شناسه خبر : 3011 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

طلا سرمایه است

اختلاف طلافروشان و سازمان امور مالیاتی با گذشت چهار سال از اجرای این قانون هنوز به راه حل مشخصی نرسیده، در این خصوص گفت‌وگویی با محمد کشتی‌آرای صورت گرفته است.

اختلاف طلافروشان و سازمان امور مالیاتی با گذشت چهار سال از اجرای این قانون هنوز به راه حل مشخصی نرسیده، در این خصوص گفت‌وگویی با محمد کشتی‌آرای صورت گرفته است.
ریشه اعتراض و نارضایتی طلافروشان به اجرای مالیات بر ارزش‌افزوده در کجاست؟ چرا طلافروشان از نحوه اجرای این قانون ناراضی هستند؟ خواسته مشخص آنها از سازمان امور مالیاتی و قانونگذار چیست؟
اگر بحث مالیات 30 سال پیش مطرح می‌شد، ممکن بود که مقاومت‌هایی در مقابل آن وجود داشته باشد. اما امروز بحث پرداخت مالیات برای همه مردم جا افتاده است و همه می‌دانند که برای اداره کشور نباید درآمد نفتی خرج شود. بلکه درآمدهای نفتی باید در تامین زیرساخت‌های مورد نیاز و همچنین اقداماتی که به نفع آیندگان باشد و در راستای توسعه اقتصادی کشور باشد، صورت گیرد. در حال حاضر در بسیاری از کشورها، اداره کشور از طریق درآمدهای مالیاتی است. لذا هیچ گونه مقاومتی در خصوص پرداخت مالیات وجود ندارد.

پس چالش از کجا شروع شد؟
اجرای مالیات بر ارزش‌افزوده برای صنف طلافروش از سال 89 اجرایی شد و از همان ابتدا طلافروشان در خصوص نحوه محاسبه مالیات بر ارزش‌افزوده بحثی داشتند که ایجاد چالش کرد. چرا که بر اساس قانون، مالیات بر ارزش‌افزوده را نباید طلافروش بدهد. باید خریدار طلا، یعنی مردم بپردازند. حال آنکه چرا این سیاه‌نمایی‌ها در خصوص طلافروشان صورت می‌گیرد و هر چه می‌شود بر سر آنها می‌زنند، بحث دیگری است. بر اساس قانون مالیات بر ارزش‌افزوده این مالیات باید بر اساس مابه‌التفاوت انجام کار یا عملی که روی مواد اولیه صورت می‌گیرد، تعیین و محاسبه شود. بنابراین از اصل طلا که سرمایه است، نباید مالیات اخذ شود. چرا که طلا به عنوان یک کالای استثنایی مصرفی نیست و بلکه سرمایه به حساب می‌آید. لذا، همه حرف طلافروشان این است که مالیات بر ارزش‌افزوده باید از روی اجرت و سود محاسبه شود.

نگرانی اصلی طلافروشان چیست؟ آیا در نحوه محاسبه طلاست یا اجرای این قانون به شکلی که شما تشریح کردید، ممکن است حاشیه سود یا فروش آنها را کاهش دهد؟
نگرانی اصلی طلافروشان این است که اگر به واسطه اجرای مالیات بر ارزش‌افزوده به شکلی که مالیات بر روی کل مبلغ طلا محاسبه شود، قیمت طلا افزایش پیدا کند، مردم دیگر به طلا به عنوان یک کالای سرمایه‌ای نگاه نمی‌کنند. زیرا قرار است برای طلا مالیات بگیرند و در این صورت است که صنعت طلافروشی از بین می‌رود. همین حالا که من با شما صحبت می‌کنم، می‌توانم بگویم که روزانه یک تا دو واحد طلافروشی و طلاسازی در کشور تعطیل می‌شوند. همه حرف طلافروشان این است که مالیات بر ارزش‌افزوده باید از هفت درصد سود و اجرت محاسبه شود. زیرا در غیر این صورت باعث افزایش قیمت طلا می‌شود که در نهایت به کاهش فروش و کسادی بازار منجر می‌شود.

این روزها بازار طلا و جواهر چطور است؟ استقبال مردم از این کالای لوکس و زینتی یا به تعبیر شما کالای سرمایه‌ای چگونه است؟
بازار طلا امروز به شکل اجباری است و فقط کسانی که به دلیل مراسم خاصی نیاز به طلا دارند اقدام به خرید می‌کنند. در واقع می‌توان گفت مشتریان اصلی بازار طلا، در این روزها تنها عروس و دامادها هستند و به طور کلی بازار طلافروشان با کسادی همراه است.

راهکار شما برای حل مشکل طلافروشان در خصوص نحوه محاسبه مالیات بر ارزش‌افزوده چیست؟
ما معتقدیم، قانون مالیات بر ارزش‌افزوده باید از طریق مجلس اصلاح شود و در حال حاضر این قانون به صورت آزمایشی تا پایان سال 93 اجرا می‌شود. اما به موازات آن بررسی‌هایی در مجلس باید برای اصلاح قانون صورت گیرد.

آماری از میزان تعطیل شدن واحدهای طلافروشی و طلاسازی وجود دارد یا خیر؟
تا جایی که من در جریان هستم ظرف هشت ماه گذشه 379 واحد طلافروشی یا طلاسازی تعطیل شده است و در نهایت زیان این کار برای کشور است. چرا که مردم به بدلیجات روی می‌آورند و به خاطر عدم رعایت موازین

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها