصاد دولت یازدهم با تاکید بر اینکه مالیات بر ارزش افزوده قابل حذف نیست، گفت: مالیات بر ارزش افزوده به اعتبار کالاست نه خریدار آن، بنابراین مطبوعات گرچه از مالیات بر درآمد معاف هستند اما باید مالیات ارزش افزوده را پرداخت کنند.
طیب‌نیا در ادامه این نشست بیان کرد: ما به دنبال اجرایی شدن طرح جامع مالیاتی هستیم و تاکنون نیز اقدامات زیادی در این زمینه انجام شده و بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در زمینه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری هزینه کرده‌ایم. با ارائه سامانه جامع اطلاعاتی از هزینه‌ها و درآمدهای همه مودیان بخش زیادی از نقص‌های سیستم مالیاتی کشور برطرف می‌شود و با این تکنولوژی دیگر ارتباط بین مودیان مالیاتی با افراد قطع خواهد شد و دیگر سلیقه‌های شخصی اعمال نمی‌شود و زمینه‌های فساد نیز از بین خواهد رفت. از دیگر ویژگی‌های طرح جامع مالیاتی این است که رسیدگی به امور مردم از حالت پرونده‌محور بودن خارج می‌شود و نکته مهم دیگر این است که علی‌الراس به طور کامل از ادبیات مالیاتی کشورمان حذف خواهد شد. وزیر اقتصاد درباره معافیت مالیاتی فعالیت‌های فرهنگی توضیح داد: در دنیا بحث مالیات بر درآمد بسیار جدی پیگیری می‌شود و معافیت مالیاتی معنایی ندارد اما در ایران فعالیت‌های فرهنگی از معافیت مالیاتی برخوردارند که ما هم در شرایط کنونی به آن قائل هستیم. ولی اگر روزی اقتصاد فرهنگ رونق بگیرد و درآمدهای آن زیاد شود معافیت مالیاتی را حذف خواهیم کرد اما در حال حاضر درآمد بخش فرهنگ به اندازه‌ای نیست که بخواهیم بر دریافت مالیات از آن اصرار کنیم. در حال حاضر داشتن نگاه درآمدی به حوزه فرهنگ را دنبال نمی‌کنیم و دقیقاً به همین دلیل است که حتی آگهی‌های مطبوعات نیز شامل مالیات نشده‌اند. این وزیر دولتی در پایان سخنان خود درباره تامین امور مالی بخش فرهنگ از راه بازار سرمایه این‌گونه توضیح داد: این طرح خوبی است که از سوی اهالی فرهنگ پیشنهاد شده و ما هم می‌توانیم در این باره جلسه‌ای با سازمان بورس و اهالی فرهنگ برگزار کنیم. در ادامه مرتضی کاظمی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم که در این نشست حضور داشت با اشاره به صحبت‌هایی که وزیر اقتصاد درباره اقتصاد فرهنگی مطرح کرده بود، گفت: در نظام برنامه‌ریزی کشور هنوز این نگاه وجود دارد که کالای هنری یک کالای لوکس است. او ادامه داد: در دولت تدبیر و امید موضوع رونق اقتصاد فرهنگ و هنر ذکر شده است و همین مساله باعث شده است اتفاقاتی بیفتد که شاید چهار سال قبل وجود نداشت. در این راستا ما از یک وضعیت ناباوری و بی‌توجهی به سمت یک وضعیت توجه به فرهنگ و هنر حرکت می‌کنیم. کاظمی اضافه کرد: تردید نکنیم اگر توجه جدی به وضعیت اقتصاد فرهنگ و هنر و اشتغال‌زایی صورت گیرد،‌ این حوزه در مدت دو دهه می‌تواند سهمی در حد و اندازه‌ای از مبادلات نفتی داشته باشد. مشاور وزیر ارشاد در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در دوران گذار اقتصاد فرهنگ و هنر تازه متولد شده باید توجه بیشتری به این مقوله صورت گیرد و شاید در این مدت ذکر مالیات مثل سم باشد چون باعث فرار سرمایه‌گذاران می‌شود. او به برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در وزارت ارشاد اشاره و اظهار کرد: ما برنامه‌ریزی کرده‌ایم که در برنامه ششم بستر لازم برای رونق اقتصاد و فرهنگ و هنر تامین شود، ضمن اینکه سیاست‌های کلان را هم دنبال می‌کنیم. اما در این راستا نیازمندیم وزارت امور اقتصادی و دارایی به جذب سرمایه کمک کند. مخصوصاً اینکه مالیات باعث فرار سرمایه‌گذاران می‌شود. کاظمی ارتقای نظام کسب‌وکار،‌ توسعه صنایع فرهنگی و توزیع عادلانه کالاهای فرهنگی را از جمله سیاست‌های کلانی دانست که پیگیری خواهد شد.
مشاور وزیر ارشاد همچنین با تاکید بر اینکه متاسفانه در بحث توزیع ضعیف هستیم و برخی از استان‌ها فقط یکی دو کتابفروشی دارند و در هزار شهر اصلاً سالن سینما وجود ندارد، از طرف اهالی فرهنگ قول داد که می‌توان تا یک دهه دیگر شاهد شکوفایی ظرفیت فرهنگ و هنر کشور بود.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها