شناسه خبر : 4494 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

چرا اوباما از برجام حمایت کرد؟

در جست‌وجوی صلح

اوباما از توافق بین‌المللی به رهبری ایالات متحده با ایران حمایت کرد و اظهار داشت کنار گذاشتن این توافق، راه را برای شروع جنگ با این کشور باز می‌کند.

جولیا ادواردز/روزنامه‌نگار

اوباما از توافق بین‌المللی به رهبری ایالات متحده با ایران حمایت کرد و اظهار داشت کنار گذاشتن این توافق، راه را برای شروع جنگ با این کشور باز می‌کند. او با روشی که همتایان قبلی او، کندی و ریگان در زمان جنگ سرد استفاده کردند کنگره را تحت فشار قرار داد و اظهار داشت رد شدن این توافق در کنگره، نه‌تنها باعث شتاب ایران در دستیابی به سلاح هسته‌ای خواهد شد، که به اعتبار آمریکا نزد افکار عمومی جهان به شدت صدمه خواهد زد.«استفاده از راه‌حل نظامی، آن هم وقتی ما توافقی بسیار سخت را حاصل کرده‌ایم که دنیا هم از آن حمایت می‌کند، کار عاقلانه‌ای به نظر نمی‌رسد. ما در حال حاضر باید بین صلح و نوعی از جنگ انتخاب کنیم. این جنگ ممکن است فردا یا سه ماه دیگر آغاز نشود، اما در نهایت و در صورت رد شدن این توافق، به زودی جنگی اتفاق خواهد افتاد.»
اوباما تلاش می‌کند تا نمایندگان کنگره را متقاعد کند از این توافق حمایت کنند. او از مردم خواست با نمایندگان خود تماس بگیرند و از آنها بخواهند در حمایت از این توافق رای دهند. نگرانی اوباما بیشتر بابت نمایندگان جمهوریخواه کنگره ‌است که با این توافق مخالف‌اند و اعتقاد دارند مفاد آن به گونه‌ای نیست که راه دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را به طور کامل مسدود کند.
او که در دانشگاه آمریکایی، همان‌جا که کندی در سال 1963 از پیمان منع سلاح هسته‌ای با روسیه دفاع کرد، سخنرانی می‌کرد، اظهار داشت: «این قدرتمندترین پیمان منع اشاعه سلاحی است که تا‌کنون وجود داشته است.» او همچنین با اشاره به سخنان نتانیاهو که این توافق را باعث تهدید این رژیم خوانده بود اظهار داشت:« من در صداقت نتانیاهو شک ندارم، اما به نظر من او سخت در اشتباه است»
اوباما بیشتر از همه نگران وقوع جنگی دیگر است. ترسی که خانواده‌های آمریکایی آن را به خوبی درک کرده و با آن همذات‌پنداری می‌کنند. احتمالاً به همین دلیل بود که بعد از سخنان اوباما، سخنگوی مجلس نمایندگان ایالات متحده در سخنانی تاکید کرد که: «گزینه جایگزین برای توافق بد فعلی اوباما با ایران، جنگ نیست. بلکه دستیابی به یک توافق خوب است.»
سخنان او البته تقریباً مورد تمسخر اوباما قرار گرفت: «این جمله را به دفعات شنیده‌ایم.» این یک توافق بد است و ما به توافقی خوب نیاز داریم «پیشنهاد من این است: توافق فعلی را رد کنید تا به سمت توافقی بهتر حرکت کنیم، البته بهتر برای ایران.»
سخنان اوباما بخشی از تلاش‌هایی است که او انجام می‌دهد تا تایید لازم برای توافق 14 جولای با ایران را بگیرد. این توافق میان ایران و شش قدرت جهانی و پس از 18 ماه مذاکره مستمر حاصل شده است. قرار است ایران فعالیت‌های هسته‌ای خود را که همیشه اظهار داشته صلح‌آمیز است تحت نظارت قرار داده و در مقابل تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشور لغو شود. اجرایی شدن این پیمان، یا حداقل بخشی از آن‌ که به ایالات متحده مربوط است، نیازمند تایید کنگره است. عمده تاکید اوباما در سخنرانی‌هایی که به منظور همراهی افکار عمومی با این قرارداد انجام می‌دهد بر این موضوع است که این توافق به سود همه طرفین است و منتقدانی که اعتقاد دارند توافقی بهتر، قوی‌تر و... قابل دستیابی بود در اشتباه هستند. به نظر می‌رسد اوباما نه‌تنها نمی‌خواهد خود آغازکننده جنگی دیگر در خاورمیانه باشد، که تصمیم دارد به جانشین‌اش نیز تا حد امکان چنین فرصتی را ندهد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها