شناسه خبر : 14683 لینک کوتاه

تهران و البرز در صدر استان‌های مهاجرپذیر کشور قرار گرفتند

حمله کنگرانی به سینما، کیمیایی و دیگران

تهران و البرز در صدر استان‌های مهاجرپذیر کشور قرار گرفتند. مرکز آمار ایران گزارش مهاجرت‌های داخلی سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۰ را بر اساس نتایج سرشماری نفوس و مسکن منتشر کرد.

حمیده حق‌پرست
در روزهای میانی هفته پیش تهران کمی تا قسمتی لرزید. این زمین‌لرزه به یکی از مهم‌ترین سوژه‌های اخبار غیر‌سیاسی رسانه‌های ایران در هفته پیش بدل شد. به گزارش «انتخاب»، بر اساس اعلام سایت ژئوفیزیک دانشگاه تهران این زلزله که 6 /4 در مقیاس درونی ریشتر و در عمق 10 کیلومتری زمین اتفاق افتاده، شامگاه سه‌شنبه در شرق و بخش‌های دیگری از شهر تهران حس شد. بر اساس این گزارش مردم برخی نقاط تهران سراسیمه به خیابان‌ها ریختند. این زمین‌لرزه در فیروزکوه و گرمسار نیز ملموس بود. طبق اخبار گروه‌های امدادی در پایتخت به حال آماده‌باش درآمده بودند و کاربران پایتخت‌نشین شبکه‌های اجتماعی تا ساعت‌ها به توئیت اخبار درباره حال و هوای آن شب تهران پرداختند.
با نگاهی به بخش عمده توئیت‌ها می‌توان نوعی استیصال و حیرت را مشاهده کرد. خدا را شکر زلزله ریشتر بیشتری نداشت و به خیر گذشت. امید که برای زلزله بعدی آمادگی داشته ‌باشیم. در هفته پیش فاز نخست جریمه غایبان خدمت به ایستگاه پایانی رسید. موسی کمالی جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح تاکید کرد: در سال گذشته از زمان اعلام فراخوان این طرح تا پایان مهلت اعلام شده ۲۸۸ هزار نفر برای بهره‌مندی از این طرح ثبت‌نام کردند که فرآیند بررسی آن از همان روزهای نخست از خردادماه امسال پس از انجام هماهنگی با بانک مرکزی و دیگر دستگاه‌های مربوطه آغاز شد. او با بیان اینکه بر اساس پیش‌بینی‌ها روند رسیدگی به درخواست متقاضیان باید تا پایان مردادماه به اتمام می‌رسید، تصریح کرد: خوشبختانه بر اساس پیش‌بینی‌ها پیش رفته و همزمان با پایان مردادماه، پروسه رسیدگی به درخواست کلیه متقاضیان به اتمام رسید. بر این اساس هفت هزار نفر یا واجد شرایط برای بهره‌مندی از اجرای این طرح نبودند یا فاقد شرایط دریافت این نوع از معافیت محسوب می‌شوند. ۲۰ هزار نفر دیگر نیز نقص پرونده داشته که به آنان نیز نقص موجود در پرونده‌هایشان اعلام شده و آنان باید برای رفع نقص اقدام کنند. او با بیان اینکه بیش از ۱۳۰ هزار تن نیز مبالغ خود را واریز کرده‌اند، گفت: باقیمانده این افراد نیز پیامک برایشان ارسال شده اما مبلغ مورد نظر را پرداخت نکرده‌اند که به آنان این فرصت داده شده که طی روزهای آتی نسبت به پرداخت مبالغ اعلام‌شده اقدام کنند. عدم استقبال گسترده مشمولان غایب از این طرح می‌تواند نشان از آن داشته باشد که میزان جرایم در نظر گرفته شده با واقعیت‌ها و جیب بسیاری از شهروندان مطابقت نداشته است. آمار جدید از میزان بی‌سوادی نیز در هفته پیش مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. از قرار معلوم عطاءالله سلطانی‌صبور عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به بی‌سوادی ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در ایران گفت: با وجود میزان بالای بی‌سوادی در کشور، انسداد ۹۸درصدی بی‌سوادی قابل تقدیر است.
اینجا فقط این پرسش مطرح است که نهضت ‌سوادآموزی در سه دهه گذشته چه کرده است و اصولاً اگر این نهاد نبود چقدر بر میزان آمار بی‌سوادی کشور افزوده می‌شد؟

حمله سعید کنگرانی به گوگوش، داریوش، کیمیایی و دیگران
خبرگزاری اصولگرای فارس هفته پیش گفت‌وگویی از سعید کنگرانی نقش اول فیلم سینمایی «در امتداد شب» با نشریه اصولگرای عصراندیشه را منتشر کرد. گفت‌وگویی عجیب که در سطرسطر آن به مفاسد سینمای پیش از انقلاب پرداخته‌ شده ‌بود. او در این گفت‌وگو رسماً با اشاره به نام برخی هنرپیشگان زن پیش از انقلاب مدعی شد که آنان در محله بدنام شهر برای سینما انتخاب شدند. از نوع ارتباطات خود با گوگوش، شهره آغداشلو و... سخن گفت و به برخی میهمانی‌هایی که داریوش، شهرام شب‌پره، فرزان دلجو و... به آن دعوت شده بودند نیز اشاراتی داشت.
«تابناک» در یادداشتی به این ماجرا پرداخت و نوشت: «چند وقتی است، گفت‌و‌گویی طولانی با «سعید کنگرانی»، بازیگر سینمای ایران در پیش از انقلاب اسلامی، با صفت «تکان‌دهنده» در برخی سایت‌ها بازنشر می‌شود و با برجسته کردن جنبه‌های جنسی این گفت‌وگو -که حاصل موشکافی تیزبینانه گفت‌وگو‌کننده با آقای کنگرانی است- مثلاً پرسیدن ریز جزییات نحوه انتخاب پسرهای زیبا برای زنان دربار پهلوی، سعی در جذب مخاطب و البته اثبات این ماجرا دارد که سینمای ایران در دوران پهلوی فاسد بوده و این مساله از دربار هدایت می‌شده است؛ اما یک جای کار در این ماجرا حسابی می‌لنگد و آن اینکه برای اثبات فساد سینمای ایران سعید کنگرانی را حجت آورده است!...معلوم نیست این مصاحبه برای اثبات فساد در سینمای ایران قبل از انقلاب انجام شده یا برای تطهیر سعید کنگرانی! زیرا در چند جای این مصاحبه، موضع‌گیری‌های به غایت مظلومانه از سعید کنگرانی می‌بینیم که اگر ندانیم او همان بازیگر فیلم «در امتداد شب» است، دلمان می‌سوزد که این زالوصفتان دوران پهلوی چگونه این جوان برومند را نابود کردند.... اثبات فساد اخلاقی در سینمای عصر پهلوی، مساله‌ای نیست که مدعی داشته باشد و بسیاری از فیلم‌های آن زمان از جمله همین «در امتداد شب»، گواهی محکم بر این ادعاست؛ بنابراین مساله مجهول و مبهمی نیست تا بخواهیم برای واکاوی آن روشنگری کنیم. بهتر است برای محکوم کردن امثال شاملو و فرمان‌آرا و... به سراغ آدم‌هایی خوشنام‌تر از سعید کنگرانی برویم!»

نتایج یک پژوهش درباره رفتارهای جنسی زنان و مردان ایرانی
نشست «شهر و سلامت جنسی» به همت مرکز مطالعات فرهنگی شهر تهران و با مشارکت انجمن جامعه‌شناسی ایران هفته پیش در فرهنگسرای شفق برگزار شد. به گزارش مهر در ابتدای این نشست، نتایج یک پژوهش میدانی با عنوان «نگرش‌ها و رفتارهای جنسی در تهران با تاکید بر بهداشت جنسی خانواده» ارائه شد. این پیمایش افراد 15 تا 49 سال را دربر می‌گیرد و در 42 شاخص تعیین شده است. طبق نظر اکثریت نمونه‌ها، روابط مردان و زنان چه از سوی مردان و چه از سوی زنان، افزایش یافته است. هر چند این روابط برای مردان 30 درصد بیشتر از زنان و به دو شکل عاطفی و کشش به سمت زنان دارای خدمات جنسی ارزیابی شده است. طبق نتایج این پژوهش 53 درصد معتقدند رابطه جنسی در محل کار افزایش یافته است. 53 درصد نیز اعتقاد به افزایش میزان سفرهای جنسی به خارج از کشور دارند.
52 درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی عنوان داشتند مردان بعد از ازدواج هم خودارضایی می‌کنند. 42 درصد گفتند کسانی را می‌شناسند که رابطه جنسی خارج از ازدواج دارند. 70 درصد نیز معتقد بودند در بین اطرافیان خود کسی را سراغ دارند که از رابطه جنسی با همسرش ناراضی است. ‌27 درصد از پاسخگویان عدم رضایت جنسی را یکی از عوامل طلاق دانستند. 88 درصد از زنان پاسخگو اعلام کردند در صورت عدم رضایت جنسی، زوجین باید از هم جدا شوند. 23 درصد از افراد متاهل گفتند از رابطه جنسی با همسرشان رضایت کامل دارند، 26 درصد رضایت کم و بسیار کم و 45 درصد تا حدی رضایت دارند....60 درصد افراد متاهل عنوان داشتند مواردی پیش آمده است که به کسی غیر از همسر خود تمایل جنسی پیدا کرده‌اند. 30 درصد گفتند به میزان زیاد و بسیار زیاد، 15 درصد تا حدی و 30 درصد به میزان کم و خیلی کم میل جنسی خود را سرکوب کرده‌اند. 70 درصد از پاسخگویان اظهار داشتند که به سایت‌های جنسی سر زده‌اند. 54 درصد خودارضایی می‌کنند که این میزان در میان مجردان بیشتر است، اما متاهلان هم خودارضایی دارند. 60 درصد از یک تا چند بار رابطه جنسی خارج از ازدواج داشته‌اند. 45 درصد از افراد متاهل نیز روابط زناشویی خود را پرتنش ارزیابی کردند.

درباره پدیده پاشایی
هفته پیش بار دیگر نام مرتضی پاشایی خواننده فقید موسیقی پاپ ایرانی روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت. ماجرا نیز مرتبط با انتشار آلبوم جدید ترانه‌های او بود که با تبلیغات گسترده سرانجام به پیشخوان سوپرمارکت‌ها رسید. بسیاری پیش‌بینی می‌کنند این آلبوم رکورد بشکند و بازماندگان داغدار این خواننده را به نان و نوایی برساند. «اعتماد» به این بهانه به حواشی تشییع این خواننده پرداخت و نوشت: ...درباره پاشایی و تشییع او می‌توان تحلیل‌های زیادی ارائه داد از اینکه جوانمرگی هنوز برای بسیاری از مردم ما برانگیزاننده است تا تنهایی بسیاری از جوانان این مرزوبوم که به هر بهانه می‌خواهند از انزوا خارج شده و اکتی دسته‌جمعی داشته باشند. در اینجا و برای نتیجه‌گیری این بخش می‌خواهم اشاره‌ای به یکی از برنامه‌های تلویزیون در اواسط دهه 80 داشته باشم.
در آن ایام در سلسله برنامه‌هایی با حضور ابراهیم حاتمی‌کیا آثار او مورد نقد و بررسی قرار می‌گرفت. در یکی از این برنامه‌ها روبان قرمز به نمایش درآمد، اکبر نبوی منتقد سینما بخشی از سخنان خود را به لاک‌پشتی که در بخشی از سکانس‌های این اثر به چشم می‌خورد، اختصاص داد و تلاش کرد بحثی روان‌شناختی و در عین‌ حال هنری را در این باره با کارگردان آغاز کند. ابراهیم حاتمی‌کیا پس از چند دقیقه که به حرف‌های مجری گوش داد و هنگامی‌که نبوی از او خواست با توجه به سخنان او بگوید که لاک‌پشت در این فیلم نماد چه بوده است، مکثی کرد و پس از چند لحظه گفت: «لاک‌پشت در این اثر نماد لاک‌پشت بوده است!» ...بد نیست که در برخی جاها بپذیریم پشت‌سر برخی تحولات مجموعه‌ای از دسیسه‌ها، معادلات چندمجهولی و... قرار ندارد. شاید واقعاً تشییع پاشایی تنها نماد تشییع پاشایی بوده است مانند لاک‌پشت که نماد لاک‌پشت بود.

تهران و البرز در صدر استان‌های مهاجرپذیر کشور قرار گرفتند
تهران و البرز در صدر استان‌های مهاجرپذیر کشور قرار گرفتند. مرکز آمار ایران گزارش مهاجرت‌های داخلی سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۰ را بر اساس نتایج سرشماری نفوس و مسکن منتشر کرد. بر اساس این گزارش، از سال 13۸۵ تا ۹۰ بیش از ۵ /۵ میلیون نفر مهاجرت کرده و استان‌های تهران و البرز در صدر استان‌های مهاجرپذیر هستند. شهروند در این باره نوشت به گزارش مرکز آمار ایران، طی سال‌های ۱۳۹۰-۱۳۸۵، در مجموع پنج میلیون و ۵۳۴ هزار و ۶۶۶ نفر محل سکونت خود را ترک کرده و در محلی غیر از محل اقامت قبلی خود ساکن شده‌اند.
از این تعداد، در آخرین جابه‌جایی انجام‌شده محل اقامت قبلی پنج میلیون و ۸۹ هزار و ۳۵۴ نفر (92 /0 درصد) داخل کشور و ۱۰۲ هزار و ۵۱۹ نفر (1 /9 درصد) خارج از کشور بوده است و ۳۴۲ هزار و ۷۹۳ نفر (6 /2 درصد) نیز محل اقامت قبلی خود را اظهار نکرده‌اند. از مجموع ۱۰۲هزار و ۵۱۹ نفر مهاجری که محل اقامت قبلی خود را در آخرین جابه‌جایی خارج از کشور اعلام کرده‌اند، ۷۸ هزار و ۷۸۹ نفر (76 /8 درصد) به نقاط شهری و ۲۳ هزار و ۲۷۰ نفر (23 /2 درصد) به نقاط روستایی کشور وارد و ساکن شده‌اند. از مجموع پنج ‌میلیون و ۸۹ هزار و ۳۵۴ نفر که طی سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۰ محل اقامت خود را در داخل کشور تغییر داده‌اند، یک‌ میلیون و ۹۸۵ هزار و ۹۲۷ نفر (۳۹ درصد) در بین استان‌های کشور و سه میلیون و ۱۰۳هزار و ۴۲۷ نفر (۶۱ درصد) در داخل استان‌های محل زندگی خود جابه‌جا شده و محل سکونت جدید انتخاب کرده‌اند.

کلاهبرداری، با یک بازی آنلاین پرطرفدار
دو نوجوان با وعده فروش ارزان اکانت بازی آنلاین اینترنتی «کلش آف کلنز»، اطلاعات حساب بانکی 30 نفر را در شهرهای مختلف کشور به دست آوردند. «شرق» در ادامه آورده است: در روزهای پایانی تیرماه، شکایتی از شهروندی اراکی در خصوص برداشت غیرمجاز از حساب بانکی‌اش به پلیس فتای استان مرکزی ارجاع شد.
شاکی که فردی 18‌ساله بود با حضور در پلیس فتا به کارآگاهان گفت: مدتی قبل آگهی فروش اکانت بازی کلش آف ‌کلنز را در یک سایت مشاهده کردم و با توجه به علاقه‌ای که به بازی‌های اینترنتی دارم و قیمت پایینی که در این سایت اعلام شده بود، اقدام به خرید این اکانت کردم. پس از واریز اینترنتی مبلغ اعلامی از حساب کارت مادرم، ضمن اینکه اکانتی در اختیارم گذاشته نشد، بعد از گذشت چند ساعت مبلغ 24 میلیون ریال از حساب بانکی مادرم به صورت غیرمجاز برداشت شد... کارآگاهان در کمتر از چهار ساعت، موفق شدند با اقدامات تخصصی، متهم اصلی پرونده را که نوجوانی 17‌ ساله است، شناسایی کنند... در بازجویی‌های اولیه متهم اعتراف کرد با همکاری یکی از بستگانش که نوجوانی 14‌ساله است، اقدام به طراحی این سایت و جعل درگاه بانکی کرده و افراد علاقه‌مند به این بازی را ترغیب به خرید اکانت بازی اینترنتی با قیمت پایین می‌کرد که با وارد شدن آنها به این سایت، اطلاعات حساب بانکی‌شان را ثبت می‌کردند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها