شناسه خبر : 19727 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

چرا فرانسه یکی از اولین شرکای تجاری ایران شد؟

بازار بزرگ

سال‌ها تنش و دیپلماسی، در نهایت به نتیجه رسید. توافق هسته‌ای ایران مورد موافقت همه طرفین قرار گرفت و اجرایی شد و رئیس‌جمهوری این کشور بعد از سال‌ها تحریم برای سفری رسمی به اروپا وارد شد.

میشل استوتارد/روزنامه‌نگار فایننشال تایمز

سال‌ها تنش و دیپلماسی، در نهایت به نتیجه رسید. توافق هسته‌ای ایران مورد موافقت همه طرفین قرار گرفت و اجرایی شد و رئیس‌جمهوری این کشور بعد از سال‌ها تحریم برای سفری رسمی به اروپا وارد شد. این اولین سفر رسمی رئیس‌جمهور ایران به فرانسه از سال 1999 به بعد محسوب می‌شد. این سفر به قراردادهایی بزرگ در زمینه انرژی، خودروسازی و هواپیمایی منجر شد. در این سفر، هیاتی از فعالان اقتصادی رئیس‌جمهور ایران را همراهی می‌کردند.
فرانسه یکی از سرسخت‌ترین مخالفان ایران در سال‌های سخت مذاکرات هسته‌ای بود و شاید به دلیل همین سابقه بود که روحانی در سخنانی در پاریس اظهار داشت آمده تا صفحه روابط ایران و فرانسه را ورق بزند و تلخی‌های گذشته فراموش شود. با وجود این سابقه البته، روحانی به صورت رسمی و با تشریفات کامل در فرانسه مورد استقبال قرار گرفت. وزیر امور خارجه فرانسه مراسم استقبال رسمی از روحانی را انجام داد تا پس از آن وی به دیدار اولاند در کاخ الیزه برود. جایی که قرارداد خرید 118 فروند هواپیما از ایرباس، قرارداد نفتی با توتال و قراردادی در زمینه خودروسازی با سیتروئن فرانسه امضا شد. دیدار بعدی روحانی با مانوئل والس بود که عده‌ای از مدیران رده‌بالای اقتصادی فرانسه وی را همراهی می‌کردند. والس اعلام کرد فرانسه آماده حضور در ایران و نقش‌آفرینی در دوران بعد از تحریم این کشور است.
حضور در اقتصاد ایران و عقد قراردادهای اقتصادی با ایران، برای فرانسویان فرصت مغتنمی است. اقتصاد 400 میلیارددلاری ایران بازار خوبی برای فعالیت است، آن هم در دورانی که بخش بزرگی از جهان در رکود به سر می‌برد. این فرصت برای فرانسه آنقدر مهم بود که این کشور اولین گروه تجار خود را در اوایل سال 2014 به ایران فرستاد تا اوضاع را بررسی کنند، هر چند قراردادی میان دو کشور منعقد نشد.
اولین قراردادی که در سفر اخیر روحانی منعقد شد، قرارداد همکاری میان ایران‌خودرو و پژو بود که مقرر شد طی یک سال کارخانه پژو، 200 هزار خودرو در ایران تولید کرده و سرمایه‌گذاری 400 میلیون‌یورویی طی پنج سال در این کشور انجام دهد. ایران‌خودرو و پ‍ژو البته، سال‌ها در خاورمیانه همکاران خوبی بودند، اما این رابطه وقتی در سال 2012 پژو مجبور شد تقریباً یک‌شبه از ایران خارج شده و ایران‌خودرو را با مشکلاتی فراوان کاملاً تنها بگذارد، رو به تیرگی رفت. البته تنها شاکی این تیرگی روابط، ایران‌خودرو نبود. این شرکت خودروسازی ایرانی در تمام این سال‌ها همچنان پژو را تولید و به فروش رساند و قطعات مورد نیاز را از جایی غیر از منبع اصلی خریداری کرد و سهمی به پژو پرداخت نشد. در هنگام عقد قرارداد اما، هر دو شرکت اعلام کردند گذشته را کاملاً فراموش کرده و منتظر شروع دوران جدیدی هستند.
توتال نیز قراردادی برای خرید 150 تا 200 هزار بشکه نفت خام در روز از ایران امضا کرد. ایرباس نیز فرصت یافت تا در بازسازی ناوگان فرسوده هوایی این کشور، مشارکت کند. قرارداد با ایرباس شامل آموزش خلبان و خدمه، مهندسان پرواز و... هم می‌شود. قراردادهای تجاری میان دو کشور، حتی شامل قرارداد آماده‌سازی 25 هکتار زمین برای کاشت صنعتی گوجه‌فرنگی هم بود. به نظر می‌رسد همانقدر که ایران برای استفاده از امکانات بین‌المللی و بازسازی زیرساخت‌هایی که در طی دوران تحریم آسیب دیده‌اند، مشتاق است، فرانسه نیز مشتاق استفاده از بازار گشوده ایران در دورانی است که بزرگ‌ترین مشکل پیش‌روی اقتصاد جهان، کمبود تقاضاست.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها