شناسه خبر : 38521 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

کارآفرینان پساکرونا

کووید 19 چگونه بر نسل بعدی کارآفرینان تاثیر می‌گذارد؟

 

هلیا عبداله‌زاده/ نویسنده نشریه

85شاید شما هم تصور می‌کنید با هجوم بی‌رحمانه پاندمی به جهان، کارآفرینی نیز همچون دیگر حوزه‌های اقتصاد دستخوش ناخوش‌احوالی شده است. اما گزارش‌ها حاکی از روند دیگری است. فوربس می‌نویسد کارآفرینی با چنان انفجاری رشد کرده است که حالا کارآفرینان می‌توانند روی رکوردهای خود شرط‌بندی کنند.

هنگامی که بیماری همه‌گیر کووید 19 اقتصاد را به بن‌بست کشاند، بیش از 30 میلیون کسب‌وکار کوچک در سراسر ایالات متحده دچار سقوط مالی شدند. اما از زمان آغاز این رکود -که بالاترین نرخ بیکاری از زمان رکود بزرگ و از دست رفتن سرسام‌آور 22 میلیون شغل را رقم زد- کارآفرینی با افزایشی کم‌سابقه روبه‌رو شد؛ روندی که تاکنون ادامه داشته است. در فوریه 2021، تقریباً 430 هزار آمریکایی تقاضای خود را برای راه‌اندازی شرکت‌های جدید ثبت کردند، آماری که نسبت به فوریه 2020، 40 درصد افزایش داشت. تجزیه و تحلیل داده‌های سرشماری ایالات متحده توسط گروه نوآوری اقتصادی نشان می‌دهد، در پایان سال 2008 -اولین سال رکود بزرگ- تقاضانامه‌های کسب‌وکار تقریباً 230 هزار مورد کاهش یافته بود. در حالی که در پایان سال 2020، درخواست‌های کسب‌وکار بیش از 200 هزار مورد افزایش پیدا کرد.

این روند سبب شد فوربس نسخه دومی از Next 1000 خود را منتشر کند؛ فهرستی از کارآفرینان سراسر آمریکا با درآمد یا بودجه کمتر از 10 میلیون دلار. یک‌چهارم متقاضیان، کسب‌وکار خود را در میان همه‌گیری در سال 2020 یا بعد از آن آغاز کرده بودند. آماری که 18 درصد بیشتر از سال پیش بود.

به‌علاوه، تقریباً 55 درصد از متقاضیان نیمه‌نهایی، خود را به عنوان یک فرد رنگین‌پوست و 60 درصد خود را زن معرفی کرده بودند. صنایع برتر این فهرست شامل خرده‌فروشی و تجارت الکترونیکی، بهداشت و علوم و غذا و نوشیدنی بود. فیلیپ گاسکین، قائم‌مقام کارآفرینی در بنیاد کافمن می‌گوید: «آمار کارآفرینی در طی همه‌گیری افزایش داشته و آمریکایی‌ها مشاغل جدیدی را با نرخ‌هایی بی‌سابقه در تاریخ آغاز کرده‌اند، اما ما باید دلیل آن را بررسی کنیم. در حالی که نرخ کارآفرینان جدید بالاترین میزان در 25 سال گذشته بوده، در بحبوحه بیکاری گسترده، بسیاری از افراد کسب‌وکارشان را به دلیل ضرورت و نه به انتخاب خود راه می‌اندازند.»

 

چرا اکنون با همیشه متفاوت است؟

تریلیون‌ها دلار محرک، همراه با اعتبار ارزان، بانک‌های باثبات و بازار مسکن روبه رشد، به کارآفرینان اطمینان داد که از سرمایه و اعتمادبه‌نفس لازم برای آغاز به کار برخوردارند. همزمان، با افزایش کار از راه دور، دسترسی به خدمات نرم‌افزاری و فضای ابری قدرتمند و در عین حال مقرون‌به‌صرفه، و همچنین دسترسی مداوم به رسانه‌های اجتماعی، ورود به تجارت از هر زمان دیگری آسان‌تر شد.

به گفته پائول فلاترز، بنیانگذار و مدیرعامل شرکت Trajectory Partnerships (شرکت متخصص در تجزیه و تحلیل روندها و رفتار مصرف‌کنندگان) یک‌سوم افراد دارای شغل جانبی (side-hustlers - افرادی که در کنار یک شغل نان‌آور، کسب‌وکار شخصی خود را اداره می‌کنند) از نظر جمعیت‌شناسی اعضای نسل Z هستند.

نسل Z فشار جهانی‌شدن، اتوماسیون و تغییر هنجارهای کاری را فرصتی برای پرداختن به علایق جانبی خود در زمینه‌های شغلی می‌داند. در حقیقت، طبق آمارهای مطالعات، 65 درصد از پاسخ‌دهندگان نسل Z معتقدند در 10 سال آینده صاحب مشاغل شخصی مختص خود خواهند بود.

فلاترز می‌گوید: «نسل Z انتظارات متفاوتی از کار دارد. نسل‌های قدیمی‌تر در انتظار یک محیط کار بسیار سخت و انعطاف‌ناپذیر بودند که در آن برای قدم گذاشتن در خارج از چارچوب‌های مشخص‌شده، آزادی وجود نداشت. در حالی که نسل Z، انتظار یک فضای اقتصادی انعطاف‌پذیر را دارد- و این شامل توانایی و فرصت انجام کاری است که متعلق به خود آنهاست.»

او می‌افزاید: «افزایش side-hustle (شغل دوم) مدت‌ها قبل از همه‌گیری آغاز شده بود. تغییرات بلندمدت شیوه کار در طول دهه‌ها، به تدریج استقلال بیشتری در آن ایجاد کرده و مفهوم کار 9 صبح تا 5 عصر را از بین برده، در نتیجه کارمندان فراغت پیدا کرده‌اند تا به فعالیت‌های فوق‌برنامه و مورد علاقه‌شان بپردازند. آنچه همه‌گیری برای برخی انجام داد، تبدیل این سرگرمی‌ها به منبع درآمد بود- به ویژه برای میلیون‌ها کارگر که به دلیل بحران کووید 19 شغل خود را از دست دادند. آمارهای جهانی هم نشان می‌دهد در حالی که نرخ اشتغال به تدریج بهبود یافته و جذب نیرو برای کارفرمایان از اهمیت بالاتری برخوردار شده، اما میلیون‌ها شغل در طی همه‌گیری از بین رفته است. بخش عمده‌ای از این مشاغل مربوط به کارمندان جوانی است که در رده‌های پایین مشغول به کار بودند.

فلاتر می‌گوید: «به دلیل شوک واردشده به سیستم که در نتیجه آن، ساعات کار مردم کوتاه شد یا از کار بیکار شدند، بسیاری احساس کردند فقط برای درآمدزایی هم که شده، کارآفرین شوند. مشاغل جانبی، بیشتر به دلیل ضرورت اقتصادی در مرکز توجه قرار گرفتند.» اما برای بسیاری از کارمندان جوان، شغل جانبی فقط نوعی درآمد اضافی نیست، بلکه علاقه‌مندی و حرفه‌ای است که مایل‌اند مدیریت آن را در کنار شغل اصلی روزانه خود بر عهده بگیرند. آنها مایل‌اند وقت و انرژی لازم را برای انجام هر دو کار بگذارند زیرا این کار به زندگی آنها معنا و مفهوم بیشتری می‌دهد. از سوی دیگر، همه‌گیری مردم را مجبور کرد با مرگ‌ومیر نزدیکان و عزیزانشان و از همه مهم‌تر، احتمال مرگ خودشان روبه‌رو شوند. کووید باعث شد مردم -هر سن و سالی که دارند و هر زمانی که برایشان باقی مانده- به این فکر کنند که چگونه می‌خواهند بقیه عمر خود را سپری کنند.

 

ظهور کارآفرینان کوچک

هنری لانگر 12ساله است. ساکن لس‌آنجلس است و چیزهای زیادی برای سرگرمی در خانه دارد؛ از جمله دو سگ، یک گربه، یک آفتاب‌پرست و یک مارمولک خانگی. اما چیزی که او به آن دسترسی ندارد فوتبال، بیس‌بال و دوستانش هستند. خلأهایی که کلاس‌های زوم مدرسه نمی‌توانند آنها را پر کنند. وقتی مشخص شد که قرنطینه طولانی خواهد بود، هنری به کاری نیاز داشت تا او را سرگرم نگه دارد و همچنین برایش چنددلاری سود داشته باشد. بنابراین او یک شرکت شکلات‌سازی با نام Sweet Henry’s را تاسیس کرد. او می‌گوید: «من واقعاً پخت‌وپز و شکلات را دوست دارم. اوایل خیلی سخت بود که همه شکلات‌ها را نخورم.» منهای داستان شکلات، داستان‌های مشابه زیادی از روزهای قرنطینه از تمامی کشورها بیرون می‌آید.

کلویی هانس 12ساله، تولید لوازم آرایش laughing را در زیرزمینی در شیکاگو با دوست صمیمی‌اش اولیویا راه‌اندازی کرده است. میکا هاریگان 10ساله، یک GoFundMe راه‌اندازی کرد تا یک اتوبوس مدرسه را به یک کامیون لیموناد با اسم Micah’s Mixx تبدیل کند. کارولین جونز 14ساله در آستین، یک فروشگاه مجازی در Depop ایجاد کرده تا لباس‌های داخل کمدش را به فروش بگذارد.

آیا همه‌گیری می‌تواند باعث پرورش نسل متفاوتی از کارآفرینان شود؟ پاسخ دقیق به این سوال دشوار است اما این‌طور که به نظر می‌رسد «اتفاقی» در حال رخ دادن است. از زمان شروع کووید 19، درخواست‌های مربوط به شناسنامه‌های مالیاتی کارفرمایان به‌طور قابل توجهی افزایش یافته است. طبق گفته محققان موسسه اقتصاد بین‌الملل پیترسون، این یعنی آمریکایی‌ها در سال گذشته 4 /4 میلیون شغل جدید آغاز کرده‌اند. این آمار با 24 درصد افزایش نسبت به سال 2019، رکورددار است. سرشماری انجام‌شده، درخواست‌های شغلی را بر اساس سن ردیابی نمی‌کند و سیستم‌های عامل مانند Kickstarter ،GoFundMe و Instagram نیز به Entrepreneur گفته‌اند که هیچ داده یا اطلاعات دقیقی در مورد سن کارآفرینان ندارند. بنابراین مشخص کردن اینکه دقیقاً چه مقدار از این رشد مربوط به کودکان و نوجوانان است، دشوار است. با وجود این متخصصان بر این باورند که از نظر تاریخی، بحران‌ها همواره زمینه‌ساز کارآفرینی بوده‌اند - و این بحران خاص با برخی عوامل منحصربه‌فرد کودک‌محور همراه است. بسیاری از والدین کارآفرین که به‌طورهمزمان مشغول کار و مراقبت از کودکانشان هستند، مشتاق‌اند چیزی غیر از محتوای TikTok و بازی Minecraft به بچه‌های خود ارائه دهند. این موضوع ایجاد یک کسب‌وکار را به جایگزینی جذاب تبدیل کرده است. در همین حین، فرهنگ به‌طور کلی در حال پوست‌اندازی و جایگزینی عادت‌های جدید به جای سنت‌های قدیمی است و به نظر می‌رسد این فرهنگ جدید با یک موج تازه و مملو از روحیه استارت‌آپی همراه است. برای جوانان جاه‌طلب و بلندپرواز، این همه یکی از بزرگ‌ترین درس‌های کارآفرینی را به همراه دارد: زمان و شرایط غیرقابل پیش‌بینی، مملو از فرصت‌اند. در رکود بزرگ 2008 برنامه‌های تجاری افت کردند. اما طبق تحقیقی که داده‌های مجله Journal of Economics & Management Strategy را تجزیه و تحلیل کرده، میزان کارآفرینی در این بازه افزایش داشته است. این مطالعه نشان می‌دهد به‌رغم بحران مسکن و تنگنای اعتباری، این موج توسط افرادی که شغلی نداشتند و در تقلای زنده ماندن بودند، هدایت شده. یکی از راه‌هایی که این افراد پیدا کردند، روشی متفاوت برای کسب درآمد از خانه‌ها و اتومبیل‌هایشان بود که عصر بزرگ اشتراک‌گذاری را آغاز کرد. در حقیقت، رکود اقتصادی باعث ایجاد غول‌های استارت‌آپی امروز از جمله Uber، Airbnb، Slack، Pinterest و Groupon شد.

گرچه آنچه اکنون اتفاق افتاده بسیار متفاوت است اما راشمی منون، کارآفرین مرکز مطالعات کارآفرینی دانشگاه میشیگان می‌گوید: «هر زمان که تغییر بزرگی داشته باشید، خواه رکود اقتصادی باشد یا چیزی مانند کرونا، این تغییر نیازهای جدیدی را به‌وجود می‌آورد. نیازها پایه و اساس یک استارت‌آپ‌اند، این‌طور نیست؟ اگر آنها نیازی را برطرف نکنند، شما کسب‌وکاری ندارید. وقتی همه‌چیز مثل همیشه پیش می‌رود، یافتن فرصت‌های جدید دشوارتر است. حتی وقتی موفق به پیدا کردن فرصتی می‌شوید، شرکت‌های بزرگ آن را به سرمایه خود تبدیل می‌کنند و ورود به آن سخت است.» استارت‌آپ‌ها نیز معمولاً از رکود بهره خوبی می‌برند زیرا در دوران رکود منابعی مانند استعداد و فضای اداری ارزان شده و متصدیان بزرگ تضعیف می‌شوند. به همین دلیل است که ما شاهد ظاهر شدن اقتصادهای مجازی در طی همه‌گیری در حوزه خرید مواد غذایی، بهداشت و درمان و محل کار هستیم.

 طبق گفته اریک جونز، معاون بازاریابی شرکتی موسسه فناوری وردپرس، کودکان و نوجوانان به عنوان نسلی وارد بازار کار خواهند شد که بیش از هر نسل دیگری کارآفرین است. جونز هر سال دستور انجام یک تحقیق برای درک بهتر نسل Z را می‌دهد. جدیدترین اطلاعات وی نشان می‌دهد که 62 درصد از نسل Z (سنین 6 تا 25 سال) در حال برنامه‌ریزی برای شروع کسب‌وکار خود هستند، در حالی که تنها 50 درصد از نسل قبلی این هدف را دارند. جونز می‌گوید: «این نسل در تمام طول زندگی خود در معرض رسانه‌های اجتماعی قرار داشته. بنابراین شاید تصور اینکه چگونه خودشان را تبلیغ کنند برایشان شهودی و طبیعی‌تر است و این توانایی برای هر کارآفرینی بسیار حیاتی است.» او به عنوان پدر کارولین، نوجوانی که لباس‌هایش را به فروش گذاشته است، در صندلی ردیف اول نشسته و این نسل را نظاره می‌کند. دخترش این کار را در یوتیوب یاد گرفته است!

متیو واگستاف، بنیانگذار «بازار کارآفرین جوان» در روچستر نیویورک، جنبه دیگری از همه‌گیری را مشاهده کرده که ممکن است اشتیاق کودکان برای کارآفرینی را مشتعل کند. او می‌گوید: «راستش من احساس می‌کنم پدر و مادرهایی که با آنها در ارتباط بوده‌ام از کووید و مسائل پیرامون آن به شدت خسته شده‌اند و در عین حال سخت در تلاش‌اند از منبع اصلی درآمد خانواده مراقبت کنند.» او کنجکاو است که بداند آیا بچه‌ها در حال جذب این اضطراب‌اند و سعی می‌کنند راه‌حل‌های خود را پیدا کنند. وی می‌افزاید: «من هنوز نمی‌دانم انگیزه بچه‌ها حمایت از والدینشان است یا فقط دنبال چیزهای سرگرم‌کننده هستند، اما یک گروه کوچک بین آنها هست که واقعاً منظم و فکرشده عمل می‌کنند، وب‌سایت خود را دارند و در شبکه‌های اجتماعی بسیار فعال هستند.»

 

نسل بعدی کارآفرینان

کووید 19 موجی از نوآوری‌های مثبت و منفی را در دنیای کارآفرینی به وجود آورده است. محققان و کارآفرینان زندگی خود را وقف ایجاد آینده‌ای بهتر برای مصرف‌کنندگان و سازمان‌ها می‌کنند. در کنار ریسک‌های قابل توجهی که کارآفرینان متحمل می‌شوند، برای پایان دادن به بحران کووید 19 و طراحی تکنیک‌های جدید برای انطباق با جهان پس از همه‌گیری انجام مطالعات علمی ضروری است. با وجود آنکه کارآفرینان خوش‌بین و انعطاف‌پذیر هستند، این همه‌گیری آنها را ملزم کرده تا رویکرد کسب‌وکار خود را برای دهه‌های آینده تغییر دهند. گرچه برخی از مشاغل به شدت سقوط کرده‌اند، اما سایر عناصر پیرامون این همه‌گیری باعث ایجاد نسل بعدی کارآفرینان شده است.

آیا ممکن است نتایج مثبتی برای جامعه و دنیای تجارت در دوران کووید19 و پس از آن ایجاد شود؟ البته. بیشتر این تغییرات دقیقاً در مقابل چشمانمان در حال رخ دادن است. مشاغل مختلف در سراسر جهان گرد هم آمده‌اند تا مانند گذشته و حتی بهتر از آن به جامعه خود خدمت کنند. با وجود فاصله‌گذاری اجتماعی، کارآفرینان راه‌حل‌هایی برای مسائل و مشکلات پیرامون این همه‌گیری ابداع کرده‌اند. کارخانه‌های نوشیدنی، مواد ضدعفونی‌کننده برای کارکنان بهداشت و درمان تولید کرده‌اند. طراحان مد، به تولید تجهیزات محافظتی شخصی مانند روپوش و ماسک روی آورده‌اند. افراد مختلف سایت‌های جمع‌آوری کمک مالی را برای کسانی که در شرایط سخت مالی به سر می‌برند یا از کار اخراج شده‌اند سازماندهی کرده‌اند. فوران همکاری و مساعدت از زمان شروع همه‌گیری دست کمی از یک معجزه ندارد. با وجود این، آیا همه‌گیری میزان کارآفرینی را افزایش می‌دهد؟

کارل اولریش، استاد دانشگاه وارتون پنسیلوانیا و معاون کارآفرینی و نوآوری می‌گوید: «افرادی که چشم‌انداز خلاقانه‌ای برای حل مشکلات دارند برای کمک به میدان آمده‌اند و این مطمئناً تکانه‌ای برای کارآفرینی است. برخی از این تلاش‌ها و ایده‌ها به ایجاد مشاغل جدید منجر می‌شوند.»کارآفرینان جوان امروز با واقعیت جدیدی روبه‌رو هستند که آنها را به افرادی بسیار انعطاف‌پذیر تبدیل می‌کند. شرکت‌های موفقی مانند Airbnb ،Slack ،Venmo و Square همه در نتیجه رکود اقتصادی سال 2008 به وجود آمده‌اند. شاید به دلیل همه‌گیری کنونی شاهد تولد سازمان‌های بیشتری باشیم که زندگی مردم را تغییر می‌دهند. کارآفرینان افرادی هستند که فرصت‌های ایجاد تغییرات اجتماعی مثبت را تشخیص داده و بر اساس آن عمل می‌کنند. سازمان‌هایی که تصمیم می‌گیرند از تغییر شرایط استفاده کنند، موفق خواهند شد و سازمان‌هایی که از این قافله عقب می‌مانند، حذف می‌شوند.

شاید مهم‌ترین نقشی که کارآفرینان طی یک بحران بر عهده دارند این است که آنها متعهد به بهبودی شرایط هستند. آنچه طی همه‌گیری اتفاق افتاده تاثیرات ماندگاری بر جوامع خواهد گذاشت. با این حال، ابتکار عمل و تعهد دانشمندان جرقه‌های خوش‌بینی را در سراسر جهان روشن کرده و ممکن است پایه و اساس نسل بعدی کارآفرینان را بنیان گذارد. کمترین درس کرونا برای دنیای تجارت آن بود که فردا قابل پیش‌بینی نیست؛ پس باید همین امروز کاری کرد. اما برای آنکه کارها و مشاغل جدید فرصت زنده ماندن و رشد داشته باشند دولت‌ها باید دسترسی کارآفرینان به بودجه؛ فرصت، دانش و پشتیبانی لازم برای راه‌اندازی یک تجارت پررونق و ماندگار را تضمین کنند.

منابع:

1- Brody, Liz. The pandemic created the next generation of great entrepreneurs. Entrepreneur. April 14, 2021

2- Kordestani, Milan. How will covid-19 impact the next generation of entrepreneurs, Entrepreneur. November 5, 2020

3- Peralta, Paola. Young workers are set to redefine small businesses post-pandemic. Benefit news. July 21, 2021

4- Ahuja, Maneet. The Next 1000: How and where entrepreneurship has surged in the past year. Forbes. Jun 16, 2021

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها