شناسه خبر : 11851 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

اجرای ماده ۳۳ قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی

کشاورزان به بورس کالا می‌آیند

طی هفته‌های اخیر اخبار خوشی از رینگ کشاورزی به گوش می‌رسد که امید فعالان بخش کشاورزی را به رونق رینگ کشاورزی افزایش داده است. به نظر می‌رسد بعد از سه سال وقفه قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی به مرحله اجرا نزدیک می‌شود.

سیدعلی خسروشاهی
طی هفته‌های اخیر اخبار خوشی از رینگ کشاورزی به گوش می‌رسد که امید فعالان بخش کشاورزی را به رونق رینگ کشاورزی افزایش داده است. به نظر می‌رسد بعد از سه سال وقفه قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی به مرحله اجرا نزدیک می‌شود.در تاریخ 23/4/1389 مجلس شورای اسلامی قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی را به تصویب رساند، مصوبه فوق مورخ 6/5/1389 به تایید شورای نگهبان رسید و محمود احمدی‌نژاد این قانون را مورخ 19/5/1389 ابلاغ کرد. تبصره 4 ماده6 این قانون درباره عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالای ایران است. در این تبصره قانونگذار دولت را مکلف کرده تا به منظور حمایت از بهره‌برداران و مصرف‌کنندگان و شفافیت قیمت‌ها و ایجاد تعادل در بازار محصولات و تولیدات کشاورزی، خرید و فروش نهاده‌ها و محصولات تولیدی، در صورتی که از اقلام قابل معامله در بورس کالا باشد، از طریق شرکت بورس کالا انجام شود. همچنین ماده 33 این قانون بیان می‌کند از تاریخ تصویب این قانون، علاوه بر اجرای قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی، در قالب بودجه‌های سنواتی و اعتبار مصوب، سیاست قیمت تضمینی نیز برقرار می‌شود. تولیدکنندگان محصولات کشاورزی می‌توانند محصولات خود را در بورس تخصصی کالای کشاورزی عرضه کنند. در صورت کاهش قیمت بورس نسبت به قیمت تضمینی اعلام‌شده از سوی دولت، مابه‌التفاوت آن توسط دولت به تولیدکنندگان پرداخت می‌شود. وزارت جهاد کشاورزی مکلف است هر ساله متناسب با شرایط تولید و بازار، محصولات تحت سیاست خرید و قیمت تضمینی را انتخاب و اعلام کند. آبان‌ماه سال پیش هیات وزیران به پیشنهاد وزیر کشاورزی وقت آیین‌نامه اجرایی قانون ذکر‌شده را تصویب کرد که متاسفانه این قانون در دولت قبل به مرحله اجرا نرسید. بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری و طی فرآیند رای اعتماد مجلس شورای اسلامی به وزرای پیشنهادی دولت، وزیر محترم جهاد کشاورزی ، محمود حجتی در برنامه‌های پیشنهادی خود به مجلس به نقش مهم بورس کالا اشاره کرد و این امید را داد تا در صورت اخذ رای اعتماد، بورس کشاورزی را احیا کند. از اخبار منتشر‌شده از وزارت جهاد کشاورزی به نظر می‌رسد وزیر جهاد کشاورزی به عهد و پیمان خود با مجلس شورای اسلامی پایبند بوده است و با تشکیل میز بورس کالا در وزارت جهاد کشاورزی شاهد رونق بیشتر رینگ کشاورزی در آینده نزدیک خواهیم بود. با توجه به اخبار منتشر‌شده از بورس کالا و البته نگاه مثبت وزیر جهاد کشاورزی برای حضور محصولات در رینگ کشاورزی، پیش‌بینی شده است که برای پرداخت مابه‌التفاوت احتمالی قیمت‌ها حدود 600 میلیارد تومان اختصاص یابد. همچنین در راستای عرضه محصولات تازه برداشت شده نیز اقداماتی در حال انجام است، به گونه‌ای که با نظر وزارت جهاد کشاورزی، قرار است از فصل برداشت، تولیدکنندگان هشت محصول در هشت استان کشور تولیدات خود را بر روی تابلو عرضه کنند.

رینگ صنعتی: هفته گذشته گروه فولاد شاهد کاهش حجم داد و ستد بود. روز چهارشنبه فولاد خوزستان 20 هزار تن شمش بلوم به قیمت 14 هزار ریال روی تابلو آورد و طبق رایزنی‌های انجام شده بین شرکت‌های تولیدی مقاطع فولادی که خریداران شمش خوزستان هستند، قرار بود قیمت به 13800 ریال کاهش یابد که فولاد خوزستان از انجام این کار سر باز زد و معامله انجام نشد؛ ولی شنیده‌ها حکایت از عرضه دوباره این محصول در روز یکشنبه هفته جاری دارد. در گروه فولاد هفته گذشته شرکت فولاد خوزستان محصول تختال سی و شرکت‌های فولاد خراسان و ذوب‌آهن اصفهان محصول سبد میلگرد تولیدی خود را توانستند بفروشند. نکته جالب قیمت 15500 ریال سبد میلگرد فولاد خراسان بود که در کاهش قیمت یک رکورد به حساب می‌آید. محصولات تولیدی شرکت ملی مس نیز هفته گذشته حال و روز خوبی نداشت. محصول کنسانتره به فروش نرسید و انواع مس عرضه شده نیز با تقاضای کمی روبه‌رو شد، تنها سولفور مولیبدن آن هم به مدد سهمیه‌بندی شدن این محصول 11 لات به‌فروش رسید. هفته گذشته شمش طلا نیز عرضه شد که در هیچ یک از لات‌های عرضه‌شده داد و ستدی رخ نداد. تنها محصول آلومینیوم هفته خوبی را پشت سر گذاشت به گونه‌ای که در اکثر نمادهای عرضه شده شاهد پنج درصد افزایش قیمت نسبت به قیمت پایه بودیم.

رینگ پتروشیمی: طی چند ماه گذشته افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها مهم‌ترین رویداد این صنعت به حساب آمده و هر از گاهی نرخ‌های مختلفی از سوی‌ نمایندگان مجلس، دولت و البته فعالان صنعت پتروشیمی به گوش می‌رسد. در آخرین اظهار نظر ابراهیم کارخانه عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: دو پیشنهاد هم اکنون برای تعیین نرخ خوراک گازی واحدهای پتروشیمی در کمیسیون تلفیق مطرح شده و در حال بررسی است. پیشنهادی که ما بیشتر روی تصویب آن تاکید داریم همان پیشنهاد گذشته است که بر مبنای آن نرخ خوراک گازی پتروشیمی‌ها به 15سنت در هر مترمکعب می‌رسد. هفته گذشته حدود 38 هزار تن انواع پلیمر داد‌و‌ستد شد که با استقبال خوب فعالان بازار روبه‌رو شد. این استقبال خوب در بورس کالای ایران از محصولات پلیمری پای شرکت‌های خارجی را نیز به این بازار باز کرده به گونه‌ای که شرکت هیوسانگ کره جنوبی نیز محصول خود را در بورس کالای ایران پذیره‌ ‌نویسی کرده و در آینده نزدیک آن را عرضه خواهد کرد.

رینگ کشاورزی: هفته گذشته رینگ کشاورزی کم‌رمق ظاهر شد و تنها 500 تن شکر سفید در آن داد و ستد شد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها