شناسه خبر : 2004 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

هم‌صدایی بخش خصوصی یکی از الزامات این روزهای اقتصاد ایران است

تمرین اتحاد

دبیرخانه مشترک اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بعد از دو سال تشکیل شد. روسای اتاق‌های بازرگانی، اصناف و تعاون دوشنبه، نوزدهم مرداد‌ماه با یکدیگر دیدار کردند.

بمانجان ندیمی
دبیرخانه مشترک اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بعد از دو سال تشکیل شد. روسای اتاق‌های بازرگانی، اصناف و تعاون دوشنبه، نوزدهم مرداد‌ماه با یکدیگر دیدار کردند. در این دیدار راه‌های همکاری سه‌جانبه برای تقویت بخش خصوصی مورد بررسی قرار گرفت و دبیرخانه‌ای را به منظور تبلور اتحادی هدفمند و استراتژیک در بدنه بخش خصوصی تشکیل دادند. در این دبیرخانه رئیس اتاق بازرگانی ایران وظیفه سخنگویی دبیرخانه را برعهده دارد. البته این اقدام در دوره محمد نهاوندیان آغاز شده بود و در دوره غلامحسین شافعی نیز دنبال شد. در جلساتی که در آن دوره برگزار شد، پیرامون تعیین جایگاه سه بخش و نقش آنها در تدوین برنامه ششم توسعه و همچنین قوانین مربوط به بخش خصوصی بررسی‌هایی صورت گرفته بود که با تشکیل این دبیرخانه چنین مواضعی بیش از پیش دنبال خواهد شد.
شاید تمرین اتحاد، بهترین عبارت برای این اقدام باشد. اتحادی که تا دیروز تنها یک تفکر بود و امروز به مرحله اجرا درآمده است. انتظار می‌رود بخش خصوصی همواره در شناساندن خود و ارتقای جایگاهش با توجه به انسجام شکل‌گرفته تلاش کند.
برخی از فعالان اقتصادی، این اقدام را گامی بزر گ در راستای انسجام بخش غیر‌دولتی می‌دانند. به گفته آنها اتحاد این سه اتاق در دوره پساتحریم می‌تواند موجب استفاده بهینه از ظرفیت‌های ایجاد‌شده در فصل جدید اقتصادی شود. فرصت‌های پساتحریم در بخش خصوصی به واسطه این دبیرخانه ساماندهی شده و اهداف سه اتاق نیز با مدیریت این دبیرخانه دنبال خواهد شد. به اعتقاد آنها، در گذشته این سه اتاق جزو ارکان اصلی اقتصاد به شمار نمی‌آمدند، هرچند امروز این شرایط تغییر کرده و به بخش خصوصی جدی‌تر از گذشته نگاه می‌شود.
برخی معتقدند تعلل در اتحاد این سه اتاق، ناشی از اختلافاتی است که همواره بین آنها وجود داشته است. رویکردهای مدیریتی این سه اتاق مانع از وحدت بخش غیر‌دولتی بود. از سویی برخی دیگر، ناهماهنگی برنامه‌ها و استراتژی‌های آنها را در این خصوص مقصر می‌دانند. آنچه واضح است، تغییر رویه این اتاق‌ها در تقابل با یکدیگر است.
به زعم بسیاری از فعالان اقتصادی با توجه به شرایط سخت و نگران‌کننده اقتصاد ایران برای بخش خصوصی، هم‌صدایی و همکاری سه اتاق ضروری است. این اقدام در بهبود امور بخش خصوصی بسیار موثر خواهد بود. محسن جلال‌پور به عنوان سخنگوی این دبیرخانه در این خصوص اظهار می‌کند: نماینده‌های قانونی بخش خصوصی، اعضای سه اتاق ایران، اصناف و تعاون هستند. همدلی و هم‌صدایی بخش خصوصی یکی از الزامات این روزهای اقتصاد ایران شناخته می‌شود و ضروری است که با ایجاد اتحادی هدفمند از گسیختگی بین سه نهاد بسیار مهم بخش خصوصی جلوگیری کنیم.
به اعتقاد اعضای این دبیرخانه، ظرفیت‌های قانونی خوب، توجه بخش دولتی به ظرفیت‌های بخش خصوصی و همچنین اراده سه اتاق برای ارتقای جایگاه بخش خصوصی، سه عاملی هستند که اگر به آنها توجه کافی شود، مشکلات پیش روی بخش خصوصی از میان برداشته خواهد شد.
در این دبیرخانه 20 هدف دنبال می‌شود که همگی در راستای اتحاد بیشتر بین این سه اتاق هستند. رئیس اتاق بازرگانی ایران اعلام کرد: برنامه‌های مشترک میان‌مدت و بلندمدت میان سه اتاق برای پیشبرد امور تنظیم و قرار شد که کارگروه‌های مشترک برای تدوین برنامه ششم تشکیل شود. همچنین به گفته وی، مزیت اتحاد بخش غیردولتی این است که از این به بعد اتاق‌ها با اتحادی محکم مطالبات خود را از دولت دنبال خواهند کرد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها