شناسه خبر : 19998 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

گفت‌وگو با رئیس‌ جدید اتاق ایران

بله قربان‌گوی دولت نیستم

رضا کیمیایی
بر اهمیت تقویت دیپلماسی عمومی تاکید دارد و معتقد است نقش بخش خصوصی باید در این زمینه تقویت شود. سکوت اتاق بازرگانی در برابر دولت را نمی‌پسندد اما نمی‌خواهد بخش خصوصی نقش اپوزیسیون را بازی کند. مدافع تقویت تولید ملی است و اصلاح فضای کسب و کار را الزامی می‌داند. در پاسخ به این پرسش که دست به چه تغییراتی در مدیریت اجرایی اتاق خواهد زد، پاسخی دو‌پهلو می‌دهد و می‌گوید تغییرات لازم است اما باید بررسی شود. رئیس‌ جدید اتاق ایران در مجموع چهره‌ای محافظه‌کار دارد. زیاد اهل تغییر نیست اما در هر حال او تنها رئیس‌‌ برخاسته از بخش خصوصی در 44 سال عمر اتاق بازرگانی ایران است.
رقابت نزدیک و سنگینی با مهندس خوانساری داشتید اما در نهایت پیروز انتخابات شدید. با چه برنامه‌ای پیروز انتخابات شدید؟
برخی از برنامه‌ها از قبل تدوین شده است، اجرای آن آغاز شده و در این دوره هم باید اجرای آنها ادامه پیدا کند تا به اتمام برسد و وظیفه اتاق بازرگانی ایران این است که تلاش کند تا در اجرایی شدن این برنامه‌ها سرعت لازم وجود داشته باشد. به طور کلی هر فردی که ریاست اتاق بازرگانی ایران را بر عهده می‌گیرد برنامه‌های جدیدی را با خودش می‌آورد یا برای اجرا در ذهن خود دارد یا قبل از انتخابات در میان اعضای هیات نمایندگان آنها را بیان می‌کند؛ بنابراین به عنوان اولین برنامه می‌توان بر این موضوع تاکید کرد که آنچه در گذشته بوده است باید در آینده هم ادامه پیدا کند و در کنار آن نیز برنامه‌های جدیدی باید اجرا شود.

 به طور مشخص و جزیی‌تر می‌خواهم برنامه‌های خودتان را اعلام کنید و به کلی‌گویی اکتفا نکنید.
برنامه‌هایی را که برای اجرا در نظر داریم می‌توان به دو بعد داخلی و خارجی تقسیم‌بندی کرد. در بعد خارجی با فضای جدیدی که در دیپلماسی ایران اتفاق افتاده است و همچنین پس از توافق ژنو و تحرکاتی که در سیاست‌های خارجی کشور وجود دارد باید فعالان بخش خصوصی حرکت‌های اقتصادی را شروع کنند تا دیپلماسی اقتصادی تقویت شود. همچنین معتقدم باید رفت و آمدهای اقتصادی بین فعالان اقتصادی کشورها نیز افزایش پیدا کند به نحوی که در اعزام هیات‌های تجاری و پذیرش هیات‌های تجاری باید شاهد رشد قابل توجهی باشیم. ارتباط با اتاق‌های بازرگانی سایر کشورها و همچنین توسعه فعالیت با آنها و همچنین تقویت ارتباط اقتصادی با سایر کشورهای جهان به طور کلی برنامه اتاق بازرگانی ایران در بعد خارجی است.

 در بعد داخلی مهم‌ترین برنامه‌های شما چیست؟
به عقیده من در مسائل داخلی محوری‌ترین برنامه باید تکیه بر تولید داخل باشد چرا که در مدت زمان گذشته مظلوم واقع شده است و من معتقدم اگر تولید داخلی تقویت شود باعث رشد اقتصادی در همه ابعاد و جنبه‌ها خواهد بود، از طرفی دیگر هم معتقدم اگر ما تولید موثر و موفقی داشته باشیم در بخش صادرات کالا و صادرات خدمات نیز می‌توانیم امتیازات بالایی داشته باشیم و شاخص صادرات ارتقا پیدا می‌کند چرا که صادرات موفق در گرو تولید موفق است؛ همچنین در صادرات خدمات فنی مهندسی با توجه به ظرفیت‌های زیادی که در کشور وجود دارد معتقدم باید حمایت‌های بیشتری صورت گیرد و با وجود آنکه تولید باید محور توسعه اقتصادی و صادرات باشد، خدمات نیز باید به صحنه بیاید.

 یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی که در شش‌ساله‌ای که آقای نهاوندیان رئیس‌ اتاق بودند و به طور جد پیگیری می‌شد تدوین و تصویب قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار بوده است اما متاسفانه در حال حاضر شاهد اجرای این قانون نیستیم، دلیل آن چیست؟
اجرایی کردن قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار از کارهای اساسی است که باید به آن توجه شود چرا که ما معتقدیم اتاق باید پیشرو باشد و اجرای این قانون می‌تواند بستر لازم را برای فعالیت‌های اقتصادی ایجاد کند لذا اتاق بازرگانی بر اجرای آن باید متمرکز شود. این قانون در اسفندماه سال 91 تصویب شد و حتی برای اجرا هم ابلاغ شد اما آیین‌نامه‌های اجرایی آن که باید تدوین، تصویب و اجرا شود هنوز وارد فاز عملیاتی نشده است، هرچند خبرهایی می‌رسد در خصوص اینکه در دولت جدید تدوین آیین‌نامه‌های اجرایی آن آغاز شده است.

 پس می‌توان این‌گونه نتیجه‌گیری کرد که وظیفه تدوین آیین‌نامه‌ها بر عهده دولت بوده است و دولت در این زمینه کوتاهی کرده است.
بله، دولت قبل در این زمینه کوتاهی کرده است، در دولت جدید هم در گفتار بر اجرای قانون تاکید می‌کنند و حتی شنیده می‌شود که دستور تدوین آیین‌نامه‌های آن نیز صادر شده بنابراین باید در آینده شاهد اجرای آن باشیم.

 تعامل اتاق بازرگانی با دولت در دوره شما چگونه خواهد بود، چرا که در دولت نهم و دهم آنچه اتفاق افتاد این بود که اتاق بازرگانی و مشخصاً آقای نهاوندیان دولت محمود احمدی‌نژاد را همواره مورد انتقاد قرار می‌داد.
همان‌طور که می‌دانید اتاق بازرگانی ایران مشاور سه قوه است و یک مشاور صدیق نباید هرچه گفتند قبول کند یا هرچه بخواهند اجرا کند و بگوید هرچه شما امر بفرمایید و بله قربان‌گو باشد، از طرف دیگر یک مشاور صدیق نباید اپوزیسیون باشد و نباید در همه موارد اظهار مخالفت کند. من معتقدم در اهداف بالادستی هیچ‌گونه جدایی نداریم و در اهداف کلان اقتصادی هم اهداف اتاق بازرگانی همان اهداف دولت است و در انجام امور و تسهیل امور مربوط به فعالان اقتصادی، سیاست تعامل را در پیش می‌گیریم و سعی می‌کنیم با راهکارهای اجرایی مناسب و موثر به توفیقات لازم برسیم و اتاق بازرگانی همواره در کنار حاکمیت و دولت است و با صداقت امور فعالان اقتصادی را پیگیری می‌کند.

 در اجرای فاز اول قانون هدفمند کردن یارانه‌ها انتظارات بخش خصوصی برآورده نشد و شاید به همین دلیل بود که در چگونگی اجرای این قانون همواره انتقاداتی از سوی بخش خصوصی مطرح می‌شد. به طور مشخص انتظار فعالان اقتصادی و اتاق بازرگانی برای اجرای فاز دوم قانون هدفمند کردن یارانه‌ها چیست؟
توجه به نظرات بخش خصوصی از مهم‌ترین خواسته‌های ما برای اجرای فاز دوم قانون هدفمند کردن یارانه‌هاست چرا که در فاز اول هم بخش خصوصی نظرات کارشناسی خود را ارائه کرد اما در عمل این نظرات اجرا نشد و مورد توجه دولت قرار نگرفت لذا دولت یازدهم در اجرای فاز دوم قانون هدفمند کردن یارانه‌ها باید به نظرات کارشناسی بخش خصوصی که در واقع گروهی هستند که در عمل قانون را اجرا می‌کنند، توجه کند. همچنین از دولت می‌خواهیم در اجرای فاز دوم قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، اولویت اول را تولید قرار دهد و بعد به مصرف توجه داشته باشد چرا که از یک تولید موفق می‌توان به یک مصرف بهینه رسید.

 آقای خوانساری در نطق پیش از آغاز انتخابات در برنامه‌های خودشان به تغییر دبیر کل اشاره کردند و یکی از برنامه‌های ایشان تغییر دبیرکل بوده است اما شما در این خصوص صحبت نکردید، آیا برنامه‌ای برای تغییر مدیران و معاونان اجرایی اتاق بازرگانی دارید؟
من معتقدم باید بدنه اجرایی اتاق بازرگانی ایران متحول شود و مدیریت اجرایی اتاق هم باید نمودی از مدیریت بخش خصوصی یعنی مدیریتی چالاک، چابک و کارآمد باشد لذا بدون اینکه به شخص خاصی توجه داشته باشم سیستم باید اصلاح شده و کارآمدی لازم را داشته باشد بنابراین در انتخاب افراد با توجه به سیاستی که گفتم، قابلیت‌های افراد نیز سنجیده می‌شود و اگر لازم باشد حتماً تغییراتی ایجاد می‌شود و مدیریت اجرایی اتاق باید مبتنی بر بخش خصوصی باشد تا کارآمدی لازم را برای پاسخگویی قوای سه‌گانه و اعضای اتاق بازرگانی داشته باشد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها