شناسه خبر : 6494 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

گفت‌وگو با اسدالله عسگراولادی درباره انتخابات اتاق ایران

شافعی از سایه نهاوندیان خارج شود

اسدالله عسگراولادی می‌توانست یکی از نامزدهای انتخابات اتاق ایران باشد. با این حال دوستانش او را از نامزدی در این انتخابات منع کردند و خود کنار مسعود خوانساری ایستادند.

شافعی از سایه نهاوندیان خارج شود
اسدالله عسگراولادی می‌توانست یکی از نامزدهای انتخابات اتاق ایران باشد. با این حال دوستانش او را از نامزدی در این انتخابات منع کردند و خود کنار مسعود خوانساری ایستادند. تاجر بزرگ و سرشناس، مدت‌هاست که نه در گروه فعالان توسعه عضو است و نه تعلقی به گروه خواستاران تحول دارد. حاج اسدالله عسگراولادی می‌گوید در انتخابات از هیچ کدام از نامزدها حمایت نکرده و شافعی هم باید از سایه محمد نهاوندیان خارج شود.
یکشنبه‌ای که گذشت، انتخابات رئیس جدید اتاق بازرگانی، در ساختمان خیابان طالقانی برگزار شد و غلامحسین شافعی توانست جایگاه سابق محمد نهاوندیان در بخش خصوصی را به دست آورد و بر صندلی او تکیه زند. ارزیابی شما از انتخاباتی که برگزار شد، چیست؟
انتخابات درست بود؛ خدشه‌ای نداشت. طبق قوانین انجام شد و رقابت بین دو نفر یعنی غلامحسین شافعی که نایب رئیس اتاق ایران بود و مسعود خوانساری که از اعضای هیات نمایندگان اتاق تهران بود، برگزار شد. به عقیده من نمایندگان تهرانی عمدتاً به آقای خوانساری رای دادند اما رای شهرستانی‌ها و تشکل‌ها تقسیم شد. شهرستانی‌ها بیشتر به آقای شافعی رای دادند و دلیلش این است که آقای شافعی در دور قبل معاون امور شهرستان‌های اتاق بازرگانی بوده و زیر نظر آقای نهاوندیان به امور شهرستان‌ها رسیدگی می‌کرد. به همین دلیل که ارتباط بیشتری با اتاق‌های شهرستان‌ها داشت توانست با اختلاف 16 رای رئیس اتاق بازرگانی شود.

  تنها دلیل انتخاب شافعی به عنوان رئیس اتاق بازرگانی، مطمئناً فقط مربوط به معاونت امور شهرستان‌ها نمی‌شود. به نظر شما چه دلایل دیگری در پیروزی غلامحسین شافعی موثر بوده است؟
طرز سخنرانی پیش از انتخابات شافعی و خوانساری و همچنین محورهایی که برای سخنرانی انتخاب کرده بودند، چند نکته ظریف داشت؛ 30 سال پیش شافعی مدیرکل صنعت خراسان بود و از همان موقع که از بخش دولتی جدا شد به بخش خصوصی آمد و در این بخش فعالیت کرد. دقیقاً زمانی که آقای امیرپور رئیس اتاق مشهد بود، آقای شافعی عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی مشهد شد. امیرپور که فوت کرد، طی انتخاباتی که برگزار شد، شافعی رئیس اتاق مشهد شد. یعنی حدود 30 سال پیش من ماموریت پیدا کردم تا به مشهد بروم و در همان زمان بود که با آقای شافعی آشنا شدم. او پس از آنکه ریاست اتاق مشهد را به عهده گرفت، در صادرات زعفران و قیر فعالیت کرد و با کشورهای افغانستان، چین و ترکمنستان کار تجارت را آغاز کرد. البته یک کارخانه بسته‌بندی مواد غذایی هم داشت و در یک کارخانه ریسندگی هم سهامدار بود.

  همه اینها که گفتید مربوط به آقای شافعی بود و البته به موضوع سخنرانی اشاره نکردید. این تاریخچه آیا در انتخاب شافعی به عنوان رئیس تاثیرگذار بود؟
اتفاقاً می‌خواستم همین موضوع را توضیح دهم. آقای شافعی در نطق پیش از انتخابات بر فعالیت خود در بخش خصوصی بسیار تاکید کرد اما آقای مسعود خوانساری به فعالیت خود در بخش دولتی اشاره کرد. به نظر من آقای خوانساری حتی در تبیین فعالیت‌های دولتی خودش هم موضوعی را گفت که نباید به آن موضوع اشاره می‌کرد و اگر با من مشورت می‌کرد، به او می‌گفتم. آقای خوانساری در نطق پیش از انتخابات، از فعالیت شش‌ساله خود در وزارت کشاورزی گفت. نکته در اینجاست که شهرستانی‌ها از وزارت کشاورزی گله دارند. چرا که شهرستانی‌ها عمدتاً باغدار و کشاورز هستند و از گذشته همواره از وزارت کشاورزی گلایه داشته‌اند. البته آقای خوانساری به فعالیت‌هایش در وزارت کشور و راه و ترابری هم اشاره کرد. اگر بخواهیم جمع‌بندی کنیم، خوانساری از 27 سال سابقه دولتی خودش صحبت کرد و شافعی از 27 سال فعالیت بخش خصوصی سخن به میان آورد. خوانساری گفت که از ابتدای دولت احمدی‌نژاد فعالیت‌های بخش دولتی‌اش را کنار گذاشته و در بخش خصوصی فعال شده است. این نکته‌ای که خدمت‌تان عرض کردم، روی رای شهرستان‌ها اثر کرد. به نحوی که رای شهرستان‌ها برای شافعی مثبت و برای خوانساری منفی شد.

  به نکته جالبی اشاره کردید. اتفاقاً وقتی که من هر دو نطق را گوش می‌کردم، دقیقاً همین نظر شما در ذهن من شکل گرفت. آیا مورد دیگری هم بود که در روند انتخابات تاثیر مهمی داشته باشد و جهت انتخابات را عوض کند؟
بله. مصاحبه‌ای که آقای حمید حسینی با روزنامه آرمان کرده بود، در انتخاب آقای خوانساری نقش منفی داشت. آقای حسینی در مصاحبه خود به سوابق و کسانی اشاره کرد که امروز در اتاق بازرگانی جایگاهی ندارند. آقای حسینی در آن مصاحبه گفتند ما از آقای خوانساری حمایت می‌کنیم و چون ما حمایت می‌کنیم، این بار پیروز می‌شویم. در واقع دکتر حمید حسینی، نتیجه انتخابات را به نفع خودشان تمام‌شده می‌دید اما نمی‌دانست که آن مصاحبه علیه خودش و دوستانش و البته آقای خوانساری بود. به عقیده من اختلاف رایی که پیش آمد، به دلیل همین مصاحبه آقای حسینی بود.

  خودتان چرا نامزد نشدید؟
من بی‌طرفی خودم را اعلام کردم و در همان ابتدا، گفتم که از هیچ یک از نامزدها طرفداری نمی‌کنم. اینکه چرا نامزد نشدم، دلیلش این بود که رای من به رای آنها نمی‌رسید و من می‌دانستم که خودم انتخاب نمی‌شوم. اما امروز شافعی به عنوان رئیس انتخاب شده و امیدوارم بخش خصوصی را به ساحل خوبی هدایت کند.

  شما از مدیریت آقای نهاوندیان راضی بودید یا مشکلاتی را در نحوه مدیریت او می‌دیدید؟
من از مدیریت نهاوندیان انتقاد داشتم. حالا که آقای نهاوندیان رئیس اتاق نیست و فرصت نکرد به گلایه‌های من گوش کند، به عنوان نماینده بخش خصوصی گلایه‌های خودم را می‌گویم. فعالان اقتصادی علاوه بر تحریم‌های خارجی، در داخل اتاق بازرگانی هم تحریم‌هایی دارند. اتاق بازرگانی هزینه‌هایی را برای بخش خصوصی ایجاد کرده است. کارت بازرگانی مشکلات زیادی دارد، شفافیت لازم در صدور کارت بازرگانی وجود ندارد و صدور کارت بازرگانی به یک سیستم بوروکراسی نیمه‌دولتی تبدیل شده است. یکی دیگر از مشکلاتی که وجود دارد، مربوط به یک در هزار فروش است که اثر منفی در فضای اقتصادی داشته و بار سنگینی بر دوش فعالان اقتصادی گذاشته است. به نحوی که وقتی یک فعال اقتصادی برای تمدید کارت بازرگانی به اتاق مراجعه می‌کند، باید 10 تا 50 میلیون تومان پول به حساب اتاق بازرگانی واریز کند که این پول‌ها در اتاق به ذخیره سنگینی تبدیل شده و مدیران اجرایی اتاق مرتباً ساختمان می‌خرند. چرا وقتی که بنگاه‌دار پول ندارد حقوق کارگران خودش را پرداخت کند، باید مجبور باشد چنین پول‌هایی را به حساب اتاق بازرگانی واریز کند؟ البته در زمینه مالیات بر ارزش افزوده، طرح شبنم و ایران‌کد هم مشکلاتی در اتاق بازرگانی وجود دارد که اتاق تلاشی برای حل آن نکرده است.

  به نظر شما عملکرد آقای شافعی در قامت رئیس اتاق بازرگانی ایران چگونه خواهد بود؟
نمی‌دانم. او تازه کارش را آغاز کرده و ما باید از او حمایت کنیم.

  آیا طرح یا برنامه‌ای برای رئیس جدید اتاق دارید تا در کوتاه‌مدت آن را اجرا کند؟
من از نحوه برگزاری جلسات شورای گفت‌وگو گله دارم و از شکلی که در حال حاضر برگزار می‌شود راضی نیستم. من معتقدم در هر جلسه شورای گفت‌وگو می‌توانند مهمانانی را دعوت کنند که حق رای نداشته باشند اما نظرات خودشان را اعلام کنند.

  به نظر شما نحوه مدیریت آقای شافعی به آقای خاموشی نزدیک‌تر خواهد بود یا آقای نهاوندیان؟
آقای نهاوندیان. به نظر من شافعی باید از زیر سایه نهاوندیان خارج شود اما در شرایط فعلی همه اعضای بخش خصوصی وظیفه دارند از او حمایت کنند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها