شناسه خبر : 3337 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

خبرهای کوتاه ارز و سکه

واردات طلا بدون ممنوعیت
به گزارش رویترز، آمریکا در چارچوب لغو تحریم‌های ایران در مسیر اجرای توافق ژنو، در کنار لغو تحریم‌های مربوط به صادرات نفت و خدمات خودرو، تجارت طلا و سایر فلزات گرانبها را با ایران از تحریم خارج کرد. به گزارش تسنیم و به نقل از رویترز، جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید در این زمینه اعلام کرده است غرب در برابر اقدامات ایران، اقدام به لغو جزیی تحریم‌های مورد توافق با ایران می‌کند که تجارت طلا نیز جزیی از این رفع محدودیت‌هاست. تحریم تجارت طلا با ایران طی دو سال گذشته به بروز چالش‌هایی در بازار طلای کشور منجر شده و بارها ترکیه به عنوان کشور طرف تجاری با ایران ممنوعیت‌های تجاری را در برهه‌هایی برای صادرات طلا وضع کرده است.

بازار سکه و طلا بعد از توافق ژنو
رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر درباره تاثیر اجرای توافقنامه ژنو بر بازار داخلی طلا و سکه، اظهار داشت: روند فعلی بازار طلا و سکه کاهشی است اما فعلاً وضعیت مشخص نیست، به همین خاطر باید نوسانات بازار طلا و ارز در میان‌مدت مشخص شود تا امکان پیش‌بینی روند قیمت‌ها در روزهای آینده بعد از توافق ژنو وجود داشته باشد. به گزارش تجارت فردا، بعد از توافق ژنو بازار سکه به سرعت تحت تاثیر سایر اخبار سیاسی قرار گرفت و صعودی شد، اما انتظار می‌رود روند میان‌مدت بازار سکه افزایشی نباشد. قیمت سکه در مقایسه با 15 فروردین‌ماه سال جاری 35 درصد کاهش یافته که رقمی بیش از 450 هزار تومان را نشان می‌دهد اما انتظار نمی‌رود قیمت‌ها بیش از این کاهش یابد.

ثبات اقتصادی بعد از گشایش‌های ارزی
رئیس کل بانک مرکزی در مورد تحلیل شرایط بازار ارز پس از آغاز اجرای توافق ژنو گفت: بانک مرکزی تمام تلاش خود را معطوف به حفظ ثبات و آرامش در اقتصاد دارد و نباید اجازه دهیم اقتصاد ما که طی ماه‌های اخیر خوشبختانه آرامش و ثبات خوبی را تجربه کرده است، دوباره متلاطم و دچار شوک‌های زودگذر شود. سیف تصریح کرد: گشایش‌های ارزی که قرار است اتفاق بیفتد، مسلماً زمینه را برای رشد تولید و برون‌رفت از رکود فراهم کرده و تاثیراتی که این برون‌رفت در تقویت پول ملی ایجاد می‌کند، حتماً قیمت ارز را تحت تاثیر قرار خواهد داد ولی این تاثیرات به صورت شوک نخواهد بود و بروز علائم مثبت برون‌رفت از آن رکود، خود را نشان می‌دهد.

چهار میلیارد از 100 میلیارد دارایی؟
به گزارش تابناک، یکی از مقامات آمریکایی اعلام کرد: ایران حدود 100 میلیارد دلار ذخایر ارزی بلوکه‌شده در سرتاسر جهان دارد که می‌تواند تنها به 2/4 میلیارد دلار آن دسترسی داشته باشد. او در مصاحبه‌ای با خبرگزاری رویترز عنوان کرده است این میزان از ذخایر ارزی ایران در کشورهای مختلفی وجود دارد و بخش اعظم آن شامل درآمدهای نفتی ایران است که به دلیل تحریم‌های مالی این کشور توان دسترسی به آنها را ندارد. این مقام آمریکایی در خصوص چگونگی انتقال این وجوه عنوان کرده است ایران می‌تواند تعیین کند از کدام منبع می‌خواهد به این رقم دسترسی داشته باشد و دولت‌های غربی نقل و انتقال آن را به شکل اقساطی طی شش ماه آینده ممکن می‌سازند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها