شناسه خبر : 8467 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

از سفره ایرانی تا خانه ژاپنی؛ نگاهی به اکسپوی میلان

سفره ایرانی برای اکسپوی جهانی

آقای وزیر ممنون بابت غرفه ایران و روز ایران در اکسپوی میلان؛ بعد از مدت‌ها در خارج از ایران احساس افتخار کردیم. این جمله‌های دو دختر جوان بود وقتی که خود را به وزیر صنعت ایران در حاشیه روز ایران رسانده بودند تا از وی تشکر کنند.

امین آزاد

آقای وزیر ممنون بابت غرفه ایران و روز ایران در اکسپوی میلان؛ بعد از مدت‌ها در خارج از ایران احساس افتخار کردیم. این جمله‌های دو دختر جوان بود وقتی که خود را به وزیر صنعت ایران در حاشیه روز ایران رسانده بودند تا از وی تشکر کنند. احساس این دو دختر با احساس بیشتر ایرانی‌هایی که در نمایشگاه دیدم یکسان بود.
صبح روز ایران هم وقتی کنار درب ورودی منتظر گرفتن بلیت بودم، دسته‌ای از ایرانی‌ها را دیدم که در میان‌شان کسانی بودند که برای بار دوم به نمایشگاه می‌آمدند. نسرین و دخترش یکی از این افراد بودند. نسرین می‌گفت: قبل از دیدن غرفه ایران فکر می‌کردم دوباره مانند قبل با چیزی مواجه خواهم شد که آبروی ایران را خواهد برد اما دیدن غرفه ایران به من حس غرور داد. دخترش هم حرف نسرین را تایید می‌کرد.
غرفه ایران در اکسپوی میلان با توجه به ایده سفره ایرانی طراحی شده است؛ سفره معلقی در هوا. این ایده و اجرای آن سبب شده غرفه ایران هفدهمین غرفه از نظر طراحی با توجه به نظر شبکه خبری سی‌ان‌ان باشد.
دکتر حسین اسفهبدی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران در گفت‌وگو با تجارت فردا درباره غرفه ایران این‌گونه توضیح می‌دهد، غرفه ایران توسط 50 معمار ایرانی به سرپرستی مهندس کامران ‌صفا‌منش از استادان بزرگ معماری ایران طراحی شده است.
در تیم طراحی اکسپوی میلان از فرد 30‌ساله تا فرد 70‌ساله به مدت بیش از یک سال بر روی طراحی اکسپوی میلان کار کردند که در نهایت مورد تایید قرار گرفت و این طرح توسط یک شرکت ایتالیایی اجرا شد.
وقتی این طرح را به ایتالیایی‌ها نشان دادیم باورشان نمی‌شد که این طرح را ایرانی‌ها آماده کرده باشند. در نمایشگاه غرفه‌های بسیاری وجود دارد که به دلیل بسته بودن صف دارد، ولی غرفه ایران حتی با توجه به بازدید و ازدحام زیاد باز هم صف ندارد چرا که یک غرفه باز و جاری است.
ما تا روزی 32 هزار نفر بازدید هم داشته‌ایم. شاید غرفه‌های دیگر همین تعداد بازدید داشته باشند ولی به دلیل بسته بودن مردم را در سختی قرار می‌دهند و برای بازدید از برخی از غرفه‌ها مانند ژاپن باید مدت زیادی در صف ایستاد.من حتی درباره این اتفاق به رئیس غرفه ژاپن هم گفتم این سیاست شماست که می‌خواهید مردم را در صف نگه دارید تا همه بگویند غرفه ژاپن عجب غرفه‌ای است که چنین صفی دارد.
اسفهبدی ادامه داد: در غرفه ایران فیلم‌ها و عناصری گذاشته شده تا جاذبه‌های گردشگری ایران مانند قنات را به جهانیان معرفی کند. رستوران ایرانی و معرفی غذای ایرانی هم از دیگر مواردی بود که با استقبال مواجه شد. بسیاری از افراد برای چندمین بار به غرفه ایران می‌آیند تا غذای ایرانی بخورند. حتی زن نخست‌وزیر ایتالیا هم برای ناهار به غرفه ایران آمد. مجموع این عوامل سبب شده بسیاری از خارجی‌هایی که از غرفه ایران بازدید می‌کنند بخواهند به ایران سفر کنند تا واقعیت ایران را ببینند.
هزینه طراحی غرفه هم شش میلیون یورو است که در برابر هزینه بیشتر غرفه‌های دیگر بسیار ناچیز است. با این هزینه ما توانستیم بازخورد خیلی خوبی بگیریم و ایران را به‌خوبی به جهان معرفی کنیم.
ما دو هدف از حضور در اکسپوی میلان داشتیم که یک، ایجاد اشتیاق در بازدیدکنندگان برای جذب گردشگر بود که با توجه به‌ صف شکل‌گرفته برای رستوران ایرانی و میزان زیاد بازدید در روز، به این هدف خود رسیده‌ایم و دوم، افزایش صادرات است که در این زمینه هم با بازخوردهای خوبی مواجه شده‌ایم.برای بخش تجاری با اینکه اکسپو‌های جهانی، نمایشگاه تجاری نیستند ما نفر اول صادرات زعفران ایران را به ‌عنوان مسوول بخش تجاری ایران گذاشتیم و کالاهای مهم در صنایع ‌دستی و مواد غذایی مانند پسته، خشکبار، صنایع ‌دستی و زرشک را از بهترین تولیدکنندگان ایرانی برای عرضه در نمایشگاه قرار دادیم. علی شریعتی‌مقدم مدیر بخش تجاری نمایشگاه اکسپوی میلان درباره حضور تجاری ایران در نمایشگاه گفت: حضور ما به ‌عنوان بخش تجاری دو هدف داشت؛ اول ایجاد آبرو برای محصولات ایرانی و دوم، افزایش قابلیت صادرات کالاهای داخلی.
در اکسپو سعی کردیم کالاهای جدید ایرانی را معرفی کنیم که مثلاً در این بخش گیاهان دارویی بسیار مورد توجه قرار گرفتند.
متاسفانه در اکسپوی قبلی حضور ایران در بخش تجاری اصلاً موفق نبود و کالاهایی با کیفیت پایین و قیمت بالا عرضه شده بود. این بار ما سعی کردیم با صادرکنندگان نمونه و بهترین تولیدکنندگان کشور کار کنیم و این محصولات را با بالاترین استاندارد و قیمت مناسب عرضه کنیم.
برای حضور موفق باید قوانین کشورهای مختلف اروپا مانند ایتالیا را بررسی می‌کردیم تا از اوضاع و احوال این کشورها آگاه شویم. با مطالعه این قوانین و بررسی شرایط، تولیدکنندگان داخلی را برای حضور بهتر در نمایشگاه راهنمایی کردیم. محصولاتی که ما در آن مزیت داشتیم و با آن در نمایشگاه شرکت کردیم شامل پسته، گیاهان دارویی، دمنوش‌های گیاهی، زعفران و چندین کالای دیگر بود.
در مورد زعفران ما سعی کردیم با بهترین بسته‌بندی شرکت کنیم تا اثبات کنیم لازم نیست زعفران ایرانی با بسته‌بندی اسپانیایی توسط اسپانیا عرضه شود و با عرضه این محصولات ثابت کردیم زعفران ایرانی با بسته‌بندی ایرانی بسیار بهتر و باکیفیت‌تر از نمونه اسپانیایی است.
در مورد صنایع‌ دستی مشکلی که ما داریم این است که این محصولات به خوبی به جهان معرفی نشده‌اند و به غیر از فرش بقیه محصولات احتیاج به معرفی و شناخته شدن دارند. برای همین ما محصولات متنوع مانند خاتم‌کاری‌ اصفهان را با بروشورها و راهنمایی‌های مناسب با بسته‌بندی باکیفیت عرضه و سعی کردیم در بروشور به معرفی مراحل ساخت هر کدام از کالاها و دقت و ظرافتی که در تولید آنها می‌شود، بپردازیم.
ما از فرصت اکسپو استفاده کردیم تا باشگاه کالای ایرانی ایجاد کنیم تا تولیدکنندگان ایرانی را به مشتریان بزرگ برسانیم. مثلاً فرصت اکسپو باعث شد فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ در ایتالیا بسیاری از کالاهای ایرانی را بشناسند، به‌عنوان نمونه زعفران و دمنوش‌های ایرانی مورد توجه این فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ قرار گرفت. نکته دیگری که ما در اکسپو رعایت کردیم معرفی و ارائه شناسنامه هر محصول به زبان ایتالیایی بود.
وی گفت: ایتالیا با کشورهای دیگر اروپایی تفاوت‌هایی دارد، مثلاً قدرت خرید در این کشور از آلمان پایین‌تر است اما به دلیل نوع آشپزی خلاق و استفاده از مواد متنوع و جدید آشپزهای ایتالیایی به برخی کالاهای ما تمایل پیدا کردند. به عنوان نمونه تا پیش از این گل محمدی و زرشک را چندان نمی‌شناختند و در فروشگاه‌های ایتالیا هم این محصولات عرضه نمی‌شد اما حالا که شناخته‌اند تمایل به استفاده از این کالاها را دارند.
البته در اکسپوی میلان این تنها مواد غذایی جدید نبودند که مورد استقبال قرار گرفتند بلکه غذاهای ایرانی هم با استقبال مواجه شده است.
روبه‌روی رستوران غرفه ایران هم معمولاً همیشه صف بود. رستوران ایران هم پس از غرفه ژاپن در رتبه دوم بازدید قرار گرفته است.
سمانه نایبی مسوول رستوران غرفه ایران درباره اکسپوی میلان می‌گوید: نوع غذاهای ایرانی و تفاوت آن با بیشتر غذاهای عرضه‌شده در نمایشگاه موجب استقبال از رستوران ایران شده است. زرشک‌پلو با مرغ، به خصوص خیلی مورد توجه قرار گرفته است و با تبلیغات دهان به دهان مردم، این غذا در اکسپو بر سر زبان‌ها افتاده و بیشتر افرادی که به رستوران می‌آیند این غذا را سفارش می‌دهند چرا که در این غذا از زرشک و زعفران استفاده شده که به نظر بسیاری از خارجی‌ها خوش‌طعم است.
کشک‌بادمجان هم به عنوان یک غذای گیاهی در میان گیاه‌خواران بسیار محبوب شده است و برخی مشتری ثابت این غذا شده‌اند.
افراد مشهور زیادی هم برای چند بار به رستوران مراجعه کرده‌اند که مهم‌ترین آنها همسر نخست‌وزیر ایتالیاست. چندین وزیر ایتالیایی هم با خانواده خود به رستوران آمده‌اند و می‌گویند غذای ایرانی بی‌نظیر است.
استقبال به ‌قدری برخی روزها زیاد می‌شود که ما مواد غذایی کم می‌آوریم. معمولاً فرانسوی‌ها و آلمانی آخر هفته برای خوردن غذای ایرانی به اکسپو می‌آیند و عرب‌ها هم بیشتر از غرفه‌های خود برای غذا خوردن به غرفه ایران می‌آیند. کشورهای عربی مهمان‌های خود را برای پذیرایی به غرفه ایران می‌آورند. معمولاً روزی 800 تا هزار نفر مشتری داریم.
البته غذاهای ایرانی چندان هم ارزان نیستند مثلاً یک قورمه‌سبزی در غرفه ایران 18 یورو، خورشت قیمه 16 یورو، قیمه‌بادمجان 18 یورو، چلوکباب کوبیده 20 یورو، میرزاقاسمی 10 یورو و کشک بادمجان 10 یورو قیمت دارند. البته نایبی می‌گوید این قیمت‌ها با اینکه کمی نسبت به بقیه کشورها گران‌تر است اما به دلیل کیفیت بهتر و تنوع و طعم متفاوت مشتریان باکمال میل این پول را پرداخت می‌کنند و خیلی از آنها چندین بار برای خوردن غذا به غرفه ایران سر می‌زنند.
البته با وجود سخنان مسوولان غرفه ایران، برخی رسانه‌ها از نوع حضور ایران در اکسپوی میلان انتقاد کرده‌اند؛ بیشتر انتقادها به نحوه طراحی غرفه ایران بازمی‌گردد. منتقدان می‌گویند برای طراحی غرفه ایران مسابقه‌ای برگزار شده بود اما طرح برنده اجرا نمی‌شود و در میانه کار پروژه به تیم دیگری محول می‌شود یا برخی می‌گویند نشانه‌های معماری ایرانی در غرفه ایران دیده نمی‌شود.
در پاسخ به این انتقادها دکتر حسین اسفهبدی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران می‌گوید: رد شدن طرح برنده قبل از آمدن من به عنوان مسوول انجام شده بود. چرا که قرار بود دو نفر نماینده از سوی شرکت نمایشگاه‌ها در زمان رای‌گیری هیات داوران شرکت کنند اما نتیجه داوری بدون حضور این دو نماینده بوده است. طبق قرار‌داد هم باید این طرح توسط دو نماینده امضا می‌شد که نشده، از طرفی طبق قرار‌داد کارفرما مختار به قبول یا رد طرح برنده‌شده است.
پس از این اتفاقات و رد طرح توسط کارشناسان شرکت نمایشگاه‌ها، تیمی توسط مهندس صفامنش که از مطرح‌ترین معماران ایرانی هستند شکل می‌گیرد و پس از یک سال و اندی تلاش توسط 50 نفر طرح کنونی تهیه می‌شود که مورد استقبال طرف ایتالیایی هم قرار می‌گیرد. این طرح در ادامه توسط یک شرکت ایتالیایی اجرا می‌شود. بر اساس بسیاری از رده‌بندی‌ها غرفه ایران جزو برترین غرفه‌ها از نظر طراحی است مثلاً تلویزیون چین غرفه ایران را چهارم و سی‌ان‌ان هفدهمین غرفه اعلام کرده است.
این غرفه نماد سفره ایرانی است و ما از بسیاری از المان‌های فرهنگ و هنر ایرانی در طراحی این غرفه استفاده کرده‌ایم.
وی در پاسخ به این انتقاد که چرا محمد محبعلی داماد وزیر صنایع مسوول تیم طراحی شده، گفت: وی کارمند دولت و مامور وزارت نفت در این طرح است. وی دارای 27 سال سابقه معماری و فوق‌لیسانس معماری دانشگاه تهران است از طرفی مدیر طراحی، مهندس صفامنش از معروف‌ترین و قدیمی‌ترین معمارهای ایران است.
محمد محبعلی رئیس کمیته معماری اکسپوی ایران هم درباره طراحی غرفه ایران این‌گونه توضیح می‌دهد: موضوع اکسپوی میلان غذاست. برای همین کانسپت طراحی غرفه ایرانی سفره ایرانی است؛ یک سفره که در هوا چرخیده و لوله شده و مردم از داخل این سفره حرکت می‌کنند.
شروع‌اش از دید معمار اصلی طرح این بود که از خلیج فارس شروع و به دریای خزر ختم ‌شود و در این بین همه اقلیم‌ها و محصولات کشاورزی و غذایی ایران هم معرفی شود. این غرفه دارای شیب است.
در غرفه 165 مترمربع ال‌ای‌دی کار شده و حدود 50 متر از مسیر را نمایشگرهای ال‌ای‌دی منحنی‌شکلی در برگرفته است.
در این نمایشگرها هر سه دقیقه یک فیلم درباره ایران به نمایش درمی‌آید. مثلاً یک فیلم به تولید زعفران و غذاهایی که با این ماده غذایی ساخته می‌شود می‌پردازد. این نمایشگرهای بزرگ مانند پنجره‌هایی مخاطب را به ایران می‌برند. بر اساس فرهنگ ایرانی در کف غرفه یکسری ال‌ای‌دی به شکل جوی آب کار‌ شده گویی که در آن ماهی‌های قرمز در حال شنا هستند. در طبقه همکف هم یک سینما تعبیه شده که هشت فیلم 10‌دقیقه‌ای درباره ایران را نشان می‌دهد. کنار آن هم رستوران ایرانی قرار دارد که از سوی نمایشگاه به عنوان دومین رستوران پرمخاطب معرفی‌ شده است. ایران در سال 1851 که اولین اکسپو در لندن برگزار شده بود با حضور امیرکبیر شرکت کرده بود، از آن سال تاکنون هیچ‌گاه غرفه‌ای به این شکل برای ایران طراحی نشده بود. و حالا ایران در بین 53 کشوری است که در اکسپوی میلان ساختمان خود را ساخته است. در این نمایشگاه 144 کشور شرکت کرده‌اند که به غیر از 53 کشوری که گفتم بقیه به‌صورت گروهی در چندین سالن شرکت کرده‌اند.
از نظر هزینه هم غرفه ایران تنها شش میلیون یورو هزینه طراحی و ساختش شده است، این در حالی است که فقط امارات برای طراحی غرفه 5 /3 میلیون یورو به طراح پول داده، هزینه ساخت غرفه آلمان هم 42 میلیون یورو بوده اما ما توانستیم با استفاده از معماران ایرانی هزینه طراحی را به ‌شدت کاهش دهیم. برای مصالح هم سعی کردیم از مواد گران‌قیمت استفاده نکنیم چرا که بعد از اتمام نمایشگاه باید طبق قوانین نمایشگاه زمین خالی تحویل دهیم برای همین غرفه به‌گونه‌ای ساخته شده که بتوانیم آن را پس از اتمام جمع کنیم و طبق نظر طراحی می‌توانیم این غرفه را به ایران انتقال دهیم که البته باید ببینیم این طرح اقتصادی است یا نه. اما به عنوان نمونه هزینه 5 /1 میلیون یورویی که برای خرید و تجهیز ال‌ای‌دی‌ها شده به‌گونه‌ای است که هم‌اکنون همین کالا در ایران 5 /4 میلیون یورو ارزش دارد.

روز ایران در اکسپوی میلان
در تقویم نمایشگاه برخی روزها به نام برخی کشورهاست؛ روز 23 آگوست هم روز ایران بود، روزی که به شوق آن تعداد زیادی از ایرانی‌ها از کشورهای مختلف به نمایشگاه میلان آمده بودند.
مراسم سیاسی-اقتصادی روز ملی ایران در اکسپوی میلان هم با حضور محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، بهروز نعمتی نماینده مجلس شورای اسلامی، جهانبخش مظفری سفیر ایران در رم و برخی مقام‌های دولتی ایتالیا همچون معاون وزیر دادگستری، کمیسر جنرال اکسپو، شهردار میلان و فرماندار میلان در سالن کنفرانس محل اکسپو برگزار شد.
در این مراسم که با سخنرانی مقامات ایرانی آغاز شد و با حضور چشمگیر ایرانیان همراه بود، تصاویری از تولیدات کشاورزی و مواد غذایی در ایران پخش شد که مورد استقبال حضار ایرانی و غیرایرانی قرار گرفت. در این مراسم نعمت‌زاده با اشاره به موضوع اکسپو گفت: موضوع اکسپوی میلان با توجه به مسائل حاد جاری جهان که متاسفانه امروز فقر و گرسنگی است، تهیه شد. مهاجرت روزافزون مردم درمانده آفریقایی و کشورهای فقیر و پرجمعیت جهان به اروپا که کشور ایتالیا مجبور به پذیرش و نگهداری آنهاست، گوشه‌ای از فاجعه انسانی در جهان امروز را نشان می‌دهد.
وی افزود: کشورهای حاضر در اکسپو باید برای تغذیه سالم و کافی انسان‌ها همفکری و همکاری کنند و اقدام موثری انجام دهند. مسوولیت و وظیفه کشورهای صنعتی و پیشرفته که متاسفانه درگذشته با استثمار و تصرف کشورهای آفریقایی، آسیایی و آمریکای لاتین موجب عقب‌ماندگی علمی، فرهنگی، اقتصادی و قانونی این سرزمین‌ها شده‌اند، به‌مراتب بیشتر است. ایران به‌‌رغم محدودیت‌های خود، آمادگی هرگونه همکاری در جهت ارتقای توان تولیدی محصولات کشاورزی در جهان از جمله انتقال دانش و تجارب خود و سرمایه‌گذاری برای تولید محصولات کشاورزی و دامی را در کشورهای مستعد و نیازمند اعلام می‌دارد.
نعمت‌زاده با اشاره به روز ملی ایران در اکسپوی میلان و همزمانی آن با روز پزشک در ایران اظهار کرد: امروز که روز ملی ایران است، مصادف با تولد استاد و فیلسوف، حقوقدان و پزشک بزرگ ایرانی ابوعلی سیناست، که کتاب قانون در پزشکی و کتاب شفا در حقوق او در کشورهای اروپایی از جمله در ایتالیا ترجمه شده و تا سالیان سال مورد تدریس و استفاده دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها بود. ایران مفاخر و دانشمندان زیادی در علوم و فنون مختلف به جامعه بشری عرضه داشته است، امروز نیز اندیشمندان و استادان ایرانی در کنار مفاخر گذشته در مراکز علمی و تحقیقاتی و اقتصادی می‌درخشند.
وزیر صنعت درباره دیدگاه جهانی ایرانی‌ها نیز خاطرنشان کرد: ایران و ایرانی همیشه خواهان پیشرفت و توسعه جوامع بشری و ایجاد صلح و همکاری و مودت و رفاقت بود. در پایان جنگ تحمیلی مشخص شد متجاوز کشور همسایه بوده است و ما هشت سال از کشور خودمان دفاع کرده‌ایم. تحریم ظالمانه اقتصادی غرب نیز نشان داد ما پایبند مقررات و حقوق بین‌المللی بوده و توانسته‌ایم با مذاکرات سیاسی و طولانی و صبر، حقانیت خود را به جهانیان ثابت کرده و از فاجعه دیگری در خاورمیانه جلوگیری کنیم. وی به نقش ایتالیا در مذاکرات هسته‌ای ایران با کشورهای صنعتی اشاره کرد و گفت: لازم می‌دانم از همکاری دولت و ملت بزرگ ایتالیا در این گفت‌وگوها تشکر و قدردانی کنم. سفر وزرای خارجه و توسعه و اقتصاد ایتالیا و سایر کشورهای اروپایی به ایران در چند ماه اخیر همراه با صدها مدیر ارشد شرکت‌ها و بانک‌ها جهت همکاری با ایران گواه این واقعیت است که کشور و ملت ایران می‌تواند همکاری خوب و استراتژیک برای کشورها و شرکت‌های اروپایی از جمله ایتالیا باشد.
وی یادآور شد: به‌رغم فشار و تحریم سیاسی و اقتصادی، ایران توانست با تکیه بر توانایی نیروی انسانی و خلاق و تحصیل‌کرده در زمینه‌های مختلف علمی، صنعتی، فنی و هنری پیشرفته به دستاوردهای مهمی دست پیدا کند. وزیر صنعت با اشاره به فعالیت‌های اقتصادی ایران در همکاری با کشورهای دیگر بعد از توافق هسته‌ای خاطرنشان کرد: در حال حاضر دیدگاه غرب درباره ایران تغییر کرده، بنابراین آماده هستیم بازار خود را برای تولید مشترک در اختیار خارجی‌ها قرار دهیم. در این مسیر ایران هیچ محدودیتی برای سرمایه‌گذاری در بنگاه‌ها حتی با مالکیت صددرصدی خارجی‌ها برای مالکیت زمین به‌منظور تولید ندارد. وی در پایان از طرف دولت ایران اعلام کرد: آماده هرگونه همکاری در زمینه‌های مختلف از جمله گردشگری و تولید در زمینه‌های خرد و کلان با سرمایه‌گذاران خارجی هستیم. در این مراسم کمیسر جنرال تام‌الاختیار ایتالیا در اکسپوی میلان نیز در سخنانی با تاکید بر ظرفیت‌های بزرگ و متنوع اقتصادی در ایران اظهار کرد: امیدواریم پس از توافق هسته‌ای بتوانیم به ظرفیت‌های ایران دسترسی پیدا کنیم و با سرمایه‌گذاری در ایران بازار مناسب این کشور و حتی منطقه را رونق بخشیم. رونمایی از تمبر روز ملی ایران در اکسپوی میلان دیگر برنامه این روز بود که با حضور وزیران صنعت و ارشاد ایران و نیز مهمانان خارجی برگزار شد. در ادامه مهمان‌های ایران، از پاویون کشورمان بازدید کردند. در پاویون ایران که با استقبال بازدیدکنندگان اکسپو مواجه شده، انواع صنایع‌دستی و نیز محصولاتی چون زعفران، چای، انواع دمنوش‌های گیاهی، پسته و کلوچه در معرض دید و فروش قرار گرفته‌اند. علاوه بر این در پاویون ایران با غذاهای سنتی ایرانی همچون زرشک‌پلو با مرغ، چلوکباب کوبیده، کشک بادمجان، میرزاقاسمی، کوفته، قورمه و قیمه و شوید‌باقالا و ماهیچه از علاقه‌مندان پذیرایی می‌شود. به گفته مسوولان ایرانی پاویون و نیز خارجی‌های بازدیدکننده، غذاهای ایرانی از پرطرفدارترین غذاهای اکسپوی میلان است؛ به‌طوری‌که سایت نمایشگاه نیز به بازدیدکننده‌ها پیشنهاد داده است حتماً غذاهای ایرانی را امتحان کنند. با وجود این تبلیغ‌ها و نیز استقبال مردم نام غذاهای ایرانی بر سر زبان‌ها افتاده و مراجعه‌کننده‌ها می‌دانند چه غذایی می‌خواهند و بدون استفاده از منو در بدو ورود غذاها را با نام آنها سفارش می‌دهند. غذاهای ایرانی با قیمتی بین 5 تا 20 یورو به فروش می‌رسند. قیمتی که ایرانی‌ها آن را بالا می‌دانند اما بازدیدکنندگان خارجی با کمال میل حاضر به پرداخت آن هستند. روزانه بیش از 800 پرس غذا با این قیمت در پاویون ایران به فروش می‌رسد و البته در روزهای پایانی هفته که به علت تعطیلات تعداد بازدیدکننده‌ها افزایش می‌یابد، غذا زودتر از زمان مورد نظر تمام می‌شود.
از جمله مشتری‌های ثابت این روزهای غذاهای ایرانی همسر و دختران مدیر اکسپوی میلان هستند. همچنین همسر نخست‌وزیر ایتالیا طی بازدید از پاویون ایران و صرف یک غذای ایرانی بسیار از طعم آن تعریف کرده و طی تماس تلفنی اعلام کرده باز هم قصد حضور در پاویون ایران را دارد. از نکته‌های جالب در پاویون ایران حضور کارکنان پاویون‌های کشورهای عربی همچون قطر و امارات در پاویون ایران برای صرف غذاست؛ آنها اعتراف می‌کنند که طعم غذاهای ایرانی را به غذای خود ترجیح می‌دهند.
از دیگر برنامه‌های روز ملی ایران در اکسپوی میلان که در بین تمام روزهای ملی برگزار شده به اعتراف مدیر اکسپو (به عنوان یکی از مهمانان) شلوغ‌ترین و زیباترین روز ملی بود، برنامه‌های فرهنگی همچون پخش مستندی کوتاه از گذشته ایران و تنوع فرهنگی کشورمان بود. در این مستند حضور ادیان مختلف در کنار هم و نیز توسعه و پیشرفت کشاورزی در کشور با روش‌های سنتی و مدرن و نیز انواع پوشش‌های ایرانی به حضار معرفی شد. در پایان این روز، کنسرت موسیقی سنتی ایرانی با آواز «سالار عقیلی» برگزار شد که اجرای قطعاتی همچون «وطنم» و سرود «ای ایران» با همخوانی پرشور ایرانی‌ها همراه شد؛ به‌طوری‌که تعجب مهمانان خارجی را برانگیخته بود و آنها در بیشتر زمان برگزاری کنسرت از تماشاچی‌های ایرانی که پرچم ایران را در دست داشتند، فیلم و عکس می‌گرفتند و البته به احترام نام ایران، این قطعه‌ها را ایستاده شنیدند.
اکسپو چیست؟
Expo برگرفته از واژه Exposition است و به نمایشگاه‌های جهانی که میانه‌های سده نوزدهم (میلادی) برپا شده گفته می‌شود. اکسپو رویدادی است که هر پنج سال یک‌بار و هر بار در کشوری متفاوت برگزار می‌شود. اهمیت این نمایشگاه و پیامدها و برآیندهای آن برای کشورهای جهان آنچنان ارزشمند است که امروزه اکسپوها سومین رویداد مهم دنیا پس از مسابقات جام جهانی فوتبال و بازی‌های المپیک بوده و نام المپیک فرهنگ ملل را برای آن برگزیده‌اند. نمایشگاه جهانی مجموعه نمایشگاه‌هایی است که هرچند سال یک بار در کشورهای مختلف جهان برگزار می‌شود. این نمایشگاه‌ها مهم‌ترین نمایشگاه‌های برگزار شده در جهان محسوب می‌شوند. این نمایشگاه‌ها تحت نظر موسسه‌ای به نام دفتر بین‌المللی نمایشگاه‌ها که در پاریس واقع است برگزار می‌شود. این نمایشگاه را اکسپو نیز می‌نامند. ایده برگزاری این قبیل نمایشگاه‌ها به سنت رایج بین فرانسویان برای برگزاری نمایشگاه‌های سالانه برمی‌گردد. در سال ۱۸۴۴ نمایشگاهی تحت عنوان نمایشگاه صنعتی فرانسه در پاریس برگزار شد که زمینه‌ساز ادامه این قبیل نمایشگاه‌ها در سطح بین‌المللی و تحت نام نمایشگاه جهانی بود. اولین دوره این نمایشگاه‌ها پس از انقلاب صنعتی با نام «نمایشگاه بزرگ» در هاید پارک لندن در سال ۱۸۵۱ برگزار شد. بر این اساس، مسوولیت برگزاری نمایشگاه‌های اکسپو بر عهده دفتر بین‌المللی نمایشگاه‌ها BIE است که به‌طور رسمی از سال 1939 ایجاد شده و مقر آن در پاریس است. این دفتر در حال حاضر نمایشگاه‌های مصوب را در قالب‌های عمومی در فاصله‌های پنج‌ساله هرکدام به مدت شش ماه با همکاری دولت‌ها برگزار می‌کند، هرچند که بسیاری یا بهتر است بگوییم بیشتر امور اجرایی معمولاً به بخش‌های خصوصی واگذار می‌شود. غرفه‌های نمایشگاه‌های اکسپو بر اساس موضوع‌هایی خاص برپا می‌شوند تا تفسیر کشور مربوط را از آن موضوع نشان دهند. این موضوع درواقع تم مشترک هر دوره از نمایشگاه است که قبلاً پیشنهاد شده و در اجلاس به تصویب رسیده است. برای نمونه، موضوع‌های «آب» در اکسپوی 1998 لیسبون (پرتغال)، «انسان، طبیعت و تکنولوژی» در اکسپوی 2000 هانوفر (آلمان)، «خرد طبیعت» در اکسپوی 2005 آیچی (ژاپن) و «شهر بهتر، زندگی بهتر» در اکسپوی 2010 شانگهای (چین) مطرح شدند. موضوع اکسپوی میلان 2015 «تغذیه جهانی: انرژی زندگی» است.

اکسپوی میلان
امسال 53 کشور در میلان غرفه طراحی کردند و باقی کشورها به‌صورت اشتراکی در چندین غرفه حضور پیدا کردند. در میان کشورهای شرکت‌کننده غرفه‌های ایتالیا و ژاپن از جذاب‌ترین غرفه‌ها بودند و همیشه جلوی آنها صف طولانی وجود داشت به‌گونه‌ای که برای بازدید نیم‌ساعته از غرفه ژاپن باید حدود 90 دقیقه در صف منتظر می‌ماندند، البته نتیجه این انتظار فرای تصور است. هنر و فرهنگ ژاپن با تکنولوژی این کشور درهم‌آمیخته تا پیام این کشور را که بیشتر حول و حوش تغذیه سالم است به مخاطب برساند. طرح اصلی غرفه نیز الهام‌گرفته از خانه‌های سنتی کیوتو است. غرفه ژاپن که بر پایه رسانه‌های تعاملی طراحی شده به‌گونه‌ای است که در برابر واکنش بازدیدکنندگان هر بخش واکنش خاص خود را نشان می‌دهد، به عنوان نمونه در یک بخش گوی‌های بزرگی به شکل زمین ساخته شده‌اند که با دست کشیدن روی آن حالت‌های مختلف آب و هوایی زمین نشان داده می‌شود، در این قسمت می‌توان دید در شرایط فعلی گرمایش زمین به چه سمتی خواهد رفت. در بخش دیگر هم می‌توانید در یک رستوران مجازی شرکت کنید. در این رستوران که به صورت رستوران‌های سنتی ژاپنی طراحی شده میزهای دیجیتالی قرار دارد که با چوب غذای ژاپنی می‌توانید یک غذا را انتخاب کنید و نحوه تهیه و مواد به کار رفته و فلسفه آن را بدانید. هر جا هم که سوالی داشته باشید میز غذا به سوال شما پاسخ می‌دهد، مثلاً چه سبزیجاتی در فلان غذا استفاده می‌شود یا روش پختن آن چیست یا فلان غذا مربوط به کدام ناحیه از ژاپن است.کشورهای عربی هم در این نمایشگاه حضور چشمگیری دارند و با هزینه زیاد سعی در جذب بازدیدکنندگان دارند هرچند که به نظر می‌رسد غرفه ایران از نظر جذب مخاطبان با هزینه کمتر و طراحی خلاق‌تر موفق‌تر از کشورهای عربی عمل کرده است.غرفه کشور امارات نیز با دیواره‌های 12 متر موج‌دار طراحی شده است که یادآور شنزارها و سکونتگاه‌های تاریخی این کشور است. چالش‌های پیش‌روی تغذیه زمین در بستر تغییرات آب و هوایی تاکید اصلی فضای نمایشگاهی غرفه امارات را تشکیل می‌دهد. غرفه کویت دیگر کشور عربی نیز از نمای بیرونی شبیه صحراست، اما داخل غرفه نمایشگرهای چرخان تصاویری از مناظر طبیعی این کشور ارائه می‌دهند. موضوع اصلی غرفه کویت حول محور آب است، منبع ارزشمندی که این کشور حاشیه خلیج‌فارس از طریق کارخانه‌های نمک‌زدایی به دست می‌آورد که جدیدترین این کارخانه‌ها روزانه 85 /1 میلیارد لیتر آب شیرین تولید می‌کند.
غرفه ایتالیا به عنوان میزبان اکسپوی 2015 برگرفته از طرح بیمارستان کودکان است، که سمبل مراقبت از پروژه و استعدادهایی است که برای رشد به توجه نیاز دارند. این غرفه مشابه یک جنگل شهری است و با استفاده از سیمان فوتوکالیستی ساخته شده که با جذب نور خورشید، آلودگی موجود در هوا را گرفته و تبدیل به نمک می‌کند. غرفه فرانسه که غالباً از چوب چندلایه ساخته شده، نشان‌دهنده روش‌های گوناگون تولید و توزیع غذاست و به‌گونه‌ای مشابه با بازارهای سرپوشیده فرانسه و مطابق با فرهنگ غذایی این کشور طراحی شده است. غرفه آلمان که یادآور چشم‌اندازهای سرسبز این کشور است، دو مسیر مجاز را در پیش روی بازدیدکنندگان قرار می‌دهد که اولی شبیه به یک پارک عمومی و دیگری معرف منابع گوناگون تغذیه است. فضای داخلی و خارجی غرفه اسپانیا با هم درآمیخته است که شامل ایوانی از درختان پرتقال است. همچنین در این غرفه به تنوع محیطی کشور اسپانیا و همچنین مزایای رژیم غذایی مدیترانه‌ای تاکید شده است. غرفه کشور چین که از معماری منحصربه‌فردی برخوردار است، به راه‌های سنتی تولید غذا و برجسته ساختن اهمیت کشاورزی می‌پردازد. این اولین‌بار است که چین به طور اختصاصی اقدام به ساخت غرفه خود در اکسپو کرده است. غرفه ویتنام از گل نیلوفر به عنوان منبع الهام طراحی استفاده کرده است. توانایی این گیاه در تصفیه آب مورد استفاده‌اش نقطه آغاز سفر با موضوع تغذیه و زندگی است، در حالی که این غرفه نیم‌نگاهی نیز به موضوعات آلودگی، ماهیگیری بیش از حد و زباله‌ها دارد.
طرح غرفه کشور کره جنوبی برگرفته از کوزه‌های سنتی این کشور شبیه به قرص ماه است و تاکید اصلی غرفه موضوع بسیار ساده‌ای است: «شما همانی هستید که آن را می‌خورید.» همچنین غذایی ارگانیک بر اساس مفاهیمی چون هماهنگی، سلامت و شفابخشی نیز در این غرفه ارائه می‌شود. در فضای غرفه کشور بلژیک بازدیدکنندگان با محصولات غذایی معروف این کشور یعنی شکلات و سیب‌زمینی سرخ‌کرده پذیرایی می‌شوند و در عین حال به موضوع دوام‌پذیری به عنوان مضمون اصلی تاکید می‌شود.

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها