شناسه خبر : 3107 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

عدم اتحاد میان سه اتاق در گذشته ناشی از ناهماهنگی بین آنها بود

تحقق همگرایی

دبیرخانه مشترک سه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی، اتاق اصناف و اتاق تعاون اخیراً تشکیل شده است که حاکی از قدم‌هایی است که در جهت توسعه بخش غیردولتی برداشته خواهد شد.

پدرام سلطانی/نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران

دبیرخانه مشترک سه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی، اتاق اصناف و اتاق تعاون اخیراً تشکیل شده است که حاکی از قدم‌هایی است که در جهت توسعه بخش غیردولتی برداشته خواهد شد. البته شاید بیان این موضوع ضروری به نظر برسد که همکاری میان سه اتاق از گذشته هم وجود داشته است اما تاکنون سطوح همکاری‌ها آن‌طور که باید و انتظار می‌رفت نبود. در حال حاضر تلاش ما در جهت همگرایی سه اتاق غیر‌دولتی است. در واقع با تاسیس این دبیرخانه مشترک که حاصل اتحاد و انسجام این سه اتاق است، عزم خود را جزم کرده و تلاش می‌کنیم این موضوع را آن‌طور که انتظار همه اعضای غیر‌دولتی است، دنبال کنیم و در جهت تقویت بخش غیر‌دولتی و بخش خصوصی تمام توان خود را به‌کار گیریم.
با اتحاد ایجاد‌شده میان سه اتاق بازرگانی، ‌صنایع، معادن و کشاورزی، اتاق اصناف و اتاق تعاون می‌توان به مواضع مشترک و تصمیمات همسو و یکپارچه دست یافت. اتخاذ موضع واحد و یکپارچگی افکار در ارتباط با دولت بدین‌وسیله افزایش می‌یابد. حال آنکه در کنار چنین اهداف مشترک و همسویی که به واسطه دبیرخانه یادشده مدیریت می‌شود، امکان دارد هر یک از اتاق‌ها به صورت مجزا برنامه‌هایی را برای خود تعریف کنند و در خصوص برخی از موضوعات،‌ نظرات متفاوتی داشته باشند. نمی‌توان گفت این امر به معنی اختلاف در بدنه بخش غیردولتی است. چرا که هریک از اتاق‌ها خود در جایگاه خاصی قرار دارند و باید و نبایدهایی را در اهداف خود تعریف کرده‌اند. از سویی متاسفانه در کشور ما مراجع متعددی برای ثبت تشکل‌های اقتصادی فعالیت دارند. این امر موجب می‌شود اهداف تعریف‌شده برای هر یک از تشکل‌ها با یکدیگر در جزییات تفاوت‌هایی داشته باشد. این موضوع را می‌توان یکی از عوامل تشتت آرا و نظرات دانست.
البته مصلحت بخش خصوصی یا بهتر بگویم بخش غیردولتی در کلان اقتصاد یکسان است. اما ممکن است در راهبردها با یکدیگر اختلاف‌نظر داشته باشند که این دبیرخانه سعی دارد چنین اختلافاتی را به حداقل ممکن برساند. بخش غیردولتی باید در این شرایط تمرین کند که گام‌های همسو برداشته و به اتحاد و انسجام مورد انتظار دست یابد. این امر به بزرگ‌تر شدن این بخش منجر می‌شود. به هر حال امیدواریم از این تمرین اتحاد سر‌بلند بیرون بیاییم.
شاید این شائبه به وجود بیاید که سه اتاق بازرگانی، اصناف و تعاون در گذشته به دلیل نزدیک نبودن اهداف‌شان با یکدیگر همسو نبوده‌اند؛ یا به دلیل مغایرت داشتن رویکردهای مدیریتی این اتحاد شکل نگرفته است. این موضوع خلاف واقعیت است. همان‌طور که اشاره شد در این زمینه سه اتاق با یکدیگر مشکلی نداشتند و اتفاقاً نظرات آنها از گذشته تاکنون کمترین اختلاف را با یکدیگر داشته است. اما اینکه چرا اتحاد این اتاق تاکنون میسر و اجرایی نشده به ناهماهنگی میان این سه اتاق باز‌می‌گردد. از تشکیل اتاق اصناف زمان زیادی نمی‌گذرد و شاید فرصت برای هماهنگی با آن کم بوده است. در خصوص اتاق تعاون نیز می‌توان یکی از دلایل تعلل در همراهی با اتاق بازرگانی را ماموریت‌های تخصصی این دو اتاق دانست. به عبارتی دیگر، فرصتی برای هماهنگی این دو پارلمان غیردولتی وجود نداشت و هریک مشغول رسیدگی به امور مربوط به خود بودند. حال این فرصت رخ داده که بخش غیردولتی با اتحاد بیشتر به فعالیت خود ادامه دهد و از این راه اقدامات جزیره‌‌ای سه اتاق خاتمه خواهد یافت.
با ورود ایران به دوره پساتحریم نیاز بخش خصوصی و در نگاه کلان‌تر بخش غیردولتی به داشتن سه صدای واحد بیش از پیش احساس می‌شود. قطعاً هدف ما که ایجاد صدای واحد در بخش خصوصی است با تشکیل دبیرخانه مشترک سه اتاق مذکور تحقق خواهد یافت. این امر به عنوان حرکتی رو به جلو محسوب می‌شود که تعبیری از موفقیت را به دنبال خواهد داشت.
در این شرایط طبیعتاً هرچقدر بتوانیم نیروهای خود را همسو و یکپارچه کنیم، بیشتر می‌توانیم از شرایط پساتحریم بهره‌مند شویم. همچنین تشتت و اختلاف‌نظرها و آرای متناقض را نیز می‌توانیم با یکدیگر هماهنگ کرده و آنها را مدیریت کنیم. با این شیوه حتی در انرژی و زمان نیز بیشتر صرفه‌جویی خواهیم کرد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها